عواقب رکود بازار خودرو

عواقب رکود بازار خودرو

 
این روزها بازارخودرو با کم توجهی مشتریان دررکود به‌سر می‌برد؛ به‌نحوی‌که بیم آن می‌رود با ادامه این روند زیرساخت‌ها و دستاوردهای عظیم این صنعت ملی، همچون صنعت نساجی به ورطه نابودی کشیده شود. اگرچه خودروسازي به لحاظ سرمایه‌ای و دستاوردی فراتر از صنعت نساجي است، ولی آنچه اهمیت دارد، بی‌تفاوتی بخش اعظمی از جامعه کارشناسی و رسانه‌ای و دولتمردان به عواقب بسیار مخرب نابودی این صنعت است.
 
بخش مهمی از دارایی‌های ثابت شركت‌هاي خودروساز طی سال‌های اخیر برای تامین بخشی از سرمایه در گردش شرکت‌ها و نیز تامین زیرساخت‌های ضروری که ایجاد آنها به سبب تحریم ضروری بوده است، به فروش رفته؛ ادامه اين روند بحران كمبود نقدينگي دراين شركت‌ها را دامن زده و قابلیت سرمایه‌گذاری آنان را روی پروژه‌های بهبود کیفیت و طراحی‌های جدید از بین خواهد برد. اگرچه اعتراض خریداران، نسبت به وضعیت کیفی خودروهاي ساخت داخل و خدمات پس از فروش آنها بجاست و شرکت‌های خودروساز نیز باوجود تلاش‌های فراوان، ولی به‌دلیل نبود ساختارهای مناسب خود نتوانسته‌اند نسبت به جلب رضایت مشتریان گام‌های موثری را بردارند، اما هیچ کدام از این حقوق باعث نمی‌شود که نسبت به عواقب بسیار ناخوشایندی که در پس فروپاشی خودروسازی نهفته است بی‌تفاوت باشیم. آنچه به‌عنوان دلایل دفاع از خودروسازی این روزها شنیده می‌شود، بیشتر در باب مزیت اشتغال‌زایی این صنعت است و هیچ سخنی در مورد میزان و ارزش سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن و زنجیره تامین وابسته به صنعت موردنظر طی سال‌های گذشته ایجاد شده، به میان نمی‌آید.
 
 
بیش از80 صنعت، تحت عنوان صنایع پایین‌دستی، از40 تا 100 درصد به خودروسازی وابسته بوده و قطعا به‌دنبال نابودی آن، فروخواهند ریخت. شرکت‌های تایرساز با همه سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه آنها صورت گرفته در صورت از بین رفتن صنایع خودروسازی، قطعا با بحران فروش مواجه خواهند شد. همچنین صنایع فولاد، رنگ و مواد شیمیایی، ریخته‌گری و فورج و ده‌ها صنعت دیگر که هر کدام در قالب چند کارخانه بزرگ و کوچک، بخشي از حیاتشان به صنعت خودروسازی وابسته است.
 
 
اما این همه آنچه برای حفظ خودروسازی مهم است، نبوده و موضوع مهم دیگری که کمتر به آن پرداخته شده شرایطی است که در پس فروپاشی خودروسازی برای کل اقتصاد ایران رخ خواهد داد. اگر به فرض غلط هم بپذیریم که خودروسازی هیچ دستاورد صنعتی واقتصادی نداشته و به‌خاطر آنچه رضایتمندی مشتریان نام دارد باید به واردات خودرو روی آورد وقید این صنعت را زد، آیا امکان وارد کردن خودرو به اندازه همه متقاضیان آن وجود دارد؟ در آن صورت قیمت خودروی وارد شده با توجه به حجم تقاضا به چه سطحی خواهد رسید؟
 
 
طبق آمار راهور ناجا سال گذشته بيش از یک میلیون خودرو شماره‌گذاری شده و این در حالی است که قیمت خودرو به دلایل مختلف از جمله تورم، افزایش نسبی داشته و بنابراین روشن است که بخشی از مشتریان که از لحاظ قدرت خرید در کف هرم تقاضا قرار داشته‌اند، نتوانسته‌اند خودروی متناسب با بودجه خود در سبد بازار پيدا کرده و از دامنه تقاضا خارج شده‌اند. حال فرض کنیم که قرار بود همه نیاز خودروی کشور در سال‌جاری را از طریق واردات تامین کنیم، در آن صورت با توجه به آمار فوق و همچنین پیش‌بینی افزایش تقاضای سالانه، به‌نظر می‌رسد امسال با حدود 5/ 1 میلیون تقاضا مواجه می‌شدیم. با نادیده گرفتن خودروسازان داخلی طبیعی است که همه اين 5/ 1 میلیون خودرو باید از طریق واردات تامین شود. با فرض قیمت میانگین حدود 12 هزار دلار برای خودروهاي وارداتی و اضافه کردن ساير هزینه‌ها مثل هزينه حمل به عدد 13 هزار دلار خواهیم رسید. اين به آن معنا است كه برای پوشش تقاضای داخلی، باید به‌طور میانگین به‌میزان 5/ 1 میلیون خودروی 13هزار دلاری؛ یعنی حدود 20 میلیارد دلار، ارز تامین کرد.
 
 
اگر بدانيم با 20 میلیارد دلار می‌توان یک میدان نفتی با خروجی حدود یک میلیون بشکه در روز را توسعه داد؛ به‌گونه‌اي كه معادل 10 میلیارد دلار درآمد سالانه فروش نفت افزایش يابد و اگر درآمد این روزهای فروش نفت را سالانه 20 میلیارد دلار در نظر بگیریم، روشن است که همه درآمد یکساله نفت را باید به تقاضای بازار خودرو اختصاص داد. آیا شدنی است؟ با فرض شدنی بودن با توجه به افزایش شدید تقاضای ارز برای واردات صرفا خودرو، قیمت دلار به چه عددی خواهد رسید؟ 4، 5 یا 10 هزار تومان؟ به هر قیمتی که می‌رسد، آن را در قیمت پایه خودروی وارداتی ضرب کنید تا قیمت آن مشخص شود. پرواضح است که قیمت آن بسیار بیش از آنی خواهد بود که تاکنون تصور می‌شد و این در حالی است که به غلط قیمت خودرو با قیمت آن در کشورهای حوزه خلیج فارس مقایسه می‌شود. با توجه به میزان تقاضای خودرو در داخل کشور و نیز سطح درآمدهای ارزی، به هیچ وجه نمی‌توان بازار خودروی ایران را با کشورهای این منطقه مقایسه کرد. اگر قیمت خودروهای وارداتی در یک جایی مثل دبی پایین است یکی از دلایل آن این است که اصولا تقاضای خودرو سهم کوچکی از درآمدهای ارزی این امیرنشین را به خود اختصاص مي‌دهد؛ بنابراین باید به‌درستی به متقاضیان خودرو هشدار داد که در صورت نادیده گرفتن خودروسازی داخلی، انتظار مواجه شدن با شرایطی شبیه آنچه در کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد، بیهوده است.
 
 
با توجه به توضیحات فوق روشن است که پوشش کامل تقاضای خودرو درداخل کشوراز طریق واردات امكان‌پذير نیست و صنعت خودرو با همه نارضایتی‌هایی که به دنبال دارد این امکان را برای عموم مردم ایجاد کرده که صاحب خودرو باشند. با چنین استدلالی پر واضح است که باید با چنگ و دندان نسبت به حفظ صنعت خودرو اقدام و برای تصحيح ساختارهاي آن همت گماشت. آنانی که دانسته یا ندانسته بر طبل فروپاشی این صنعت عظیم می‌کوبند باید بدانند تنها راه خودرو دار بودن همه متقاضیان خودرو در داخل کشور و با هر قدرت خریدی، حفظ صنعت خودرو است.
 
 
 
 
عواقب رکود بازار خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : عواقب , رکود خودرو , فروپاشی خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

34 نظر

آریا بهمن
8

در جواب به این جیره خواره دولت باید عرض کنم ، این داستانهایی که شما میگید، کذب محض. تنها راهی که میشه از این بدبختی رها شد، تبدیل صنعت پوسیده ی ایران به قطب تولید و صادرات قطعه با استاندارد جهانی به تمام منطقه و جهانه. با این چشم انداز، هم میلیاردها دلار وارد کشور میشه و لطمه‌ای به صنایع وابسته نمیخوره و هم مردم می‌توانند با نرخ حداقلی گمرک، اتوموبیل های روز و استاندارد دنیا رو سوار بشن.
03:40  1394/07/24
پاسخ دادن
monster
0

با سلام به دوستان گرامي

توليدات اين روزهاي خودرو سازان داخلي شباهت زيادي به فرغون و درشكه و كالسكه داره
خطاب به دوستاني كه از خودرو سازان حمايت ميكنند:
كار شما درست و در جهت حمايت از توليد ملي است اماااا اين حق شما است كه وقتي پولي بابت چيزي پرداخت ميكنيد بهترين كيفيت را دريافت كنيد

خراب نشدن خودرو ملاكي بر با كيفيت بودن آن نيست!!!
كيفيت به معناي استاندارد است. كداميك از خودرو هاي توليد داخل با كيفيت است؟
تعويض يك كاپوت و داشبورد يا دستكاري در موتور تغييري در اصل خودرو ايجاد نميكند!!! تكنولوژي به كار رفته در خودرو هايي كه مردم ايران سوار هستند برميگردد به زماني كه بنده هنوز نميتوانستم راه بروم...!

انشااله به حول و قوه الهي كه خودرو سازان داخلي ورشكست شده تا كمي قدر خريداران و مصرف كنندگان خود را بدانند...
15:33  1394/07/23
پاسخ دادن
داود
30

خدا بدتر ازین به روزشون بیاره. من خرداد پارسال به این شرکت ننگین سایپا اعتماد کردم و ثبت نام کردم و به خیال اینکه چندماهه تحویلم میدن وام گرفتم و خودمو خونوادمو تو استرس و... گذاشتم. یکسال گذشته و هنوز واسم حتی دعوتنامه هم نفرستادن. اینا دارن تقاص آه و ناله و نفرینهای من و امثال منو پس میدن. امیدورام بحق صاحب زمان هرچی زودتر بساط ننگینشون چیده بشه. الهی آمین
14:04  1394/07/23
پاسخ دادن
حميد
18

در جواب آقاي مقاله نويس كه گويا خودشون از حقوق بگيرانه مافياي كثيف خودرو هستند بايد بگويم كه مشكل ما اين است كه ايشان و امثال ايشان ما ملت ايران را گوسفند فرض مي كنند
اگر اين مقاله و نتيجه گيريه آن را با دقت بخوانيد به عرايض بنده پي حواهيد برد.
17:01  1394/07/23

علي
10

عزيزان
براي دولت ما بعداز صنعت نفت و مخابرات سومين منبع درآمد مافياي خودرو است و داخلي يا وارداتيش فرقي نمي كند در هر سه مورد خون مردم مكيده مي شود
پس بيهوده اعصاب خود را خراب نكنيد . پايين آمدن قيمت ها حبابي بيش نيست
17:12  1394/07/23

رسا
13

مردم ما ديدشان نسبت به خودرو تغيير كرده . گذشت زماني كه طرف يه 405 مي خريد همه مي گفتن آآآآآآ فلاني 405 خريده . وقتي انحصار ايرنخودرو و سايپا شكسته شد و ماشين هاي خارجي به طور انبوه وارد شدند مردم هم تازه متوجه شدند مي توانند رانندگي ايمن و لذت بخش تري داشته باشند .
به نظر من حتي اگر مثلا" پرايد به قيمت واقعي اش يعني پنج ميليون هم برسد ديگر تعداد خريداري كه براي خط توليدش به صرفه باشد را ندارد .
اين كمپيني كه راه افتاده است دليل اصليش انتظار و عطش مردم براي ورود خودروهاي روز دنيا و چشيدن طعم واقعي رانندگي است نه اينكه دوباره خودروي 20 سال پيش پژو و 40سال قبل كره را بخرند .
17:30  1394/07/23

کاربر: چلنجر
5

افزایش سرمایه سایپا در سال 93 معادل 7میلیارد و ایرانخودرو تا الان 5.4 میلیارد ریال بوده. یعنی بجای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان، پولها یکراست به جیب خودشون رفته. اونوقت چه کسی اینجا مقصر ورشکستگی قطعه سازان هست؟ مردم یا خودروسازان؟
لینک صورتهای سود و زیان خودروسازان. ردیف آخر میزان افزایش سرمایه را تا پایان 93 نشان می دهد. (ایرانخودرو نامه افزایش سرمایه 12میلیارد به 15میلیارد را بتازگی ارسال کرده است):
http://new.tse.ir/Instrument.html?IRO1SIPA0001
http://new.tse.ir/instrument.html?IRO1IKCO0001
12:27  1394/07/23
پاسخ دادن
k1
14

والا هر کی رو که پراید کشته باید شهید حساب کرد
به خاطر صنعت خودرو سازی و منافع و اقتصاد ملی و ...جون عزیزانمان رو دادیم
دیگه نمی خواید یه کم به فکر این ملت شهیدپرورتون باشید
به قرآن گناه داریم، نکنید این کارا رو
آخه این چه مملکتیه که مردمش دغدغه شون سوار شدن آشغالای کره ی باشه
والا خدا رو شکر کنید که مردم ما به اینا راضی اند
11:44  1394/07/23
پاسخ دادن
حمید
9

دست آورد عظیم؟کودومشو میگی ؟مونتاژ پژو های دهه 80 میلادی فرانسه یا پراید 25 سال پیش کره؟ یا مونتاژ ماشینای دیس کانتینیو کمپانیای ورشکسته ؟
11:17  1394/07/23
پاسخ دادن
مهدی
0

به زودی زود ایران خودرو و سایپا حتما نابود خواهند شد مثل خیلیای دیگه. فقط اتحاد. کسی که ماشین صفر بخره حقش همین لگن هاس.
11:12  1394/07/23
پاسخ دادن
موسوی
6

چرا چرت پرت میگی زمانی که اخر سال میشه و زمان افزایش حقوق کارگر میرسه با هزار طرفند از حقوق مزایای کارگر کم میکنید برای منافع خودتون بعد قدرت خرید میاید پایین اونکه منافع داره میره ماشین بالای 100 میلیون سوار میشه من کارگر قشر متوسط که اجهاف شده در حقم میمونیم کارخانه وطنی حالا تو بدو به زودی به بقیه واحدهای صنعتی میرسه صبر کن ببین اقتصا مملکت چه میشه من هم اوضاعم بتر از بتر میشه ولی برید ریشه را در هروز گرون شدن محصولات ببینید برید ریشه تو اداره مملکت ببینید
مملکت یزمانی رشد جمعیت داشته الان رشد جمعیت معکوس شده
منم که متولد سال 60 هرچی می خواستم شدم وهرچه صاحبان قدرت میخواستند سرم اوردند ولی از حالا شما باید افکارتون تغیر بدید و مدیریت رو حساب شده انجام بدید و همش فکر منافع نباشید بعضی از خرج ها برای اینده کشوره بعضی از تضمیمات برای روزهای اینده است .
هیچ کدوم از مسولاین اینده نگر نیستند
به جای نگاه کردن به حل مسال برای کوتاه مدت به فکر اینده باشید
04:09  1394/07/23
پاسخ دادن
محمدرضا
37

من یک خودرو206خریدم هنوزسرویس اولیه نرفته 4بار تعمیرگاه بردمش 2بار سیم کلاجش خراب شده وعوضش کردیم یک بار کویلش خراب شد وهنوز هم چراغ ترمز عقبش روشن نمیشود باز هم میگید ماشین تولید داخل بخریم؟ ایا 40 سال برای بهبود گیفیت کافی نیست؟تا کی مردم ما باید بخاطر منفعت عده ای ازخدابی خبراز داشتن خودرو ایمن وبا قیمت مناسب محروم باشند
22:00  1394/07/22
پاسخ دادن
حسين
4

قبول دارم كه خودرو خيلي گران است . اما من فقط به خاطر كمك به كارگران ايران خودرو وجلوگيري از بيكاري انها يه خودروي تحويل 20 روزه ثبت نام كردم واميدوارم كه كيفيت محصولات داخلي بهتر ازقبل بشه .
دوستان با شعار دادن چيزي درست نمي شه . چون تنها چيزي كه توايران مفتيه همين شعار دادنه .
19:00  1394/07/22
پاسخ دادن
حسين
7

درجواب رضا بايد بگم چه دليلي داره دروغ بگم ؟ خيال كردين همه مثل خودت كه الان ماشين داخلي سوارمي شي والكي ژست پيروزمندانه به خودت گرفتي بلدن دروغ بگن ؟ باوركن كه ثبت نام نقدي كردم
اونايي الان جزو كمپين هستند كه بيش از90 درصدشون ماشين دارن واونهم ازنوع داخلي اش وخواهشاً اينقدر شعار ندين . حالم ازهرچي شعاره به هم مي خوره .
07:43  1394/07/23

رضا
46

اگر منظور از زیر ساخت کاخانه هایی هست که تو ونزوئلا و سوریه و بلاروس و غیره با پول مردم ایران ساختین و همه شون نابود شدن و ما اکثریت مردم مظلوم ایران پول اونها را از سهم خانواده هامون دادیم همون بهتر که نابودشن.
اما اگر منظور کارخانه های داخلی هست نگران نباشید چون ساختمان و وسیله جایی نمیره اگه مدیران و کارمندان و کارگران نالایق که با پارتی استخدام شدن برن و برنامه ریزی درست از سوی مدیران جدید انجام بشه و کارگران و کارمندانی بیان که وجدان کاری داشته باشن همه چیز درست میشه.
بخش زیادی از ایرادات کنونی خودروها به خاطر طراحی قدیمی هست که مقصر اون مدیران انتصابی و نالایق حکومتی هستن و بخشی از اون مربوط به مونتاژ کاری هست که مقصر اون نبود وجدان کاری در بین کارگران و کارمندان خودروسازی هست که به جان هموطن خود اهمیت نمیدن.
در هر صورت ما مردم خسته شدیم با اینکارها دیگه ...... نمیشیم . نمیتونید جمع کنید و دست از ظلم و زورگویی بر اکثریت مردم مظلوم بردارید. خلاص
15:24  1394/07/22
پاسخ دادن
سامان
30

اقا این عکسه بالا چه جالبه.راه حل پیشنهادی بنده.یه قل دوقول
14:23  1394/07/22
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
0

شارلاتانیزم طرفداران انحصار خودرو در این نکته است که سعی دارند درخواست مصرف کننده را به وضعیتی آخرالزمانی گره بزنند و همه را از جهنمی که در غیاب فرغونسازان اتفاق می افتد بیم می دهند.
درصورتی که همگان بخوبی می دانند تنها خواسته مصرف کنندگان صرفا ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودرو و برداشتن انحصار و کاهش تعرفه ها است.
مسلما اگر کسی در بازار رقابتی مثلا کشور آلمان یا ژاپن یا حتی دبی نتواند هزینه (معقول و رقابتی) خودرو را پرداخت کند دیگر مسوولیتی متوجه خودروساز نیست.
بعلاوه در تمام کشورهای (سالم) دنیا، وظیفه دولت شامل اول نظارت بر عدم تبانی و انحصار تولیدکنندگان، دوم الزام به رعایت استانداردها، سوم رسیدگی به شکایات مصرف کننده است. تولیدکننده هم برای جذب مشتری دست به فروش اقساطی بلندمدت میزند تا بازارش را حفظ کند.
شارلاتانیزم محکوم به شکست است.
13:26  1394/07/22
پاسخ دادن
کاربر: علی درایور
22

کسی به دنبال ورشکستگی صنعت خودرو نیست.صنعت خودرو باید ساختار خودش رو اصلاح کنه و در راس هرم هم باید از تغییر جدی در مدیریت این صنعت شروع کرد.باید مدیران با دانش و دلسوز در راس این صنعت باشند.در مراحل بعدی باید زیر ساختهای این صنعت اعم از خطوط تولید قطعه سازی و همچنین مونتاژ در کارخانه ها اصلاح و به روز و مطابق با استانداردهای روز دنیا باشه.باید آموزش و نظارت استاندارد و مفید بر کارکنان به طور دقیق رعایت بشه.کیفیت ساخت قطعات باید در بهترین شرایط ممکن باشه.در مرحله مونتاژ در کارخانه نباید قصوری رخ بده.خودرو بدون کنترل های کیفیت دقیق و استاندارد نباید از کارخانه خارج بشه.خودروی صفر نباید تا 10-15 هزار کیلومتر کارکرد دچار خرابی جدی بشه.خدمات پس از فروش و زنجیره تامین قطعات باید در بالاترین سطح کیفیت باشه.فروش خودرو باید با شرایط آسان و با کمترین بهره ها در فروشهای اقساطی باشه.با انجام دادن این موارد میتوان به رونق بازار خودروهای تولید داخل امیدوار بود.
به امید رونق و شکوفایی صنعتی هر چه بیشتر ایران
13:09  1394/07/22
پاسخ دادن
مرتضی
44

احسنت بر شما دقیقا همینطوره ولی ظاهرا اقایان تصمیم به نابودی این صنعت دارند...بنده بعنوان پدر وقتی از پسرم تا بیست سالگی حمایت کنم تا درس بخونه خوبه ولی اگه پسر من چهل سالش شد و کار نکرد اگه من پول تو جیبیشو بدم بهش ظلم کردم...خودرو سازی ما هم چهل سالشه و از کره و چین و مالزی با سابقه تره.هنوزم تا مشکل پیدا میکنه اقایون مجلسی ها سریع با تعرفه خارجی ها حمایتش میکنند که این صنعت را به این روز رساندند که حتی افقانستان هم حاضر نیست از ما وارد کنه و الان مردم خودرو چینی با تعرفه بالا که حدود دو برابر قیمت میشه را به خودرو داخلی ترجیح میدند....حمایت دولتی ها ممکنه در کوتاه مدت مفید باشه ولی در اصل مانند پول تو جیبی دادن به مرد چهل ساله است که دنبال کار نره...الان دولت نه تنها تعرفه خارجی را بالا نباید ببرد بلکه در مدت پنج سال به زیر ده درصد باید برسونه که خودرو سازها مجبور به فعالیت شوند و از افراد نخبه به جای مهندسین کشاورزی سهمیه ای استفاده کنند
13:50  1394/07/22

کاربر: علی درایور
31

چطور میشه که ما مردم عادی راه حلها رو میدونیم ولی مسئولین با این همه ادعا نمیدونن؟؟؟؟!!!!!
یا میدونن و نمیخوان راه درست رو انجام بدن؟!هدفشون چیه؟
14:54  1394/07/22

حرف مردم
5

خطاب به علی درایور و مرتضی : هدف ما ورشکستگی کامل صنعت خودروست و بس مگر اینکه هرچی خودروی قدیمی مثل پژو 405 و پارس و سمند 206 و ال 90 و پراید و امثال آن هست دیگه تولید نشه و خودرو های جهانی با قیمت معادل آن در اختیار مصرف کننده قرار بگیره آن هم در ظرف کمتر از 2 سال آینده . تمام
00:07  1394/07/24

سعید
21

راستی دوستان راسته که میگن تو تهران ترحیم کنندگان خودرو
هر ماشین صفر داخلی رو ببینند یا اسید روش می پاشند یا با بیل و چکش
داغونش می کنند؟؟
اگه اینطوری باشه دیگه هیچکس جرات خریدن ماشین صفر رو نداره ...
13:04  1394/07/22
پاسخ دادن
کاربر: علی درایور
14

من که تا حالا یه همچین چیزی نه دیدم و نه شنیدم!
جو الکی ندید
13:17  1394/07/22

شوش
7

آقا ، نگید ای حرفارو ! نکنید این کارا رو ، خداییش درست نیست ، بنده خدا پول داده خریده ،
13:23  1394/07/22

کاظم
1

دروغ محضه اگر هم باشه کار خود حکومته که مردم رو به عنوان ارازل و اوباش معرفی کنه و به این بهونه بتونه لت و ژارشون کنه بگه که اینا فتنه گر بودن
12:41  1394/07/23

کاوه
0

لطفا نظر قبلی من رو منتشر کنید
13:01  1394/07/22
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
0

به دررررررررک...
همون بهتر که نابود شه لگنننننننن سازی...
شما رو چه به ساخت خودرو آخه!
برین آفتابه تون رو بسازین رو سفید ترین...هههه
12:49  1394/07/22
پاسخ دادن
حجت
28

مردم نجیب ایران چیزی خاصی و دور از انتظاری که نمیخوان که این همه دارید جبهه میگیرید،فقط یه ماشینی با کیفیت میخوان که عمرشون تو تعمیرگاها هدر نره،همین انتظار اندک رو هم باید سرکوب کنید!!!!
12:26  1394/07/22
پاسخ دادن
محسن
38

جالبه دلیل رکود در بازار خودرو و بیکاری کارگرها رو مردم معرفی میکنن که خودرو نمیخرن ولی هیچوقت به دلیل اصلی این وضع که انحصارطلبی مسئولین و وضع قوانین دست و پاگیر تجاری توسط اونهاست اشاره ای نمیشه.
انگار من بخوام یک جنس فاسد و مشکل دار رو به شما بفروشم. اگه شما نخرید و من و چند نفر تولید کننده اون جنس، دچار مشکل مالی بشیم، به جای اینکه خودمون رو مقصر بدونیم، شما رو وادار کنیم که باید از هم وطنت حمایت کنی!
12:11  1394/07/22
پاسخ دادن
امیر
21

محسن منم میخواستم همینو بگم. بجای درست کردن خودشون با مظلوم نمایی میخوان از حس دلسوزی مرم سوء استفاده کنند
13:53  1394/07/22

يونس
41

جناب آقاي نگارنده!!!
مواردي كه در مقاله تون ذكر كردي كاملا درست
اما!!
در كدام خودرو ساز دنيا يك محصول 20سال توليد ميشه!؟
در كدام خودرو ساز دنيا زور به روز كيفيت محصول پايين مياد!؟
اين همه كشته و زخمي كه به علت كيفيت پايين خودرو طي يك سال داريم هزينه ش چند ميشه!؟
بعد چه اسراري دارن خودرو سازامون يه خودرويه20سال قبل رو توليد كنن
هر سكه دو رو داره خوبه كه هر دو روي سكه رو ديد!!!
12:00  1394/07/22
پاسخ دادن
کاوه
0

وان کار شما هم زدید تو خط وزارت صنعت
همه خبرهاتون تکرار حرفهای از ما بهترونه
درضمن ما که داریم تو فلاکت و بدبختی زندگی میکنیم پس بزار اینا ورشکست بشن به امید خدا اونوقت شاید یکی دو درصد به فلاکنمون اضافه بشه که تو صددرصد زیاد به چشم نمیاد
مطمین باشید از ما بهترون دلشون به حال ما و یا صنعت کشورمون نمیسوزه اونا دلشون به حال جیبی میسوزه که داره خالی میشه چون نمیتونن پاداشهای میلیاردی بگیرن برای دزدیشون و برن عشق و حال
11:21  1394/07/22
پاسخ دادن
کاربر: علی درایور
21

باید قیمتها رو اصلاح کنن و کیفیت رو بالا ببرن و خدمات پس از فروش رو تقویت کنن و شرایط فروش متنوع و آسان در نظر بگیرن و با پییش پرداخت کم و اقساط بلند مدت و سود اقساط پایین خودرو بفروشن!
11:20  1394/07/22
پاسخ دادن
ناشناس
35

خنده دار بود
11:04  1394/07/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن : سلام دوستانی که اطلس ثبت نام کردین لطفا بگین تحویل چه ماهی وتونستین بزنین؟من خودم تحویل دی ماه زدم
شکایت قضایی : تعزیرات زیر نظر قوه فضاییه هست و صمت جزو هیات دولت هست دو تا قوه جداگانه هستند. شما تاخیر خودروت باعث شده حسابی قیمه ها رو بریزی توی ماست ها
دوگانه بهمن : صبر کنید تا ۲۰ روز دیگه میاد انشالا
تارا : من هشت ماهه تکمیل وجه کردم تارای دستی هنوز هیچ خبری نیست
اطلس اسفند : جوری معلومه هنوز به تولید انبوه نرسیده وباید یه سری مشکل داشته باشن یک ماهه یک نفرم فاکتور نشده
اطلس اسفند : بنظرم به یه مشکلاتی خوده تولیدش
در انتظار فاکتور : بچه های دی کی فاکتور شدید و چه تاریخی واریز کردید؟
بنده خدا : سایپا به توگفت میخواد گرون کنه ماشینی که ۳ماه پیش باید میداد؟؟؟
ساینا 7 دی : داداش دلیلشو نمیدونی یعنی؟ چون که دو روز قبل عید از ترس که پولمون بی ارزش نشه رفتیم آزاد خریدیم حالا بقیه رو نمیدونم ولی من ازاد خریدم الانم باید حواله بفروشم مقداری از قرضمو بدم پیامک سهند اومد اقدام نکردم الانم ساینا اس اومده ولی درگاه اطلس جی هم بازه ، اختلاف قیمت اطلس جی با بازار زیاده 182 تومن فرقشه
اشکان : این انسانه به هر چیزی ارزش میده نه ماشین ب انسان احترام ب نظر همدیگه لطفآ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مراد دوگانه دی : درود دوستان ما هنوز پلاک‌ نشدیم 27 فروردین تکمیل وجه کردم
تبدیل ب 207 : وجدانن جدی میگی؟
عیسی : موسی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام چجوریه بهمن فاکتور نشده؟
صادق 207 اسفند : آقا 207 دستی تبدیلی تا چه تاریخی فاکتور شده؟ اونایی که 17 دی تکمیل وجه کردن فاکتور شدن یا نه؟
احمد : سلام پیچ هواگیری رادیات تیبا کجاست لطفاً کسی میدونه راهنمایی کنه ؟
المیرا : لطفا گمراه نگنید من خودم با کارت به اسم دیگر اینترنتی پرداخت کردم تحویل دی بودم
علی آریزو 6پرو : سلام داداش ماشین رو چه رنگ ثبت نام کردی؟؟؟؟
علی اتو دی ماه : 9 فاکتور شدم امروز پلاک شدم
رانااسفند : سلام کسی از دوستان میدونه اگه ماشین بدن ارتقا یافته هستش یا ساده؟؟