تعدادی از برترین کمپانی های خودروسازی جهان به منظور ایجاد یک شبکه هوشمند ارتباطی، جاده ها و خودروهایی که در آن ها در حال تردد هستند را به مدت 3 سال مورد ارزیابی قرار دادند تا سرانجام بتوانند با خلق یک فن آوری جدید، ارتباط خودروها با یکدیگر را تحت عنوان ارتباط ماشین با ماشین یا C2C برگرفته از سرواژه های عبارت Car 2 Car، به بازار عرضه کنند. در این مقاله با جنبه های مختلف این تکنولوژی، بیش تر آشنا می شویم.
خودروهای مجهز به فن آوری C2C می توانند اطلاعاتی نظیر وضعیت ترافیکی جاده ها، شرایط آب و هوایی، یا حوادث و سوانح موجود در مسیر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در حقیقت تکنولوژی ارتباط ماشین با ماشین به انواع وسایل نقلیه این امکان را می دهد تا علاوه با هم، با زیرساخت های مخابراتی اطراف خود نیز ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مفید و ضروری و در برخی موارد اورژانسی را در شرایط مختلف به دست آورند و به یکدیگر اطلاع رسانی کنند.
کمپانی ولوو طبق روال همیشه، با پیشتازی در عرصه تکنولوژی، اولین نمونه از این فن آوری نوظهور را به نمایش گذاشته است و با هدف افزایش طیف وسیعی از پارامترها نظیر میزان ایمنی، راحتی، و صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای تولیدی مدل 2016 درصدد است تا در دنیا رتبه اول را از آن خود کند. به ادعای این کمپانی سوئدی که عضو مجمع متشکل از شرکت هایی نظیر بی ام و، دایملر، فورد، هوندا، پژو، رنو، و فولکس واگن نیز می باشد، هدف از ساخت سیستم C2C در حقیقت جلب اعتماد بیش تر مردم از نظر ایمنی، راحتی، و نیز به حداکثر رساندن کارایی خودرو است. در ادامه با کاربردهای متنوع این طرح انقلابی بیش تر آشنا خواهید شد.
هشدار لغزندگی جاده
یکی از مفیدترین کاربردهایی که ولوو برای این تکنولوژی ارتباطی معرفی کرده است، امکان دریافت هشدارهای خاص از سایر وسایل نقلیه در حال حرکت در شرایط نامساعد آب و هوایی یا جاده ای می باشد. بدین صورت که وقتی خودرویی به طور ناگهانی با یک سطح لغزنده مواجه می شود، می تواند در یک لحظه به کمک این فن آوری، وجود چنین مانعی در جاده را به اطلاع سایر رانندگان برساند. گفتنی است، هشدارها و اطلاعات این چنینی که با هدف مطلع ساختن سایر خودروها از خطرات احتمالی جاده ها صورت می گیرد، از طریق هشداردهنده های دیداری یا شینداری به رانندگان منتقل می شود. در آمریکا، بنا به گزارش "سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه" (National Highway Traffic Safety Administration)، در حدود 6% از تصادفات جاده ای و نیز 3% از جراحاتی که در جاده ها اتفاق می افتد، ناشی از لغزنده بودن جاده بوده است؛ همین کافی است تا اهمیت کاربرد این تکنولوژی در حفظ جان انسان هر چه بیش تر آشکار شود.
هشدار چراغ های ترافیکی
از دیگر کاربردهای این تکنولوژی می توان به امکان ارتباط وسایل نقلیه با چراغ های ترافیکی اشاره کرد. بدین صورت که با هشدار به رانندگانی که متوجه چراغ قرمز در مسیر نشده اند یا عابران پیاده ای که در حال عبور از تقاطع هستند و از نزدیک شدن خودروهایی که با سرعت به طرف آن ها می آیند بی اطلاع هستند، می توان از وقوع تصادف جلوگیری کرد. بنا به گزارش رسمی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، از هر 10 تصادف مرگباری که در آمریکا رخ می دهد، یکی در نتیجه عبور غیرمجاز از چراغ قرمز است. گذشته از این، به گزارش "سازمان بیمه ایمنی بزرگراه" (Insurance Institute for Highway Safety)، در حدود 50% از مجروحان یا جان باختگان تصادفات جاده ای، رانندگان یا عابران بی گناهی بوده اند که خودروی در حال عبور غیرمجاز از چراغ قرمز با آن ها برخورد کرده است. از دیگر مزایای این فن آوری مدرن مطلع ساختن رانندگان از وضعیت چراغ های ترافیکی در تقاطع های پیش رو است. بدین صورت که رانندگان با دریافت هشدارهای لازم از سوی این سیستم می توانند سرعت خود را طوری تنظیم کنند که نیازی نباشد در مسیر، پشت چراغ قرمز قرار بگیرند و مجبور به ترمز و توقف های متوالی شوند. بدیهی است کاهش دفعات ترمز گرفتن به کم شدن گره های ترافیکی کمک شایانی می کند و از همه مهم تر، مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.
درخواست فوریت های پزشکی
اطلاع رسانی از طریق سیستم C2C به رانندگانی که در نزدیکی کانکس فوریتهای ترافیکی یا پزشکی در حال تردد هستند، از دیگر امکاناتی است که ولوو در اختیار رانندگان قرار داده است. هم چنین از این طریق، سایر رانندگان نیز که در مسیر خود در حال رانندگی به طرف محل حادثه هستند، از موضوع با خبر می شوند و راه را برای خودروهای اورژانسی یا گشت پلیس باز می کنند تا سریع تر بتوانند به محل مورد نظر برسند. طبیعی است وجود چنین قابلیت هایی در خودروها باعث می شود تا ماشین های پلیس یا آمبولانس ها نیازی به آژیرهای بلند و آزاردهنده به ویژه در نزدیکی مناطق مسکونی نداشته باشند.
از دیگر کاربردهای پیشنهادی که کمپانی ولوو به طور بالقوه برای بهره برداری در سال 2016 از آن ها یاد می کند می توان به این موارد اشاره کرد: "هشدار به خودروهایی که آهسته حرکت می کنند"، "هشدار به خودروهایی که ترمز پاره کرده اند"، "اطلاع رسانی در مورد جاده هایی که در دست تعمیر یا احداث هستند"، "هشدار گره های ترافیکی که در پیش روی رانندگان است"، "اطلاع رسانی در مورد محدودیت سرعت در برخی مسیرها"، و "اطلاع رسانی به رانندگانی که موتورسواران در نزدیکی آن ها در حال حرکت هستند".
در مجموع، این فن آوری نوپا با تمام کاربردهای مثبت و کارامدی که برای آن در نظر گرفته شده است، میتواند معایبی نظیر کاهش تمرکز راننده به دلیل انبوه هشدارها و پیغامهایی که دریافت میکند را نیز در پی داشته باشد. با این حال، به نظر شما این تکنولوژی پیشرفته با چه مشکلات دیگری دست به گریبان خواهد بود؟