بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

خودروهای سواری و پیکاپ‌ها، تنها خودورهایی نیستند که در زمینه کاهش مصرف سوخت دستخوش تغییرات شده‌اند. کمپانی دایملر به تازگی اعلام کرده است کشنده Frieightliner SuperTruck که توسط این کمپانی تولید می‌شود بحران انرژی را مد نظر قرار داده است و در مقایسه مدل پایه که در سال 2009 تولید می‌شد، میزان مصرف سوخت را 115 درصد کاهش داده است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت مصرف سوخت مدل 2015 این کشنده حدود 22 لیتر در هر صد کیلومتر است. شاید زیاد تأثیرگذار نباشد ولی به کامیونی فکر کنید که به همراه بارش  حدود 30 تن وزن دارد، با سرعت میانگین 105 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و می‌تواند مسافتی معادل 500 کیلومتر را بپیماید. بهتر است بدانید نیروی پیشران این کشنده زیبا را یک موتور توربودیزل 10.7 لیتری تأمین می‌کند که قادر است 390 اسب‌بخار نیرو و حدود 1,898 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گفتنی است تلاش‌ برای کاهش مصرف سوخت از سال 2009 شروع شده و هدف این بوده است که میزان مصرف 50 درصد کاهش پیدا کند.

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015 بیشتر پیشرفت‌هایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت صورت گرفته است به خاطر طراحی بدنه کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015 است. جلو پنجره فعال، بسته به مقدار نیاز به خنک شدن موتور، باز و بسته می‌شود، پنل‌های جانبی نیز روی تایرها را می‌پوشانند. شیشه جلو شیبدار، آینه‌های جانبی آیرودینامیک و تایرهای کم مقاومت نیز نقش موثری در پایین آوردن مصرف سوخت بازی می‌کنند. با این حال، پیشرفت‌ها در زمینه مهندسی بسیار بیشتر از این بوده است. در ساخت بدنه از مواد بسیار مقاوم استفاده شده و باعث شده است وزن کشنده 318 کیلوگرم پایین بیاید و هندلینگ نیز بسیار بهبود پیدا کند. روغن‌هایی که در موتور و گیربکس استفاده می‌شوند نیز فرمولی خاص و گران‌روی کمتری دارند تا عملکرد را بالا ببرند. پنل‌های جانبی مانع ورود هوا به قسمت زیرین کشنده می‌شوند و آشفتگی هوا در اطراف تایرها را به حداقل می‌رسانند.

 

طراحی داخلی

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

کامیون‌های بزرگ و مدرن امروزی در واقع نوعی کاروان نیز به شمار می‌روند چون پشت صندلی‌های جلو چند تختخواب وجود دارد، کمپانی دایملر نیز بیشتر با این هدف که وزن این قسمت را پایین بیاورد، طول آن را افزایش داده است. این فضای از یک طراحی منطقی برخوردار است و هیچ فضایی هدر نرفته است، همه مواد مصرفی نیز سبک وزن هستند. حتی کابینت‌ها نیز از فیبر کربن ساخته شده‌اند.

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

طراحی داخلی کشنده کشنده دایملر SuperTruck بسیار آینده‌نگرانه است. صندلی‌ها از نیز از چرم آلکانترا ساخته شده‌اند و چراغ‌های LED فضا را روشن می‌کنند.

 

موتور

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

بسیاری از کارهایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت صورت گرفته در قسمت موتور بوده است. کمپانی دایملر از پیشرفته‌ترین موتور در کنار اجزائی که مقاومت را پایین می‌آورند استفاده کرده است. موتور جدیدی که در این کشنده به کار گرفته شده است 10.7 لیتر حجم دارد و هنوز ساختار سنتی شش سیلندر خطی را حفظ کرده است. مهندسین یک روکش مخصوص نیز بر روی اجزاء داخلی به ویژه اجزاء داخلی جداره‌های سیلندر کشیده‌اند تا سرعت حرکت سیلندرها افزایش پیدا کند. واتر پمپ دارای سرعت‌های مختلفی است، در داخل موتور نیز از روغنی با گران‌روی پایین استفاده شده است. در کنار موتور توربو دیزل، گیربکس دوازه سرعته و دو وضعیتی Detroit DT12 قرار می‌گیرد.

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

این گیربکس از فناوری‌های Direct Drive و eCoast و Predictive بهره می‌برد که در کنار هم باعث می‌شوند تعویض دنده‌ها به جا و به موقع صورت بگیرد و نیروی خروجی موتور بر اساس سرعت کشنده تنظیم بشود. در پشت موتور، سیستمی تعبیه شده است که گازهای موتور را از NOx (اکسیدهای منو نیتروژن) پاک می‌کند. این سیستم فشتر بسیار کمی در پشت موتور ایجاد می‌کند و باعث می‌شود موتور نرم‌تر کار بکند، از طرفی دمای لوله اگزوز نیز پایین می‌آید. این سیستم از هوای داغ استفاده می‌کند تا در یک بویلر بخار آب تولید کند. بعداً از این بخار برای تولید برق و راه اندازی لوازم برقی استفاده خواهد شد. متأسفانه این سیستم در حال حاضر نمی‌تواند نیروی برق لازم برای راه اندازی تمام لوازم را تأمین کند ولی امید است در آینده این امر امکان پذیر بشود.

 

رقبا

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

یکی از رقبای سرسخت کشنده دایملر SuperTruck، کشنده Peterbilt است. البته کشنده Peterbilt زیاد آیرودینامیک نیست و مصرف سوخت آن به حدود 25 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. با این که این میزان نسبت به مصرف یک کشنده معمولی کمتر است ولی باز هم به پای مصرف سوخت پایین کشنده دایملر SuperTruck نمی‌رسد.

 

نتیجه‌گیری

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

بسیار جالب است که می‌بینیم کامیون‌ها و کشنده‌ها سبز و کم آلاینده می‌شوند، از مواد سبک وزن ساخته می‌شوند و از بخار آب برای راه اندازی سیستم‌ها استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن مسافتی که کامیون‌ها ظرف مدت یک سال می‌پیمایند، این میزان مصرف سوخت می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. البته شاید سال‌ها طول بکشد تا این سیستم‌های کاهش مصرف راه خودشان را به سوی کامیون‌ها و کشنده‌ها باز کنند ولی جای خوشحالی است که مهندسانی در این زمینه پیش قدم شده‌اند.


منبع

TopSpeed

برچسب : دایملر , دایملر SuperTruck






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: mojtaba .a
1

ای کاش رانت ها برداشته میشد و اینا وارد میشدن ولی چون سودی ندارن واسه کارخونه های ایرانی و دست اندر کاران خوب محال هست هنوز تو سواری ها حل نمیشه و از موضع خودشون کنار نمیرن با وجود کمپین
00:05  1394/08/08
پاسخ دادن
امین
8

اميدوارم امكان ورود كشنده هاي جديد تسهيل بشه و رانت ايران خودرو و سايپا كنار گذاشته بشه
باتوجه به مسافت بالايي كه كاميون ها طي مي كنند موتورهاي بهينه سازي شده بشدت در مصرف سوخت سالانه تاثير گذارن و البته كشنده هاي جديد ايمني و آسايش بيشتري هم دارند
08:45  1394/06/09
پاسخ دادن
سیاوش س
16

فقط حمام و توالت توش نگذاشتن. واقعاً شاهکاره . فکر کنم همین ها باشه که استاندارد مصرفشون 15 سال هست ولی مابقی فقط 5 سال اجازه تردد دارند.
21:01  1394/06/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی متین زاده : فروش فری مبعث هنوز فاکتور نشده اطلس
تارا v4 : خدا ازتون نگذره یک سال که منتظر پیامک بودیم که کی باید پول بریزیم به حساب قیمتارو خوب بردین بالا پولای هنگفتی گرفتین هروزم به جز اون پول هنگفت برای مالیات کدوم کوفت زهرماری هروز پیامک میفرسین باید پول بریزیم به حساب الانم دوماه داره میگذره هیچ خبری از فاکتور شدن ماشین نیست فقط بلدین پول بگیرین
مهدی(سایناs) : ممنونم داداش
زهرا : اطلس تکمیل وجه ۱۸ اسفند پیش فروش باید ۱۸ فروردین ماشین تحول میدادن
دریا قربانی : اطلس پیش فروش ۲ مرحله واریز وجه تکمیل وجه اول اسفند قرار بوده ۳۰ روز خودرو تحویل بدن خدا ازت نگذره مدیر عامل سایپا
علی : برو تو پنل کاربری سایپا بخش واریز وجه منتخبین اونجا فعال هست
علی خوزستان : ماشین میگن تحویل ۳۰ ماه ولی یک سال بعد تحویل میگیری
فقط خدا : سلام ۲۳۸ واریز کردم کسی میدونه واریزی دوم ش کی هست
اسفند ماه ۱۴۰۱ : سلام بخدا اسفند ماه همه شون دیگه کلافه شدن آخه این چه وضعشه ۴۰۱ کجا ۴۰۳ کجا کسی جوابگو نیست
سامان : فکر کنم منظورشان برای اشخاصی که در سامانه سخا احراز آدرس محل سکونت توسط پلیس راهور تائید شده آیا نیاز به ارسال آن به نمایندگی هست؟ فکر کنم نیازی نباشد بصورت الکترونیکی شماره گذاری انجام می شود در سامانه سخا یا تائید اداره پست یا پلیس راهور شده باشد کافی است
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام تکمیل وجه من 21 اسفند بوده ففط تخصیص خورده
حیدر : سلام. من چون میخواستم داخل شهر خودمون تحویل بگیرم، حضوری انتخاب نکردم. چون مسافتم تا کاشان خیلی زیاده.
امیر : تاریخ تایید لیزینگ تون کیه.؟ وام براتون واریز شده؟
اریزو : سلام وقت بخیر من امروز با نمایندگی صحبت کردم گفتن از 15مجوزها شروع میشه وتا آخر این ماه ماشینهارو میدن
سورن جدید : دوستان چرا ماشین های فاکتور شده رو پلاک نمیکنن پس ،کسی اگر خبر داره بگه بدونیم
امیر : تحویل 29فروردین هنوز فاکتور نشدیم شما چند فروردین هستید؟
فروغی مقدم نیشابور : شریعتی رازی
صادقی : سلام از کجا میشه فهمید فاکتور شده
زمستانی : اون روزی که رسانه ها از خودروساز پول میگرفتن که فروش خودرو را به اسم لاتاری و حراج تیتر کنن کجا بودید !؟ اختلاف قیمتی که بخاطر تولید پایین عمدا ایجاد شد تقصیر مصرف کننده هست!؟ قیمت پارس یا یک زامیاد رو به دلار تبدیل کنید و ببینید با اون پول چه ماشین هایی میشه خرید ! هیچ کس به فکر مردم نیست ، من پیگیر شدم همه هماهنگ هستن
تبدیلی پارس به سورن : سلام.بنده تحویل یک خرداد هنوز فاکتور نشده