چهارده اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

 

چهارده اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

 
اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.
 
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
 
اين کار فشار زيادي را به سيستم فنر بندي ، اکسل و سيستم ترمز وارد مي کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.
 
2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن
 
اين کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستي و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي می شود.
 
3- تکه دادن پا روی کلاچ
 
بسيار ديده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکيه می دهند که اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس می شود.
 
4 – تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن
 
یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.
 
بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.
 
همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.
 
ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.
 
 
۵- پايين آوردن شيشه به جای استفاده از کولر در اتوبان
 
چندي پيش يک آزمايش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبيل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرويی که شيشه راننده  باز است کمتر خواهد بود.
 
۶- درجا گرم کردن ماشين به مدت طولانی
 
در جا کار کردن خودرو حتي برای گرم کردن موتور مي تواند آسيب هاي جدي به موتور ماشين وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.
 
7- ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور
 
املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگي و آسيب رساندن به شبکه رادياتور و لوازم شيشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.
 
همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.
 
8-  سنگین کردن بی دلیل خودرو
 
با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گيری افزايش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.
 
9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک
 
اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگيربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.
 
10- استفاده از نور بالا در مه
 
در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را کمتر مي کند، در اين حالت نور بايد در حالت پايين تنظيم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرايط مه آلود تنها مي توانيد 100 متر جلوتر را ببينيد .
 
11- عدم تعويض به موقع روغن گيربکس
 
بايد به اين نکته توجه داشت که واسکازين هم مانند روغن دارای عمر مفيد بوده و بايد به موقع تعويض شود تا کارکرد و سلامت گير بکس حفظ شود.
 
12- روشن شدن چراغ بنزين به دليل نداشتن سوخت
 
بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند اين کار در بعضي مواقع باعث سوختن پمپ بنزين می شود زيرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسير سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزين ، فيلتر بنزين و نهايتا انژکتور می شود.
 
بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.
 
13 – گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
 
اين کار قبلا در خودروهای کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زيرا زمانی که شما گاز می دهيد و سپس سوئيچ را مي بنديد مقداری بنزين نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.
 
14- استفاده از بنزين معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتاليکی
 
بنزين های معمولی موجود در کشور با اينکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زيادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتاليکی است و با توجه به اينکه بنزين سوپر کيفيت بهتری نسبت به بنزين های معمول  دارد، بهتر است از بنزين سوپر استفاده کنید.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

 

برچسب : خودرو , رانندگی , ایمنی , نگهداری خودرو , فنربندی , ترمز دستی , کلاچ , روغن موتور , فیلتر روغن , رادیاتور , روغن گیربکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

مرتضی
0

بسیار مفید بود
09:16  1395/08/17
پاسخ دادن
خالو جواد
0

عالی عالی

سپاس
02:31  1395/06/15
پاسخ دادن
علی
1

ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور
نگارنده ی محترم شیشه شوی
11:34  1395/04/29
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

هر ماشینی توی دفترچه راهنماش نحوه رانندگی و فواصل سرویس هاش رو به دقت شرح داده. بهتره یه بار دفترچه هر ماشینی که میخریم رو بخونیم.
16:17  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

هر ماشینی توی دفترچه راهنماش نحوه رانندگی و فواصل سرویس هاش رو به دقت شرح داده. بهتره یه بار دفترچه هر ماشینی که میخریم رو بخونیم.
16:17  1395/04/28
پاسخ دادن
سید
1

همش درست بود ولی در مورد ترمز دستی اون صدای چرخ دننده الکی نیست باعث میشه تو یادت بمونه ترمز دستی رو کشیدی یا نه تو سرعتهای پایین و داخل شهر بهتر پا رو کلاچ بمونه بدونه فشار تا در صورت نیاز سریع واکنش نشون بده
14:58  1395/04/28
پاسخ دادن
پارس
0

من حتی وقتی هوا معتدل و خنک هم باشه از تهویه استفاده میکنم و هیچ وقت پنجره رو پایین نمیارم . پایین آوردن پنجره هیچ فایده ای به جز ورود آلودگی و گرد و خاک و سر و صدا به داخل کابین نداره . خوشبختانه پارس من تهویه اتوماتیک داره . میذارم رو تهویه اتوماتیک و فقط دما رو در حدود 23 تنظیم میگنم خودش همشه هوای داخل کابین رو عالی نگه میداره . واقعا این تهویه اتوماتیک پارس چیز ارزشمندی هست
09:01  1395/04/28
پاسخ دادن
پارس
0

من حتی وقتی هوا معتدل و خنک هم باشه از تهویه استفاده میکنم و هیچ وقت پنجره رو پایین نمیارم . پایین آوردن پنجره هیچ فایده ای به جز ورود آلودگی و گرد و خاک و سر و صدا به داخل کابین نداره . خوشبختانه پارس من تهویه اتوماتیک داره . میذارم رو تهویه اتوماتیک و فقط دما رو در حدود 23 تنظیم میگنم خودش همشه هوای داخل کابین رو عالی نگه میداره . واقعا این تهویه اتوماتیک پارس چیز ارزشمندی هست
09:01  1395/04/28
پاسخ دادن
فرید
0

بسیار عالی و ارزشمند بود .
ممنون
08:16  1395/04/28
پاسخ دادن
فرید
0

بسیار عالی و ارزشمند بود .
ممنون
08:16  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

نکات خوبی بود. مختصر و مفید.
دستتون درد نکنه
03:45  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

نکات خوبی بود. مختصر و مفید.
دستتون درد نکنه
03:45  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

مرسی.البته بهتره که همه فیلترها به وقت اش نو بندازیم،فیلتر های هوای موتور و کابین،فیلتر روغن و فیلتر بنزین.البته فیلتر هوا و روغن وقت تعویض موتور اند ولی فیلتر بنزین رو بیست هزار تا است.
21:55  1395/04/27
پاسخ دادن
سهيل
3

دستتون درد نكنه. خيلي وقت بود كه از اينجور مطالب كاربردي نزاشته بوديد
21:53  1395/04/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Hsi : منم مثل شما. شرایطم همینجوره
Hsi : من شهریور ۴۰۲ ثبت نام اس ۵ انجام دادم. هنوز شاسی به نامم نخورده. هفته پیش رفتم جلوی دفترشون گفتن امکان تبدیل ندارن و همون اس ۵ و میدن.
ساینا را بلاخره میگیرم : برای من پیامک سهند اومد واریز نکردم الان هم پیامک هم ساینا و هم اطلس g اومده ولی متاسفانه همشون پیش فروش هستن فامیل ما باید بهمن(طرح پیش فروش) گذشته باید سایپا ماشین ساینا را تحویل میداد که الان میگن آخر خرداد ۱۴۰۳ تحویل میدن به هر حال من شکایت کردم که طرح سه ماهه برنده شدم و باید طرح سه ماهه باید بدن ولی حواستان باشه که سایپا تو طرح پیش فروش در تحویل خودرو خیلی بد عهد هستن مبارک کسایی که واریز کردن
آریسان2 : دوستان بنده ثبتنام فروردین هستم رنک خاکستری میتونم رنگ به نقره ی تغییر بدم؟
امیر j7 تهران : حرف مفته. تا اونجایی که یادمه اینا همیشه مشکل گمرک داشتن. بهونه س قضیه چیز دیگه ایه
تارا v2 : سلام آقا سعید منم ۲۶ دی ماه تاریخ تحویلم بود فاکتور شده و تخصیص پلاک هم صورت گرفته ماشینتون فروش فوری بود یا فوق العاده؟؟
Kmc j7 : زنگ زدم میگم چرا ماشین من ۴۰ روزه که توی مرحله صدور بیمه نامه گیر کرده،طرف میگه گزارش زدیم حالا اگه جواب بدن بهتون اطلاع میدیم:// نمیفهمم یه بار میگن گمرک یه بار میگن مشکل از بیمه است انقدر گردن گیرتون خرابه بیاین بگین تقصیر منه!اره دیگه تقصیر منه که از اون خراب شده ماشین خریدم لعنت بهشون که من الان ۶ ماهه منتظر ماشینمم
وحید : سلام دوستان تماس گرفتم باشماره ۰۹۶۵۵۰ کارشناسشون با اعتماد بنفس کامل پاسخ دادن که بما مربوط نمیشه ما خودرو ساز هستیم و باید با ۱۲۴ تماس بگیرید.(@سامانه یکپارچه) که تماس گرفتم ایشون هم گفتن مربوط به شرکت سایپا هست هردو دارن سرباز میزنن از تعهدشون. راهکاری هم که ارائه دادند اگر تحویل نگیرید شکایت شرکت سایپا کنید.
ایمان (شاهین اتومات) : با سلام و احترام به استحضار مي رساند درخواست شما در اين شركت ثبت شده و پس از بررسي، مطابق ضوابط اقدام و نتيجه اطلاع رساني خواهد شد سلام دوستان من از سایپا شکایت کردم از طرق سامانه 136.irسازمان بازرسی کل کشور واین پیامک هم از طرف سایپا اومد حتما شکایت کنید ازعدم تحویل به موقع خودرو
سعید : سلام. میشه لطفا شماره ردیف قراردادتون رو اعلام کنید؟ من تحویل 24 دی بودم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : کسی میدونه سورن چه آبشنی داره لطفا جواب بدین
دی دوگانه : سلام ازکجابفهمیم پلاک شدیم،ایافاکتور شدن باپلاک شدن فرق میکنه
اریزو 6 : اریزو 6 نقدی 10 بهمن ثبت نام کردم
یعقوب : متاسفانه ماشیناتون سوختن همه
یعقوب : دیگه هم نمیاد ماشینت
سعید اریزو6 : اریزو6 نقدی تکمیل وجه 23دی
اکبر رانا موعد 30 بهمن : ای بابا فاکتور شدنشون شده لاک‌پشتی تا 21 ام دی خیلی مونده
207 ارتقا : ظاهرا ارتقا یافته با وجود اینکه 500 دادن کلا فراموش شدن
محمد : سلام ماشین منم کد 60607 بوده الان 60602 خورده؟
محمد : سلام و روز