خداحافظی با "پراید" به واقعیت پیوست؟

 

خداحافظی با "پراید" به واقعیت پیوست؟

 
خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند.
به گزارش سرویس اقتصادی "جام نیـوز"، خودروهای نا ایمن، جاده ها و خطای انسانی سه ضلع مثلث تلفات جاده ای هستند . آمار مرگ ومیر ناشی از تصادفات در ایران بالاست که دارای علل گوناگونی است، به عنوان مثال ایمنی جاده‌ها، استانداردسازی اتومبیل ها و عدم رعایت مسائل ایمنی توسط فرد در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار ندارد.
 
به دلیل نقش بی بدیل خودروی پراید در مرگ و میر ناشی از خودروهای ناایمن، بهمن سال گذشته وزارت بهداشت پیشنهاد داد تا ورود پراید به جاده‌ها ممنوع و استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شود. هرچند نام تعداد زیادی از خودروهای ناایمن داخلی معرفی شده اما هنوز هم نام پراید به عنوان مرگبارترین خودروی ایرانی در افزایش مرگ و میر در این میان به چشم نمی خورد.
 
خودروی پراید که از سال ۷۲ از کره وارد ایران شد، مدت هاست که در خیابان های کشور جولان می‌دهد. حالا اما با توجه به سال هایی که از ورود پراید به ایران گذشته می توان آن را خودرویی پا به سن گذاشته محسوب کرد، اما مسئولان سایپا هرازگاهی با دست بردن در طراحی آن، اصرار بر ادامه حیات این خودرو در بازار ایران دارند. این خودرو که همواره در کیفیت و ایمنی آن حرف و حدیث‌هایی وجود داشته هنوز هم به دلیل قیمت پایین تر نسبت به سایر خودروهای تولید داخل پرطرفدار است.
 
در سال های اخیر بارها مسئولان به دلیل آمار بالای تصادفات از کیفیت و ایمنی پراید ایراد گرفتند و اوج این ماجرا خردادماه سال۹۰ بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به شرکت سایپا اخطار داد ظرف یک ماه باید روی همه خودروهای پراید کیسه هوا نصب کنند. اتفاقی که تا ماه ها بعد از آن عملی نشد و تولید پراید با همان روند قبل ادامه پیدا کرد هر چند که امروز چند مدل پراید تولیدی هستند که با توجه به رتبه و قیمت! کیسه هوا دارند. از اواخر سال ۹۲ تا امروز اما شایعه حذف پراید از چرخه تولید قوت گرفته است.
 
ایمنی در ساخت خودروها
 
استفاده از ایربگ و رعایت مسائل ایمنی در اتومبیل میزان ضایعات نخاعی مرگ ومیر را کاهش می‌دهد، متاسفانه درحال حاضر ایربگ در بعضی از خودروهای تولید داخل به تعداد کافی طراحی نمی‌شود و همین موضوع منجر به مرگ افراد در تصادفات رانندگی می شود؛ البته سازمان استاندارد هم در این موضوع بی‌تقصیر نبوده، زیرا باید از ورود چنین اتومبیل هایی به بازار مصرف جلوگیری کند. به دلیل عدم رعایت سیستم‌های ایمنی هر سال تعداد بسیاری از افراد در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند، هر چند که کمیسیون بهداشت بارها در این زمینه یعنی رعایت مسائل ایمنی در ساخت خودروها به وزارت صنایع و سازمان استاندارد تذکرات لازم را داده اما متاسفانه توجه جدی از سوی مسئولان مربوطه نشده است.
 
آمارها نشان می‌دهد سال ۹۰ را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که در این سال روزانه حدود شش هزار خودرو وارد ناوگان حمل و نقل کشور شده است، این در حالی بود که بسیاری از این خودروها همچنان به تجهیزات ایمنی مانند ترمز ضد قفل و کیسه هوا مجهز نبودند؛ تجهیزات ایمنی که نبود آنها همچنان حوادث ترافیکی مرگباری را در جاده‌های کشور رقم می‌زند.
 
تجهیزاتی که در تصادفات تا ۷۰ درصد می‌تواند مانع کشته شدن سرنشینان در تصادفات شود و حتی یک روز زودتر نصب شدن آنها بر روی خودروها می‌تواند روزانه از مرگ صدها نفر در حوادث رانندگی جاده‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگراستفاده از قطعات ناایمن و غیراستاندارد در خودروهای داخلی دلیل محكمی بر بازتر شدن دست سارقان و آسان‌تر شدن كار آنها برای سرقت از خودروها است چنان كه موضوع ایمنی خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر از چالش‌های اساسی میان پلیس و خودروسازان داخلی بوده است.
 
وانت پیکان و وانت نیسان
 
اردیبهشت سال گذشته، رئیس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از توقف تولید خودروهای ناایمن خبرداد و گفت: تولید خودروهای پرتصادف مثل وانت پیکان و وانت نیسان تا پایان سال متوقف می‌شود. اسكندر مومنی ادامه داد: در سال ۹۳، ۹۱۵ هزار و ۵۴۵ خودرو شماره گذاری شد كه از این میزان ۴۳ هزار و ۹۸۷ خودرو وارداتی بوده است. مومنی با اشاره به اقدامات پلیس راهور به منظور افزایش ایمنی خودروها و آلایندگی آنها، گفت: طی سه سال گذشته برای نصب کنسیتر و کاتالیز بر روی خودروها اقدام شده و تمامی خودروها به این وسایل تجهیز شدند.
 
او اجباری شدن نصب ترمز ABC و ضد قفل را دومین اقدام پلیس راهور برشمرد و گفت: در حال حاضر تمامی خودروها به سیستم ترمز ضد قفل مجهز هستند. رئیس پلیس سابق راهور ناجا ادامه داد: همچنین ممنوعیت شماره گذاری خودروهای غیرایمن مانند هوو و فراز نیز توانست تلفات تصادفات رانندگی را کاهش دهد.
 
سردار مومنی با بیان اینكه نصب کیسه هوا بر روی تمامی خودروها از ابتدای سال ۹۴، اجباری شده است، گفت: امسال، هیچ خودرویی بدون کیسه هوا شماره گذاری نشد و از سوی دیگر مصمم هستیم با همکاری مراجع ذی‌ربط، تعداد کیسه‌های هوای خودروها را تا پایان سال به دو کیسه افزایش دهیم. این مقام مسئول درباره ایمنی وانت پراید، گفت: ‌هنوز از سوی شرکت تولید کننده، مشخصات فنی وانت پراید به پلیس اعلام نشده تا بتوانیم ایمنی خودرو مذكور را بسنجیم، اما تلاش می كنیم هیچ خودروی ناایمن جدیدی وارد چرخه حمل و نقل کشور نشود.
 
پراید ناايمن‌ترين خودرو
 
بااین وجود در اعلام نام خودروهای ناایمن هیچ وقت نامی از خودروی پراید برده نشد. اولین بار سال ۸۷، رویانیان، رئیس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، ۴۴درصد تصادف منجر به واژگونی و فوت را مربوط به دو خودروی پیکان و پراید خواند. او همان سال گفت: اگر بازنشسته نشوم سال ۸۸ به طور حتم خودروهای ناایمن را معرفی خواهم کرد. رویانیان، بر این نکته تاکید کرد که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات و مدارک جامع و کامل در این زمینه است.
 
از سوی دیگر سال ۹۱ فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخي مجوزها براي ادامه توليد خودروهاي ناايمن گفت: اگرچه ممکن است که خودرو پراید یک روز ایمن بوده باشد اما امروز پراید ایمن نیست و بايد بگوييم ناايمن‌ترين خودروي كشور محسوب مي‌شود. اسماعيل احمدي‌مقدم با بیان اینکه عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست گفت: سازمان استاندارد ابتدا خودرو «هُوو» را تایید كرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است! او خواستار رعایت استانداردها و ایمنی توسط خودروسازان شد و گفت: ‌تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دائمی آنها را دنبال کنند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است، باید استانداردهای آن ارتقا پیدا کند چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود اما امروز استانداردها ارتقا پیدا کرده است.
 
با این وجود نام پراید هیچ گاه در میان خودروهای ناایمن معرفی و مطرح نشد. سال گذشته نیز قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با تأکید بر ممنوعیت تردد خودروهای ناایمن مانند پراید درجاده‌ها گفت: ‌سال ٩٣، ١۶‌هزارو٧٧٢ نفر درجاده‌ها کشته شدند که ١۶‌درصد تلفات جاده‌ای، مربوط به کودکان زیر ١٨‌سال بود، به همین خاطر نباید به خودروهای ناایمن مانند پراید مجوز ورود به جاده را داد. حسن امامی رضوی، ادامه داد: تمام تصادفاتی که با پراید صورت می‌گیرد، به علت ناایمن بودن، مشکلات جدی برای سرنشینان آن ایجاد می‌کند و هر تصادف با این وسیله نقلیه منجر به مرگ ناگهانی می‌شود، اگر نمی‌توانیم این موضوع را اجرا کنیم، حداقل محدودیت سرعت را کنترل کنیم تا دیگر شاهد بروز حوادث ناگوار در کشور نباشیم.
 
 
 
 

منبع

جام نیوز

 

برچسب : خودرو , پراید , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

مهدی
1

اینجا ایران است !!!!!
17:43  1395/05/03
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

کاش همراه با پراید با یکسری عادات بد رانندگی هم خداحافظی می کردیم.
- عجله در رانندگی
- عدم رعایت تقدم
- عدم رعایت فاصله طولی
- گاز دادن ها و ترمزهای بی دلیل
- کل کل در رانندگی
- استفاده از تلفن همراه
- بی توجهی به آلایندگی خودرو و تخریب محیط زیست
- استفاده بی رویه از ماشین
و هزاران فرهنگ بدی که سالهاست همه دنیا کنار گذاشته اند ولی در ایران هنوزم زرنگی محسوب می گردد.
15:55  1395/05/02
پاسخ دادن
مسعود
3

کل داستان از این قراره تو کشور ما مسئولین برای این که بگن ماهم از جاها ی دیگه دنیا عقب نیستیم و از اون طرف هم یه سود مشتی بزنن به جیب یه چندتا شرکت درست کردن که اینا یه خودکار هم نمیتونن بزنن ، موتور ماشین از یه جا اومده طراحیش از یه جا و قطعاتشم از یه جا دیگه که ما فقط بگبم تو دنیا از کسی عقب نیستیم درصورتی که بهای این رو چه کسی میپردازه بله درست حدس زدید مردم با جان و مالشون اگر کل خودرو سازی ما جمع بشه و خودرو از خارج وارد بشه هم ارزونتره هم خیلی بهتر و این پولی که برای ساخت این شرکت ها سرمایه گذاری شده اگر در انرژی های پاک سرمایه گذاری میشد الان انقدر هوای ما آلوده و غیر قابل تنفس نبود و برای خودمون حرفی داشتیم تو دنیا افسوس.
12:54  1395/05/02
پاسخ دادن
سعید
1

ننگ بر کیا موتورز این ماشین را بلای جای ما کرد. ماشینی که هیچ جای دنیا خریدار نداشت وخط تولیدش به خاطر ضعف ایمنی توسط دولت کره خوابیده بود. نمگ بر منفعت طلبان کیا موتورز کره
20:09  1395/05/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2

چرا به اونا ننگ میفرستی؟ ننگ رو باید به کسانی فرستاد که با اصرار به تولید این ماشین سالانه جان هزاران هموطنمون رو گرفته و میگیرند...
16:17  1395/05/03

کارشناس
0

زیاد جدی نگیرید. پیکان هم سالهاست به موزه رفته است، اما هنوز هم تو خیابانها جولان می دهد. پراید هم حالا حالا مهمان جاده های ما خواهد بود. مگر می شود ارزانترین ماشین را از اقشار پایین دست جامعه گرفت؟ کو جایگزین؟
آری برادر، خانه از پای بست ویران است. فرهنگ غلط رانندگی و جاده های غیراستاندارد هم بگذاریدجرء همان پایه های ویران!
17:27  1395/05/01
پاسخ دادن
حمید
2

جاده ها بده آغایون ،پراید خوبه خیلی خوبه ، البته واسه کشتن
13:30  1395/05/01
پاسخ دادن
کاربر: ali LORD
0

در مورد ارگان ها که نمیشود صحبت کرد چراکه فایده ای ندارد و قبل از من هم قطعا میلیون ها نفر صحبت کرده اند ! پس :
========================================
مردم ما چرا از خودشون شروع نمیکنند؟من هیچ وقت با پراید بیشتر از 100 نرفتم !
تازه همین 100 هم اشتباه کردم!
مردم ما باید خودشون بفهمند که با این خودرو بیشتر از 90 تا رفتن دیوانگی(همان کار اشتباهی که من کردم) است !
========================================
بیاید فرهنگ سازی کنیم !و از خودمان شروع کنیم
17:22  1395/04/31
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

این ماشینا از صدام بیشتر ایرانی کشتن.
17:10  1395/04/31
پاسخ دادن
فرزاد
2

مگر ایران، خودروی داخلی هم دارد تا ناایمن باشد یا نه!؟ چرا به دلسوزان میهن تهمت میزنند که اینکار بس گناهیست بزرگ و نابخشودنی، باشد که زنندگان تهمت بخشیده شوند.
15:25  1395/04/31
پاسخ دادن
ارسلان
8

چرا این ماشین و دارید جوانمرگ میکنید هنوز 50سالش نشده ههههههه
15:24  1395/04/31
پاسخ دادن
فرزاد
2

مگر ایران، خودروی داخلی هم دارد تا ناایمن باشد یا نه!؟ چرا به دلسوزان میهن تهمت میزنند که اینکار بس گناهیست بزرگ و نابخشودنی، باشد که زنندگان تهمت بخشیده شوند.
15:23  1395/04/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
15

2تا مطلب قابل ذکر هست اولا که پراید خودروی ارزانی تو ایران نیست. چون تعرفه ها به صورت ظالمانه بالاست اینطور به نظر میرسد که ارزان هست (خبری که دیروز تو yjcاز نصف شدن پراید بر اثر واژگونی زده شده بود هر انسانی را از کیفیت پایین این ماشین عصبانی میکرد) من پارسال توی شرکت سازنده بدنه پراید دیدم که این خودرو با ورق با قطر ورق کابینت ساخته میشود. مسئولین ما به دلیل منفعت طلبی بالای خودشون به بیرحمانه ترین حالت یک آدمکشی عمومی با جان ایرانیها بازی میکنند. دوما چرا جان ایرانیها برای مسئولین از بی ارزشترین مسائل به شمار میاد؟ آیا بی تفاوتی ما مردم نسبت به کارهای خودسر مسئولین خودروسازی نیست؟
15:22  1395/04/31
پاسخ دادن
ا
5

امیرجان قربونت این مسئولینی که شما نقدشون کردی ایرانی نیستن تا دلشون بحال مردم بسوزه.
23:57  1395/04/31

ما خیلی باحالیم
6

دمت گرم ...تو جهان سوم جان انسانها اززش نداره...چون جمعیت زیاده.. تازه از پراید باید تقدیرو تشکر هم کرد بخاطر تنظیم جمعیت...در جهان سوم تولید تجهیزات سخته ولی تولید نسل راحته...
00:02  1395/05/01

امیر(سابق)
3

ممنون از دوستان فهیم
01:15  1395/05/01

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 ثبت ۲۹ شهریور : از ۲۹ شهریور ثبت نام کردم، دهم دی تکمیل وجه کردم، تحویل بهمن بوده، تا امروز هیچ خبری نیست، هر هفته وعده الکی برای هفته آینده، تا الان هر چی هم تحویل دادن برای ارگان دولتی و شرکتی خاص بوده، مردم عادی هییییییچچچچچچچچچ، الانم کاشف به عمل اومده s5 ندارن، ته مانده دارن که به ما نمیرسه و میمونه برای همون اورگان ها و شرکت ها. ما هم بلا تکلیف!!!! تو همین نظرات کسانی که گفتن تحویل گرفتن یا چند مرحلشون جلو رفته، وسط کامنتشون اشاره به مقایسه شرایط خودشون با همکاراشون کردن که مثلا همکار من گرفته، من نگرفتم و... . پس مردم عادی هیچچچچچچ
تارا پلاس اردیبهشت : والا ما که پیش فروش هستیم خبری نیست. حتی از فاکتور فروردین ها هم خبری نیست
محمد : دوستان دلخوش تفاوت قیمت نباشید.همین حالا هم قیمت امده زیر 2.3 . اگه شروع به دادن کنند حول و حوش 2 قرار میگیره. سایپا نمیاد مفت بده هر کس دو برابر سود کنه. اگه پول دیر تر بگیرن ولی کمتر حیران کنند بهتره. برخی از پیش از عید پول دادند
علی : چرا وضعیت تکمیل وجه زرده هنوز کسی اطلاع نداره چون ثبت‌نام 5دوازده بوده
رضا اس ۵ ۲۶ مهر : امروز روز جهانی کفتار هست این روز رو به مدیران کفتار صفت کرمان موتور تبریک میگم جارکشای عوضی
J4 : چه مدت طول کشید تا تحویل شد؟؟؟
محسن : امیدمون فقط به کاراز. کاراز امضا کنید ۶۰۰ نفر تاحالا امضا کردن
خمیازه : شما همون تارا دستی تبدیل به v1p هستید با نام کاربری جدید؟؟؟
محمد s5 : یه کلیپ دیدم فکر کنم واسه تازیگیا هست دنیا ماشین زیر سایبون پارکینگ کرمان موتور خوابیده چه دردی هست ک تحویل نمیدن خدا میدونه
مصطفی : تحویل دی بودم امروز تحویل گرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو7 پرو : تاریخ تکمیل وجه24 بهمن نقدی 19اسفند بیمه شده مدارک برج یک تحویل شده ولی از ماشین خبری نیست مدل1403 مجوز خروج نگرفته دوستان کسی هست تواین تاریخ باشه و خبری از صدور مجوز و تحویل داشته باشه
احد : سلام‌وقت همگی‌ بخیر خودروهایی‌که‌در‌سامانه‌یک‌پارچه‌ثبت‌نام‌کرده‌بودیم‌چیشد‌ کسی‌خبر‌داره
سجاد : ماشین نمیاد برات پولت برگشت میخور باید چکات تحویل بدی تاماشین آزاد بش برات
امید : بابا من هرجا پرسیدم گفتن چون پلاک شده مجوز میخوره مربوط نمیشه به اکسل
حسین : دوستان برای کسی پیامک برگشت پول کوییک gxlآمده؟
محمد : سلام‌برهمگی‌واریز‌نقدی‌25‌بهمن‌تاکسی‌سورن‌پلاسef7بوده‌کسی‌میدونه‌که‌فاکتور‌میشه
ایرانی اریزو 6 پرو : دوستان امروز برای من هم تخصیص شد و شماره شاسی خورد / نقدی / تکمیل وجه 22 اسفند مشکی
حسین : دوستانی که پیامک برگشت پول برای کوییک gxlآمده اعلام کنن که مبلغ برگشتی چقدره؟
سورن پلاس xu7p : ماهم دقیقا این تاریخ تکمیل وجه کردیم هنوز فاکتور نشده
محمد : نگران نباش من برج هشت گرفتم نصبت به بقیه سایت هاخوش رختر وقشنگ تره هم صداموتورکمه هم شتاب خوب دریچه سیمی سفارشی رنگ خوب بدنه محکم فقط یه صداتسمه زمستون میدادبردم نمایندگی تعویص کردن درست شدتاالان مشکلی نداشته قطعاتش هم کروز ایسیو زیمنس هست