با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید

 

با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید

 
لورنزو راماچوتی (Lorenzo Ramaciotti) شباهتی به طراحان خودروی امروزی ندارد. در ظاهر او خبری از شال‌گردن مشکی رنگ، عینک با قاب مستطیل شکل و ژست‌های خاص نیست. این جملات را توماس انگنلاس (Thomas Ingenlath) رییس بخش طراحی ولوو می‌گوید. لورنزو همچنان از مداد و کاغذ استفاده می‌کند، اما بدون وجود وی گذشته طراحی خودرو‌ بسیار کسل‌کننده میشد. او کار خود را از شرکت پنین‌فارینا در سال ۱۹۷۳ آغاز کرد و بیش از سی سال در بخش طراحی این شرکت باقی ماند. سایت TopGear اخیراً مصاحبه‌ای را با این طراح پیشکسوت انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
لورنزو مسئول تأیید طرح بعضی از زیباترین خودروهای چند سال اخیر بوده است، مدل‌هایی همچون فراری ۴۵۶ و ۵۵۰، انزو، همین‌طور طراحی مفهومی مازراتی بردکیج و پژو ۴۰۶ کوپه. بعد از پایین گذاشتن قلمش در پنین‌فارینا، به‌جای گذراندن دوران بازنشستگی به فیات – کرایسلر پیوست تا با همکاری طراحان دیگر مازراتی جی‌تی و آلفارومیو 4C را خلق کند. راماچوتی به علت شخصیت فروتنی که دارد به سوابق درخشان و قسمت‌های پررنگ رزومه کاری‌اش اشاره‌ای نمی‌کند. او می‌گوید: «در روند تولید ۳۰ خودرو و ۲۵ طرح مفهومی شرکت داشته‌ام و به نظرم اغلب آنها بد نبوده‌اند.» او به تاریخ طراحی خودرو ایتالیا و گروه کوچکی از طراحان دهه پنجاه و شصت که بیشتر خودروهای زیبای آن زمان را طراحی کرده‌اند علاقه زیادی دارد.
 
«من فکر می‌کنم ایتالیایی‌ها تجربه‌های جدید را به‌خوبی پذیرا هستند. ما همیشه در حال عقب راندن مرزهای پیشرفت هستیم. در دهه پنجاه که بقیه اروپایی‌ها مشغول طراحی خودروهایی با ظاهر دهه سی بودند ایتالیایی‌ها به سمت فرم‌های مدرن و متفاوت رفته و مسیر طراحی خودرو را تغییر دادند.»
 
بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی که انگلیسی‌ها از مواد و متریال‌های دست دوم خودرو می‌ساختند ایتالیایی‌ها مشغول طراحی وسایل نقلیه مدرنی همچون فراری ۱۶۶S و آلفا رومئو 1900 ۵۲C بودند.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
لورنزو می‌گوید طراحی ایتالیایی همیشه با تعادل و سادگی همراه بوده است، اما تفاوتی که بین ظاهر خودروهای ایتالیایی مثل لامبورگینی، فراری و آلفا رومئو وجود دارد ناشی از تفاوت در سبک کار آنها است، درست مانند نقاشی کردن. کار نقاشانی که در یک آموزشگاه مشابه تعلیم دیده‌اند شبیه به هم نیست زیرا هرکدام روش شخصی خود را دارند. ممکن است یک نفری خطوط شکسته و خشن را ترجیح دهد و دیگری خطوط نرم و مدور را. همیشه این‌گونه است، حتی در دهه پنجاه و شصت پنین‌فارینا به طرح‌های کلاسیک گرایش داشت در حالی که شرکت برتون طرح‌های تهاجمی‌تری را تولید می‌کرد.
 
طرح‌های کنتاچ و میوری شرکت برتون منجر به خلق ظاهر تهاجمی لامبورگینی امروزی شده‌اند، از طرف دیگر طرح‌های فراری کلاسیک‌تر اما با زرق و برق کمتر تولید می‌شوند، به هرحال تعادل ظاهری هر دو حفظ شده است. حتی در زمان حال نیز همچنان تناسبات، سادگی و تعادل بصری در طراحی ایتالیایی جایگاه ویژه‌ای دارند.
 
او در پاسخ به این موضوع که به کارگیری یک تفکر خاص به اسم طراحی ایتالیایی در دنیای امروز که همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها به هم متصل شده‌اند کمی قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد می‌گوید: در دهه پنجاه هویت فرهنگی اتومبیل‌ها با کشور سازنده آنها ارتباط زیادی داشت. امروز ما در مرکز طراحی فیات از چهارده ملیت نماینده داریم اما من همچنان به نقش‌پذیری از ملیت کشور سازنده خودرو اعتقاد دارم.
 
فلسفه طراحی یک شرکت به محیطی که در آن قرار دارد گره خورده است. امروزه طراحی ایتالیایی بیشتر از آن که یک اسم باشد یک تفکر است. ظرافتی بی‌پایان که نه‌تنها در طراحی بلکه در معماری و حتی آشپزی ایتالیایی نمایان می‌شود. آیا طراحانی از سئول، سائوپائولو یا هر ملیت دیگری می‌توانند با مهارت خود آلفا رومئو 8C یا لامبورگینی وننو را به وجود آورند؟
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
او در پاسخ به اینکه کدام یک از مدل‌های امروزی برای او تحسین برانگیز است پاسخی غافلگیر کننده‌ای می‌دهد. نه طرح‌های عجیب و غریب پاگانی و نه ظاهر گیج‌کننده لامبورگینی، لورنزو برندهایی را تحسین می‌کند که هویت مشخصی دارند، مانند لندرور و آئودی، زیرا مدل‌های آنها تداوم و پیوستگی دارند.
 
لورنزو در این رابطه می‌گوید: اکنون ما در زمانی هستیم که زیاده‌روی در طراحی و همهمه بصری وجود دارد. اتومبیل‌های زیادی در اطرافمان می‌بینیم و همه تولیدکنندگان در یک جهت با هم رقابت می‌کنند. در چنین فضایی شما باید فریاد بزنید تا دیده شوید. در این موقعیت امید من به حرکت در جهت خلاف مسیر یعنی طراحی ساده و خالص است. این کاری است که من انجام آن را ترجیح می‌دهم.
 
در ادامه تصاویری از خودروهای طراحی شده توسط لورنزو راماچوتی را می‌بینیم.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
 
 

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

با تشکر از وان کار برای این چند مقاله ی طراحی.
اگر امکان داره مطالبی برای آموزش طراحی ارائه بدید.
02:48  1395/05/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردیبهشت : افزایش قیمت شامل کسانی که تکمیل وجه کردن نمیشه. اگه دیگه زیرش نزنن
Heidar : سلام ، کسی می دونه منوی تغییر رنگ در کدام قسمت سایت کاستومر هست؟
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا می آییم محکم تر از همیشه
ممد : سلام.کسی طرح مادران فروش فوری ثبت نام داشته؟تارا دستی وی۱ پلاس تخویل خرداد
مرتضی : علی آقا کدوم شهر هستید؟
Sr3 : شرکت تعهد هم گرفته خیالش راحته دیگه جریمه نده بهمون!!! باید مدام پیگیری کنیم
Sr3 : همه پیگیر باشیم خرداد شاسی کنن وگرنه به اینا باشه کلا نمیدن
علی : سلام . پس اگه رئیس سازمان حمایت میگه افرادی که ثبت نام سال 403 بوده و باید خودروهای خود را سال 403 تحویل میگرفتن از پرداخت دیون دولتی معاف هستند خوب یه نامه بزنه به خودرو سازان که همه تکلیف خودشون و بدون . این جیه میاد تو خبر 20 و 30 یک فک میزنه که خودروسازها هم قبول ندارن . میگن تا نامه نیاد معتبر نیست . نام نمیزنه بعد میگه اگه مردم شاکی هستند برید تعزیرات شکایت . مگه مردم بیکار هستند به خاطرترک فعل شما همش تو دادگاه باشن
علی : سلام . پس اگه رئیس سازمان حمایت میگه افرادی که ثبت نام سال 403 بوده و باید خودروهای خود را سال 403 تحویل میگرفتن از پرداخت دیون دولتی معاف هستند خوب یه نامه بزنه به خودرو سازان که همه تکلیف خودشون و بدون . این جیه میاد تو خبر 20 و 30 یک فک میزنه که خودروسازها هم قبول ندارن . میگن تا نامه نیاد معتبر نیست . نام نمیزنه بعد میگه اگه مردم شاکی هستند برید تعزیرات شکایت . مگه مردم بیکار هستند به خاطرترک فعل شما همش تو دادگاه باشن
ایکس پنج : بله من قبلا اینو گفتم، منم زنگ زدم دارن دروغ میگن وقتی صحبتای خودشونم درست در نمیاد پس دارن دروغ میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : تکمیل وجه 27بهمن من باز یک مرحله برگشت عقب
ممد : دمت گرم داداش که خبر دادی انشالله بخوشی و سلامتی تحویل بگیری و استفاده کنی
هانی : نمایندگی میتونه مدل ماشینو عوض کنه
محمودرضا : تو سایت ایران خودرو درج شده https://esale.ikco.ir/Home/GetPriceListFile/501 615 تومان
ایکس 22 پرو : من سه روزه پرداخت کردم هنوز فاکتور نشدم شما چطوری اینقدر سریع فاکتور شدی مطننی در ضمن دوستان ایکس 22 تا تاریخ تحویل 19 خرداد خروج خورده..
یاس آریزو 5 fl : فقط سند خودرو در رهن می ماند تا تاریخ وصول چک . خودرو سر موعد خود تحویل میشه
احسان 28بهمن : سلام دوستان پروفایل من دوباره برگشته به حالت تکمیل وجه ،ده روز پیش هم اینجوری شده بود، توحید جان قارداش چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟
اطلس جی آذر سفید-قزنز : تجمع بزرگ اعتراضی برای گرفتن حق و اعتراض به سوءمدیریت در سایپا صبح شنبه 3 خرداد همه حضور داشته باشیم
احسان 28بهمن : سلام به همه دوستان کسی امروز فاکتور شده
28بهمن : آقا توحید من الان سایت رو چک کردم دوباره برگشته رو تکمیل وجه یعنی چی؟؟