روغن ترمز و انواع آن را بشناسیم

 

روغن ترمز و انواع آن را بشناسیم

 
 یکی از سیالاتی که در همه خودرو‌های سبک وجود دارد و کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد، روغن ترمز است؛ سیالی همه‌کاره که از آن در کلاچ خودرو‌هایی که دارای سیستم کلاچ‌گیری هیدرولیکی هستند نیز استفاده می‌شود و حتی از این مایع برای جدا کردن قطعات فلزی که در هم قفل شده‌اند و بر اثر رسوب اصطلاحا گیرپاژ کرده‌اند نیز بهره برده می‌شود. با این حال این مایع نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا بتواند به خوبی عملکرد خود را نشان دهد.
مایع همه‌کاره
در این مطلب نگاهی به روغن ترمز و مهم‌ترین خصوصیات آن خواهیم داشت.
 
آیا روغن ترمز باید تعویض شود؟ 
روغن ترمز نیز از سیالاتی است که در معرض فشار‌ها و گرمای زیاد کاری قرار دارد و به این ترتیب مثل دیگر سیالات موجود در خودرو نیاز است تا بعد از مدتی کارکرد تعویض شود. این در حالی است که برخی‌ اهالی فن می‌گویند که روغن ترمز نیاز به تعویض نداشته و فقط باید در صورت وجود کسری در ظرف آن، کسری روغن جبران شده و یا اصطلاحا سرریز شود. اما چون تعویض روغن ترمز نیاز به هواگیری بعد از آن دارد که برای انجام این کار نسبتا به حوصله نیاز است، کمتر کسی به سراغ آن می‌رود و دلیل فرار از تعویض روغن ترمز نیز همین قضیه است. این در حالی است که روغن ترمز نیز در اثر کارکرد زیاد، ویژگی‌های خاص خود را تا حدودی از دست می‌دهد و از کارایی آن کاسته می‌شود.
به همین خاطر توصیه می‌شود که نهایتا هر 2 سال یک بار این مایع حیاتی تعویض شود و فقط صرفا به اندازه بودن آن در مخزنش بسنده نکنیم. روغن ترمز‌ها از 3 نوع مختلف هستند که نزدیک به همه خودرو‌های سواری از نوع پایه گلیکولی آن استفاده می‌کنند. این نوع ترکیب ساختاری باعث می‌شود تا رطوبت و آلودگی‌های موجود در سیستم از نقاطی که محل اتصال‌ها هستند و یا از نشتی‌های بسیار ریزی که ممکن است در مسیر به وجود آید، درون روغن ترمز نفوذ کنند و به این ترتیب نه تنها کاهش سطح روغن ترمز را نخواهید دید بلکه شاهد افزایش سطح آن نیز خواهیم بود به نحوی که ممکن است در طی یک سال در حدود 2 درصد و در طی چندین سال حتی تا 8 درصد از روغن ترمز ما را آب و ناخالصی‌های ریزی تشکیل دهند که به طور واضحی روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهند داشت.
 
  روغن ترمز زرد و آبی 
روغن ترمز‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که در بسته‌بندی‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند. روغن ترمز‌ها با استاندارد DOT دسته‌بندی شده‌اند که از pe-dot شروع شده و با DOT2 ادامه پیدا کرده و نهایتا به DOT 5.1 ختم می‌شود. این در حالی است که DOT 3 و DOT4 و DOT 5.1 از نوع پایه گلیکولی هستند و از پر‌مصرف‌ترین روغن ترمز‌ها‌ در بین خودرو‌های سواری شناخته می‌شوند. روغن ترمز DOT 3 زرد‌رنگ بوده و این در حالی است که روغن ترمز DOT 4 آبی‌رنگ است و از آنجایی که سیستم‌های ترمز خودرو‌ها متناسب با یک روغن ترمز طراحی شده است، نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد و از همه مهم‌تر اینکه نباید این دو نوع روغن ترمز را در یک سیستم ترمز با هم مخلوط کرد. هر چند دلیل خاصی برای استفاده از یک روغن ترمز به جای دیگری گفته نشده است و حتی برخی از افراد کارشناس، تعویض روغن ترمز از یک نوع به نوع دیگر را به شرط تخلیه کامل سیستم و پر‌کردن دوباره و کامل با نوع دیگر، مشکلی نمی‌دانند اما برخی نیز عدم سازگاری لاستیک‌های نشت‌بندی و آب‌بند‌های موجود در سیستم را با یک روغن ترمز دیگر از دلایل عدم تعویض نوع روغن ترمز می‌دانند که ممکن است منجر به خوردگی و فرسودگی آنها شود.
نقطه جوش روغن ترمز  DOT 3 در حدود 205 درجه سانتیگراد است و این فاکتور برای روغن ترمز DOT 4 در حدود 230 درجه سانتیگراد خواهد بود. این در حالی است که اگر رطوبت به این دو روغن ترمز وارد شود، نقطه جوش آنها به ترتیب به 140 و 150 درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد کرد.
در این حالت خواهد بود که ممکن است ترمز در استفاده‌های سنگین پیاپی در یک مسیر طولانی به مرور کارایی خود را به خاطر گرم‌شدن قسمت‌های مختلف ترمز و انتقال حرارت بیشتر به روغن ترمز، به‌راحتی از دست دهد و در زمان فشردن پدال، فشار لازم در پشت پیستون‌های ترمز ایجاد نشود و در نتیجه کارایی این بخش بسیار حساس و مهم به طور محسوسی افت کند. شاید جالب باشد که این میزان کاهش نقطه جوش برای 3.7 درصد رطوبت‌زدگی در روغن ترمز تعیین شده‌ و این در حالی است که بسیاری از خودرو‌های در حال تردد در حدود 7 تا 8 درصد رطوبت درون روغن ترمز خود دارند!.
 
راه‌های تشخیص 
یکی از راه‌های تشخیص نوع روغن ترمز، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است که می‌توان نوع روغن را از نظر استاندارد DOT3 و یا ... فهمید. اما با کمک یک دستمال کاغذی و یا برگ کاغذ و فرو‌کردن آن درون مخزن روغن ترمز نیز می‌توان به‌راحتی رنگ روغن مورد استفاده در سیستم ترمز را پیدا کرد. تشخیص لازم دیگر در میزان رطوبت و وجود آلاینده‌های اضافی درون سیستم ترمز است.
برای این کار کافی است تا کمی از روغن ترمز را از یک چرخ با بازکردن پیچ هواگیری آن درون یک ظرف شفاف بریزیم و بعد از مدتی به ته‌نشین‌شدن آن دقت کنیم. میزان جدا‌شدن آب از روغن و همچنین وجود ناخالصی‌ها و تغییر رنگ روغن ترمز در اثر کارکرد به وضوح نمایان خواهد شد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , روغن ترمز , انواع روغن ترمز , سیستم ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

سهراب
0

ممنون
20:58  1396/09/07
پاسخ دادن
میثم
2

ممنون از مطالب خوبتون
10:20  1396/07/08
پاسخ دادن
سهيل
7

ايول. يه مدتي بود كه از اين مطالب نزاشته بوديد. كم كم شروع كرديد كه به مسائل فني هم توجه كنيد
13:11  1395/05/18
پاسخ دادن
اسد
21

من خودم مكانيكم
09:05  1396/04/12

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر رینگ : ۷۰ روز از تکمیل وجهم گذشته و خبری از فاکتور شدن نیست. بی ماشین قدم زنان در کوچه خیابون های شهر
رز زرد : ممنون برادر ... ببخشید🌷
علی : سلام دوستان صبح از پست برگه سبز ماشین یا همون سندشو آوردن در خونه ولی ماشینو هنوز تحویلم ندادن سندش زودتر بدستم رسید تا خودش
رضا : سلام دوستان عزیز که به مبارکی فاکتور می شوید واریز اول هم بگید
ناشناس : من هم مثل شماها 290 واریز وجه کردم دوسال پیش مهر 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک سی وی تی واریز وجه کردم منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم که هفته چهارم اسفندماه نیومد تا الان هم خبری از دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
تارا اسفند : ردیف قرارداد15010142 ولی خودرو دپو شده بهم تخصیص دادن الان اتاق با شماره sdj19000 تحویل گرفتن این هفته برامن 4هزار قبل‌تر تخصیص دادن sdj15000 یعنی خودرو داخل پارکینگ یک ماه ناقص مونده تا امروز که تکمیل شده انشالا که بدون ایراد باشه مشکل رنگ پیدا نکنه
حسین : سلام دوستان کسی خبری از دعوتنامه های پیش فروش داره؟
سامان : گول میزنن تبدیل کنین تحویل میگیرین ولی خبری نیست تاخیر داره
هادی : واسه منم اقساط ۳۱فروردین بروز شد امروز برای چندمین بار ولی خبری ازفاکتور نیست
شاهین g : چقدر این سایپا بی شرفه پذیرش ۱۱ اذر یه تعداد فاکتور کرد دیگه فاکتور نکرد. الان ما پذیرش ۱۲ اذر دیگه داره ۶ماه میشه که واریز وجه کردیم واسه فروش فوری اگه این فروش فوری هست خدا به پیش فروشا رحم کنه .به ولله قسم اگه میدونستم این حرومیا انقدر دیر ماشینو میدن اگه سمتش میرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : این شرکت فقط مسئولاشون زمان بچگیشون قشنگ به تعهداتشون عمل کردن نه الان.اون زمان که بچه بودن خیلی به وعده هاوتعهداتسون عمل میکردن،همین بزرگانتون که الان برمیزریاست نشستن
پلیسفتا : آقای توحید اینانلو فرزند یعقوب تحت تعقیب قرار گرفت
پلیسفتا : بدلیل انتشار اکاذیب تحت تعقیب قرار گرفتی بزودی ابلاغ میشی
هادی اریزو : چرته چون همشو اومدی 11 درصد کشیدی روش
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : خودرو فرسوده نوشته قرادادهای هفته دوم در حال فاکتور میباشد نا که هفته سوم قرار داریم یعنی بعد از این نوبت ما میشه?احتمال داره زودتر از موعد تحویل بدن
آریزو 8 مجید : تعهدشم دیدیم
اتو فلز 31 خرداد : یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم 23 اردیبهشت مابه التفاوت کمربند واریز کردم امروز هم فاکتور شدم
اطلس 16 مهر : سلام من هم انشالله شنبه مرخصی میگیرم و ساعت ده جلو سایپا هستم. امیدوارم هر کسی میتونه بیاد تا زودتر به حقمون برسیم. تکمیل وجه 16 مهر اطلس مشکی
سورن : تحویلی 10 خرداد 24 اردیبهشت هم فاکتور شد هم تخصیص پلاک امروز هم روی صدور اسناد میچرخه
رضا : سلام بله منم اسفند402 واریزی اول بوده 25مهر 403 هم واریزی دوم بوده..هنوز خبری از فاکتور نیست