آمریکایی‌ها پشت چراغ قرمز بازار خودرو ایران

آمریکایی‌ها پشت چراغ قرمز بازار خودرو ایران

 
ابرهای‌ تحریم در حالی از آسمان کشور کنار رفت که در پی آن، مانع بزرگ از سر راه خودروسازان خارجی (برای حضور در ایران) برداشته شد و حالا غول‌های صنعت خودرو دنیا می‌توانند میهمان «جاده مخصوص» شوند. این در حالی است که چراغ خودروسازان آمریکایی برای آمدن به ایران هنوز قرمز است و غول‌های دیترویت، فعلا نمی‌توانند بلیتی برای پرواز به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو خاورمیانه تهیه کنند. بنابر شواهد موجود، آمریکا تنها تحریم‌های ثانویه را به همراه تحریم‌های مربوط به صنعت هواپیما و غذا و دارو را برداشته و «خودرو» همچنان در لیست سیاه ایالات‌متحده قرار دارد و تحریم آن لغو نشده است. این یعنی، شرکت‌های خودروساز آمریکایی نمی‌توانند با ایرانی‌ها وارد مشارکت و معامله شوند و همچنان پشت چراغ قرمز تحریم‌ها خواهند ماند.
 
مشکل نه از جانب ایران، بلکه از ناحیه خزانه‌داری آمریکا است، چه آنکه این وزارتخانه حضور خودروسازان آمریکایی را در ایران ممنوع اعلام کرده و با این حساب، جنرال موتورز و کرایسلر و فورد و تسلا به عنوان چهار غول صنعت خودرو ایالات‌متحده، فعلا امکان حضور در ایران را ندارند. این محدودیت البته صرفا به خودروسازان مستقر در آمریکا مربوط می‌شود و تجارت زیرشاخه‌های آنها با ایران ممنوع نیست. بنابر گزارش رویترز، شعب جهانی صنایع آمریکا تا سال 2012 محدودیتی برای فعالیت در ایران نداشته اند، اما بعد از این سال به‌دلیل قوانین سختگیرانه کنگره و وزارت خزانه‌داری این کشور، فعالیت آنها در ایران ممنوع اعلام شد و حالا با توجه به لغو تحریم‌ها، ایالات‌متحده دوباره این ممنوعیت را برداشت. با این حساب، شعب خودروسازان آمریکایی از این پس می‌توانند فعالیت و مشارکت خود با خودروسازان ایرانی را استارت زده و در بازار ایران حضور یابند.
 
در حال حاضر جنرال موتورز شاخه‌ای اروپایی در آلمان به نام اوپل دارد و کرایسلر نیز با فیات ایتالیا شریک شده و فورد نیز در اروپا و به طور مستقل مشغول فعالیت است؛ بنابراین در شرایطی که خودروسازان آمریکایی در حال حاضر امکان حضور در بازار ایران را ندارند، اما زیرشاخه‌های آنها محدودیتی برای آمدن به این بازار بزرگ را نداشته و با توجه به لغو تحریم‌ها می‌توانند سهمی از آن را برای خود بردازند. در حوزه واردات نیز هرچند آمریکایی‌ها نمی‌توانند به طور مستقیم خودرو به ایران صادر کنند، اما شعب جهانی آنها ممنوعیتی در این مورد نداشته و حتی به تازگی یکی از برندهای معتبر خودروسازی ایالات‌متحده، مجوز ورود به بازار خودرو کشور را کسب کرده است. این در شرایطی است که اگر وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده همچنان بر ممنوعیت حضور خودروسازان خود در ایران اصرار بورزد، غول‌های صنعت خودرو این کشور چندان جایی در بازار ایران نخواهند داشت و نهایتا می‌توانند به‌واسطه واردات، سهمی ناچیز را از این بازار برای خود دست و پا کنند. در واقع با این شرایط، کنار رفتن تحریم‌ها تنها به نفع اروپایی‌ها و آسیایی‌ها تمام می‌شود و خودروسازان آمریکایی به‌نوعی سرشان بی‌کلاه خواهد ماند. نه اینکه بازار خودرو ایران برای آمریکایی‌ها خیلی بزرگ باشد و نیامدن به این بازار، خیلی برای آنها گران تمام شود، اما به هر حال آنقدر جذابیت دارد که امثال جنرال موتورز و فورد و... چشم روی آن نبندند.
 
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بازار خودرو ایران از دو جنبه بسیار اهمیت داشته و جذاب است؛ اول به لحاظ حجم تقاضا و دوم از حیث موقعیت استراتژیک منطقه‌ای. در مورد جنبه اول، همین بس که پیش‌بینی‌ها از تقاضای دو میلیون دستگاهی در چند سال آینده خبر می‌دهند و این عدد اگرچه در مقایسه با بازارهای بزرگ دنیا چندان بزرگ نیست، اما به حدی هست که خودروسازان آمریکایی به‌دنبال گرفتن سهمی از آن باشند. علاوه‌بر این، برخی پیش‌بینی‌ها از تقاضای بیش از سه میلیون دستگاهی بازار خودرو ایران طی سال‌های آینده و به شرط بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش شدید قدرت خرید مشتریان و... حکایت دارد که اگر این اتفاق رخ بدهد، انگیزه آمریکایی‌ها برای حضور در این بازار بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد. در حال حاضر بخش اعظم خیابان‌ها و جاده‌های ایران را خودروهایی قدیمی، از رده خارج، کم‌کیفیت و گران پر کرده‌اند که جایگزین شدن آنها با محصولات جدید و روز دنیا، می‌تواند هم به نفع مشتریان ایرانی تمام شود و هم خودروسازان خارجی. از همین رو است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان برای آمدن به ایران ابراز تمایل کرده‌اند و طبعا آمریکایی‌ها نیز بدشان نمی‌آید از آینده این بازار سهمی را برای خود دست و پا کرده و حتی به خودروسازی ایران نیز نفوذ کند.
 
اما اهمیت و جذابیت دوم بازار خودرو ایران به صنعتی بودن و موقعیت استراتژیک کشور در منطقه مربوط می‌شود که این نیز برای آمریکایی‌ها و البته سایر خودروسازان دنیا بسیار مهم است. ایران به لحاظ جغرافیایی به‌نوعی در قلب خاورمیانه قرار گرفته و دور و بر آن پر است از بازارهایی بکر. در واقع ازآنجاکه ایران جزو معدود کشورهای صنعتی منطقه به‌شمار می‌رود، شرایط لازم برای تبدیل شدن به‌هاب صادرات خودرو را دارد و خودروسازان آمریکایی (البته نه همه آنها) می‌توانند از این پایگاه استراتژیک، محصولات خود را به کشورهای منطقه ارسال کنند. اتفاقا از همین حالا رنوی فرانسه خود را برای تبدیل کردن ایران به پایگاه صادراتی‌اش در خاورمیانه آماده کرده و این نشان می‌دهد خودروسازان معتبر اروپا به‌خوبی مزیت بازار ایران را درک و برای حضور در آن عجله دارند. هرچه هست،با توجه به دو مزیت بزرگ بازار خودرو ایران، آمریکایی‌ها نیز میل به حضور در آن داشته و خوب می‌دانند اگر دست به کار نشوند، رقبای اروپایی و آسیایی‌شان رفته رفته قطعات پازل بازار را پر کرده و دیگر جایی برای آنها باقی نخواهد ماند. در این شرایط باید منتظر ماند و دید غول‌های دیترویت می‌توانند دولت آمریکا را برای حضور در این بازار بزرگ مجاب کنند یا اینکه همچنان پشت چراغ قرمز ایران باقی خواهند ماند؟
 
 
 
آمریکایی‌ها پشت چراغ قرمز بازار خودرو ایران
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودروساز امریکایی , بازار ایران , شورولت , gm , پسا تحریم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: نوید جهرمی
9

اگر از طرف ایران هم ممنوعیت های با مورد و بی مورد اعمال نمیشد همین الانش هم شاهد تردد انواع و اقسام ماشین های امریکایی در کشورمون بودیم و میدیدیم که بیشترین مخاطب رو دارن(مثل مناطق آزاد)
این دغدغه ما نیست که ماشین امریکایی میاد یا نمیاد. دغدغه ما شده ی کار با حقوق بخور نمیر و ی مقدار پول که باهاش بشه ی خونه اجار کرد.
ما رو چه ب آرزوهایی که برای غیر ایرانی ها آرزو نیست و ابتداییات زندگیشونه.
01:05  1394/10/29
پاسخ دادن
بهنام
2

کل مردم جهان باید بهترین اتومبیل ها سوار بشن ولی ملت خودمون چی
هیچی تابوت مرگ مانند پراید سوارشن
خدا صبر بده
02:54  1394/11/01

h
9

به هر صورت باید تو کفشون بمونیم ، با این وضعیتی که درست کردن ال90 رو با هزار سختی باید بخریم چه برسه ماستانگ ......
14:22  1394/10/28
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18

بودن ویا نبودن ماشین آمریکایی با این شرایط هیچ فرقی بحال من و امثال من نمیکنه بله اگه شرایط مثل زمان طاقوت و ستمشاهی بود باز میشد در موردش فکر کرد
12:51  1394/10/28
پاسخ دادن
بهنام
1

زمان طاقوتی هم ملت مشکل خودشون داشتن
همون زمان هم خیلی کم ثروتمند بودن
الان همه جا جهان مشکلات فراگیرشده
13:05  1394/11/01

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر تهران : سلام منم امروز پیامک شاسی جک S5 بالاخره اومد برام . تکمیل وجه ام 24 مهر بود . نمایندگی گفتن تا دو هفته دیگه همه مهر ماهی هارو شاسی میکنن.
اس فایو ۲۴ مهر : بالاخره پیام شاسی اومد ثبت نام ۲۴ مهر شیراز اس فایو
j7 تهران : سلام. جی 7 ثبت نام دو مرحله ای شهریور ماه. موعد تحویل بهمن ماه. فاکتور 21 اسفند. دیروز بعد از 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم. نکته عجیب کیفیت رنگ ماشین هست که به شدت پایینه و پر از آشغال رنگه. دوستان راجع به نحوه محاسبه تاخیر و گرفتنش راهنمایی کنید.
Saeed : سلام دوستان به 200 میلیونی که بابت ثبت نام پیش فروش میگیرن سود تعلق میگیره؟ ممنون
S5 -24 MEHR : بعد از 7 ماه و دو روز بلاخره امروز شاسی شد برام و فاکتور شدم اس5 سفید
تارا وی وان پلاس : یسوال شما فروش فوری بودی یا پیش فروش؟
تارا : تبریک. اگه امروز پلاک بشه، شنبه تحویل میگیرید
20 مهر. S5 سفید : سلام از دوستانی که این چند روز شاسی شده کسی هست بیمه هم شده باشه
محمد : ما هم شرایطشما رو داریم هیچ خبری نیس شهریور ثبت نام کردیم دی هم تکمیل وجه
امین s5 : من هم دقیقا همین شرایط و شهریور ثبت نام و دی تکمیل وجه ولی هیچ خبری از شاسی هم نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 19 دی موعد 30 بهمن : و امروز هم هیچ
خودم : ما متقاضیان تحویل تابستان فقط پژو پارس میخواهیم ن خودروی جای گزین مسئولین لطفا به عدم فراخوان توسط شرکت ایران خودرو و قطره چکانی فراخوان ورد کنن چند ساله منتظریم
خودم : فقط مصرف کننده واقعی با این قیمتا سوخت بعضی ها هم که زیاد به قیمت شکایت دارن دلالایی هستن که چنتا چنتا حواله 300 میلیونی پارس خریدن و الان توش موندن ایران خودرو هم فقط با ثبت نامی های پژو پارس لج کرده اخه دیگه مرگت چیه هم فراخوان نمیفرستی هم تولید کم کردی
نوید : سلام لطفا جواب بدید
مهرانs5 : من هم چک میکنم هیچ عدد و رقمی نمیاره و می‌نویسه ردیف قراداد تکمیل وجه شده ، اما در تاریخ های مختلف حضوری رفتم نمایندگی چند وقته پیش رفتم گفت زده 55میلیون سود تاخیر ، چند هفته بعد رفتم انتظار داشتم بگه حدود 90 تومن اما به یکباره گفت حدود 24 تومن !!!!! عوض اینکه زمان بیشتری گذشته عدد بیشتر بشه برعکس کمتر شده . حساب کردم دیدم حدود 60 تومن از سود تاخیر برداشتن به اسم افزایش مالیات ، بیمه و گواهی اسقاط . دوستانی هم میگن افزایش قیمت به تکمیل وجه شده ها تعلق نمیگیره توجه داشته باشند که افزایش مبلغ خود خودرو درسته تعلق نمیگیره اما عوارض دولتی هرچی تغییر کنه میگیرن ، رقم سنگین گواهی اسقاط اینها از سود تاخیر خودشون برداشتن . اما این ظلم فاحش در حق ماست چراکه اگر به موقع تحویل میدادن ما دچار خسارت نمیشدیم و این مقصر دولت و کارخونست که داره از ما پول زور میگیره
علی : سلام. من خودم هم مشتری مدیران خودرو هستم ولی احساس میکنم یکسری از ما داریم خودمون را گول میزنین وقتی توی قراردادی که تموم صفحاتش انگشت زدین و امضا کردین نوشته که تحویل ماشین 90 روز کاری بعد از تایید لیزینگ هستش و خیلی‌هامون هنوز به اون موعد نرسیدیم و داریم اعتراض میکنیم (یعنی طبق برنامه هنوز تاخیری ایجاد نشده) چرا الکی اعصاب خودتون خورد میکنین؟ البته معدود کسایی هستن که از زمان تحویلشون شاید گذشته باشه یا مثل ثبت نامی های x55 یه سری ایرادات داره ماشین که باید برطرف بشه که خب این اتفاق هم یهویی افتاده و قابل پیش بینی نبوده
استپ وی اتومات : در مرحله اجرای حکم دادگاه ، کارشناس رسمی دادگستری ارزش خودرو را تعیین و از حساب پارس خودرو برداشت میشود.
نیلی : سلام دوستان کسی دگانه موعود تحول بهمن ماه هست
مجید تیگو 7 : سلام وقت بخیر تاریخ تکمیل وجه تون کی بوده؟
کد 23 ارتقا تحویل اردیبهشت : دوستانی که پیشفروش هستن در قرار داد سود تاخیر چند درصد براتون ثبت شده؟ برای ما فروش فوری 36 ٪ سالانه و 3 ٪ ماهانه، 3 روز پیش پیامک از صبر شما سپاسگزاریم اومد و رفت تو تاخیر ، عزیزانی که محاسبه اش رو بلدن روزانه چقدر میشه؟ مبلغ واریزی هم 505 م هست. برای پیش فروش ها چقدر میشه روزانه؟