تعقیب و گریز تولید و فروش خودرو

 

تعقیب و گریز تولید و فروش خودرو

 
اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران در حالی نمودار مربوط به شاخص تولید و فروش خودرو طی سال‌های 88 تا 94 را اعلام کرد که در بیشتر فصول تحت‌بررسی، میان این دو شاخص تعادل ایجاد نشده است. بر این اساس، در 20 فصل تحت بررسی، تنهاسه فصل را می‌توان یافت که در آنها تعادل و انطباقی کامل میان شاخص فروش و تولید برقرار شده و در سایر فصول، یا تعادل مقطعی و زودگذر بوده یا فاصله میان شاخص‌های موردنظر وجود داشته است.
 
نقطه ابتدایی این نمودار، فصل اول (سه ماهه نخست سال) 1389 است که در آن، شاخص تولید و فروش خودرو روندی عکس یکدیگر را طی کرده‌اند. بر این اساس، طی فصل اول 89، شاخص تولید با رشد مواجه شده، حال آنکه شاخص فروش افت را تجربه کرده است. در این مورد یک نکته وجود دارد؛ اینکه، تولید از ابتدای فصل اول، پی‌در‌پی صعود کرده؛ به‌نحوی‌که در هفته‌های ابتدایی سال و به‌دلیل تعطیلات نوروز، تیراژ خودروسازان معمولا پایین است، اما با گذر از این مقطع کوتاه، تولید رفته رفته افزایش می‌یابد. با فاکتور گرفتن از برخی استثناها، این روند معمولا هر‌ساله در خودروسازی کشور طی می‌شود، به‌نحوی‌که جاده مخصوصی‌ها در ابتدای سال، تیراژ را با شیب کم آغاز و پس از دو سه هفته، فتیله تولید را بالا می‌کشند تا به تیراژی مطابق با برنامه تولید و پیش‌بینی فروش برسند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان معمولا به یک عدد مشخص در تیراژ روزانه می‌رسند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، تا پایان سال و البته با کمی بالا و پایین، همین روند را ادامه می‌دهند. با این حال، گاهی به‌دلیل محقق نشدن پیش‌بینی مربوط به فروش خودروها، شرکت‌های خودروساز مجبور به تغییراتی مقطعی در برنامه تولیدشان شده‌اند.
 
هر چه هست، طی سه ماه ابتدایی سال 89، شاخص تولید و فروش، خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده‌اند و این در شرایطی است که طی فصل دوم این سال، مسیر حرکت این دو شاخص تغییر را به خود می‌بیند. بر این اساس، از آغاز سه ماهه دوم سال 93، شاخص تولید سر به نزول گذاشته و در مقابل، شاخص فروش روندی صعودی را در پیش گرفته است. این موضوع سبب شده که شاخص‌های تولید و فروش، سبقت و عقب ماندن از یکدیگر را جبران کرده و به هم نزدیک شوند. اوضاع به شکلی پیش رفته که در سه ماهه سوم سال مورد بررسی، شاخص تولید و شاخص فروش، متناسب با یکدیگر بوده و تعادل میان آنها برقرار شده است. با این شرایط، می‌توان فصل سوم سال 89 را فصل متعادل دانست، چه آنکه به نوعی، تولید و تقاضا با یکدیگر برابر بوده‌اند.
 
با این حال اما با آغاز فصل چهارم سال 89، مسیر شاخص تولید و فروش به‌تدریج از یکدیگر جدا و اتفاقات فصل نخست (عقب ماندن فروش از تولید) تکرار شده است. در این فصل، شاخص تیراژ در مقایسه با شاخص فروش، رفته رفته افزایش یافته تا تعادل برقرار شده میان آنها در فصل سوم، به هم بخورد. البته طبق نمودار مربوطه، فاصله این دو شاخص در فصل چهارم، کمتر از فاصله ایجاد شده میان آنها در فصل اول است. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که طی سال 89، متعادل‌ترین فصل شاخص تولید و فروش، فصل سوم (پاییز) بوده است و نامتعادل‌ترین آن نیز فصل اول یا همان بهار.
 
اما به سال 90 برویم، سالی که در فصل اول آن اتفاقی متضاد با فصل آخر سال 89رخ داده است. طبق نمودار مربوطه، در فصل نخست سال 90، شاخص تولید نزول کرده و در مقابل با رشد شاخص فروش روبه‌رو هستیم. این به آن معناست که این دو شاخص در بازه زمانی موردنظر، روندی عکس فصل چهارم سال 89 را طی کرده‌اند تا دوباره به تعادل برسند. نکته دیگر اینجاست که در میانه‌های فصل اول، شاخص تولید و فروش، در مقطعی کوتاه با یکدیگر متعادل شده‌اند. هر چند در این دو شاخص در فصل دوم، تعادلی کامل (مانند آنچه در فصل سوم سال 89 رخ داده بود)، اتفاق نیفتاده، با این حال شاخص تولید و شاخص فروش تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک و فاصله فصل قبل میان آنها، کاهش یافته است. این دو شاخص اما در فصل مورد بررسی، روندی عکس فصل اول را طی کرده‌اند، به‌نحوی‌که تولید صعود کرده و فروش سر به نزول گذاشته است. با آغاز فصل سوم اما با افت شاخص تولید روبه‌رو بوده‌ایم، حال آنکه در مقایسه با آن، شاخص فروش کاهش کمتری را به خود می‌بیند. هرچه در این فصل جلو رفته‌ایم، فاصله دو شاخص موردنظر از یکدیگر افزایش یافته و این نشان می‌دهد تولید و فروش به سمت عدم‌تعادل میل کرده‌اند.
 
طبق نمودار اما هر دو شاخص تولید و فروش در فصل چهار سال 90، به روند نزولی خود ادامه داده و رفته رفته میان آنها تناسب ایجاد شده است. بر این اساس، هرچه به انتهای فصل چهارم سال مورد بررسی نزدیک شده‌ایم، تعادل بیشتری میان شاخص تولید و فروش برقرار شده، به‌نحوی‌که در انتهای سال، این دو شاخص انطباق کاملی با یکدیگر پیدا کرده‌اند. در مجموع، شاخص تولید و فروش در سال 90 و در مقایسه با سال 89، تناسب و تعادل نسبتا بیشتری با یکدیگر داشته‌اند، چه آنکه فاصله میان آنها کمتر بوده است. در سال 90 اما متعادل‌ترین فصل از نظر دو شاخص تولید و فروش، فصل چهارم و نامتعادل‌ترین آن نیز فصل سوم بوده است. سال 90 را باید سال رکوردشکنی خودروسازان در تولید دانست؛ زیرا طی آن در مجموع یک میلیون و 640 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسید.
 
آغاز بحران خودروسازی
 
اما نگاهی نیز به نمودار مربوطه در سال 91 بیندازیم، سالی که از آن به‌عنوان دوران سیاه خودروسازی کشور یاد می‌شود. در این سال که مصادف بود با رفتن پژو (به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری وقت خودروسازی کشور)، تیراژ به‌شدت کاهش یافت و کام رکوردشکنی خودروسازان در سال 90 را تلخ کرد. نکته جالب‌تر در مورد این سال، یکی شدن شاخص تولید و شاخص فروش طی دو فصل متوالی آن است، اتفاقی که طی سال‌های 88 تا 94، تنها همین یک بار رخ داده است.
 
بر این اساس، در دو فصل ابتدایی سال 91، شاخص تیراژ و شاخص تولید به‌شدت افت کرده و روندی یکسان را با هم طی کرده‌اند و این وضع تا ابتدای فصل سوم بدون تغییری خاص،ادامه داشته است. با آغاز فصل سوم اما شاخص تولید راه خود را از شاخص فروش جدا کرده و سر به صعود گذاشته است. هرچند شاخص فروش نیز روندی رو به افزایش را در ابتدای فصل سوم آغاز کرده، با این حال، میان آن با شاخص تولید، شکاف ایجاد شده و این روند تا اوایل فصل چهارم ادامه داشته است. بر این اساس، شاخص تولید و شاخص فروش، کمی پس از آغاز فصل چهارم، به تعادل رسیده‌اند، تعادلی که البته پایدار نبوده است. طبق نمودار منتشر شده، مسیر دو شاخص موردنظر در ادامه فصل چهارم، جدا شده و فاصله‌ای نسبتا فاحش میان آنها ایجاد شده است. در این دوره، شاخص تولید روندی نزولی را تجربه کرده، حال آنکه شاخص فروش توانسته خود را بالا بکشد. با آغاز فصل نخست سال 92، مسیر این دو شاخص عکس شده و تیراژ صعود کرده و فروش نزول را به خود دیده است. هرچند در میانه‌های فصل، دو شاخص موردنظر به یکدیگر رسیده‌اند، اما همسایگی شان خیلی طول نکشیده و همان طور که تولید به صعود خود ادامه داده، فروش نیز روند نزولی اش را حفظ کرده است. این روند تا آغاز فصل دوم سال ادامه داشته، با این حال، دو شاخص مورد بررسی ضمن آنکه همچنان از یکدیگر فاصله داشته‌اند، اما مسیرشان تقریبا عکس شده است. بر این اساس، در آغاز فصل دوم سال 92، شاخص تولید و فروش، مسیرشان را در مقایسه با فصل قبل تر، تغییری نسبی داده‌اند، هرچند هرچه جلو رفته‌اند، فاصله میان آنها، کمتر شده اما به صفر نرسیده است. در فصل سوم سال مورد بررسی اما شاخص تولید سر به نزول گذاشته، با این حال شاخص فروش توانسته به روند رو به رشد خود ادامه بدهد. طی فصل سوم اگرچه دو شاخص تحت بررسی توانسته‌اند یکدیگر را قطع و به تعادل برسند، با این حال پس از مقطعی کوتاه، مسیر آنها از یکدیگر دوباره جدا شده است.
 
 
فصل عبور از بحران
 
نگاهی به نمودار مربوطه مشخص می‌کند که در فصل چهارم سال 92، شاخص تولید به‌شدت رشد کرده که دلیل آن، خروج مقطعی خودروسازان از شرایط بحرانی تولید است. به‌عبارت بهتر، در این فصل که مقارن با توافق هسته‌ای ژنو و لغو برخی محدودیت‌ها علیه خودروسازی کشور است، تولید جانی دوباره گرفت و به اصطلاح فنر فشرده آن یکباره آزاد شد. در واقع خودنمایی شاخص تولید در فصل چهارم سال 92، ریشه در افت شدید تیراژ طی فصول قبل و پایین آمدن پایه تولید طی سال 91 و 9 ماهه سال 92، دارد. در این فصل هرچند شاخص فروش نیز به روند رو به رشد خود ادامه داده، با این حال فاصله‌ای فاحش میان آن با شاخص تولید به چشم می‌آید. در حالت کلی، سال 92 ، سالی نامتعادل برای شاخص تولید و فروش بوده و در بیشتر اوقات، میان این دو فاصله برقرار شده است. اما نمودار مربوط به سال 93 نشان می‌دهد عدم تعادل میان شاخص فروش و تولید، در فصل اول این سال نیز ادامه داشته است. بر این اساس، شاخص تولید طی فصل مورد بررسی، روندی نزولی به خود گرفته، با این حال شاخص فروش همچنان در مسیر صعود حرکت کرده است.
 
این دو شاخص در اواخر فصل اول به هم رسیده و میان شان به نوعی تعادل برقرار شده، اما این تعادل با شروع فصل دوم، به سرعت به هم خورده است. نمودار فصل دوم سال 93 نشان می‌دهد که شاخص فروش با آغاز این فصل روندی نزولی را در پیش گرفته و شاخص تولید نیز نتوانسته به اصطلاح خود را جمع و جور کند و از همین رو با آغاز فصل سوم، این دو کمی به هم نزدیک شده‌اند. در طول فصل سوم اما اگرچه شاخص فروش صعود قابل توجهی را تجربه کرده، با این حال کندی شاخص تولید سبب شده فاصله میان این دو دوباره افزایش یابد. طبق نمودار، به‌نظر می‌رسد بیشترین فاصله و عدم تعادل میان شاخص تولید و فروش، در آغاز فصل چهارم سال 93 رخ داده، هرچند در طول فصل، این فاصله کمتر شده است. بر این اساس، طی فصل چهارم، هر دو شاخص فروش و تولید، به‌شدت افت کرده‌اند و این افت سبب شده در اواخر فصل میان این دو تعادلی پایدارتر در مقایسه با چند فصل گذشته برقرار شود. دلیل اصلی افت فروش طی فصل چهارم سال 93، آغاز تحریم بازار خودرو از سوی مشتریان به دلایلی از جمله بالا بودن قیمت خودرو و خوش‌بینی آنها به آینده بازار به‌دلیل پیشرفت مثبت مذاکرات هسته‌ای در آن مقطع زمانی است. از پس همین کاهش فروش بود که خودروسازان نیز مجبور به کاهش تولید شدند تا میان عرضه و تقاضای آنها تعادلی نسبی شکل بگیرد.
 
تعقیب و گریز تولید و فروش خودرو
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , شاخص تولید خودرو , شاخص فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
11

اینا ب درد ما نمیخوره. نمودار کیفیت و ایمنی رو نشون بدید. نمودار صادرات خودرو رو بررسی کنید.
50 سال از صنعت خودروییمون میگذره هنوزم مونتاژکاریم. نتها فرقش اینه که اون زمان خودروهای امریکایی و پیکان رو مونتاژ میکردیم و الان فرانسوی و چینی.
17:11  1395/01/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام دوستان در سایتی دیگر پیام دادند که ۲۶ دی همین رنگ فاکتور شده لطفا تاریخ ۲۴.. ۲۵ ... ۲۶ ها چک کنن فاکتور شدن یا نه ؟
مرتضی : سلام دوستان عزیز خسته نباشید میخواستم بکم فکر نکنم هنوز اریسان ارتقا یافته را بیرون داده باشن چون موتورش کلان عوض موتور جدیدی روی اریسان انجام دادن بخاطر واشر سر سیلند که کمتر بزنه قدرت شتاب ماشین واقعان عالی شده من روی حرف پسر عمو که مهندس کنتورو فنی هست ثبت نام کردم گفت واقعان تغییر اساسی کرده در ضمن بیرون بیاد مردم سوار بشن فکر کنم قیمت خوبی بازار آزاد داشته باشه بنده ۲۰اشفند ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشود
15بهمن اطلس : همچنان منتظر فاکتور هستیم، سفید مشکی
رادمر : نام نویسی برای خودرو اطلس خرداد ۱۴۰۲ پیش فروش دعوت نام اول ۱۴ دی ۲۰۰ میلیون تکمیل وجه ۱۵ اسفند ۲۰۰ میلیون ...۵ میلیون ارزش افزوده بیمه پلاک....قرار بوده ۳۰ روزه خودرو تحویل بدن هنوز فاکتور نشده...‌چه مملکتی چه مجلسی چه دولتی که اصلا هیچ رسیدگی نیست دست مونم به هیچ کجا نمیرسه... ((طرح جعمیت جوانی مادران))
همایون : در قرداد ۹۰ روز ذکر شده ولی عموماً ۹۰ روز کاری محاسبه میشود که حدود ۱۲۰ روز ممکنه طول بکشه متاسفانه
زینب : میشه شماره همین کارشناسی که میگی بزاری اینجا تا بواش دمش بدیم
محمد : دوستان نا امیدتون نکنم ولی با خبری که امشب اعلام شد در مورد جلوگیری از تخصیص ارز به خودروهای وارداتی نو و دست دوم. میتونم بگم شاید تا زمستان هم برای کسانی که تکمیل وجه نزدن خبری نباشه. چون تعداد کمی ماشین وارد کردن و ثبت نام ده برابر شده و یک عده را به دلایل واهی رد کردن و مابقی را اگر اواخر خرداد پیام واریز بیاد تا زمستان تحویل نمیدن.
نازی : خدا همه بیماران را شفا بده. هنوز طرحی اعلام نشده و هیچی معلوم نیست جو گیر شدید؟؟؟😂😂😂
امیر : من رفتم سایپا گفتن که تا اخر اردیبهشت cs55 دعوتنامه مجدد میفرستیم بعد فاکتور میشه جریمه تاخیر هم دارد به گفته خودشون
شاهین اتومات : چرا پذیرش 19فاکتور نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : سلام کسی از دوستان پژو پارس ای ال ایکس بخشنامه 4714 فاکتور شده ؟ ممنون میشم جواب بدید و بفرمایید تاریخ تکمیل وجه کی بوده و کی فاکتور شده ؟
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : آقا امیدمبارکه تاریخ تکمیل وجه چندم هست
رضا دوگانه اسفند : تاریخ تکمیل وجه کی بودین وچه خودرویی دوگانه یا تک
پارس : سلام حرف سازمان تعزیرات آینه که ‌توضیح‌ بده‌ علت‌ گرانی‌‌پارس‌‌که‌ هیچ‌ابپشنی‌اضافه نشده‌ وتاکید کرد ه روتحویل‌‌ پاییز وزمستان 402 روشانه‌ خالی کردن‌ تحویل ندادن‌ 402‌‌ تاکید‌ کزدن‌
دوگانه ساینا اینا : گیرم بیای شکمم رو میچسبونم به کمرت
مهدی : سلام نوبت بعدی فراخوان کی هست من 4723هستم هنوز پیامک نیومده برام کسی میدونه ؟
Ali asghar : احتمالاً سخا مشکل داشتی
نگین x33 : با سلام خدمت آقای الوند و آقای فرشید ممنون ار توضیحات کامل تون من تاریخ تکمیل وجه ام 27 فرودین بود و 16 اردیبهشت تخصیص شده منتظر صدور فاکتور هستم
محسن : سلام رضا شیراز کارگرایران خودرو خوبی داداش خسته نباشی داداش میگم الان تکلیف دوستان بهار وتابستان که ما هستیم چیه ممنون میشم راهنمایی کنید رفیق
ف لیکس33 : سلا اقا من دومن بار از مدیران ماشین میگیرم اونای که نقدی خریدن اون موقع که45 روز بود برای من 4 ماه طول کشید ماشینو میدن ول خیلی دیر اللنم که شده 90 روزه کاری باید بیش از حد صبوری کنید