چرا بازار خودروهای هیبریدی در ایران پررونق نیست؟

 

چرا بازار خودروهای هیبریدی در ایران پررونق نیست؟

 
تامین خودروهای مجاز هیبریدی توسط خودروسازان ایرانی از جمله سیاست‌هایی است که در جهت رفع مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده اما آیا در عمل هم به آن توجه شده است؟
به گزارش اقتصادنیوز، تامین خودروهای مجاز هیبریدی توسط خودروسازان ایرانی از جمله سیاست‌هایی است که در جهت رفع مشکلات آلودگی‌های زیست‌محیطی در نظر گرفته شده اما تاکنون در رابطه با این مبحث که از سال‌های پیش، مطرح شده، اقداماتی صورت نگرفته است و تنها به فعالیت‌هایی که برخی از خودروسازان یا پروژه‌های دانشگاهی به آن پرداخته‌اند، بسنده شده است. با وجود اینکه اخبار بسیاری در رابطه با آینده این خودروها که از منبع انرژی جدید برخوردارند شنیده می‌شود و حتی برای وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده‌اند، اما آنچنان استقبالی از آنها نشده است. 
در حال حاضر تنها تعداد معدودی از این خودروها توسط افراد خاص به کشور وارد شده‌ و به نظر می‌رسد، این خودروها که اصولاً لوکس هم هستند، در میزان آلایندگی محیط زیست اثری نداشته باشند و بیشتر از جنبه زیبایی و بهره‌‌ بردن از خودروهای آخرین مدل استفاده می‌شوند. با این حال اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند ورود خودروهای الکتریکی و هیبریدی به کشور زمینه‌ساز کاهش مشکلات زیست‌محیطی است و استفاده از آنها برای حل مشکلات تنفسی در کلانشهرها و کاهش منابع سوختی مفید است اما در مقابل کارشناسان دیگری هستند که حضور این خودروها را برای کشور به صرفه نمی‌دانند چراکه همچنان زیرساخت‌های لازم برای این وسایل نقلیه از جمله جایگاه مناسب برای شارژ این خودرو‌ها، عرضه باتری‌هایی مناسب و... در کشور فراهم نیست و این خود بی‌اقبالی به این خودروها و به تعویق افتادن تولید آنها را در پیش داشته است. 
حتی برخی از کارشناسان اظهار می‌کنند چندسالی زمان لازم است تا بتوانیم از این خودروها در سطح کشور استفاده کنیم. اما به تازگی تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد این مساله همچنان قابل پیگیری است. این گزارش که به هدف بررسی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه‌اندازی زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌بری از این خودروها صورت گرفته است، اعلام کرده مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از تولید این خودروها، قیمت تمام‌شده بالای این محصولات، نبود تضمین لازم برای وجود تقاضای مشتریان و نبود متولی واحد برای تولید آنها بوده است. پس در صورتی که بتوانند تقاضای مشتریان را بالا ببرند، شرکت‌ یا سازمانی مسوولیت تولید این خودروها را که نیاز به انرژی‌های جدید دارند، بر عهده می‌گیرد. چراکه بر اساس این گزارش، شرکت‌های خودروسازی ادعا کرده‌اند که اگر مشکلات در خصوص تضمین مشتریان برطرف شود، توانمندی‌ تولید این نمونه از خودروها در کشور وجود دارد. اما آیا در این زمینه اقدامات و مشوق‌هایی برای ایجاد انگیزه در میان مشتریان ایجاد می‌‌شود؟
آیا این وسیله نقلیه مورد اقبال عموم مشتریان قرار می‌گیرد؟ یا اینکه مانند سایر طرح‌های دولت در سال‌های گذشته بدون تاثیر می‌ماند؟ همان‌طور که شاهدیم، دولت در گذشته طرح‌هایی در زمینه گازسوز کردن خودروها برای کاهش معضلات آلایندگی محیط زیست انجام داده که تاثیر آنچنانی نداشته‌اند و تنها هزینه‌های بالایی به اقتصاد کشور تحمیل شده است. حتی در این زمینه اقداماتی مانند در نظر گرفتن تعرفه ناچیز برای واردات خودروها انجام شده اما به نظر می‌رسد به دلیل قیمت بالایی که این محصولات دارند، واردات این خودروها نیز محدود مانده است. 
به گزارش اقتصادنیوز، در این زمینه امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران  می‌گوید: اصولاً خودرو هیبریدی از چند منظر در ایران به‌صرفه نیست. اولاً هزینه سوخت در کشور نسبت به دیگر هزینه‌ها نازل است. همچنین هزینه‌های خرید این نوع خودروها حتی بدون گمرک بالا خواهد بود. از آن مهم‌تر مساله تعمیر و نگهداری است. 
همچنین او معتقد است: طبیعی است که با این اوصاف تمایل مشتریان به این نوع خودروها و حتی خودروهای الکتریکی در حد صفر است. همین جا اشاره کنم که دردسرهای خودروهای الکتریکی برای مردم بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی خواهد بود و حداقل تا پنج سال آینده اصلاً نمی‌توان به آن فکر کرد.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودرو های هایبرید , هیبرید , خودرو هیبریدی در ایران , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

امیر(سابق)
0

حالا گیرم من یکی خریدم، کجا باید برم شارژش کنم؟
15:06  1395/05/11
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
4

اشتباه عموم مردم همین جاست، خودروهای هایبریدی اصلا نیاز به شارژ شدن ندارن و موتور الکتریکی در سرعت‌های بالا از کار میوفته و موتور بنزینی اونو شارژ میکنه، خودروهای تمام الکتریکی هستن که باید شارژ بشن که هنوز کشورهای غربی هم امکاناتش رو ندارن.
15:11  1395/05/11

گزارش
امیر(سابق)
1

مهدی جان ممنون از توضیحی که دادی
13:02  1395/05/12

گزارش
کاربر: تیباران
5

به دلیل اینکه تاکسی ها بیشترین رفت و آمد شهری را دارند،پس با همکاری تاکسیرانی تویوتا پریوس هیبریدی به صورت شرایطی در اختیار راننده های تاکسی قرار گیرد .خود تاکسیرانی هم می تواند مانند اتوبوسرانی یک تعمیرگاه اختصاصی برای خودش داشته باشد تا مشکل یدکی شان هم حل شود.
22:34  1395/05/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
1

برادر من این راننده های تاکسی از سر و روشون عرق میریزه کولر نمیزنن که دوزار پس انداز کنن، با کدوم پول پریوس بخرن؟
16:23  1395/05/11

گزارش
کاربر: تیباران
2

الان که درسته کولر نمی زنند و البته با این مصرف بالای ماشین با کولر حق هم دارند.اگر توجیه شوند که دیگر مصرف بنزین شون با کولر چندان فرقی ندارد,حتمن کولر می زنند.درباره پول هم همیشه برای نوسازی تاکسی ها بهشون وام می دادند.یادمه حدود ده سال پیش،به ماشین های بین شهری وام دادند،راننده ها هم استقبال کردند و کلی پژو زرد وارد جاده ها شدند.
19:34  1395/05/11

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : سلام خدمت دوستان عزیز. کارت ماشین برای برج 2 اومده ولی خبری از سند برگ سبز نیستش. از دوستانی که ماشین تحویل گرفتن میشه اعلام کنن سند بعد از تحویل خودرو میاد یا قبل از تحویل خودرو؟
هادی : سلام . من 14 آبان ثبت نام کردم هنوز تحویل نگرفتم
نرگس : سلام آقا مهدی خوبی ماشینت تحویل گرفتی
حسن اقا : اقساطی ۲۴ ماهه شاسی شده
سام : ببخشید الان تحویل گرفتید مراحل پلاک و بیمه براتون سبز هسته؟ جسارت است کدوم استان هستید ؟
منتظرالشاهین : باشه عزیز جان،همین رو نیم ساعت پیش هم نوشتی! هی میگی ،دل ما رو آب بکنی!؟ با مرام.
اکبر از اردبیل : آقا رضامبارکه رینگش ۵ پره یا ۷ پر داداش?
Reza : امروز ماشینو تحویل گرفتم واقعا شیکه متریال داخل کابین و قطعات داخلش خیلی خوبه من داداشم تارا داره شاهین پلاس انگار از شرکت سایپا نیست گرچه یه جاهایی سایپا بازی داخلش هست ولی در مجموع ماشین خوبیه صبر کردیم اذیت شدیم ولی آخرش خوب در اومد ایشالا ماشین همگی زودتر برسه
سجاد جی۴ : سلام ماشینهایی ک شاسی شده رو کرمان موتور داره بسرعت بارگیری میکنه و بدون پلاک تحویل میده من ثبتنام ۲۲ اسفند جی۴ خاکستری بودم امروز زنگ زدن برا تحویل اومدم تحویل گرفتم بدون پلاک گفتن تا زمانی ک پلاک و مدارک بیاد سوار نشید
سام : سلام دوستان 4/1 ماشین فاکتور شده و شماره شاسی هم‌خورده تا الان روی فاکتور زرد مانده جلو نمیره مگر یک بیمه و پلاک چقدر کار داره؟ دوستانی که تا حالا ماشین تحویل گرفتن همه مراحل براشون سبز شده بعد تحویل گرفتن یا نه همینجوری میمونه؟ به نظرتون این مراحل چقدر زمان می‌بره بعد شاسی تا تحویل ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دانیال بهمن : بله آمده تا فردا 10 مهلت پرداخت داشت
دوستان اتو : سلام تا کی فاکتور کردن اطلاع رسانی کنید
دنا 6 دنده : دنا 6 دنده سفید تاریخ تحویل 31 اردیبهشت امروز فاکتور شد.
دنا 6 دنده : تو کاستومر جریمه تاخیرو زده
رانا : چه خبر فاکتور شده کسی
ساینا دوگانه 27 اسفند : شما ایشالا زمیتون فاکتور میشی . مایی که اینجاییم هزار بار خوندیم قرارداد کوفتی رو . برا من زده 27 فروردین و هنوز خبری نیس
آرش : از اسمش مشخصه فقط اومده یه امید به ما بده و بره
اداره فروش سایپا : اداره فروش سایپا 02144906611
زینب اپشنال 4 مرداد : اره اونو دیدم اصن خوشحال شدم انشالله ک فردا فاکتور بشین اگ رنگ تاثیر نداشته باشه اخه اون سفید بود🤔
فوق العاده : بالاخره یه خبر امید وار کننده👍👍