چرا خودروهای آلمانی پرخرج و خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌اند؟

 

چرا خودروهای آلمانی پرخرج و خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌اند؟

 
صنعت خودروسازی ژاپن، یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود. این کشور، از دهه 1960 میلادی، در صدر سه کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان قرار گرفت و حتی توانست آلمان‌ها را نیز پشت سر بگذارد. این صنعت در ژاپن، حدفاصل دهه 1970 تا 1990 میلادی، به شدت رشد کرد و توانست با تولید سالانه 13 میلیون دستگاه خودرو، حتی آمریکا را نیز پشت سر بگذارد. از آنجا که خودروهای تولید ژاپن، در دهه 1990 میلادی، از نظر قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت و محبوب شدند، این کشور به بزرگ‌ترین خودروساز جهان بدل شد. با این حال، سهم این کشور از بازار، طی سال‌های اخیر رو به کاهش رفته که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش رقابت از سوی خودروسازان کره‌ای، چینی و هندی بوده است.
 
تقریباً برای همه مردم جهان، خودروهای ژاپنی جزو یکی از گزینه‌های اصلی قرار دارد. همیشه این سوال مطرح است که بین خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، کدام برند بهتر است. جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد. اما مهم‌ترین عاملی که خودروهای ژاپنی را در این مقایسه ارجحیت می‌بخشد، «قابل اتکا» و «بادوام» بودن آنهاست. خودروسازان مطرح ژاپنی، شامل تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و نیسان، اغلب با عنوان خودروسازانی شناخته می‌شوند که محصولات آنها بسیار بادوام است.
 
به گزارش اقتصادنیوز، از نظر عرفی، این خودروها در زمینه قابل اتکا بودن و دوام، در جهان شناخته‌شده و پیشرو هستند. «رنه استفانز»، نایب‌رئیس مرکز مطالعات کیفیت خودرو «جی.دی پاور» می‌گوید: در برآوردهای سال 2013 این مرکز، لکسوس با 15 سال عمر مفید از 18 سال، در صدر خودروهای باکیفیت و بادوام جهان قرار داشته است. با این حال، استفانز تاکید می‌کند که این فاصله طی سال‌های اخیر به حداقل رسیده به طوری که در سال 2014، کمپانی دایملر در صدر قرار گرفته و کمپانی جنرال‌موتورز به رتبه چهارم صعود کرده است. آیا این دلیل افت کیفیت خودروهای ژاپنی است؟ استفانز می‌گوید: الزاماً خیر؛ اما خودروهای سایر برندها، هر سال در حال بهتر شدن هستند. مجله مشهور Consumer Reports نیز که منبع قابل اتکایی محسوب می‌شود نظر مشابهی دارد.
 
بنا به گزارش این مجله، کیفیت سایر برندهای خودرو نیز در حال افزایش است اما همچنان، خودروهای ژاپنی، قدرتمندانه پیشتاز سایر برندها حرکت می‌کنند. در میان 10 خودرو باکیفیت معرفی‌شده از سوی مجله Consumer Reports، 9 خودرو، جزو محصولات تویوتا، میتسوبیشی و نیسان هستند. علاوه بر این، لکسوس، تویوتا، مزدا و هوندا، معمولاً در چهار رتبه نخست گزارش‌های مربوط به کیفیت و دوام خودروهای تولیدی در جهان قرار دارند. اگر نگاهی به فهرست کامل باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین خودروهای جهان بیندازیم، می‌بینیم که 92 درصد آنها خودروهای ژاپنی هستند.
 
ژرمن‌های پرخرج
با مطالعه گزارش yourmechanic متوجه شدیم که نگهداری خودروهای آلمانی هزینه بالاتری نسبت به دیگر خودروها دارد.
 
مرد جوانی که مالک یک فولکس‌واگن کابریو است می‌نویسد: «مادرم مرا تحت فشار گذاشته تا ماشین دوست‌‌داشتنی‌ام را بفروشم و به جایش یک ماشین ژاپنی بخرم. چون هر بار که ماشینم نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و خرابی کوچکی دارد باید حدود 600 دلار برای تعمیرش هزینه کنم. واقعیت این است که خودروهای آلمانی قطعات گرانی دارند و تعمیر و نگهداری آنها هزینه زیادی دارد.»
 
یک کارشناس خودرو نیز می‌گوید: «خودروهای مرسدس بنز، آئودی و بی‌ام‌دبلیو هزینه نگهداری بالایی دارند، در عین حال که خودشان جزو خودروهای گران‌قیمت هستند. خودرو شخصی من یک بی‌ام‌دبلیو ایکس5 است. من عاشق این ماشینم. اما این ماشین پر از شکستنی است: پنجره‌ها، دستگیره‌های در، سانروف، تنظیم‌کننده صندلی، حسگرها، کلیدهای روی پنل و تعداد زیادی وسیله دیگر که از شمردن آنها خسته می‌شوید. من از سواری بی‌ام‌دبلیو لذت می‌برم. موتورش هرگز دچار مشکل نشده است اما وسایل کوچک همیشه می‌شکنند و باید تعویض شوند. وسایلی که برای کاهش وزن خودرو و بهبود وضعیت ترمز و ایستادن، از پلاستیک‌های کم‌وزن ساخته شده‌اند و ممکن است با هر برخوردی بشکنند. آن وقت باید برای خرید قطعه هزینه زیادی متقبل شوید.»
 
این سخنان بسیار نزدیک به واقعیت است. با توجه به پیشرفت علم مهندسی و البته لوکس شدن خودروهای امروزی، کمتر پیش می‌آید که یک خودرو در پنج سال اول عمرش نیاز به تعمیرات جدی داشته باشد اما بعضی خودروها اگر نیاز به تعمیرات جزیی پیدا کنند هزینه زیادی روی دست مصرف‌کننده می‌گذارند. در این میان خودروهای آلمانی به دلیل استفاده بیشتر از المان‌ها و مولفه‌های لوکس در صدر جدول خودروهای پرهزینه هستند. برابر یک مطالعه که چند سال قبل صورت گرفت آئودی8 و مرسدس بنز کلاس G در پنج سال اول بیشترین هزینه نگهداری را دارند. مرسدس بنز کلاس CL هم در بین پنج خودرو اول قرار دارد تا جمع خودروهای لوکس آلمانی را تکمیل کند. (نتیجه‌ای که تاکنون در مدل ماشین‌ها تغییر کرده اما در برندها دچار تغییر خاصی نشده است.) البته برخی از دلایل هزینه بالای نگهداری خودروهای آلمانی به مهندسی پیشرفته آنها و قطعات یدکی گران‌قیمت آن برمی‌گردد. در مقابل خودروهای ژاپنی که دارای طول عمر بیشتری نیز هستند، به دلیل پرهیز از استفاده زیاد از مولفه‌های لوکس و تجملاتی و نحوه طراحی، هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروهای آلمانی دارند.
 
نتیجه اینکه اگرچه محصولات آلمانی با کیفیت فوق‌العاده بالای خود، مشتریان بی‌شماری دارند اما محصولات ژاپنی علاوه بر کیفیت بسیار خوب و ایمنی بالا، هزینه‌های نگهداری بسیار پایینی دارند و عموماً کم‌هزینه‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌روند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , بنز , بی ام و , مزدا , میتسوبیشی , فولکس , ائودی , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

ALI
13

بیشتر خودرهای نظامی جهان ساخت شرکت های ژاپنی است
آلمانی ها فقط در ساخت خودروهای لوکس و با تکنولوژی روز مهارت بسیاری دارند اما گران بودن قطعه مشکل اصلی این خودرو ها است و پیچیده بودن سیستم خودروهای آلمانی مشکلات زیادی را برای نگهداری به وجود می آورد
دوستانی که روی برند های فرانسوی تعصب دارند و بدون شناخت از بازار خودرو اظهار نظر میکنند باید ابتدا بازار خودروهای کشورها و برند های مختلف رو بررسی کنند و سپس مدرکی مستند از برتری فرانسوی ها نشان بدن
فرانسه کشوری است که از تکنولوژی توربو استفاده نمیکند و برای خودروهایی مثل رنو کپچر توربو از پیشرانه های نیسان ژاپن استفاده میکند
فرانسه در بازار خودروهای ارزان قیمت ایران بهتر دیده شد چون در ایران اصلا کیفیت وجود ندارد و ال90 و مگان به خاطر نبود کیفیت خودروهای هم رده بهتر دیده شدند وگرنه ال90 و مگان کیفیت ساخت چندان خوبی ندارند و مثلا داشبورد وادوات مگان در سطح بسیار پایینی قرار دارد و کیفیت جالبی ندارد.
پیشرانه و ادوات خودروهای ژاپنی در شرایط خوبی قرار دارند و پیشرانه های ژاپنی تحت فشار های شدید خرابی کمتری دارند
03:12  1395/05/24
پاسخ دادن
جهان
7

خودروهای ژاپنی :
پرفروش و کم خرج

خودروهای آلمانی :
پرفروش پر خرج

خودروهای فرانسوی :
کم فروش و پر خرج 😂😂😂😂 :))))

ایرانی‌ها :
اغلب کم درآمد

بازار خودروی ایران :
در انحصار فرانسوی های کم فروش و پر خرج ........
17:53  1395/05/23
پاسخ دادن
کاربر: m&z
14

نکته دیگه ای که وجود داره اینه که از ژاپنی ها بیرحمانه کار میکشند ولی آلمانی ها در پارکینگ خانه ها خواب هستند و خرج می آورند
16:09  1395/05/23
پاسخ دادن
اریا
9

البته نگارنده خودروهای فاخر فرانسوی رو فراموش کرده گویا...
14:08  1395/05/23
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
10

نویسنده به درستی خودروهای ژاپنی و آلمانی را مقایسه کرده زیرا که هر دو از فروش جهانی بالایی برخوردار هستند.حودروهای فرانسوی که به هیچ وجه پرفروش نبوده اند پس دلیلی بر نام بردن از آنها نداشت.
15:30  1395/05/23

کاربر: تیباران
13

به همین دلیل است که که برای چند سال،تویوتا کرولا پرفروشترین خودرو جهان شد.برای آفرود هم تویوتا حرف نداره و همینه که مث سلاح کلانشینکف در همه درگیریها از آفریقا تا آسیا آماده شرایط سخت جنگی است.
15:33  1395/05/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن : سلام آقا رضا شما چه ماشینی ثبت نام کرده بودین ساینا یاشاهین که الان تونستین اطلس بنویسین؟وسوال دیگه هم اینکه شما طرحه یکپارچه دی ماه بودین یا یکپارچه که۱۰۰تومن مسدود میکردن؟
بیتا : بله الان برای من پیامک سامانه سخا جهت احراز آدرس و هویت ارسال شد
اطلس : سلام خدمت دوستان کسی پذیرش اسفند فاکتور شده و اگر اطلاعاتی دارین ما را هم در جریان بزارین خداخیرتان بده و ممنون
علی : سلام دوستان کسی اسمس سایپا در مورد ثبت ادرس در سامانه سخا دریافت کرده؟
J4 : من هم امروز شاسی شدم،به شما نگفتن حدود زمان تحویلو؟؟
حسین : برین تو پیام رسان ویراستی .زیر نظر آقای سید محمد حسین راجی که شخص معنیه وانتقادشدید به خودرو سازها کرده. مطلب بنویسید نتیجه میده من مطلب وگلایه نوشتم ضمنا توصفحه اقای رییسیی ومعاون اقتصادی ریاست جمهوری نیز مطلب نوشتم .کلا خوبه چون صفحاتسون بازدید میشه زیاد بشیم گزارشات منعکس میشه
J4 مشهد : سلام. من 29 فروردین ثبت نام کردم و چک ها رو دادم نمایندگی 5 اردیبهشت داخل سایت تکمیل وجه شد امروز که 12 ام هست شاسی شد
چانگان : موقع ثبت نامی پلاک فعال به شرط این که ازشرکتهای داخلی درمدت ۴۸ ماه هیچ ماشینی تحویل نگرفته باشی بلامانع است وگرنه کیه میاد خودش حراج کن ۵۰۰میلیون پول بلوکه کن مال من اول خوردبود ارسال به خودرو ساز حالا سایپا دبه در میاره
فرهاد : خیلی تا حالا خوب عمل کردن حتما باید ثبت نام جدید هم داشته باشن فقط امیدوارم اجازه تغییر انتخاب بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی : برا منم همینو فرستادن من رانا تبدیل ب تیوتری
هادی : فاکتور شده در حال انجام
دی پیش فروش : 26 فرودین پرداخت وجه الان فاکتور شدم
علی آریزو 6پرو : پاسخ به فرشید/ داداش شما یکاری کن از من شاسی بخوره شیرینی هم بهت میدم نوع ماشین آریزو 6پرو تاریخ قرارداد 26دی تایید لیزینگ 24 بهمن
دنا 6 دنده Efp : سلام مجدد، پرونده 13اسفند تحویل داده شده
29اسفند : دوستان کسی هم بوده پاسخ ثبت شکایتش به این متن پیامک شده باشه یعنی پاسخها یکسانه یا فرق می کنه
207 پانا : دوستان فقط شکایت ثبت کنین خود اپراتورا مجبور میشن ب گوش بالایی برسونن وقتی درخواست و شکایت اسفندی زیاد شه حتما ثبت بکنین
پرنام : بابا 7تومن دیگه بخیل نباشین
تیگو 7 پرو : ثبت نام نقدی 21 اسفند تخصیص 8 اردیبهشت. چقدر طول میکشه تا فاکتور و بقیه مراحل طی بشه؟
دوستان عزیز : دوستان عزیز چرا زیر بار زور میرید خودرو سازی که هزاران میلیارد ارز دولتی با قیمت 285000 گرفته تا خودرو رو به قیمت 402 به مشتری تحویل بده چرا بهش فرصت زور گفتن به خودتون رو میدید ارز نیمایی 285000 گرفته بعد قیمت روبه نرخ ارز 60 هزار تومانی میفروشه به مردم