فرافکنی خودروسازها برای منحرف کردن مردم

فرافکنی خودروسازها برای منحرف کردن مردم

خودروسازی ها برای بقا به جای این نوع اقدامات، بهتر است خود را برای رقابت در این بازار آماده کنند. این احتمال وجود دارد که واردکننده ها نیز بخواهند از این حرکت های مردمی استفاده ببرند؛

 اما راه مقابله با این کار، ترغیب مردم برای خریدن نیست، بلکه اصلاح ساختار خود تولید کننده هاست، دیر یا زود بالاخره باید این تولیدکننده های انحصاری، خود را برای رقابت در بازار آماده کرده و برای اینکه بتوانند حداقل بخشی از بازار را داشته باشند، اندکی تغییر در محصولات خود ایجاد کنند.

جدول کمیسیون ویژهدر روزهای گذشته و بعد از توافق هسته ای، بسیاری از تولید کننده های خارجی از جمله چند تولید کننده بزرگ خودرو تقاضای بازگشت به بازار ایران را داشتند، همچنین ثبات قیمت ارز و کاهش برخی مواد اولیه در بازار نیز باعث شد تا مردم در انتظار کاهش قیمت خودرو های تولید داخل باشند.

 اما بر خلاف انتظار مردم یکباره مسئولان خودروسازی کشور بار دیگر ساز ناکوک در دست گرفتند و بر خلاف این انتظارات اعلام کردند نه تنها قیمت خودرو کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه در روزهای آینده، باید منتظر بالا رفتن همین قیمت ها هم باشند.

نکته جالب اینکه این حرف ها در حالی گفته می شود که هم اکنون بهای خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه پایین تر است و تقاضا برای خرید خودرو نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است، همین اقدامات بار دیگر باعث قهر مردم از تولید کننده های داخلی شد.

مردم در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده کمپین های نخریدن خودرو راه انداخته اند، ولی این بار هم به جای جلب رضایت مردم، مسئولان خودروسازی شروع به فرافکنی کردند و ادعا داشتند راه اندازی این نوع کمپین ها تأثیری بر فروش محصولات آنها ندارد.

هرچند به نظر می رسد با توجه به دسترسی خودروسازهای داخلی به منابع دولتی، شاید این کمپین ها آنگونه که باید در کار خودروسازی ها تأثیر گذار نباشد و این افراد بتوانند از طریق برخی اقدامات و حمایت های دولت،بخشی از هزینه های خود را تا مدتی تامین کنند، گویا هجمه نخریدن در حال اثرگذاری است.

در روزهای گذشته، خودروسازی ها شروع به استفاده از ترفندهای دیگری برای ترغیب مردم و بی اثر کردن کمپین های مردمی کرده اند؛ از جمله اینکه در مصاحبه های مختلف و ناشناس صحبت از پشت پرده های نامرئی می کنند و قصد این را دارند که حرکت های مردمی را به بحث وارد کننده های خودرو های چینی وصل کنند.

در نگاه اول، شاید این دیدگاه خودروسازی ها کمی هم به واقعیت نزدیک باشد، اما به هر حال، خودروسازی ها برای بقا به جای این نوع اقدامات، بهتر است خود را برای رقابت در این بازار آماده کنند، این احتمال وجود دارد که واردکننده ها نیز بخواهند از این حرکت های مردمی استفاده ببرند؛ اما راه مقابله با این کار ترغیب مردم برای خریدن نیست، بلکه اصلاح ساختار خود تولید کننده هاست، دیر یا زود بالاخره باید این تولیدکننده های انحصاری خود را برای رقابت در بازار آماده کنند و برای اینکه بتوانند حداقل بخشی از بازار را داشته باشند، اندکی تغییر در محصولات خود ایجاد کنند.

سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: به نظر می رسد بر خلاف گفته های نعمت بخش، خودرو نخریدن مردم اثرات خود را گذاشته است، زیرا هنوز مدت زمان زیادی از حرف های رئیس انجمن خودروسازی نگذشته که اکنون افرادی پیدا شده اند و کمپین نخریدن خودرو را به گردن برخی افراد پشت پرده می اندازند.

این افراد تا چند روز پیش و حتی همین اکنون هم به فکر بالا بردن قیمت خودرو هستند، انتظار هم دارند که مردم هر چه اینان می دهند را قبول کنند، هم اکنون قانون می گوید بدون مصوبه شورای رقابت، هیچ یک از شرکت ها حق افزایش قیمت ندارند، مگر اینکه دولت و شورای رقابت تصمیم داشته باشند، خودرو را از حالت انحصاری بودن خارج کند.

وی گفت: اگر این گونه باشد هم که دیگر مردم تعیین کننده خواهند بود. با این رکودی که در بازار هست، گران کردن نمی تواند هیچ نفعی برای خودروسازی ها داشته باشد و اگر اینها اصرار کنند که قیمت ها را افزایش دهند، رکود را در بازار دامن خواهند زد؛ البته شاید این وام هایی که در بازار می دهند، بتواند برای اینها کاری انجام دهد.

بیاتیان گفت: چیزی که امروز در بازار دیده می شود، این است که قیمت های بازار پایین تر از چیزی است که خودروسازی ها محصولات خود را عرضه می کنند؛ بنابراین، هرگونه افزایش قیمت کنونی هم خلاف قانون و هم به ضرر خودروسازی هاست، مردم دیگر این خودروها را نمی خواهند. نمی شود به زور کسی را مجبور به خرید کالای بی کیفیت کرد؛ اما متأسفانه مدیران این شرکت ها تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و توجهی به این بحث ها ندارند.

این نماینده گفت: هم اکنون بهای ارز به یک ثبات نسبی رسیده است و وارد کردن مواد اولیه هم که مشکلات گذشته را ندارد. همچنین سایر مواد اولیه هم که در کشور تولید و تهیه می شود، از جمله آهن، آلومینیوم و ... نسبت به گذشته کاهش قیمت داشته و حتی برخی از این اقلام تا نصف هم ارزان تر شده اند؛ اما طمع خودروسازی ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش هم داشته؛ این یک تناقض است، که متأسفانه از این دست در اقتصاد ما زیاد است. وی گفت: ما حقوق به ریال می گیریم، ولی هزینه ها و خریدها و افزایش قیمت ها به دلار حساب می شود. در واقع همه چیز را به دلار حساب می کنیم؛ بنابراین، باید تکلیف خود را در اقتصاد مشخص کنیم.

وی گفت: دولت هم نمی تواند این بار دیگر وارد قیمت گذاری خودرو شود. شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است و اگر این بار هم بخواهد وارد شود، مجلس بجد مداخله می کند، خودروسازی ها با این روند در راهی افتاده اند که در حال نابود کردن این صنعت در کشور هستند، شاید کسانی باشند که بخواهند این صنعت را در کشور از بین ببرند و احتمالا خودروسازی ها هم خواسته یا نا خواسته در این مسیر افتاده اند.

نادر قاضی پور، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری در این باره گفته است: هرگونه افزایش قیمت بدون تغییر در کیفیت خودرو پذیرفته نیست. مگر خودروسازی ها چه تغییری در کیفیت خودروهای خود داده اند که امروز بخواهند بار دیگر خودروهای خود را گران کنند؟

وی گفت: امروز قیمت مواد اولیه در بازار 50 درصد کاهش دارد و برای همین باید بهای خودروها کاهش داشته باشد و البته باید گفت که همه چیز کاهش یافته. اگر این ها بخواهند با مردم لج بازی کنند، مردم هم خودرو نمی خرند، در این صورت شرکت های خودروسازی ورشکست خواهند شد.

وی گفت: ادامه این روند، چیزی جز قهر مردم از خودروسازی ها و تعطیلی کارخانه های خودروسازی به دنبال نخواهد داشت. امروز مردم هم دیگر زیر بار زور نخواهند رفت. چرا زمانی که می شود یک خودرو با کیفیت خارجی را با قیمت پایین تر از تولیدات داخلی از خارج تهیه کرد، مردم را مجبور می کنیم که خودرو گران و بی کیفیت سوار شوند؟


منبع

اقتصادآنلاین

برچسب : خودرو , خودروساز , خودرو داخلی , تقاضا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

رضا
0

توبه گرگ مرگه.
مرگ
مرگ
15:29  1394/06/04
پاسخ دادن
امیر
0

مواد اولیه 50درصد کاهش داشته ، هزینه سربار تحریم حذف شده ، ارز هم ثبات داره . واقعا سنگ پای قزوین در مقابل رویی که اینا دارن معذرت خواهی کرد و رفت توی افق
14:03  1394/06/04
پاسخ دادن
زروان
0

شاید وارد کننده ها ازاین تصمیم مردم و کمپین سودی ببرند اما نهایتش سود این کمپین به جیب خود مردم میره که خودروی بیکیفیت و گرون نمی خرند.
حتی اگر خودروی چینی بخریم سگش به این لگن های داخلی می ارزه. جک g5 و لیفان620 و ام وی ام 315 سگشون به 405. و سمند و پارس می ارزه
13:25  1394/06/04
پاسخ دادن
american and japan
0

این دو تا باید برشکسته بشن.تا پای جون برای برشکستگیشون تلاش کنید.برای ملت وطن غیرت آینده ی خود و خونوادتون.
12:33  1394/06/04
پاسخ دادن
کاربر: dodge
20

دیگه با این چیزا سر مردم کلاه نمیره
باید کیفیت بره بالا قیمتش هم بیاد پایین
11:07  1394/06/04
پاسخ دادن
علی
37

خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت...
09:49  1394/06/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میترا پوربابا : سلام منم ثبت نامم قبل عید بود مثل شرایط بقیه ولی پرسیدیم میگن به خاطر سیل بم تحویلی ها موندن گوگل سرچ کنین کلیه محصولات مدیران خودرو زیر سیل موندن کارخانه مونتاژ زیر اب رفته ماشین ها همشون زیر اب موندن گوگل سرچ کنین فیلم گذاشتن چاره ای نداریم جز اینکه منتظر بمونیم تازه اونم ماشین سالم دستمون برسه یا نه
علی اتوماتیک اسفند 402 : به‌جای کوییک اتوماتیک یه ماشین جای گزین بدن مثلا سهند بدن که توی پارس خوردو تولید میشه
پلاک : سلام‌دوستام چند روز پلاک‌شدن طول میکشه؟
محمد : من 23اسفند خرید نقدی تا الان تخصیص نشده
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.
محمدرضا : من هم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز رو فاکتور شدن میچرخه
تیگو 7 پرو پرومیوم : آیا بعد از فاکتور شدن اس ام اس میاد؟