چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

همه راننده‌ها می‌دانند انداختن تایر نو زیر ماشین هزینه‌بر است، از طرفی هیچ تایری عمر ابدی ندارد. با این حال، امکان‌پذیر است که با رعایت چند نکته ساده، عمر تایرها را افزایش بدهیم. اگر به مرتب تایرها را چک و از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانید هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و هم جان خود و همراهان‌تان را از خطر محفوظ نگه دارید.

 

نکته اول

چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

باد تایرها را به طور هفتگی چک کنید. سر والو را بردارید و دستگاه سنجش باد را به تایر متصل کنید. هر چهار چرخ ماشین ممکن است در معرض کم باد شدن قرار داشته باشند.

-اگر از میزان باد مناسب برای خودرو خودتان اطلاع ندارید، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

-علاوه بر دفترچه راهنما، میزان باد مناسب به روی تایرها حک شده است. میزان بادی که توسط خودروساز توصیه شده است با میزان باد حک شده بر روی تایر ممکن است قدری تفاوت داشته باشد، ولی بهتر است بدانید اندکی کم باد بودن عمکلرد را بالا می‌برد، و اندکی پر باد بودن نیز عمر تایر را افزایش می‌دهد.

-تایرها هیچ وقت بیش از حد کم باد نکنید چون باعث می‌شود آج در قسمت وسط تایر بسیار ساییده بشود.

 

نکته دوم

چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

به طور چشمی تابرها را واررسی کنید و ببینید آیا روی آن‌ها شیار یا سوراخی و جود دارد یا نه. جاده‌ها پر از اشیاء ریز هستند و برخی از آن‌ها مانند شیشه و میخ ممکن است دارای نوک یا لبه‌های تیزی باشند. اگر میخ داخل تایر فرو برود، بلافاصله باعث پنچری نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث نشت آهسته باد بشود و پایین آمدن فشار آن بشود و پس از گذشت مدتی تایر را کاملاً پنچر کند.

-برای این که مجبور نشوید کنار جاده توقف و پنچرگیری کنید، سوراخ‌های کوچک تایر را بگیرید و تایرهایی که دارای سوراخ‌های بزرگ یا ساییدگی زیاد هستند را تعویض کنید.

 

نکته سوم

چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

هر 9700 کیلومتر یک بار تایرها را جابجا کنید. شاید بهتر باشد هر بار که روغن عوض می‌کنید، تایرها را هم جابجا کنید. این کار را می‌توانید خودتان انجام بدهید یا انجام آن را به یک مکانیک بسپارید.

-اگر خودتان می‌خواهید کار جابجایی تایرها را انجام بدهید، از یک جک قوی و مطمئن استفاده کنید تا آسیب و جراحتی به شما وارد نشود. تایرهای عقب و جلوی یک طرف را با هم عوض کنید.

-تایرهای یک محور را با هم عوض نکنید، تعویض ضربدری نیز مناسب نیست. این گونه تعویض تایر باعث فرسایش بیشتر تایرها خواهد شد.

 

نکته چهارم

چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

تایرها را همیشه بالانس نگه دارید. اگر به تعمیرگاه مراجعه کنید، تجهیزات مخصوصی برای بالانس کردن تایرها وجود دارد و آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمود بر زمین و به موازات یکدیگر قرار بگیرند.

-علایم به هم خوردن بالانس تایرها عبارتند از: هندلینگ ضعیف، کشیده شدن دائمی خودرو به سمت راست یا چپ و گیجی فرمان. اگر از روی دست‌انداز بزرگی عبور یا با سرعت زیاد به جدول کنار خیابان برخورد کنید نیز لازم است بالانس بودن تایرها را بررسی نمایید.

-یک دستگاه بادسنج برای خودتان خریداری کنید تا در هر زمان بتوانید تایر کم یا پر باد را تشخیص بدهید. چک کردن باد تایرها نه تنها باعث بالا رفتن عمر آن‌ها می‌شود، بلکه میزان مصرف سوخت را نیز پایین می‌آورد.

 

هشدار

چگونه عمر تایرها را افزایش بدهیم؟

شاخص فرسایش تایرها را به طور مرتب چک کنید. همه تایرها دارای شاخص‌هایی در بین آج‌ها هستند. بیشتر اوقات این شاخص‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که آج با لبه تایر تلاقی پیدا می‌کند. اگر شاخص فرسایش بلندتر از آج است، تایر را عوض کنید تا جلو پنچری یا ترکیدگی آن را بگیرید.


منبع

WikiHow

برچسب : تایر , افزایش عمر تایر , تنظیم باد تایر , بالانس تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: جواد.س
2

دوست عزیز درصد بالایی از همین هوای معمولی که تنفس می کنیم از نیتروژن تشکیل شده(تقریبا 90 درصد)اون باد نیتروژن مورد استفاده در تایر هم فقط خلوص بیشتری داره و به دلیل درشت تر بودن مولکول های نیتروژن نسبت به سایر گاز ها دچار افت فشار کمتر و ایجاد حرارت کمتر میشه که می تونه در عمر لاستیک ها تاثیر مثبت داشته باشه.
02:28  1394/06/02
پاسخ دادن
بابک
1

دوست عزیزم تمامه اینائیو که گفتیدو تو مباحث و مقالاته قبلی خوندیم اما سواله من اینه که اگه نیتروژن کم باشه ایا به فاقه لاستیکا فشار میاد و باعث ترکیدگیه لاستیکا میشه و یا اینکه اون فقط مربوط میشه به باد. ایا واقعا در نیتروژن هم همین اتفاق میفته؟؟
15:53  1394/06/02

بابک
10

یه چند سالی میشه که بجایه باد از نیتروژن استفاده میکنیم. کاش یه مقاله هم درباره ی نیتروژن بذارید با سپاس.
19:16  1394/05/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 بهمن تبریز : از دوستانی که j7هستن و قبل بهمن ماه نوشتن کسی هست که فاکتور نشده باشه؟
آریسان سفید تبریز فروردین : دوستان اگه کسی فاکتور و پلاک شده بگه ثبت نام کی هست .اگر فاکتور نمی کنن بریم کنسل بزنیم
ابراهیم : سلام منم میرم داخل سایت هیچی ثبت نشده ولی پیامک تبدیل اومده
حسین : سلام دوستان امروز کسی پیگیری کرده اگ کسی اطلاع داره خبر بده ک چی شد
اس ۵ شهریور : منم همینطور مثل شما ، هیچ کس هم خبری نداره
j7تبریز : با سلام دوستانی که خودرو را با تاخیر تحویل گرفته اند برای دریافت سود دیر کرد و تاخیر چکار باید بکنیم؟
میلاد : سلام منم مثل شما هستم شاسی هم نخورده
J4 : به کسی واسه تحویل j4 زنگ نزدن؟؟
محمد : منم شرایط شما رو دارم برا منم شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا : این اسفندی ها چرا تموم نمیشن همش سوال الکی میکنن وای وای
سورن پلاس مشکی : والا ما وی ماهیم تحویل 30 دی تکمیل وجه 5 دی خبری هم از فاکتور نیس
تبدیلی رانا به 207 : تحمیل وجه 20دی ، تبدیل به تیوتری هیچ آثاری از فاکتور نیست
207 اتو پانا ارتقا یافته : تاریخ تکمیل وجهتون برج چنده
پارس سفارشی 4714 : بخش نامه 4714 دوستان فاکتور شدین اعلام فرمایید
علی : سلام امروززنگ زدم سایپاگفت چندروزدیگه دعوتنامه اسفندماه یاد
محمد آریزو 6 : جالبه تیگو ها دارن ترخیص میشن حتی اگر قسطی باش ولی دریغ از خروج آریزو 6 امروز زنگ زدم به من میگن خودرو آریزو 6 جزو آخرین خروجی ماشینامون
مهدی : سود تاخیر چقدر بوده
کارن : اینایی که میگید 2500 دستگاه مجوز خورده دقیقاً چه خودروهایی هستن؟ ایکس 22 شاملشون بوده؟
راجو : ببخشید عمتون در جلسه بودن