چگونه قیمت خودرو در ایران دو برابر می‌شود؟!

 

چگونه قیمت خودرو در ایران دو برابر می‌شود؟!

 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل بالا ‌بودن هزینه‌های واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی در ایران به‌طور میانگین به دو برابر قیمت جهانی این محصولات می‌رسد.
 
سیداحسان‌الدین غفوریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واردکنندگان خودرو به دو دسته نمایندگی‌های رسمی خودروسان خارجی و واردکنندگان غیررسمی تقسیم می‌شوند که البته قیمت تمام شده واردات برای نمایندگی‌های رسمی بیشتر از واردکنندگان متفرقه است.
 
وی با بیان این‌که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمی‌توانستند به طور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کرده و از تخفیف‌های مربوطه بهره‌مند شوند، خاطرنشان کرد: در سطح جهان سود تولیدکنندگان خودرو حدود پنج تا شش درصد و سود نمایندگی‌های رسمی فروش خودرو نیز حدود ۱۰ درصد است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به طور کلی هشت شاخص هزینه‌های خرید و حمل خودرو از مبدا تا گمرک ایران، هزینه‌های ترخیص از گمرک، هزینه‌های حمل و انبارداری در داخل ایران، هزینه‌های پیش از تحویل خودرو به مشتریان، هزینه‌های بازاریابی، فروش و شماره‌گذاری، هزینه‌های سربار تشکیلاتی، مالیات بر ارزش افزوده فروش و سود شرکت فروشنده خودرو؛ قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران را تشکیل می‌دهند.
 
غفوریان افزود: در بخش هزینه‌های خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخص‌هایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشن‌های خودرو، هزینه‌های حمل در خاک کشور سازنده، هزینه‌های حمل تا گمرک ایران و هزینه‌ بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل می‌دهند.
 
وی با بیان این‌که در خودروهای وارداتی آپشن‌ها به‌طور میانگین حدود یک سوم قیمت خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: براین اساس برای بررسی و مقایسه قیمت یک خودروی مشابه در ایران و جهان باید توجه شود که قیمت پایه این خودروها با یکدیگر مقایسه شود زیرا آپشن‌ها می‌توانند حتی تا بیش از یک سوم به قیمت خودرو اضافه ‌کنند.
 
این کارشناس خودرو ادامه داد: هزینه‌های ترخیص خودرو از گمرک ایران نیز شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق ورودی که برای خودروهای متعارف با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی برابر با ۴۰ درصد ارزش اظهار شده در گمرک است، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرک که جمعا ۹ درصد است، هزینه هلال‌احمر، عوارض محیط زیست، عوارض واردات خودرو که پنج درصد است، هزینه وزارت راه و شهرسازی، هزینه ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هزینه سازمان استاندارد به اضافه هزینه‌هایی که داخل گمرک برای مواردی چون آماده‌سازی اظهارنامه و غیره دریافت می‌شود، می‌باشد که این هزینه‌ها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کنند.
 
غفوریان افزود: در بخش هزینه‌های حمل از بندر ورودی به گمرک و هزینه‌های انبارداری در ایران نیز اگر شرکت مربوطه دارای انبار اختصاصی خود در گمرک باشد، هزینه‌های آن کمتر شده و در غیر این صورت بیشتر می‌شود.
 
وی با بیان این‌که هزینه‌های صورت گرفته در مرحله‌ پیش از تحویل خودرو به مشتریان نیز قابل توجه است، اظهار کرد: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مالی و فاینانس خرید، هزینه خدمات پس از فروش، هزینه‌های انبارداری داخل شرکت و هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است.
 
عضو انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: حدود پنج تا شش درصد ارزش خودرو نیز می‌تواند صرف خدمات پس از فروش آن شود. این هزینه‌ها حداقل هشت تا ۱۲ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کند، البته مشروط به آنکه منابع مالی این هزینه‌ها از سیستم بانکی اخذ نشده باشد، در غیر این صورت سود تسهیلات دریافتی نیز به این هزینه‌ها اضافه می‌شود.
 
غفوریان با بیان این‌که هزینه شماره‌گذاری خودرو معروف به فیش خزانه نیز ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: به طور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F اظهاری خودرو نیز به عنوان هزینه‌های عوارض و مالیات شماره‌گذاری از سوی اداره دارایی دریافت می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای یک خودروی وارداتی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی نیز حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان صرف اسقاط خودروهای فرسوده می‌شود ضمن آنکه هزینه بیمه شخص ثالث را نیز باید به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرد.
 
این کارشناس خودرو افزود: در بخش هزینه‌های سربار تشکیلاتی نیز هزینه‌های اجاره ساختمان، هزینه‌های آب، برق و گاز و هزینه‌های پرسنلی باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران می‌شود ضمن آنکه سود شرکت فروشنده خودرو نیز با توجه به شرایط حاشیه بازار تعیین و به قیمت تمام شده اضافه می‌شود.
 
وی تصریح کرد: مجموعه این هزینه‌ها قیمت عرضه خودروهای وارداتی در ایران را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصد نسبت به قیمت‌ جهانی این محصولات افزایش می‌دهد.
 
پیش از این علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایسنا از ۲.۵ برابر بودن قیمت خودروهای وارداتی در ایران نسبت به قیمت‌های جهانی این محصولات انتقاد کرده بود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , قیمت , قیمت خودرو , کاهش قیمت , افزایش قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

کارشناس
0

قیمت بالای خودرو یک دلیل بیشتر ندراد: جلوگیری از ورشکستگی فرقون سازی های داخلی! البته مایه شیتیلی هم که بابت واردات به جیب نورچشمی ها می ریزد بماند!
10:26  1395/04/31
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
2

کافیه فقط یه طرف یک خودرو وجود داشته و اون یه طرف هم فقط کشور عزیزمون باشه، دیگه هیچ محدودیتی وجود ندارد، چون ما به حق آزادی ایمان داریم!
15:40  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
9

اگه میزاشتن واردات شناسنامه ای برای هر فرد آزاد بشه معلوم میشد. حتی با همین تعرفه ها و این شیتیل هایی که دارن نهادهای مختلف از قبل واردات میگیرن.
قیمت خودرو با هیچ منطق و محاسباتی جور نیست. تا دلتونم بخواد مثال هست.
حالا کی این مسأله میخواد حل بشه ما نمیدونیم.....
15:29  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
محسن
16

ماکه راضی نیستیم امید وارم باعث و بانی این ظلم و ستم ها به خاک سیاه بشینن و خرج دوا درمون بدن !
14:41  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
ایران
9

الهی آمین
18:55  1395/04/22

گزارش
امیر(سابق)
19

طبق گزارشی که در باشگاه خبرنگاران خونده بودم . نوشته بود با پول یک پورشه تو ایران میشه 3تا پورشه تو اروپا خرید. اکثر شرکتهای سازنده برای آپشنهای خود میانگین 2تا 3 هزار دلار اضافه میگیرند اونوقت شما یک سوم حساب میکنید. همه مردم اون چیزی را که میبینند باور دارند نه اون چیزی را که شما میفرمایید. تمام ماشینهای خارجی که تو ایران هست 3برابر قیمت خارج از ایران فروخته میشه حتی ماشینهای تولید ایران در عراق و.... یک سوم قیمت ایران به دست مشتری با شرایت خیلی بهتر داده میشه پس لطفا با دروغهایی که میفرمایید خودتون را بیشتر از این مسخره نکنید
14:23  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
امید ایران
13

واقعن که!
مثل اینکه تو یه جزیره ناشناخته قرار گرفتیم و اقیانوس بیکران دو خودروساز ما رو محاصره کرده!
همه اینها برا اینه که خودرو خارجی گرون بیافته و مردم ستمدیده و تحت استعمار دو خودرو ساز نتونن خودروهای خوب وارداتی بخرن و مجبور به خرید لگن ها و فرغون های داخلی شوند!
14:12  1395/04/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : معمولا ۲ هفته الی ۴ هفته طول میوشه بعضا زودتر هم میشه
امید : سلام مال شما فاکتور شد
سجاد : داد میزنم روحش شاد اون که به این مملکت آبرو داد ....
ممرضاا : باسلام. یه سوال دارم. پلاک صادر شده الان قسمت ارسال مدارک هست. حدودا چقد دیگه تحویل میدن؟ دوستانی که تحویل گرفتن جواب میدن
مسعود T9 : برای منم 22 فاکتور شده هنوز بیمه رو هم ثبت نکردن .... بعد شما داری تحویل میگری ؟!
شاهین جی ال : فعلا که قوه قضائیه تا آخر سال بهشون مهلت داده
j7 : تو نفوذی کرمان موتوری مثلا میخوایی بگی کرمان موتور کارش درسته اولا ثبت نام کلا ۲۵ فرودین باز شد بعدش دعوتنامه ها ۸ شهریور صادر شد اونوقت شما چطور همرو یه روز جلوتر انجام دادی🤣
ساناز-J7 : باسلام خدمت دوستان جهت اطلاع:ثبتنامی دومرحله ای j7که د تاریخ24فروردین ماه1404ثبتنام کردم 6شهریور تکمیل وجه کردم 22شهریور فاکتور شد 28شهریور بیمه شد 5مهر پلاک شد الانم تو صف بارگیریه گفتن یه هفته ای به نمایندگی ارسال میشه دوستان باز سوالی داشتن در خدمتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کلهر : نفوذیه داش؟؛گوش ندین به اینها
کلهر : یه چیزی نوشتن نیومد بالا داش، پولتو بزار جیبت،اگه مردی شنبه بیل زامیاد،یهو دیدی اینا نامردن فراد یه چیز دیگه بخوان ازمون👊👊👊
دوگانه : مشنگ خان برای بار هزارم میگم اونایی که فاکتور شدن پولی نباید بدن اینو هم شرکت زامیاد میگه هم نمایندگی ها اگه جدیدا ثبتنام کردی و فاکتور نشدی آره باید بدی
رضا : سلام دوستان نمیخوام نا امیدتون کنم خودمم رانا مهر هستم ولی اینجوری که میگن تولید رانا کم شده ممکن چند روزی روی شهریور باقی بمونه
اطلس بدبختی : اطلس دی جان عزیزت راست میگی تبدیل زدیم ظهر فاکتور شدی؟؟یا میخوای دیگران تبدیل بزنن تا زودتر نوبت شما بشه من خودم دی ماهی هستم تماس گرفتم تهران کارشناس گفت زودتر یعنی به نسبت جی زودتر و گرنه همونم باید صبر کنید
فروش فوق العاده : کسی از بهمن هست فاکتور نشده باشه
ادیب : پراید رو برا من 3 ریختند
دروغ : از اولم معلوم بود اخر یه بهونه میارن 40تومن رو بگیرن خداکنه بگیرن و پلاک کنن زود خودش شرکت میگه پلاک خبری نیست بعد یه عده وایسادن تا شنبه بشه
کلهر : برادرهای عزیز ،تو این شرایط زندگی سخت اجناس هر روز میره بالا،آهو هم مفتی به بچش شیر نمیده،همه مون یه شراط داریم واسه کار ماشین خریدیم ،شاید هم بغصی ها واسه خرید وفروش باشه که تک وتوکن، لطفا بیاید حقمون بگیریم بی تفاوت نباشید ،یه ذره غیرت به خرج بدید هر جای ایران هستید شنبه درب شرکت زامیاد بیاید،بخاطر زنو بچهاتون، بیاید حقمون بگیریم ،لطفا ،خواهشا، گوش به حرف این نفوذی های سایپا ندید،بیاید ،به امید خدا شنبه شرکت زامیاد 9صبح
مسعود : بسه دیگه تیک سبزو نزنین خیلی زیادین🤣🤣🤣