چهارده اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

 

چهارده اشتباه رایج در رانندگی و نگهداری از خودرو

 
اکثر افراد اشتباهاتی را در زمینه نگهداری از خودرو و رانندگی مرتکب می شوند که در کوتاه مدت و بلند مدت خساراتی را در پی دارد، بررسی دقیق عادت های اشتباه ما در رانندگی همواره باعث بهبود وضعیت رانندگی در گذر زمان و افزایش ایمنی خودرو خواهد بود.
 
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
 
اين کار فشار زيادي را به سيستم فنر بندي ، اکسل و سيستم ترمز وارد مي کند، بهترین روش این است که قبل از رسیدن به سرعت گیر یا دست انداز، سرعت خودرو را تا حد کافی کاهش داده و اجازه دهیم تا خودرو به آرامی از روی ناهمواری عبور کند.
 
2- بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن
 
اين کار باعث خرابی چرخ دنده های ترمز دستي و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي می شود.
 
3- تکه دادن پا روی کلاچ
 
بسيار ديده می شود که رانندگانی که حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکيه می دهند که اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس می شود.
 
4 – تعویض صحیح روغن موتور و فیلتر روغن
 
یکی از مهمترین قطعات در رابطه با عمر مفید موتور خودرو فیلتر روغن است که وظیفه ی جدا سازی مطلوب ذرات و جذب بیشتر آلودگی ها را به عهده دارد و در صورت عدم تعویض به موقع آلایندگی ها وارد محفظه سیلندر شده و با خراش دادن سطح داخلی آسیب جدی وارد خواهد کرد.
 
بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن یا حداقل یک بار در میان تعویض شود.
 
همچنین توصیه می کنیم که با توجه به وجود روغن موتور های تقلبی در بازار، از روغن موتورهای اصلی استفاده کنید و حتی خود روغن موتور را از مراکز پخش معتبر خریداری کنید.
 
ضمنا استفاده از روغن موتور توصیه شده در دفتر تعمیر و نگهداری خودرو از اهمیت ویژه ای برخودار است.
 
 
۵- پايين آوردن شيشه به جای استفاده از کولر در اتوبان
 
چندي پيش يک آزمايش در مجله auto cross انگلستان انجام شد و نشان داد اگر کولر اتومبيل در اتوبان روی فن روشن باشد به دلیل افزایش و پایداری وضعیت آیرودینامیک خودرو مصرف سوخت آن از خودرويی که شيشه راننده  باز است کمتر خواهد بود.
 
۶- درجا گرم کردن ماشين به مدت طولانی
 
در جا کار کردن خودرو حتي برای گرم کردن موتور مي تواند آسيب هاي جدي به موتور ماشين وارد کند . برای گرم کردن خودرو بهتر است که به آرامی با دنده 1 شروع به حرکت کنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آمپر آب به درجه مطلوب و متعادل خود برسد.
 
7- ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور
 
املاح موجود در آب لوله کشی باعث کچ گرفتگي و آسيب رساندن به شبکه رادياتور و لوازم شيشه شور می شود. بهتر است در فصل تابستان و زمستان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. تهیه آب مقطر از داروخانه ها و باتری فروشی ها امکان پذیر است.
 
همچنین جالب است بدانید که آب خروجی کولرهای گازی نیز آب تقطیر شده و تمیز به حساب می آیند، همچنین توصیه می کنیم هر دو سال یکبار نسبت به تعویض کامل آب رادیاتور اقدام کنید.
 
8-  سنگین کردن بی دلیل خودرو
 
با قرار دادن وسایل اضافه در خودرو و بیشتر شدن وزن آن مصرف سوخت را به شکل چشم گيری افزايش خواهیم داد که نصب باربند در مواقع غیر ضروری یکی از اصلی ترین این موارد است که حتی بدون وجود بار هم باعث افزایش مصرف سوخت می شود.
 
9- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک
 
اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ وگيربکس می شود، بنابراین برای خودروهای دستی و اتوماتیک بهتر است در توقف های نسبتا طولانی از وضعیت دنده خلاص استفاده شود.
 
10- استفاده از نور بالا در مه
 
در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را کمتر مي کند، در اين حالت نور بايد در حالت پايين تنظيم شود و درصورت وجود مه شکن حتما از آن استفاده کنید . در شرايط مه آلود تنها مي توانيد 100 متر جلوتر را ببينيد .
 
11- عدم تعويض به موقع روغن گيربکس
 
بايد به اين نکته توجه داشت که واسکازين هم مانند روغن دارای عمر مفيد بوده و بايد به موقع تعويض شود تا کارکرد و سلامت گير بکس حفظ شود.
 
12- روشن شدن چراغ بنزين به دليل نداشتن سوخت
 
بسیاری از رانندگان در زمان روشن بودن چراغ بنزین مسافت طولانی را طی می کنند اين کار در بعضي مواقع باعث سوختن پمپ بنزين می شود زيرا رسوبات و ناخالصی های باقی مانده در باک وارد مسير سوخت می شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزين ، فيلتر بنزين و نهايتا انژکتور می شود.
 
بهتر است همواره در شرایطی که بنزین به حدود یک چهارم ظرفیت باک رسیده است نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کنید.
 
13 – گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
 
اين کار قبلا در خودروهای کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودروهای انژکتوری مضر است زيرا زمانی که شما گاز می دهيد و سپس سوئيچ را مي بنديد مقداری بنزين نسوخته باقی خواهد ماند که باعث خرابی سوزن انژکتور و کارکرد ناصحیح خودرو در هنگام استارت زدن می شود.
 
14- استفاده از بنزين معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتاليکی
 
بنزين های معمولی موجود در کشور با اينکه به عنوان بدون سرب ارائه می شود اما باز هم مقدار زيادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتاليکی است و با توجه به اينکه بنزين سوپر کيفيت بهتری نسبت به بنزين های معمول  دارد، بهتر است از بنزين سوپر استفاده کنید.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

 

برچسب : خودرو , رانندگی , ایمنی , نگهداری خودرو , فنربندی , ترمز دستی , کلاچ , روغن موتور , فیلتر روغن , رادیاتور , روغن گیربکس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

مرتضی
0

بسیار مفید بود
09:16  1395/08/17
پاسخ دادن
خالو جواد
0

عالی عالی

سپاس
02:31  1395/06/15
پاسخ دادن
علی
1

ريختن آب لوله کشی داخل رادياتور و مخزن شيشه شور
نگارنده ی محترم شیشه شوی
11:34  1395/04/29
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

هر ماشینی توی دفترچه راهنماش نحوه رانندگی و فواصل سرویس هاش رو به دقت شرح داده. بهتره یه بار دفترچه هر ماشینی که میخریم رو بخونیم.
16:17  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

هر ماشینی توی دفترچه راهنماش نحوه رانندگی و فواصل سرویس هاش رو به دقت شرح داده. بهتره یه بار دفترچه هر ماشینی که میخریم رو بخونیم.
16:17  1395/04/28
پاسخ دادن
سید
1

همش درست بود ولی در مورد ترمز دستی اون صدای چرخ دننده الکی نیست باعث میشه تو یادت بمونه ترمز دستی رو کشیدی یا نه تو سرعتهای پایین و داخل شهر بهتر پا رو کلاچ بمونه بدونه فشار تا در صورت نیاز سریع واکنش نشون بده
14:58  1395/04/28
پاسخ دادن
پارس
0

من حتی وقتی هوا معتدل و خنک هم باشه از تهویه استفاده میکنم و هیچ وقت پنجره رو پایین نمیارم . پایین آوردن پنجره هیچ فایده ای به جز ورود آلودگی و گرد و خاک و سر و صدا به داخل کابین نداره . خوشبختانه پارس من تهویه اتوماتیک داره . میذارم رو تهویه اتوماتیک و فقط دما رو در حدود 23 تنظیم میگنم خودش همشه هوای داخل کابین رو عالی نگه میداره . واقعا این تهویه اتوماتیک پارس چیز ارزشمندی هست
09:01  1395/04/28
پاسخ دادن
پارس
0

من حتی وقتی هوا معتدل و خنک هم باشه از تهویه استفاده میکنم و هیچ وقت پنجره رو پایین نمیارم . پایین آوردن پنجره هیچ فایده ای به جز ورود آلودگی و گرد و خاک و سر و صدا به داخل کابین نداره . خوشبختانه پارس من تهویه اتوماتیک داره . میذارم رو تهویه اتوماتیک و فقط دما رو در حدود 23 تنظیم میگنم خودش همشه هوای داخل کابین رو عالی نگه میداره . واقعا این تهویه اتوماتیک پارس چیز ارزشمندی هست
09:01  1395/04/28
پاسخ دادن
فرید
0

بسیار عالی و ارزشمند بود .
ممنون
08:16  1395/04/28
پاسخ دادن
فرید
0

بسیار عالی و ارزشمند بود .
ممنون
08:16  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

نکات خوبی بود. مختصر و مفید.
دستتون درد نکنه
03:45  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

نکات خوبی بود. مختصر و مفید.
دستتون درد نکنه
03:45  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

مرسی.البته بهتره که همه فیلترها به وقت اش نو بندازیم،فیلتر های هوای موتور و کابین،فیلتر روغن و فیلتر بنزین.البته فیلتر هوا و روغن وقت تعویض موتور اند ولی فیلتر بنزین رو بیست هزار تا است.
21:55  1395/04/27
پاسخ دادن
سهيل
3

دستتون درد نكنه. خيلي وقت بود كه از اينجور مطالب كاربردي نزاشته بوديد
21:53  1395/04/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میرزاده مشفقی : دوستان گل سلام امیدوارم همگی بزودی ماشینتون ذو تحویل بگبرید تجربه من باد از ۳۰۰ کیلومتر رانندگی شاهین پلاس خودرو نرم و قرص و محکمیه، پا میذاری رو گاز پرواز میکنه ، داخلش خیلی قشنگه ، گیربکش بدون تقه و لگ و عالی دنده عوض میکنه،صدای موتور خیلی کم شده ، یه سر و گردن از ۲۰۷ داداشم بالاتره ، ، صندلیاش یکم سفت هستن حتما روکش نرم و لطیف تهیه کنید، لاستیک پهن انداختم یکم میکوبه ولی زیاد نیست، مانیتورش قابلیت اتصال به گوشی و انداختن صفحه گوشی رو مانیتور داره، اگر سنسور باد تایر خطا داد یبار کم باد کنید باهاش یه دور بزنید مجدد باد کنید ، صدای باند ها یکم دلچسب نیست باید تنظیمشون کنم ببینم چی در میاد ازش، هنگام تعویض نده هم سریع از پارک به دی بزنید تقه نمیزنه ، یکم موم کشی ها تو زیرشاسی غیر حرفه ای انجام شده ، در کل من خیلی راضیم و بنظرم الان شاهین پلاس تو ایرانی ها حرف اولو میزنه ان شاالله شماهم بگیرید اذتشو ببرید.
جعفر کلهری : سلام لطفا بفرمایید چه تاریخی وجه اول رو پرداخت کردین؟
سهند اذر : در جواب به سحر خانوم اگه از تاریخ ۱۵دهم اسفند به این ور فاکتور شدین مدل خودرو ۴۰۴ است بازم میخواین مطمئن بشین زنگ بزنین سایپا بگین شماره شاسی رو واستون بخونه از سمت چپ دهمین رقم باید حروف sباشه ۴۰۴است اگه دهمین رقم rباشه یعنی مدل ۴۰۳است
محمد : سلام دوست عزیز‌من تکمیل وجه ۲۶ آبان هستم هنوز خبری از فاکتور شدنش نیست فکر کنم بره برای ۴۰۴ فاکتور بشه الانم بدن برای ده روز یه مدل پایینتر میدن همون بهتر بعد عید بدن لااقل مدل روز بگیریم فکر‌کنم برای شما هم یا آخر فردین بشه یا اردیبهشت
تارا اتوماتیک : سلام به همگی،تارا اتوماتیک تیتانیوم تکمیل وجه ۲۷ آذر طرح مادران فاکتور ۵ اسفند پلاک ۱۶ اسفند رفتم برا تحویل حضوری انشاالله قسمت همتون بزودی
امین : ینی میگی حواله شاهین ما که زده عدم واریز وجه،نسوخته؟
مریم : سلام دوستان رفتم تو سایت برا من زده آماده تخصیص نفهمیدم یعنی چی اگه کسی میدونه چیه لطفا راهنماییم کنه ممنون میشم دقیق نمی‌دونم کدوم مرحله میشه لطف می کنین یکم استرس دارم
اینجا گروه اطلس هست : الان ما اطلسی ها چیکار کنیم گفتیم تبدیل به کوییک نزنید گوش ندادین تقصیر خودتون هست
زهرا : من 5شهریور بود 370واریز کردم
Saeed khazaee : اختلاف قیمت ها با الان یجوریه که انگار منم داخل غار اصحاب کهف بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسام 2 : دوستان دنا 5دنده اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید
اطلس 10 مهر : سلام. مبارکه. مدلش چنده 403یا 4
محتشم : سحر عزیز دناپلاس 5دنده از لحاظ هزینه و تعمیر از دنا 6سرعته خیلی خیلی مقرون به صرفه س
207 پانا سفید : واسه من که از 20 اسفند خورده حمل هنوز نرسیده
حسام : کارت طلایی اختیاریه اگه ثبت نام نکنی خودشون برات قسطی ثبت میکنن اگه قسط ندی کنسل میشه
امید : کدوم شهری شما؟
آریسان بورس 1 اسفند : موعد تحویل 12 خرداد 404 رنگ خاکستری فاکتور شد.
شهرام : 207 سقف فلز،طرح عادی، تحویل 30 بهمن تکمیل وجه 14 آذر 14 اسفند فاکتور شد 20 اسفند پلاک 22 اسفند صدور اسناد و حمل الانم روی 'دریافت خودرو توسط نمایندگی' میچرخه
ممد : میتونی بیای بری تو باسنم
دنا 5دنده : سلام وقت بخیر آقا رضا فرمایش شما حدس و گمان هس؟یا اینو خوده ایران خودرو گفته واقعا؟؟!!