با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید

 

با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید

 
لورنزو راماچوتی (Lorenzo Ramaciotti) شباهتی به طراحان خودروی امروزی ندارد. در ظاهر او خبری از شال‌گردن مشکی رنگ، عینک با قاب مستطیل شکل و ژست‌های خاص نیست. این جملات را توماس انگنلاس (Thomas Ingenlath) رییس بخش طراحی ولوو می‌گوید. لورنزو همچنان از مداد و کاغذ استفاده می‌کند، اما بدون وجود وی گذشته طراحی خودرو‌ بسیار کسل‌کننده میشد. او کار خود را از شرکت پنین‌فارینا در سال ۱۹۷۳ آغاز کرد و بیش از سی سال در بخش طراحی این شرکت باقی ماند. سایت TopGear اخیراً مصاحبه‌ای را با این طراح پیشکسوت انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
لورنزو مسئول تأیید طرح بعضی از زیباترین خودروهای چند سال اخیر بوده است، مدل‌هایی همچون فراری ۴۵۶ و ۵۵۰، انزو، همین‌طور طراحی مفهومی مازراتی بردکیج و پژو ۴۰۶ کوپه. بعد از پایین گذاشتن قلمش در پنین‌فارینا، به‌جای گذراندن دوران بازنشستگی به فیات – کرایسلر پیوست تا با همکاری طراحان دیگر مازراتی جی‌تی و آلفارومیو 4C را خلق کند. راماچوتی به علت شخصیت فروتنی که دارد به سوابق درخشان و قسمت‌های پررنگ رزومه کاری‌اش اشاره‌ای نمی‌کند. او می‌گوید: «در روند تولید ۳۰ خودرو و ۲۵ طرح مفهومی شرکت داشته‌ام و به نظرم اغلب آنها بد نبوده‌اند.» او به تاریخ طراحی خودرو ایتالیا و گروه کوچکی از طراحان دهه پنجاه و شصت که بیشتر خودروهای زیبای آن زمان را طراحی کرده‌اند علاقه زیادی دارد.
 
«من فکر می‌کنم ایتالیایی‌ها تجربه‌های جدید را به‌خوبی پذیرا هستند. ما همیشه در حال عقب راندن مرزهای پیشرفت هستیم. در دهه پنجاه که بقیه اروپایی‌ها مشغول طراحی خودروهایی با ظاهر دهه سی بودند ایتالیایی‌ها به سمت فرم‌های مدرن و متفاوت رفته و مسیر طراحی خودرو را تغییر دادند.»
 
بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی که انگلیسی‌ها از مواد و متریال‌های دست دوم خودرو می‌ساختند ایتالیایی‌ها مشغول طراحی وسایل نقلیه مدرنی همچون فراری ۱۶۶S و آلفا رومئو 1900 ۵۲C بودند.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
لورنزو می‌گوید طراحی ایتالیایی همیشه با تعادل و سادگی همراه بوده است، اما تفاوتی که بین ظاهر خودروهای ایتالیایی مثل لامبورگینی، فراری و آلفا رومئو وجود دارد ناشی از تفاوت در سبک کار آنها است، درست مانند نقاشی کردن. کار نقاشانی که در یک آموزشگاه مشابه تعلیم دیده‌اند شبیه به هم نیست زیرا هرکدام روش شخصی خود را دارند. ممکن است یک نفری خطوط شکسته و خشن را ترجیح دهد و دیگری خطوط نرم و مدور را. همیشه این‌گونه است، حتی در دهه پنجاه و شصت پنین‌فارینا به طرح‌های کلاسیک گرایش داشت در حالی که شرکت برتون طرح‌های تهاجمی‌تری را تولید می‌کرد.
 
طرح‌های کنتاچ و میوری شرکت برتون منجر به خلق ظاهر تهاجمی لامبورگینی امروزی شده‌اند، از طرف دیگر طرح‌های فراری کلاسیک‌تر اما با زرق و برق کمتر تولید می‌شوند، به هرحال تعادل ظاهری هر دو حفظ شده است. حتی در زمان حال نیز همچنان تناسبات، سادگی و تعادل بصری در طراحی ایتالیایی جایگاه ویژه‌ای دارند.
 
او در پاسخ به این موضوع که به کارگیری یک تفکر خاص به اسم طراحی ایتالیایی در دنیای امروز که همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها به هم متصل شده‌اند کمی قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌رسد می‌گوید: در دهه پنجاه هویت فرهنگی اتومبیل‌ها با کشور سازنده آنها ارتباط زیادی داشت. امروز ما در مرکز طراحی فیات از چهارده ملیت نماینده داریم اما من همچنان به نقش‌پذیری از ملیت کشور سازنده خودرو اعتقاد دارم.
 
فلسفه طراحی یک شرکت به محیطی که در آن قرار دارد گره خورده است. امروزه طراحی ایتالیایی بیشتر از آن که یک اسم باشد یک تفکر است. ظرافتی بی‌پایان که نه‌تنها در طراحی بلکه در معماری و حتی آشپزی ایتالیایی نمایان می‌شود. آیا طراحانی از سئول، سائوپائولو یا هر ملیت دیگری می‌توانند با مهارت خود آلفا رومئو 8C یا لامبورگینی وننو را به وجود آورند؟
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
او در پاسخ به اینکه کدام یک از مدل‌های امروزی برای او تحسین برانگیز است پاسخی غافلگیر کننده‌ای می‌دهد. نه طرح‌های عجیب و غریب پاگانی و نه ظاهر گیج‌کننده لامبورگینی، لورنزو برندهایی را تحسین می‌کند که هویت مشخصی دارند، مانند لندرور و آئودی، زیرا مدل‌های آنها تداوم و پیوستگی دارند.
 
لورنزو در این رابطه می‌گوید: اکنون ما در زمانی هستیم که زیاده‌روی در طراحی و همهمه بصری وجود دارد. اتومبیل‌های زیادی در اطرافمان می‌بینیم و همه تولیدکنندگان در یک جهت با هم رقابت می‌کنند. در چنین فضایی شما باید فریاد بزنید تا دیده شوید. در این موقعیت امید من به حرکت در جهت خلاف مسیر یعنی طراحی ساده و خالص است. این کاری است که من انجام آن را ترجیح می‌دهم.
 
در ادامه تصاویری از خودروهای طراحی شده توسط لورنزو راماچوتی را می‌بینیم.
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
با طراح برجسته خودروهای ایتالیایی آشنا شوید
 
 

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

با تشکر از وان کار برای این چند مقاله ی طراحی.
اگر امکان داره مطالبی برای آموزش طراحی ارائه بدید.
02:48  1395/05/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Vt9 : اونا کل پولو یک جا دادند،سهمیه نماسندگی هست و خود کرمان موتورم میگه اول اونارو تحویل میده
Vt9 : من ۵ اسفندم هنوز شاسی نشده
شاهین نگو خونه خراب کن بگو : چرا نظرات منو نمیزارید به والله خونه خراب شدم بخدا غرورمون شکسته دیگه هیچی ندارم ..
احمد ۲۵ اسفند : امیدوارم برای همه به زودی فاکتور بشه و همه خوشحال بشیم.
احمد ۲۵ اسفند : سلام اقایون من نگاه کردم همین الان برای منم فاکتور شد تکمیل وجه 25 اسفند سخا ۲۸ اسفند.
علی : تکمیل وجه ۱۳هم برگشته به دعوتنامه
سهند : سلام کسی مثل من هست 25تا31اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه
شاهین سی وی تی : سلام دی و بهمن سایپا تعهد سی وی تی نداره ؟؟؟ همه پیش فروش اسفند هستند سی وی تی
اردی پلاس : فاصله بین فاکتور شدن تا تحویل خودرو( حتی در تهران) حداقل ۴ تا ۵ روزه،بعضی ها حتی بلد نیستند چطور دروغ بگن...این آتنا همون بیتا و همون شقایق هست،یه بیمار روحی که همش هم با اسم دختر میآد اینجا،کمبود داره.
امیر : هنوز ۲۵ اسفندی ها تمام نشدند،بعد شما ۲۶ ام هم فاکتور شدی ،هم سریع پلاک شدی و هم بلافاصله تحویل گرفتی!!!؟؟؟....،مگه میشه؟ ،مگه داریم ؟....سرکاریه ؟ دوربین مخفیه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد : دوستان دریافت پرونده بروز شده تاریخ امروز و اماده برای صدور فاکتور تا یخ بروز خورده امروز نتیجه خاصی هم داره
تحویل 31تیر فولادی : دقیقا شما فولادی هستین ؟
تحویل 22 مهر : نه خیر
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام تا اخر ماه فاکتور میشین
عیسی : بله متاسفانه اشتباه بزرگ قبول دارم چون خود ماشینم سرپا بود اومدیم بهتر کنم که بدتر شد. البته دوستانی که قصد راهنمایی دارن الان وضعیتم روی مرحله 2 هست و پرداخت دعوتنامه مونده خواهشا کمک کنین پیشنهاد بدین.از راهور بگین رفتم تا دفتر فرسوده ولی جواب قانع کننده نگرفتم
دوگانه تیر : رفقایی که اینجا هستید... کسی اطلاع داره بعد از فاکتور شدن... چند روز بعد پلاک میشه؟؟؟
علیرضا قربانی : سلام من حدود برج 11 .1402 ثبت نام کردم و برج 10 . 1403 تکمیل وجه انجام شده ولی هنوز خبری نیست لطفا یه نفر منو راهنمایی کنه
وانت بار : بزرگ ترین اشتباهی کردی اسقاط او ماشین بود از بازار می گرفتی الآنم صبوری نمیکردی
عیسی : نتایج قرعه کشی 16 مرداد اومد 5 مرداد هم تازه اطلاعیه صادر کردن برا ثبت نام چطوریا هست؟!!!!!
مصوبه : الان ایران خودرو حکم تعزیراتو پذیرفته الان با این قیمت خریدیم چی میشه