تولید 5 خودروی جدید «سایپا» بر اساس «پلت‌فرم» خودروهای ژاپنی

 

تولید 5 خودروی جدید «سایپا» بر اساس «پلت‌فرم» خودروهای ژاپنی

 
 افزون‌بر ۲ دهه از فعالیت مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا می‌گذرد و اگرچه قرار است تا پایان امسال نخستین محصول طراحی شده روی پلتفرم جدید سایپا روانه بازار شود
اما به نظر می‌رسد وزیر صنعت، معدن و تجارت از اقدامات اجرایی انجام شده در زمینه طراحی پلتفرم به‌وسیله دو خودروساز بزرگ کشور رضایت ندارد و در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو از ایران‌خودرو و سایپا خواسته تا برنامه اقدامات اجرایی در ارتباط با پلتفرم را به وزارتخانه ارائه دهند تا با تحقق این امر شرکت‌ها به منظور تغییر طراحی ظاهری (فیس‌لیفت) خودروهای موجود برای جلب رضایت مشتریان وارد عمل شوند.
 
بیست‌ودوم تیر بود که مهندس نعمت‌زاده از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا دیدن و پس از بازدید از این مرکز محرمانه در جمع خبرنگاران، از فعالیت‌های پژوهشی در بخش طراحی و مهندسی این شرکت ابرازخرسندی کرد.
 
گروه خودروسازی سایپا از سال ۹۲ تاکنون در این مرکز روی طراحی و راه‌اندازی پلتفرمی جدید تمرکز کرده و آنطور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید اواخر امسال نخستین محصول این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت سایپا در زمینه توسعه محصول را موفق دانسته اما سخنان وی در جلسه شورای
 
سیاست‌گذاری خودرو حکایت دیگرگونه از وضعیت تحقیق و توسعه و همچنین روند طراحی پلتفرم از سوی خودروسازان کشور دارد.
 
 
استفاده ۱۰۰ درصدی از متخصصان ایرانی
 
موضوع طراحی پلتفرم در گروه خودروسازی سایپا به زمان مدیریت سعید مدنی در این شرکت بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد در این ۳ سال، مهندسان داخلی با وجود تحریم‌ها و مشکلات مالی خودروسازان، به موفقیت‌های ارزنده‌ای دست یافته‌اند.
 
از آنجایی که سایپا به طور محرمانه روی این پروژه تمرکز و اطلاعاتی کلی دراین‌باره منتشر کرده است، صمت برای آگاهی از جزییات پروژه پلتفرم سایپا به گفت‌وگو با مدنی، مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا نشست.
 
به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، پروژه پلتفرم سایپا، مگاپلتفرم بوده و SP۰ یا SP۱۰۰ نام دارد. این پلتفرم روی کلاس C طراحی شده و قابلیت تبدیل شدن به کلاس B را دارد به‌گونه‌ای که مونتاژ خودرویی نظیر پراید و پژو نیز روی آن امکانپذیر است.
 
مدنی در ارتباط با پیشینه این پروژه و شرکتی که با سایپا همکاری داشته است، اینگونه توضیح داد: طراحی این پلتفرم از اوایل سال ۹۲ با همکاری یک شرکت چینی آغاز شد. البته در پروژه تنها از امکانات پرسنلی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت بهره برده‌ایم.
 
این شرکت حدود ۲۰۰ مدل خودرو در چین طراحی کرده است. در دورانی که خودروسازان چینی تصمیم به رشد گرفتند از آنجایی که باید هزینه‌هایی را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دادند، شرکت‌هایی ایجاد شد که تمرکزشان روی طراحی پلتفرم، اتاق، ساخت قالب‌ها و... بود که اکنون این شرکت‌ها رشد کرده‌اند.
 
اکنون که خودروسازان چینی پیشرفت کرده و هرکدام مراکز تحقیق و توسعه راه‌اندازی کرده‌اند، این شرکت‌ها کوچکتر شده‌اند. آنطور که مدنی می‌گوید، پلتفرم جدید سایپا براساس خودروهای ژاپنی (تویوتا) طراحی شده که ۵ مدل خودرو روی آن به تولید خواهد رسید.
 
اتاق این خودروها به صورت هاچ‌بک، صندوقدار، کراس‌اور و طراحی شده است. طراحی این خودروها ۱۰۰درصد به‌وسیله متخصصان کشور انجام شده که این شرکت خارجی به آنها کمک کرده است. علاوه بر آن یک مشاور کره‌ای و همچنین یک مشاور آلمانی به کمک متخصصان کشور آمده‌اند.
 
مدیرعامل پیشین سایپا نقطه قوت این پروژه را بکارگیری قطعه‌سازان داخلی دانست و گفت: قطعه‌سازان کشور از همان ابتدا با طراحان خودرو در ارتباط هستند و قطعاتی همچون موتور و گیربکس نیز در ایران به تولید خواهد رسید. برخلاف همکاری‌های قبلی که با پژو و رنو داشتیم به‌گونه‌ای که این دو شرکت خود در ایران به طراحی پلتفرم پرداختند، در این پروژه پایه طراحی به‌وسیله مرکز تحقیقات سایپا انجام شده است.
 
در ارتباط با زمان عرضه نخستین محصول این پلتفرم، زمان‌های مختلفی اعلام می‌شود اما برپایه سخنان مدنی، نخستین مدل خودرو ساخته شده روی این پلتفرم نیمه دوم سال ۹۶ به بازار عرضه می‌شود. وی معتقد است از آنجایی که این خودروها بر پایه قطعات داخلی به تولید می‌رسند، قیمت بالایی ندارند اما باید پذیرفت که به‌تدریج در کشور خودرویی زیر ۳۰ میلیون تومان عرضه نخواهد شد.
 
اگرچه رنو تصمیم دارد «کوئید» را با قیمت پایین در ایران به تولید برساند اما قیمت آنهم زمان عرضه به بازار قطعی خواهد شد. به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حال‌حاضر متخصصان کشور روی طراحی موتور و گیربکس این پلتفرم تمرکز کرده‌اند. طراحی آن تمام‌شده و قالب‌های تریم و بدنه نیز در دست ساخت است.
 
مدنی به این پرسش که سایپا برای این پروژه چه میزان سرمایه‌گذاری کرده است، اینگونه پاسخ داد: بخشی از سرمایه‌گذاری‌های این پروژه به طراحی و بخشی دیگر به ساخت قالب‌ها اختصاص دارد.
 
سرمایه‌گذاری در بخش طراحی ناچیز است اما در زمینه قالب، باتوجه به اینکه برخی قالب‌ها نظیر داشبورد و سپر در ایران قابل‌ساخت نیست، برای سرعت‌بخشی به پروژه برخی قالب‌ها در کشور و برخی در خارج ساخته می‌شود. برای این پروژه حدود ۳۸۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
 
 
وی در ارتباط با مکان تولید این خودروها پیش‌بینی کرد: این محصولات در سایپا تهران به تولید می‌رسد اما امکان دارد تولید آن در سایت‌های مختلف تقسیم شود. از آنجایی که تولید پراید به‌تدریج متوقف خواهد شد و این محصول بیشتر در سایپا تهران به تولید می‌رسد، به نظر می‌رسد این خودروها در تهران تولید شوند.
 
براساس اطلاعاتی که مدیرعامل پیشین سایپا در اختیار صمت گذاشت، به نظر می‌رسد این پروژه روندی منطقی و قابل‌قبولی را طی کرده و ورود خودروهای تولیدی روی پلتفرم سایپا، بازار خودروهای ارزان‌قیمت در کشور را متحول سازد. با این توضیحات شاید ابراز نارضایتی وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیلی باشد تا خودروسازان حرکت سریع‌تری در این عرصه داشته باشند.
 
 
۱۴۶ میلیارد تومان، هزینه‌های تحقیقاتی سایپا
 
 
به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، این شرکت در سال گذشته و در سال‌های قبل با هزینه‌های مالی بسیار زیادی مرکز تحقیقات و نوآوری خود را فعال نگه داشته و به توسعه آن پرداخته است.
 
آنطور که مهدی جمالی می‌گوید سال گذشته حدود ۱/۷درصد خالص فروش سایپا، صرف هزینه‌های تحقیقاتی شده که رقمی بیش از ۱۴۶میلیارد تومان است. در همین‌حال سیاست‌های کلی گروه خودروسازی سایپا برای تولید محصول توجه به اقشار کم درآمد کشور عنوان شده که به نظر می‌رسد برای قیمت‌گذاری نیز قدرت خرید این گروه از جامعه درنظر گرفته شود.
 
علاوه بر گروه خودروسازی سایپا، گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز برنامه طراحی پلتفرمی جدید با همکاری مشاورانی آلمانی را آغاز کرده و از سویی پروژه پلتفرم ملی به‌وسیله متخصصان دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در جریان است. با توجه به اهمیت این موضوع، صمت اگرچه در گذشته گزارش‌هایی در این زمینه ارائه داده اما برای اطلاع مخاطبان، در آینده نیز به پیگیری این موضوع خواهد پرداخت.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , پلت فرم , سایپا , خودروهای ژاپنی , طراحی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

حسن
0

ابنا مثل باب اسفنجی که هر چی میخواد بسازه آخرش شکل همبرگر میشه هستند حتی اگر پلتفرم بوگاتی هم بهشون بدی بهتر از تیبا 1و2و3 ازشون عمل نمیاد..
02:57  1395/05/06
پاسخ دادن
کاربر: m&z
10

"استفاده ۱۰۰ درصدی از متخصصان ایرانی" این یک رویه اشتباه هست. هیچ کشور در حال توسعه ای بدون همکاری و استفاده از نیروهای متخصص و تجارب شرکت های بزرگ کشورهای توسعه یافته اقدام به تولید نمیکنه. اقدام انقلابی و یک شبه محکوم به شکسته. شرکت های بزرگ با صرف بیش از صد سال تحقیق و توسعه به اینجا رسیده اند و بدون همکاری با آنها امکان عرضه محصول شگفت انگیزی در طی چند سال تحقیق و توسعه داخلی نخواهیم بود. نهایتا ماشینی در حد همین تیبا و سمند از آب در بیاد.
14:53  1395/05/05
پاسخ دادن
مهدی
10

دوست عزیزم اینا نمی خوان که پیشرفت کنن دلت خوشه.اینا می خوان با قیمت بالا برای مصرف کننده تهیه کنن اما داشبورد و رو در ها رو با دمپایی پاره بیار جوجه ببر درست کنن ماشین 100م براش 20 در بیاد بفروشه 100 تا بصرفه .اینو می گم بومی سازی.ok??
16:25  1395/05/05

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : ما اسفند تکمیل وجه کردیم هنوزم خبری نیست پاسخگو هم نیستن چه باید کرد نمیدونم لطفا عزیزان راهنمایی کنبد
ف : سلام دوستان کسی خبرتارا دنده ای داره ماابان یکجاپولش دادیم تحویل ‌ اول بهمن۴۰۲ بوده کسی اگرتارا دستی خبرداره اطلاع بدین ممنون
J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : کدوم برگ سبز؟ میگم هیچ کدوم از ما توی این تاریخ بیمه نشدیم ، پلاک نشدیم ! شما پست اشتباه نزدی؟؟
سایناDA : دوستانیکه اطلس زدند ایا قراردادشون اوکی شد؟من زنگ زدم پشتیبانی گفت هرچند درگاه اطلس بازه ولی نباید ثبت نام کنید.ودیگر اینکه فعلا اطلس وبدتر ازان سهند تعداد ثبت نامشون کمه وبازار شون خوب نیست وطبق امارها مردم بیشتر دنبال ساینا یا شاهین هستند.ولی نمیدونم چرا منشی اینجوری گفتند.
j4 مشکی : داداش فرهاد دوستمون میگه هنوز بیمه نشده شما میگی کارت سبز صادر شده؟؟؟؟؟؟ حاجی کامل بخون طرف هنوز اندر خم یک کوچه هست تازه اگر بیمه براش بزنن ممکنه بعد بره پلاک شه بعدش کارت و کارت سبز گیرش بیاد
سایناDA : دوستانیکه ثبت نام کردن میتونن بروند نمایندگی که ثبت نام کردند پرینت قرارداد رو بگیرند(فقط صرفا جهت اطلاع ومحکم کاری) وگرنه اصلا اجباری نیست.
فرهاد : جناب s3black اگر اینجوریه پس چطور برگ سبز صادر شده؟؟
s5 سفید تهران : الان شما پست زدی که یعنی ماشینا زیر سایه بان هست و زیر آفتاب کویری کرمان نیست حاجی؟؟ پس شما عقیده داری این شرکت که هر خط تولیدش خودش میگه روزی 40 تا ماشین تولید میکنه و 9 تا محصول داره با احتساب a7 روزی 360 خودرو تولیدی رو میزاره زیر سایه بان؟ الان 2 ماهی هست خودروی خاصی نفرستاده حداقل باید 10 هزار تا خودرو داشته باشه هر کدومش متوسط 6 متر جا بخواد یعنی الان 6 هکتار سایه بان زده برای خودروها ؟؟؟؟؟ ایران خودرو و سایپا که غولهای خودروساز بودن سقف نداشتن چه برسه کرمان موتور حداقل برو عکسهای هوایی رو ببین روی گوگل ارت درسته جدید نیست فکر کنم برای پارسال هست ولی از بالا کارخانه رو ببین . متوجه میشی سقفی در کار نیست . البته خودت بهتر میدونی چون جزو مجموعه کثیف کرمان موتوری
رشت j7 مشکی : پس اگر اینجوره مگه مریض هستند مارو اذیت میکنند الان دوهفته هست میگن ماشین رسیده پست مدارکو اشتباه برده تهران منتظریم از تهران برگرده تا ماشین و مدارکو تحویل بدیم. برم الان نمایندگی ببینم اصلا ماشین در کار هست یا سرکاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
S5 سفید : بازی کثیف و جدید کرمان موتور یکشنبه هفته پیش به من زنگ زدن خودرو میرسه تا آخر هفته و آپشن میخواهی انتخاب کنی؟ کلی شوق و ذوق داشتیم بالاخره بعد از 8 ماه ماشین رسیده هفته قبل رو که پیچاندن که مدارکش نرسیده دیگه امروز صبح رفتم با چوب میخواستم ناقصشون کنم و ماشینو بدون مدارک بکشم بیرون از نمایندگی تازه میگن اشتباه شده مدارک شما با یک ماشین دیگه اومده و مال شما هنوز حمل نشده بیشرفهای دروغگو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
م : چطوری میشه بگی چطوری شکایت کردی مراحلی ک انجام دادی بفرست ممنون میشم
هایما : در جواب به 8s سلام از داخل سایت فروش میگن بعد از تایید حسابداری میره برای ارسال مدارک به ناجا ولی در سایت crm هم ثبت اعتراض کنید ببینید چی پاسخ میدن یک قسمت برای تاخیر تخصیص پلاک داره که اعتراض ثبت کنین اکه نتیجه ای گرفتین ممنون میشم اطلاع رسانی کنید که ببینیم دلیلش چی بوده که اکر برای ماهم اینجوری بود پیگیری کنیم
Hamidnikoo : من زنگ زدم نمایندگی گفت دیروز چندتا ماشین رپ چک کردیم مجوز خروج خورده بودن x55 هم بوده
دنا پلاس : سلام دوست عزیز (اتو بهمن) شما اپشنال هستید ؟ تاریخ واریز وجه شما کی بوده ؟
شایان DA : سلام اینجا همه دوگانه هستن.. من ساینا اس تیپ DA تک سوز هستم.. تحویل مهرماه.. خواسم بپرسم دعوت نامه واریز نهایی کی میاد برام؟ اخه ب اسم خودم ننوشتم میخام بدونم کی میاد ک پولو بزنم رو حساب کسی ک ب اسمش نوشتم تا همون لحظه ک پیامش میاد واریز کنم ممنون میشم حدودی هم بگید کی پیام واریز میاد ممنون میشم
علی آریزو 6پرو : آقای الوند پس تکلیف من چیه که کاربر بانک صادرات اشتباهی واسه من وام رو ریخته بحساب مدیران خودرو و کارمزد از حساب من کم شد در صورتی که هنوز ماشین من شاسی نخورده و فاکتور هم نشده و تا الان هم 2تا قسط پرداخت کردم قراردادم 26 دی هست تایید لیزینگ 24 بهمن و واریز وام 24 اسفند ولی تا الان شاسی نخورده و 2تا قسط هم پرداخت کردم با شرکت تماس گرفتم گفتن که اشتباه کاربر بانک بوده که قبل شاسی و صدور فاکتور وام رو به حساب مدیران خودرو ریختن الان نمیدونم چیکار کنم اگه میتونید لطفا راهنماییم کنید. ممنون.
ابراهیم : اقا یوسف سلام شما تاریخ تکمیل وجه تون چه تاریخی بوده ما که 19دی ماه تکمیل وجه کردیم الان میگ قطعه نداریم تیر ماه فاکتور میشه خیلی پررو میگن چرا تبدیل نزدید که زودتر بگیرید
جواد : سلام از مجوز خروج تیگو 7 پرو پریمیوم کسی خبر داره-قرارداد بهمن 1402-مدارک رسیده
آپشنال مشکی اتومات : سلام عزیزانی که امروز فاکتور میشن لطفاً اعلام کنن لطفاً تاریخ واریز و تحویل و رنگ ماشین رو اعلام بفرمائید با تشکر
بیژمX55 : سلام قراردا21دی تایید لیزینگ11بهمن 25بهمن واریز وام 5 ماه تمام خبری ازماشین نشد دوروز دیگه قسط سوم