عملیات ممکن یا غیرممکن؟؟

عملیات ممکن یا غیرممکن؟؟

 
بازار خودرو ایران این روزها در شرایطی رکودی سنگین را تجربه می‌کند که به اعتقاد کارشناسان، این ماجرا پیامی بزرگ را در خود جا داده و آن، لزوم رنسانس کیفی و قیمتی در تولیدات خودروسازی کشور است.
 
 
هر چند این روزها بسیاری دیگر از بازارهای کشور نیز سنگینی رکود را روی شانه‌های خود احساس می‌کنند، اما مورد خاص بازار خودرو این است که مشتریان حساسیتی ویژه روی کیفیت و قیمت و خدمات خودروها دارند و اتفاقا بسیار هم ناراضی هستند.
 
 
اگر پای صحبت مشتریان بنشینیم، به وضوح متوجه می‌شویم رضایت عمومی از سطح کیفی، قیمت و خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل، پایین است و خودروسازان به کم‌کاری و گران‌فروشی متهم هستند. اتفاقا همین کمپینی که از چند ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده، حرف بسیاری از اعضا و حامیانش، گرانی خودروهای داخلی و سطح نازل کیفیت و خدمات است و آنها معتقدند تا شرایط تغییر نکند، به بازار خودرو بر نخواهند گشت.
 
 
به‌عبارت بهتر، حرف دل مشتریان ایرانی این است که خودروسازان کشور باید در کنار افزایش کیفیت محصولات و ارتقای خدمات پس از فروش، روی قیمت تجدید نظر کنند و همچنین سراغ طراحی و تولید خودروهای جدید بروند. با این حساب، می‌توان انتظارات عمومی از خودروسازی را در چهار مورد خلاصه کرد؛ اول «افزایش کیفیت»، دوم «کاهش قیمت»، سوم «توسعه محصول» و چهارم «ارتقای خدمات پس از فروش.»
 
 
به اعتقاد کارشناسان، اگر خودروسازان داخلی در راستای دستیابی به این چهار مولفه موردنظر مشتریان قدم برداشته و اقدامات ملموس و عینی انجام دهند، نه‌تنها به‌تدریج بازار از رکود خارج می‌شود؛ بلکه رفته رفته اعتماد عمومی به صنعت خودرو نیز باز خواهد گشت.
 
 
کارشناسان بر این باورند که خودروسازان از نظر مشتریان، گران‌فروش و ضعیف هستند و طبعا تا این نگرش تغییر نکند، نه رضایتی از صنعت خودرو کشور حاصل خواهد شد و نه اعتماد عمومی به آن برمی‌گردد.
 
 
با این شرایط، خودروسازان برای نجات خود از رکود هم که شده، چاره‌ای جز برآوردن نیازها و خواسته‌های مشتریان ندارند و ادامه حیات‌شان در گرو افزایش کیفیت، کاهش قیمت، توسعه محصول و ارتقای خدمات پس از فروش است. کارشناسان هرچند معتقدند انجام این چهار عملیات در صنعت خودرو، زمانبر بوده و در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد، اما در عین حال تاکید می‌کنند که راه نجات غول‌های جاده مخصوص از گرداب رکود، به سرانجام رسیدن عملیات چهارگانه موردنظر است.
 
 
به گفته آنها، اگرچه شاید راهکارهای کوتاه‌مدت بتواند تا حدی از سنگینی رکود بازار خودرو بکاهد و تقاضا را کمی افزایش دهد، اما قطعا پایدار نبوده و در ادامه، شرایط به روال قبل بر خواهد گشت.
 
 
به‌عبارت بهتر، خودروسازی ایران برای تداوم حیات خود، نیاز به جراحی‌های عمیق دارد، چه آنکه راهکارهای کوتاه‌مدت، به مثابه قرص و آمپول عمل کرده و دردها را تنها برای مقطعی آرام می‌کنند، اما اصل بیماری به قوت خود باقی خواهد ماند.
 
 
عملیات اول،کاهش قیمت تمام شده
 
اما ببینیم شرایط خودروسازان برای انجام عملیات چهارگانه و جراحی‌های بزرگ به چه شکل است و غول‌های جاده مخصوص برای کدام‌یک از اینها آمادگی لازم را دارند و کدام شان در اولویت قرار دارد.
 
 
برای پاسخ به این پرسش‌ها ابتدا باید نگاهی بیندازیم به آنچه طی چند ماه گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاده است، تا مشخص شود اولویت‌های مشتریان چیست و در میان کیفیت و قیمت و توسعه محصول و خدمات پس از فروش، کدام شان در اولویت قرار دارد. بدون‌شک ازآنجاکه حرف اول و آخر را در بازار خودرو، مشتریان می‌زنند، بنابراین برای انجام عملیات چهارگانه در خودروسازی، بهتر است ابتدا ببینیم آنها چه می‌گویند و چه می‌خواهند.
 
 
به گفته کارشناسان و حتی برخی از فعالان صنعت خودرو، یکی از اصلی‌ترین دلایل قهر مشتریان با بازار خودرو، قیمت خودروهای داخلی است، چه آنکه این موضوع سبب شده دست خیلی‌ها از بازار کوتاه شود. همچنین اگرچه بخشی از مشتریان نقدینگی لازم را برای خرید خودرو دارند، اما چون تناسبی بین کیفیت و قیمت خودروهای داخلی نمی‌بینند، دست از خرید کشیده اند تا خودروسازها در قیمت تجدید نظر کنند.
 
 
با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت خودرو، امکان کاهش قیمت از سوی کارخانه‌های خودروساز بعید به نظر می‌رسد، اما می‌توان در این بین به کاهش سهم دولت که به صورت عوارض و مالیات از خودروسازان اخذ می‌شود امیدوار بود. دولت می‌تواند به‌طور موقت میزان مالیات و عوارض را که سهم قابل توجهی در قیمت خودرو‌ها دارد کاهش دهد تا به رونق دوباره این صنعت یاری رساند.
 
 
کارشناسان نیز در این مورد نظرات متفاوتی دارند، چه آنکه برخی موافق کاهش آنی قیمت‌ها هستند و برخی نیز مخالف بوده و آن را اقدامی نادرست و مضر می‌دانند. به اعتقاد موافقان، چون بسیاری از مشتریان توان مالی لازم را برای خرید خودرو ندارند، بهتر است قیمت‌ها به صورت آنی کاهش یابد تا بخشی از آنها (مشتریان) به بازار برگردند.
 
 
به گفته آنها، در بین دلایلی که برای رکود بازار خودرو مطرح می‌شود، «بالا بودن قیمت» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تا همین سه سال پیش، خودرویی مانند پراید (ارزان‌ترین خودرو داخلی) قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان داشت، اما همان زمان نیز مشتریان به این قیمت اعتراض داشته و آن را گران می‌دانستند و این در شرایطی است که حالا پراید از مرز 20 میلیون تومان هم رد شده و خریدنش برای خیلی‌ها به رویا می‌ماند. نه فقط پراید، بلکه خودروهای دیگر داخلی مانند پژو 206 و 405 و صد البته محصولات مونتاژی چینی نیز طی سه سال گذشته با افزایش قیمت شدیدی روبه‌رو شده‌اند و حالا دیگر برای بخش بزرگی از مشتریان بازار، چیزی به اسم خودرو ارزان وجود نداشته و قابل لمس نیست.کارشناسان معتقدند بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی، دست مشتریان زیادی را از بازار کوتاه کرده و حتی اگر فرض کنیم قیمت‌های فعلی منطقی و مطابق با هزینه‌های تولید بالا رفته‌اند، باز هم خیلی‌ها توان خرید آنها را ندارند. به گفته آنها، این موضوع از پایین آمدن قدرت مالی ایرانی‌ها سرچشمه می‌گیرد، چه آنکه طی سال‌های گذشته، به دلایلی از جمله کاهش ارزش پول ملی و تورم فزاینده، توان خرید بسیاری از مشتریان افت کرد و کار به جایی رسید که حتی ارزان‌ترین خودروها نیز برای آنها گران شد.
 
 
شاید برخی معتقد باشند خودروهای 20 تا 30 میلیونی داخلی، مشابه خارجی (به لحاظ قیمت) ندارند و کیفیت شان متناسب با قیمت آنهاست، اما حتی اگر این ادعا را هم بپذیریم، قدرت خرید پایین بخشی از مشتریان، اجازه قدم گذاشتن‌شان به بازار خودرو را نمی‌دهد. از همین رو، کارشناسان نسخه کاهش آنی قیمت را برای درد این روزهای بازار تجویز کرده و می‌گویند این کار، هم بازار را تکان می‌دهد و هم مشتریان را به خودروسازان دلگرم خواهد کرد. این در حالی است که خودروسازان رسما اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای کاهش قیمت محصولات خود ندارند و هزینه‌های تولید اصلا چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد. به گفته آنها، چون قیمت مواد اولیه بالا رفته و تورم تولید همچنان پابرجاست و از سویی، هزینه‌های مالی (مثلا نرخ سود بانکی) بر صنعت خودرو تحمیل می‌شود، عملا امکان کاهش قیمت وجود ندارد.
 
 
با این نظر خودروسازان، برخی کارشناسان نیز موافق هستندو تاکید می‌کنند کاهش قیمت رسمی خودروهای داخلی، آنها (شرکت‌های خودروساز داخلی) را به منطقه «زیان ویژه» وارد خواهد کرد. «زیان ویژه» وقتی رخ می‌دهد که قیمت فروش محصول، حتی از قیمت قطعات منفصله آن نیز کمتر شود و خودروساز نه‌تنها سود نکند؛ بلکه درآمدش از ناحیه فروش، به زیر هزینه‌های تولید برسد. به‌عنوان مثال، وقتی که هزینه تولید خودرو X برابر با N تومان است، اگر قیمت فروش آن 1-N باشد، خودروساز وارد منطقه «زیان ویژه» شده است و کارشناسان معتقدند در این شرایط، تولید نکردن بهتر از تولید با زیان است.
 
 
بر این اساس، کارشناسان تاکید می‌کنند که خودروسازان بهتر است به دنبال کاستن از هزینه‌های تولید باشند، به‌ این معنی که، با به‌کارگیری راهکارها و روش‌هایی نو، از قیمت تمام شده محصولات خود بکاهند.
 
 
کیفیت و توسعه محصول، عملیات مشترک
 
بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی مشتریان از خودروهای داخلی، سطح کیفی آنهاست و از همین رو کارشناسان معتقدند که شرکت‌های خودروساز بهتر است در کنار کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سطح کیفی محصولات را نیز در دستور کار قرار دهند.
 
 
کارشناسان البته تاکید می‌کنند که ارتقای کیفی، کاری یک شبه نیست و نیاز به اصلاحات زیرساختی دارد و برای آن باید هزینه و وقت زیادی در نظر گرفت. به گفته آنها، یکی از موانع بزرگ اصلاح کیفیت در خودروسازی ایران، قدیمی بودن محصولات است، به نحوی که تکنولوژی چند سال پیش برخی خودروها اصلا اجازه بهبود کیفی را نمی‌دهد.
 
 
از طرفی، کارشناسان بر این موضوع نیز تاکید می‌کنند که مسیرکیفیت، از قطعه‌سازی می‌گذرد، چه آنکه تا سطح کیفی قطعات بالا نرود، نمی‌توان انتظار تولید محصولاتی با درجه کیفی قابل قبول داشت. با این شرایط، خودروسازان برای بالا بردن سطح کیفی محصولات خود، باید مقدمات افزایش کیفیت قطعاتی را که به خطوط تولید آنها وارد می‌شود، فراهم کنند و از آن سو به فکر محصولات و پلت‌فرم‌های نو باشند.
 
 
اما اگر موارد نارضایتی و انتقاد مشتریان از خودروهای داخلی را مرور کنیم، متوجه می‌شویم آنها از ظاهر و باطن این خودروها خسته شده و از همین رو حتی اگر کیفیت شان نیز بالا برود، شاید دیگر به خیلی‌ها به اصطلاح نچسبد. از همین روست که کارشناسان تاکید می‌کنند بهتر است خودروسازها در کنار سخت‌گیری‌هایی که برای افزایش کیفیت قطعات و همچنین مونتاژ محصولات خود لحاظ می‌کنند، توسعه محصول را نیز به‌عنوان عملیات سوم البته مشترک در دستور کار قرار دهند. نیاز مشتریان به خودروهای نو و به روز را به خوبی می‌توان از انتظار آنها برای ورود خودروهای جدید به کشور، درک کرد، چه آنکه ایرانی‌ها پس از توافق هسته‌ای به شدت انتظار خودروهای روز جهان را می‌کشند و اصلا این موضوع یکی از دلایل رکود بازار به شمار می‌رود. به‌عبارت بهتر، موضوعی که این روزها به نوبه خود به رکود بازار خودرو کشور دامن زده، خوش‌بینی محض ایرانی‌ها به آینده بازار است و آنها چون از توسعه محصول توسط خودروسازان داخلی به نوعی ناامید شده اند، به خارجی‌ها و خودروهای به روز و با کیفیت شان دل خوش کرده اند.
 
 
با این شرایط، عملیات توسعه محصول (چه در قالب تولید خودروهای جدید و چه در حوزه پلت فرم) ضرورتی ویژه در خودروسازی ایران دارد و زمانبر بودن و هزینه بر بودنش نیز از این اهمیت کم نمی‌کند.
 
 
عملیات ساده‌تر، خدمات پس از فروش
 
اما دیگر محل نارضایتی مشتریان ایرانی از خودروهای تولید داخل، کیفیت نه چندان مناسب خدمات پس از فروش است. خدمات پس از فروش اگرچه برای خودروسازان بزرگ دنیا منبع درآمدی بزرگ و یکی از نقاط قوت آنها به شمار می‌رود، اما در ایران، یکی از دلایل نارضایتی مشتریان محسوب می‌شود. کیفیت پایین قطعات تعویضی و تعمیر نشدن دقیق خودروهای معیوب (پابرجا بودن عیوب پس از تحویل خودرو به مشتریان)، از جمله اصلی‌ترین موارد اعتراض عمومی به کیفیت خدمات پس از فروش خودروها است که به‌نظر می‌رسد برطرف کردن آنها در مقایسه با سایر عوامل نارضایتی،ساده تر است.
 
 
به‌عبارت بهتر، ارتقای خدمات پس از فروش در قیاس با افزایش کیفیت و کاهش قیمت و توسعه محصول، هم هزینه کمتری را می‌طلبد و هم زمان کوتاه‌تری می‌خواهد و در کل عملیاتی راحت تر به شمار می‌رود. از همین رو کارشناسان معتقدند ارتقای خدمات پس از فروش، می‌تواند در زمانی کمتر و با هزینه‌ای پایین تر اتفاق بیفتد و با این حساب بهتر است خودروسازان در کوتاه‌مدت روی این موضوع تمرکز کنند.
 
 
اما با توجه به شرایطی که کارشناسان برشمردند، به‌نظر می‌رسد چون چندان امکان کاهش قیمت در کوتاه‌مدت وجود ندارد، بهتر است خودروسازان اولویت خود را روی مسائل کیفی (چه در حوزه محصول و چه در حوزه خدمات پس از فروش) بگذارند و در کنار آنها از توسعه محصول نیز غافل نشوند. البته بدون شک کاستن از هزینه‌های تولید و در نتیجه پایین آمدن قیمت تمام شده خودروهای داخلی نیز عملیات بزرگ خودروسازان به شمار می‌رود که تمرد از آن نتایج خسارت باری را به همراه خواهد داشت.
 
 
 
 
عملیات ممکن یا غیرممکن؟؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : عملیات چهارگانه خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: arash61
19

شک،نکنید اگه قیمت رو پائین نیارن،کیفیت و تنوع(محصولات روز دنیا حداقل کره ای) رو بالا
نبرند بنده نظرم اینکه صدر صد ایران خودرو وسایپا ورشکسته میشوند.
بنده پنجاه تومان پول کنار گذاشتم واسه خرید ماشین اگه اوضاع اینطوری پیش بره حتما میرم یه ماشین کارکرده خارجی میگیرم و به هیج وجه سراغ تولید داخلی وصفر نمیرم.
قابله توجه خودرو سازان محترم، شک ندارم خیلی ها هستن که مثله بنده فکر میکنند و حاضر نیستن که پولشونو واسه ماشینه بی کیفیت وقیمت بالا شما بپردازن حتی اگه شده کارکرده بگیرن.
19:43  1394/07/25
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
4

دقیقاً.
مثلا پدر بنده از اول تابستون میخواست ماشینش رو عوض کته. منصرفش کردم.چن تا از دوستام هم ک میخواستن مشاین بخرن منصرف کردم ک حتی رفتن سفارش خریدشون رو پس گرفتن. زیادن کسایی ک از بنجل های داخلی خسته شدن و خواستار یه تغییر اساسی هستن.
15:21  1394/07/26

امیر
13

بجای اینکه آقایان صورت مسئله را پاک کنند. دشمن تراشی کنند. دست گدایی جلوی همه دراز کنند. با توجه به علاقه خودروسازان مطرح جهان (منظورم پژو و رنو نیست) خط تولید حداقل یک ماشین روز و ارزان(نه هر اشغالی) را راه انازی کنند تا هم مشتری امیدوار به شما بشود و هم بازار یک تکانی بخورد. تو این فاصله به اونهایی هم که ماشین لازم دارند از همان بیش از صدهزار ماشین تو پارکینگ فروخته بشه. قطعه سازهای ما برای تولید لوازم یدکی ماشینهای جدید پتانسیل بالایی دارن. و میشه گفت چون ماشینهای خارجی کیفیت خوبی دارن کمبود لوازم هم احساس نمیشود
18:37  1394/07/25
پاسخ دادن
امیر
12

دوستان یه چیز یادم رفت. خط تولید جدید زیر6ماه راه اندازیش طول میکشه. و خودروساز خارجی با توجه به صحبتها خودش خط و راه اندازی میکند
18:58  1394/07/25

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام تارا دستی v1p تیتانیوم برای من موعد تحویل ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ هستش تو سایت ایران خودرو قسمت مربوط به آماده جهت صدور فاکتور تیک خورده اما فاکتور هنوز نشده این پروسه چقدر طول میکشه تا فاکتور شدن؟
محسن : فوری به دستور وزیر صمت تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد. طبق اطلاعات رسیده سالانه یک میلیارد برای واردات خودرو تخصیص دادند ولی طبق آمار گمرگ در سال ۱۴۰۲ تنها شرکت مدیران خودرو یک میلیارد دلار ارز دولتی گرفته کلا هم ۳ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ خودروسازان ارز دولتی گرفتن و این یعنی فعلا دست نگه داشتند برای بررسی رانت احتمالی
محسن : مهم مهدی ضیغمی در حاشیه نشست خبری (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، گفت: بسیاری از افرادی که در سامانه ثبت‌نام کردند، منتظر هستند خودروی مورد‌علاقه‌شان وارد شود و به همین دلیل تاکنون از ۳۰هزار نفر که در سامانه بودند، ۱۵هزار نفر خودروی خود را انتخاب کردند. وی تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای زیادی در گمرکات و مناطق آزاد هست. بیش از ۱۲ تا ۱۳هزار خودروی دپو در مناطق آزاد و کشور هست که این خودروها فقط منتظر توافق‌های داخلی در وزارت صمت و بانک مرکزی هستند تا ترخیص شوند ### ####
محمد : شما همونی هستی که میگی هنوز یارانه 45500,تومان میگیرم تا چشمای امثال شما دراد
همایون : تحویل حداکثر تا ۹۰ روز هست. قابل توجهتون هنوز اردیبهشت تموم نشده
. : دوستان کسی ادرس دقیق نمایندگی سایپارو داره حضوری میخوام برم؟
Mohamad : سلام من ۲۶ اسفند تکمیل وجه کردم ولی پیامی مبنی بر اینکه مدل۲۰۲۳ انتخاب کنم تا زودتر تحویل بگیرم نیومد برام. امروز هم پیامک تاییدیه سخا برام اومد احتمالا بزودی فاکتور میشه و در مرحله تخصیص خودرو مونده فعلا
سعید : بله واسه من اومده اطلس نوشتم به جای شاهین
آقای امیدوار : سلام دوستان برای من فقط سهند پیامک اومد و همون روز اول ثبت نام کردم به مبلغ ۲۳۱ تومن ساینا مبلغش چقدر بود؟
ابوالفضل : سلام من هم همینطوره وهیچ کس هم جواب گو نیست تحویل هم ۲۹ اسفند بوده وef7 هم هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرمان : بله با یه کارت دیگر هم می شود من خودم انجام دادم
سناتور : همتون امروز بیاین اگه جلو ناحق ایستادید خدا هم کمکتون میکنه ولی اگه زیر بار زور رفتید از این بدتر میشه کجای دنیا یه شبه 60 درصد یکدفعه خودرو گران میکنن باید سالیانه 5 الی 10 درصد او هم به خاطر بیمه و مالیات گران بشه
سلام صبح همگی بخیر : دوستان آیا احتمال دارد که این روزا (امروز و فردا و پسفردا) خودرو فاکتور کنند
حقیقت : دوستان دولار را پبش بینی کردن نیمه اول سال تا زبر 50 هزار سقوط میکنه لطفا حرف دیگران توجه نکنید تا حالا که این طور بوده کاهشی بوده مطمئن باشید
وحید : معمولا شش ماه که بگذره ، پلاک قیچی میشه، ولی این روند ثابت نیست، ممکن هست که مونده باشه، سوال دومی هم که کردی، اگه دو تا پلاک داشته باشی، مثلا اگه ماشین کارکرده از دست بخری ، تو تعویض پلاک هر کدوم رو که بخوای بهت می دن، ولی ماشینی که از کارخونه می خری، معلوم نیست، شانسیه
جابر : دوستان همه ی سایت های جنگ که بالا میاره یا هر سایتی سایپا یا هر چیزی دیگه علام کنید از رنجی که ایران خودرو بهمون میده بگید از فراخوان نشدند پارس سفارشی همه سایتها هر کدومتون 5سایت یک پیام بدین همین کارو ک میتونیم و آدرس این سایت رو هم اونجا علام کنید که کل مردم آگاه باشند که ما چی کشیدیم
محمود : سلام .همون آدرس که دادی یه کدپستی از یکی خونه ها آشنا فامیل یاهرکسی بگیر ثبتش کن .من همین کارو کردم چون جابجا شدم .انجامش دادم مامور پست اومد کدپستی رو دید مطعلق به همون مکانه تاییدش کرد رفتم پست پرینتش گرفتم.برا سند موتور سیکلت بود انجام دادم چو اعتبار یکساله دارن نگهش داشتم براماشین .
سحر : ن برای من بهار 1403نبومده؟شما چی برای کیه؟و پیامک اومده با ن؟
رضا 207 اتو اسفند : مخاطب جانبازان داداش نوش جونت جانبازی که ماشین زیر پاش نیست و هر دقه اینجارو چک میکنه که ببینه ماشین رو کی بهش تحویل میدن ینی لنگه ماشینه اگه بچه ها حرفی میزنن منظورش اون جانبازایی هم که با هزار جور رانت ماشین چند ده میلیاردی میارن و پست و مقام دارن و مثل آب خوردن پول بیت مال رو بین خودشون و نزدیکاشون تقسیم میکنن نه شماهایی که ماشین نداری و بزور یه 207 دارن بتون میدن و از شیر مادر براتون حلالتره
ساینااس دوگانه هفته چهارم بهمن : اقامحمدبروکافینت بگوسخاروبرام انجام بده.2دقیقه زمان نمیبره.55هزارهم ه زینه داره.