حرکت آهسته رشد تولید خودرو

 

حرکت آهسته رشد تولید خودرو

 
آمار تولید بهاره خودروسازان داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ انواع خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ناچیزی را تجربه کرده است.بنابر آمار منتشره از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، خودروسازان داخلی طی سه ماه نخست امسال در مجموع 225هزار و 137 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند که این میزان نشان از رشد 03/ 0 درصدی تولید خودرو نسبت به فصل بهار سال گذشته دارد. با این وجود آمار تولید خودرو در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 5/ 6 درصدی تولید در شرکت‌های خودروساز خبر می‌دهد؛ به‌طوری‌که تیراژ تولید در خردادماه برابر با 98 هزار و 568 دستگاه بوده است.
 
بر این اساس، ایران‌خودرو با تولید 128 هزار و 316 دستگاه در بهار امسال بیشترین تیراژ تولید را به خود اختصاص داده است. با این وجود، تیراژ تولید این شرکت نشان از افت 8/ 5 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. این در حالی است که سایپا با تولید 61 هزار و 58 دستگاهی در سه ماه ابتدایی امسال رشدی01/ 1 درصدی را نسبت به بهار 94 به دست آورده است. پارس‌خودرویی‌ها نیز با تولید 35 هزار و 763 دستگاهی، رشد تیراژ 1/ 48 درصدی را تجربه کرده‌اند. رشد ناچیز تولید خودرو در فصل بهار در شرایطی است که بازار خودرو کشور هم‌اکنون در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان به دلایل مختلف از جمله انتظار برای ورود خودروهای جدید و قیمت بالا تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند. با این حال، خودروسازان داخلی قصد دارند طی سال جاری حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه انواع محصولات سبک و سنگین را به تولید برسانند. این موضوع در حالی است که خودروسازان به‌دلیل شرایط رکودی حاکم بر بازار در سال 94 نیز نتوانستند تولید 4/ 1 میلیون دستگاهی خود را محقق کنند. بر این اساس و با توجه به روند کنونی تولیدخودرو در کشور بسیاری از کارشناسان تحقق تیراژ تولید خودرو در سال جاری را چندان محتمل نمی‌دانند.
 
 
 
افت تولید محصولات پژویی
 
به سراغ آمار تولید بهار امسال خودروسازان داخلی برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه افت‌و‌خیزی را در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. آن طور که آمار می‌گوید، ایران خودرویی‌ها نتوانسته‌اند در بهار امسال به روند رو به رشد خود در تولید محصولات پژو ادامه دهند؛ به‌طوری‌که به‌جز 405 دیگر محصولات پژویی این شرکت افت تولید را تجربه کرده‌اند.
 
بر این اساس، پژو 206 در سه ماه ابتدایی امسال 28 هزار و 560 دستگاه تیراژ داشته که سبب شده تولید این خودرو افتی 2/ 2 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز کاهش تیراژ را در سه ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است؛ این محصول که علاوه‌بر تهران، در سایت‌های خراسان، مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد، تیراژی 26 هزار و 392 دستگاهی در سه ماه نخست امسال داشته و این آمار سبب شده تولید پارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،
31 درصد افت را تجربه کند. در این میان اما پژو 405 دیگر محصول پژویی ایران خودرو در سه ماه نخست امسال 34 هزار و 822 دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با بهار 94، حدود 14 درصد افزایش داشته است. ایران خودرو و پژو که قرارداد همکاری مشترک خود را زمستان سال گذشته به امضا رساندند، قرار است تا چندی دیگر فعالیت مشترک خود را آغاز کنند. اگر این اتفاق رخ بدهد، محصولات جدیدی از این دو شرکت روانه بازار ایران خواهد شد. در میان محصولات ایران خودرو اما سمند نیز توانسته‌، افزایش تیراژ را در کارنامه خود ثبت کند. آبی‌های جاده مخصوص توانسته‌اند با تولید 24 هزار و 233 دستگاه سمند، رشد 37/ 7درصدی را در مقایسه با بهار سال گذشته به ثبت برسانند. سمند از جمله خودروهایی‌ است که در ایران خودروی مرکزی، ایران خودرو تبریز و ایران خودرو مازندان به تولید می‌رسد. در این میان اما رانا با افت تولید روبه‌رو شده است. این خودرو که جزو محصولات داخلی به شمار می‌رود، در سه ماه ابتدایی امسال 2860 دستگاه تیراژ داشته و این آمار سبب شده تا رانا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 8/ 52 درصد کاهش تولید را تجربه کند. دیگر محصول ملی ایران خودرو یعنی دنا نیز با تیراژ تولید 4613 دستگاهی در مقایسه با بهار سال گذشته افت 7/ 26 درصدی داشته است.
 
سری به شاسی‌بلندهای تولیدی این شرکت بزنیم. هایما خودروی چینی شاسی‌بلند آبی‌های جاده مخصوص که تولید آن در مردادماه سال گذشته آغاز شد، در سه ماهه ابتدای سال جاری تیراژ 478 دستگاهی را به ثبت رسانده است. این محصول چینی شرکت ایران خودرو از آغاز تولید در سایت خراسان این شرکت به تولید رسیده است. اما سوزوکی گرند ویتارا، دیگر خودروی شاسی‌بلند آبی‌های جاده مخصوص که در سایت خراسان به تولید می‌رسد نیز در سه ماه نخست سال جاری، 11 دستگاه تیراژ داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت
4/ 94 درصدی را تجربه کرده است.
 
 
 
افت تولید پراید
 
اما به سایپا برویم و ببینیم دومین خودروساز بزرگ ایران چه کارنامه تولیدی در بهار امسال از خود به جا گذاشته است. آمار می‌گوید، سایپا توانسته با کمک پارس‌خودرو در مجموع 53 هزار و 322 دستگاه پراید را در بهار امسال به تولید برساند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل باشد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، افت ناچیزی را تجربه کرده است. این موضوع در حالی است که پراید معمولا افزایش تیراژ را در آمارهای منتشره به ثبت می‌رساند.
 
هر چه هست، از مجموع پرایدهای تولیدی، 19 هزار و 58 دستگاه را پارس‌خودرویی‌ها تولید کرده‌اند و 34 هزار و 264 دستگاه دیگر نیز سهم سایپایی‌ها است. اما در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا، تیبا نیز با افت تولید مواجه شده است، خودرویی که سایپایی‌ها آن را محصول ملی خود می‌دانند. تیبا که علاوه‌‌بر سایت مرکزی سایپا، میهمان سایت کاشان این شرکت نیز هست، در مجموع طی سه ماه نخست امسال 21 هزار و 546 دستگاه تیراژ داشته که این آمار از افت 3/ 6 درصدی تولید تیبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در این میان، شرکت سایپا در سه ماه ابتدایی امسال دو هزار و 761 دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده‌اند تا تیراژ این خودروی کره‌ای در ایران 9/ 15 درصد افزایش یابد.
 
از سراتو که بگذریم، دیگر محصول مونتاژی سایپا یعنی برلیانس چینی، در سه ماه نخست سال جاری تیراژ 1724 دستگاهی داشته است؛ حال‌آنکه‌ تیراژ تولید این خودرو در بهار سال گذشته 55 دستگاه بوده است؛ بنابراین تولید این خودرو در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 3034 درصدی مواجه شده است. این محصول در شرکت پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود و طبق آمار، پارس‌خودرویی‌ها در بهار امسال 3840 دستگاه از آن را به مونتاژ رسانده‌اند تا تیراژ این خودروی چینی در مقایسه با بهار سال گذشته 474 درصد رشد را نشان دهد.
 
پارس‌خودرویی‌ها اما یک محصول مونتاژی دیگر نیز به نام B90 یا همان ساندرو را در میان محصولات خود دارند که در بهار امسال، تعداد 4447 دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. تیراژ تولید این خودرو از ابتدای سال جاری به‌دلیل اجرای توافق هسته ای و ورود مستقیم قطعات به کشور با رشد مواجه بوده است؛ به‌طوری‌که تولید این خودرو در بهار سال جاری رشد 413 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. ساندرو از جمله محصولات رنو است که براساس قرارداد پلت‌فرم مشترک X90 باید چند سال پیش در پارس‌خودرو به تولید می‌رسید، اما به‌دلیل تحریم ها تولید این خودرو عملیاتی نشد.
 
 
 
خیز تندر 90
 
سری هم به تندر90 بزنیم، خودرویی که رشد تولیدش در میان سایر محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز بسیار به چشم می‌آید. این در حالی است که تولید این خودرو در فصل بهار سال گذشته با افت قابل‌توجهی مواجه بود. عامل اصلی در افت تولید این محصول شرکت رنو طی سال‌های گذشته، کمبود قطعات از یک سو و مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول از سوی دیگر بوده است که با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی در بهمن ماه سال گذشته این مشکلات مرتفع شده است. بنابراین با رفع محدودیت‌ها از اوایل سال جاری شاهد رشد تولید تندر 90 در دو خودروسازی بزرگ کشور هستیم.
 
آن طور که آمار وزارت صنعت می‌گوید، در مجموع 14 هزار و 734 دستگاه تندر90 طی بهار امسال در جاده مخصوص به تولید رسیده است که این آمار از رشد 114 درصدی تولید تندر نسبت به بهار 94 حکایت دارد. براین‌اساس، ایران‌خودرو با تولید 6 هزار و 316 دستگاه تندر 90 در فصل بهار توانسته نسبت به بهار سال گذشته رشد 109 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.
 
تندرپارس خودرو نیز در سه ماه نخست سال جاری با رشد مواجه شده‌ است؛ به‌طوری‌که پارس‌خودرویی‌ها در بهار سال جاری با تولید 8418 دستگاه خودرو توانستند نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 118 درصدی را به ثبت برسانند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , حرکت آهسته رشد تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
منتظر شاهین پلاس : سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
ناشناس : حیف به اون پولیکه دادم به شاهین سی وی تی 290 مهر 402 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه تبدیل به جی ال کاش تبدیل نمیزدم انصراف میدادم 12 مهر 404 تکمیل وجه اگه دیدم فاکتور نکردن تحویل ندادن مجبورم شکایت کنم دادگستری دادگاه قوه قضائیه تا دست عبرتی باشه برای نمایندگی دیگه در اون نمایندگی که سر مشتری کلاه میزاره که عرضه پیگیری نداره از شرکت سایپا توی دعوتنامه زده 30 روز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تحویل شهریور محمد : شما کجاهستید ؟ منم 26 ابان فاکتور شدم 27 هم پلاک پ چرا چراغم روشن نشد برا تحویل تهرانم هستم
حبیب : خخخخ مبارک باشه خوب یکیش جایزه هست 🤣🤣
اطلس00 : تقصیر شماها نیست ها تقصیر ماست میایم اعلام میکنیم
کوییک اس : 27مرداد
علی 207پانا آذرماه : دوستان پاناروما کسی فاکتور نشده؟
Mohsen : داداش من تکمیل وجه 28 مرداد هستم ولی مطمینم که حالا حالا ها تحویل نمیدن ، شغلمم اسنپی هست و بزرگترین اشتباه در خرید خودرو انجام دادم. خدا لعنتشون کنه. بعدشم سود تاخیر رو یکسال طول میکشه اگر بدن
علی : اکستند 1060 🤣🤣🤣🤣 میاد زیر کارخونه تا شما باشید دگ جو گیر نشید حمله کنید 😆
سلام : دوست عزیز قشنگ توضیح بده منظورش از دعتنامه اول و دوم پرداخت اول و دوم هست که اینم یعنی اگه پیش فروش باشی یه پرداخت اولیه داری یه دوم کا برا دومی دعوتنامه میاد و معمولا 15 روز وقت تکمیل وجح داری و اگه دعوتنامه بیاد و نریزی دباره یکی دو ماه بعد برات میفرستن ولی فروش فوری یا فوق الاده اینجوری نیس همون اول باید تکمیل وجه کنی اگه نریزی حذفت میکنن
کوییک اس : 21 آبان پلاک شدم الان 30 آبان هس هنوز چراغ تحویل برام روشن نشده ،لعنت به سایپا
Karaji : سایپا و پارس خودرو تنها دغدغه شون تو این حدودآ یکی دوساله،ال نود جدید بوده که خط تولیدش رو راه بندازن و تولید کنن،با پول بدبختای مثله من و شما،چون میدونن که کوییک و ساینا و ... قراره دیگه تولیدش مثله پراید و 405 و سمند قطع بشه.پس کمبود قطعه بهونه س،پول رو به تولید کننده قطعه بده،قطعه رو تحویل بگیر،مثله ایرانخودرو که الان داره 3شیفت تولید میکنه،یه دلیل دیگه ش هم خصوصی کردن سایپاس،هر چی نارضایتی مشتری برای تحویل نکردن خودرو بره بالا،دولت مجبور میشه سایپا رو تحویل آقایون بده و خصوصی بشه