ضرورت ساخت پارکینگ های طبقاتی

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

بر کسی پوشیده نیست که امروزه با روند رو به رشد تعداد ماشین ها و افزایش مشکلات ترافیکی در سراسر دنیا، پارکینگ های فعلی از نظر ظرفیتی جوابگو نخواهند بود و باید روشی جایگزین برای گذر از این بحران که در آینده گریبان گیر همه جوامع خواهد بود، پیشنهاد شود. اگرچه به موازات پیشرفت تکنولوژی، صنعت ساختمان سازی و شهرسازی به طور قابل ملاحظه رشد کرده است، اما هم چنان مسئله ترافیک شهری از جمله مسائل کلانی است که کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

در صنعت شهرسازی، رعایت استانداردهای شهری در ساخت اماکن تحت نظارت اداره راهنمایی و رانندگی نظیر پارکینگ ها بسیار حائز اهمیت است؛ این که با توجه به حجم ترافیک خیابان ها چه تدابیری باید در طراحی و ساخت پارکینگ های درون شهری اتخاذ شود. گذشته از ایده هایی که در زمینه گسترش زیرساخت های حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو، و ... در راستای رفع گره های ترافیکی به مرحله عملیاتی رسیده اند، اخیراً مهندسان شهرسازی ایده ساخت پارکینگ های طبقاتی را مطرح کرده اند که چندی است در دنیا با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

به طورکلی پارکینگ ها به دو دسته "پارکینگ های حاشیه ای" و "پارکینگ های غیرحاشیه ای" تقسیم می شوند: (1) پارکینگ های حاشیه ای: این نوع پارکینگ ها در کنار معابر ساخته می شوند و معمولاً در مکان هایی قرار دارند که از نظر تجاری - اداری بسیار اهمیت دارند. بنابراین، پارکینگ های حاشیه ای از نظر موقعیت، دارای ارزش بالایی هستند. (2) پارکینگ های غیرحاشیه ای: این نوع پارکینگ ها به گونه ای ساخته شده اند که ورودی و خروجی آن ها در معابر اصلی نیست و حداقل دسترسی را به معابر اصلی دارند. پارکینگ های غیرحاشیه ای نیز خود به سه زیرمجموعه جداگانه تقسیم بندی می شود: (الف) هم سطح، (ب) مکانیکی، و (ج) طبقاتی، که از این میان "پارکینگ های طبقاتی" جزء مواردی هستند که اخیراً بیش تر مورد توجه قرار گرفته و در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاهی بر این نوع پارکینگ ها داشته باشیم.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

همان طورکه پیش تر اشاره شد، تغییر قوانین شهری مبنی بر تأمین پارکینگ های مورد نیاز از یک طرف و محدودیت فضای پارک و افزایش روزافزون تعداد خودروها از طرف دیگر باعث شده است تا راهکاری نظیر تأسیس پارکینگ های طبقاتی پا به میان بگذارند. از آن جا که در پارکینگ های طبقاتی به هیچ عنوان "رمپ" یا "لوپ" برای مسیر تردد خودروها وجود ندارد، ازاین رو، مسافران و سرنشینان عملاً در داخل پارکینگ طبقاتی حاضر نمی شوند و خودروها در بدو ورود به پارکینگ تحویل می شوند و در اختیار پارکینگ قرار می گیرند.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

بدین صورت که خودرو پس از تحویل به مسئول پارکینگ، طی مکانیسم خاصی توسط بالابرها در جای مشخصی در پارکینگ قرار داده می شود. گفتنی است، راننده نیازی ندارد که در این نوع پارکینگ زمان صرف کند تا جای خالی برای خودروی خودش پیدا کند؛ زیرا این کار به شکل اتوماسیون توسط کادر پارکینگ طبقاتی انجام می شود. حتی رانندگان برای دریافت خودروی خود نیازی نیست که در صف های طویل و شلوغ بایستند؛ زیرا این کار در اسرع وقت و بدون هیچ ترافیکی انجام می شود و جای هیچ نگرانی نیست.

ضرورت ساخت پارکینگ‎های طبقاتی

به طورکلی، استفاده از پارکینگ طبقاتی مزایای متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به انتقال مکانیزه خودروها، استفاده از فضای بهینه و حداقل برای پارک خودروها، امکان استفاده از ارتفاعات بیش تر و فضای زیرزمین در تأمین جای پارک، حذف مسیرهای عبوری بین طبقات مثل رمپ ها و لوپ ها، افزایش سطح ایمنی مسافران و سرنشینان خودروها، و عدم تصادفات احتمالی خودروها اشاره کرد. با همه این تفاسیر، اگرچه بدیهی است پارکینگ های طبقاتی با داشتن چنین مزیت هایی، در حال حاضر تنها راه موجود برای برون رفت از مشکلات فعلی ترافیکی شهرها محسوب می شوند؛ اما آیا به نظر شما با توجه به شرایط فعلی خیابان ها و حجم قابل توجه خودروها، این ایده در هر جا پتانسیل رفع کامل این مشکل را خواهد داشت؟


منبع

Designboom

برچسب : پارکینگ , طبقاتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حیدر
4

عجب فکر بکری بود دمش گرم.اینا همه موقتیه و دائمی نیست به خصوص تو ایران وقتی وسایل نقلیه عمومی جوابگو نیست مترو و اتوبوس صبح که میخوای سوار شی مثل کمپوت آدم میمونه.پس هی نگیم مردم با ماشین شخصی نیان بیرون برای کارهای روزمره وقتی سیستم حملو نقل عمومی اینقدر ضعیفه...توی ژاپن صبح با مترو جمعیت در حدود 20 میلیون وارد شهر میشه و بعد از ظهر هم از شهر خارج میشه.با سپاس از 1car
16:28  1392/03/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : ما با این حرفا گول نمیخوریم چک ۱۵ خرداد رو مسدود میکنیم شکایت هم میکنم تا قرون آخر هم از حلقومتون می کشیم بیرون حرومزاده ها
۲۹ شهریور ثبت نام J7 : دوستان تا امروز هیچ خبری از شماره شاسی و فاکتور نیست برای من تویه مرحله اول گیر کرده. کسی هست که ۲۹ شهریور ثبت نام کرده باشه و شماره شاسی واسش خورده باشه؟
شاهین اتومات : چرا کسی پیگیر پیش فروش شاهین اتومات نمیشه پذیرش 24 مهرماه 402 290 میلیون واریز وجه کردم هنوز هیچ دعوتنامه ای ارسال نشده که چقدر دیگه باید واریز وجه کنم شماره قرارداد شماره پذیرش دارم توی قرارداد که با سایپا بسته شده هفته چهارم اسفندماه 403
مجید : حالا حالا باید منتظر باشیم، اردیبهشت هم تموم شد و رفت
مسعود : 14بهمن و هنوز فاکتور نشدم رنگ ماشین هم سفید مشکی زدم
هلیا : تصحیح میکنم۲۷ اردیبهشت
سعید : سلام احسان جان . میگم شما تحویل زمستان بودین ؟
اس۵ - ۲۲ مهر : سلام دوستان من خرید اقساطی ۲۲ مهر بودم ۲۴ فاکتور شد. چند روز پیش به نمایندگی مراجعه کردم میگفتن قرار شده تولید اس ۵ ادامه داشته باشه و بر خلاف شایعات متوقف نمیشه و مثل پرشیا هست داستانش و همین حرفو پشتیبانی هم تماس گرفتم گفتن. این خیلی عالیه که تولیدش ادمه داره و به نفع خریدارانش هست حتی نمایندگی میگفت تو ماه اینده بازم براش قرار شده طرح فروش بذارن،
J4 : سلام دوستان من ماشینو که تحویل گرفتم نمایندگی گفت سینی زیر ما نصب نمیکنیم جای دیگه هم نصب نکنید مگر اینکه جاده سنگلاخی و خاکی زیاد میرین. گفت باعث میشه دمای موتور و گیربکس بره بالا و زودتر خراب شه. میگفت بعضی نمایندگی ها خودشون نصب میکنن و میگن گارانتی باطل نمیشه ولی به غیر از خودشون هرجای دیگه ببرین گارانتی باطل میشه. دوستان تجربه ای دارن در این مورد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل اسفند : سلام واریزی بهمن از چه تاریخی شروع میشه تا چندم
دنا ابشنال مشکی : سود تاخیر 23.3 تومن شد
علی : سلام منم 8اسفندم بنظرت تا کی میش
سعید : سلام به همگی اگر پایه یک دارید اصلا خاور نخرید بزنید تو کار تریلی یا دهچرخ ولی اگرم پایه 2 دارید خاور لیزینگی نخرید چون اصلا دخل وخرجش با هم نمیخونه درآمد خاور اونقد نیس که شریکی خاور بخرید دوتا شریک بشید اصلا نمیارزه به زحمتش باربری ها کمیسیون هاشون هم بزار که بماند خلاصه که از ما گفتن بود بعضی ها خیلی کلاس میان و دروغ میگن الان تنها ماشینی که درآمدش به خرجش میارزه تریلی هست حتما تحقیق کنید دوستتان کاری که نداره حتی یه سری به باربری اااا بزنید ببینید اعلام بارشون کرایه مسیر صافی میگه چند خودشونم چن بر میدارن به غیر از بارنومه
ساینا دوگانه : 2 گانه بودی؟
اسفندنیمه اخر : من شوشم
رانا تبدبل به 207 : اینجا تیوتری واریز وجه 17 دی ماه داریم مثبت بزنین ببینیم چند نفرین
تبدبل به 207 : تا 16دی
شهید🍂 : سلام دنای عزیز پاسخ دادم پیام شمارو اما ثبت نشد. شما لطف دارید، فرصتی باشه و پاسخی داشته باشم در خدمتم. البته بنده هم بعداز زمان دریافت خودرو که برسه دیگه اینجا نیستم.
ساینا تک 85گانه : رنگ نوشته سفید شیری