پیچ خطرناک زیاده خواهی در انتظار «رنو»

 

پیچ خطرناک زیاده خواهی در انتظار «رنو»

 
قرارداد رنو با گروه خودروسازی سایپا که قرار بود اسفندماه سال گذشته به امضا برسد گویا به سنگ بزرگی خورده، بعد از نزدیک به شش ماه هنوز هیچ خبری از زمان قطعی امضای این قرارداد نیست.
همان روزهای نخست پسابرجام در زمستان سال 94 بود که بعد از امضای قرارداد ایران خودرو و پژو، نام رنو به عنوان دومین شریک خودروسازی ایران، در پسابرجام به میان آمد تا بعد از ایران خودرو، این سایپا باشد که با یک خودروساز خارجی قرارداد امضا می کند.
 
گرچه هم مدیرعامل رنو پارس و هم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا زمان امضای این قرارداد را تا پایان اسفند اعلام کرده بودند، اما نه تنها هیچ امضایی صورت نگرفت، بلکه پس از شش ماه مقامات ارشد سایپا همچنان تاریخ دقیقی را برای امضای این قرارداد اعلام نمی کنند.
 
رنو در پیچ خطرناک
 
قرار بود پس از سایپا این قرارداد ایران خودرو و رنو باشد که به امضا می رسد اما هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در مجمع عمومی سالانه این شرکت از تفاهم اولیه برای تولید محصولات مشترک با رنو خبر داد. اما دلیل این تعلیق در امضای قرارداد با خودروسازی که از شرکای قدیمی صنعت خودروی ایران محسوب می شود چیست؟
 
شریکی که گرچه به بدقولی هایش در پروژه ال90 انتقادهای زیادی وارد می شود اما محصولاتش در ایران به دلیل کیفیت از استقبال خوبی برخوردار بوده است.
 
سیدمحمد علی سیدابریشمی، رئیس هیأت مدیره سایپا، در این زمینه می گوید: «توقعات رنو زیاد است، این شرکت می خواهد در سایت ما تولید کند، از بازار ما استفاده کند اما در مقابل هیچ هزینه ای پرداخت نکند. شرایط ما برای رنو مشخص است و اجازه زیاده خواهی به هیچ کسی داده نمی شود. هرکس چارچوب قرارداد ما را بپذیرد، همکار ما خواهد بود. »
 
مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «اکنون شرایط سایپا بسیار خوب است، بنابراین ما شرایط خودمان را به طرف های خارجی ابلاغ کرده و هر کسی که این شرایط را بپذیرد، می تواند با ما همکاری کند. »
 
چارچوب سخت وزارت صنعت
 
این نظر متولیان دولتی ایران درباره نحوه مشارکت با رنو است. اما یک موضوع دیگر را در تعلیق امضای این قرارداد باید در نظر گرفت. آن هم چارچوب قرارداد سخت گیرانه وزارت صنعت است که به گفته یکی از مسئولان سابق پروژه ال 90، پذیرش آن برای شرکای خارجی از جمله رنو سخت است؛ چارچوبی که شریک خارجی را ملزم می کند در سال اول تولید سقف ساخت داخل خود را به 40 درصد رسانده و از سوی دیگر طی پنج سال 30 درصد از محصولات تولید شده در ایران را صادر کند.
 
هر دو این درصدها به چالشی برای شرکای خارجی تبدیل شده است، زیرا سقف 40 درصد برای ساخت داخل زمانی منطقی خواهد بود که حداقل 200 هزار دستگاه خودرو تولید شود. از سوی دیگر با وجود موقعیت استراتژیک ایران، مشکلات ترانزیت کالا و نبود مشوق ویژه برای صادرکنندگان، مانعی برای صادرات است. اکنون پرسش اینجاست که تنها علت تعلیق در امضای قرارداد همکاری با رنو، زیاده خواهی این خودروساز فرانسوی است؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، بیان می کند: «رنو مدت ها است که برای خرید یک کارخانه در ایران ابراز تمایل می کند، اگر این شرکت نمی خواهد که سرمایه وارد ایران کند، چرا قصد خرید کارخانه دارد و آقایان به رنو کارخانه نمی فروشند؟ وقتی کارخانه فروخته نمی شود، مشخص می شود که مشکل زیاده خواهی رنو نیست، بلکه این ترس وجود دارد که این خودروساز فرانسوی با توجه به اصول مشتری مداری که رعایت می کند، ممکن است بازار را در دست بگیرد. »
 
او می افزاید: «به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت علاقه ای به رنو ندارد زیرا سرمایه گذاری از این بالاتر که این شرکت می خواهد 80 درصد یک کارخانه را خریداری کند، وجود ندارد. »
 
مانع تراشی بر سر راه رنو
 
یکی از نکات دیگری که به عنوان دلیل عقب افتادن همکاری رنو و سایپا مطرح می شود به تجربه تلخ گذشته بازمی گردد. از یک سو مدیران خودروسازی ایران مدعی اند که رنویی ها بدقولی کرده اند و از سوی دیگر شواهد نشان می دهد ایجاد مانع تراشی های زیادی بر سر راه فروش محصولات رنو در بازار ایران شده است. زیربار نرفتن خودروسازان ایرانی برای اعمال کنترل های کیفی رنو و قیمت گذاری های گران برای محصولات این خودروساز، از شواهد این تجربه است.
 
زاوه در این زمینه معتقد است: «این ادعا که محصولات رنو به صورت اقساطی فروخته نمی شود تا بازار محصولات چینی یا پژو در ایران به خطر نیفتد، کاملاً صحیح است. مثلاً رنو پارس قیمت خودروی ساندرو را حدود 32 میلیون تومان اعلام کرد اما هنگام فروش پارس خودرو قیمت این محصول را بالای 40 میلیون تومان اعلام کرد. مصداق این موضوع در میزان داخلی سازی محصولات رنو با محصولات پژو نیز بارز است.
 
زمان در حال گذر است و در این گذر، یک رقیب فرانسوی دیگر نظیر سیتروئن نیز به رقبای رنو در ایران اضافه شده است. اما رنو در جاده همکاری با خودروسازان ایرانی به دلایل مختلف در پیچ خطرناکی قرار گرفته است که برای رد کردنش یا باید از منافع خود کوتاه بیاید یا باید بازار ایران را فراموش کند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , رنو , سایپا , واردات خودرو , منتاژخودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

میلاد
2

با سلام آقایان مدیری که مدعی هستند دو آتیشه دلسوز مردم هستن و شعار یکی از شرکت هاهم که مشالله هزار ماشالله پیشرو در کیفیت هستش حالا چطوره با برخی از اعمل روش های کنترل کیفی رنو مخالفت میکنن؟؟؟؟ مگه اینا هی جاااااااااااررررر نمی زنن ما همواره به فکر ارتقا کیفی محصولات هستیم اگه هستن چرا با رنو روی کنترل کیفیت دقیق مخالفت میکنن ؟؟؟
13:02  1395/05/25
پاسخ دادن
نیما....
0

نعمت زاده ازت متنفریم
12:31  1395/05/25
پاسخ دادن
DSID
7

وزیر صنعت منفورترین چهره دولته.کاری که نرکیه دو دهه قبل کرد وبازار وتولید را به دست کمپانی های مادر مثل رنو وفولکس داد.الان برید ببینید ترکیه چه خبره از ماشین های روز.الان مگان جدید2017 هم قراره در ترکیه تولید وبه ببقیه کششورها صادر بشه.اونها مدیران لایق ودلسوز دارند.نه مثل ما...
09:20  1395/05/25
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
9

مسلمه که اونی که زیاده خواهه شما هستید نه رنو. هر چی که باشه حق با رنوه.
کاش امکانش بود که رنو به صورت مستقل برای خودش و تحت نظر خودش کاخونه ی تولید و مونتاژ خودروهاش رو در کشورمون راه مینداخت تا حساب کار دست این حضرات میومد که همیشه هم دوقرت و نیمشون باقیه.
بدقولی های پروژه تندر 90 رو همه میدونن به خاطر سنگ اندازی ها و اهمال کاری حضرات خودروساز داخلی بود. این که دیگه نیاز به کتمان نداره. همون ال 90 رو میدادن خود رنو تولید کنه هم به همون قیمت 7000 یورو(زمانی که یورو 1200 بود) تولید میشد هم به تولید 120 هزار دستگاهی که قراربود برسه میرسید.
آدم چی بگه از دست اینا که حتی مونتاژ کار هم نیستن اما توقع دارن با کمپانی بزرگی مثل رنو کارکنن و رنو توقعی ازشون نداشته باشه. بهتره برن همون گاری و فرعون بسازن تا کسی توقعی ازشون نداشته باشه.
02:37  1395/05/25
پاسخ دادن
امیر(سابق)
6

کاملا موافقم. مشکل اینجاست که مدیرانی فاسد و بیسواد دارند واسه صنعت تصمیم میگیرند. در ضمن فقط واسه ایرانی سخت میگیرند وگرنه واسه عراق،سوریه،آذربایجان و..... از مسئولین خودشون بیشتر بهشون میرسند
11:44  1395/05/25

امیرحسین
3

آقایان هم خدا رو میخوان و خرما رو.از طرفی دوستان خوش اشتها هستن و آش رو با جاش طلب میکنن.رنو میخواد ماشین هایی رو تولید یا صادر کنه رو با نظارت مستقیم و مدیریت خودشون باشه ولی آقایان زیاد خواه هستن
23:04  1395/05/24
پاسخ دادن
سعید
12

با این مطلب که شما نوشتید معلومه رنو که یک شرکت خارجیه دلش بیشتر برای مشتری ایرانی میسوزه ولی مدیران دولتی بازار انحصاری ایران تحمل ندارند این شرایط را تجربه کنند و مردم آگاه شوند چی داره به سرشون میاد
20:23  1395/05/24
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
3

دقیقا درسته..........................مرسی
من با خارجیهای البته بهتر از فرانسوی ها کار کردم...واقعا کار میکنن و جدی و با انگیزه..اصلا مثل داخلیها نیستن که دنبال حاشیه باشن...بله دلسوزترن و اونچه مرتبا به ما مردم گفته میشه پ.و.پ.و.ل...ه
22:42  1395/05/24

امیر(سابق)
14

هر روز با به خطر افتادن یکی و رو کردن زدو بند رقیب دوم خروسی جدید بیرون میزند. به خاطر همین کثافت کاریهای مدیران منفعت طلب هست که میگیم حداقل 6 ماه از خرید ماشین دست نگه دارید تا ببینیم صاحب این مملکت به فکر جارو کردن اینها میفته یا نه
20:16  1395/05/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی اس ۵ ۲۳ مهر : سلام دوستان پلاک از کجا بفهمیم شده ممنون
محسن : تحویل چیه هنوز شماره شاستی و فاکتور هم نشده مثلاً هفته دیگه باید تحویل بشه ولی هیچ خبری نیست
امید : سلام سورن دوگانه تحویلی تابستان ولی هنوز منتظرم پارسال برای تبدیل اس ام اس امد ولی هنوز منتظرم به نظرتون دوباره تبدیل میاد
J7 صادرات : سلام دوست بانک صادراتی عزیز چند روز بعد فاکتور شدن گزینه صدور پلاکتون سبز شد چندم ماشینتون فاکتور شده برای من بیست و سوم فاکتور شده و رو صدور پلاک ولی زرده
اس ۳ سفید آذر : بعید میدونم
S5 بیست مهر : سلام دوستان از افرادی که اواخر اردیبهشت s5 شاسی و بیمه شده آیا پلاک هم شده؟؟؟ ممنون جواب بدید
J4 مشکی : واسه تحویل j4 با کسی تماس نگرفتن؟؟
s5 karaj20 mehr : سلام شاسی ۲۴ اردیبهشت امروز بیمه سبز شد الان در مرحله صدور پلاک هست
محسن s5 : آقا امیر ماشینتو تحویل نگرفتی ناراحتی حق داری منم مهر 1402ثبت نام کردم هنوز شاسی هم نشده ولی این دلیل نمیشه بخوای با این لحن به رییس جمهور بی احترامی بکنی.خواهشن تو گروه حرمت بقیه رو نگه داریم.ما واسه اتفاقی که واسه رییس جمهور افتاده ناراحتیم.
سایپا : سلام نخیر بهمن ماهی کسی فاکتور نشده . البته به همه ساینا دوگانه را تحویل می‌دهند. در ثانی چون دیگه دوگانه نمی زنند پس نه قبمت گذاری جدید براش می‌زنند و نه قرار تولید بشه که قبمت اش گرون بشه بعبارتی چون دیگه قرار هست تولید نشه پس قیمت گذاری جدید نخواهد داشت وبا تحویل اسفندی ها دیگه تموم میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خبات : سلام داخل اتاق جلو سمت راننده
207. پانا : سلام شب همه دوستان بخیر کسی میدونه 207 پانا دستی چقدر تاخیر داره؟ بروز هستن یا نه؟ تشکر
دنا 6دنده زمستان : داداش سانروف نداره .توربو نداره .1اینچ رینگ کوچکتره و صلیبی.2ایربگ هست.حالا میخوای کمتر نباشه؟
محمد : قیمت سایپا خرداد ماه افزایش نداشته هیچ محصولی
محمد : سلا دوستان از کجا میفهمید تاریخ بروز شده؟
سهیل : آره استاد
شیرین : سلام بنزینی را زودتر میدن
یعقوب : مدلهای 400 به بالا همه توربو پلاس هستن
شیرین : پرستو جان مبارک باشه آره
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام من سورن دوگانه 29 اسفند تحویلم بود 26 /2 تبدیل زدم امروز تحویل گرفتن. خداروشکر ذاضیم ارتفاع یافته خیلی خوب.