سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است. چنین قطعات و جزئیاتی میتوانند به تنهایی نمایانگر یک دوره، جنبش و یا فلسفهای خاص در صنعت خودروسازی باشند. این عناصر نه تنها نماد دورههای زمانی بلکه نشان دهنده زیباییشناسی طراحان شرکت سازنده خود هستند. در ادامه بخش اول از این مطلب را باهم میخوانیم.
۱۰. المانهای تزئینی
در واقع المانهای تزئینی جلوی کاپوت خودرو راهحلی هنرمندانه برای پوشاندن یک مشکل فنی بودهاند. در بسیاری از خودروهای قدیمی کلاهک رادیاتور در قسمت لبه کاپوت قرار میگرفت و برای پوشاندن آن به درپوشی متحرک نیاز بود، درپوشی که زیر آن درجه یا اصطلاحاً گِیج (gage) اندازهگیری روغن موتور قرار داشت. طراحان برای پوشاندن برآمدگی به وجود آمده عناصر تزئینی کوچکی به این قسمت اضافه کردند، از بانوی در حال پرواز کادیلاک ۱۹۳۰ تا پلنگ جهنده جگوار، همگی نمایانگر دورهای هستند که خودروها چیزی بیش از یک وسیله نقلیه بودند.
۹. چراغهای مدور
سال ۱۹۶۰ شورلت کروت برای اولین بار از ردیف چهارتایی چراغهای دایرهای شکل استفاده کرد، طرحی که تا به امروز برای اسپرت کردن کروتها از آن استفاده میشود. اگر بخواهیم در مورد چراغ جلوی اتومبیلها صحبت کنیم، طرحهای نمادین و به یادماندنی زیادی را میتوان مثال زد، اما چراغ عقب کروت این نکته را یادآور میشود که اگر مهندسان همکاری لازم را با طراحان داشته باشند زمان بیشتری برای پرداختن به طراحی قسمت عقب خودرو صرف شده و نتیجه آن نیز طرحی به یاد ماندنی خواهد شد. این چراغهای قرمز رنگ بیننده را به یاد جتهایی میاندازد که حین حرکت آتش از پس آنها زبانه میکشد.
۸. بالههای جانبی
این قطعات علاوه بر اینکه المانهای کلاسیک طراحی خودرو هستند، تمایلات ویژه زیباییشناسی در دورهای از تاریخ را معرفی میکنند. زمانی که بشر با امیدواری به آسمان مینگریست و آن را قلمرو بعدی خود میدانست. مردم دنیا از دیدن موشکهای فضایی هیجان زده میشدند و این موقعیت خوبی بود تا با الهام از ظاهر موشکها اتومبیلهای باابهت و جذاب طراحی شوند، مانند کادیلاک مدل ۶۰ که در تصویر مشاهده میکنید. در واقع اوج این نوع طراحی را میتوان در سری ۶۲ کادیلاک دید که سال ۱۹۵۹، یعنی یک سال پس از فرستادن ماهواره به فضا توسط آمریکا، به بازار آمد. اما استفاده از باله به اتومبیلهای دهه ۵۰ و ۶۰ آمریکایی محدود نمیشد. در همین دوران روسیه نیز در کشاکش رقابت با آمریکا برای رسیدن به فضا اتومبیل Moskvitch 408 را با ظاهری مشابه تولید کرد. شاید این یکی از بهترین نمادها برای نشان دادن هیجان بشر در آن دوران باشد.
۷. ظاهر گوِه مانند
اگرچه از نظر تاریخی فرم تیغهای شکل در طراحی برندهای معتبر جایگاه خاصی نداشت، اما سرانجام همین فرم برای طراحی ایرودینامیکترین و اسپورتترین اتومبیلها به کار گرفته شد. در اینگونه مدلها قسمت جلو با شیب، پایینتر از قسمت عقب قرار میگیرد، مانند Lancia Stratos و همینطور اتومبیل Lotus Esprit طراحی شده توسط جورجیوتو جوجارو، که چنین فرمی را در جهت تأکید بر سرعت خودرو به کار برده است.
۶. سپرهای داگمار
این نوع سپر نمایانگر سبک طراحی دهه ۵۰ و طراحی آن الهام گرفته از لوله توپهای جنگی است. چنین طرحی برای آن زمان، یعنی سالهای پس از جنگ جهانی دوم کاملاً مورد پسند مردم قرار گرفته و برای آنها یادآور سپر دفاعی ارتش آمریکا در آن شرایط بود. اما با گذر زمان و رسیدن به دوران موشک و فضاپیما، این سبک نیز جای خود را به طراحی عناصری داد که نماد جهش و پرواز بودند.