خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک میشوند؟
1395/05/31
14:00
چرا خودروهای داخلی زودتر مستهلک میشوند؟
سطح رضایت عمومی از خودروهای داخلی در حالی پایین است که یکی از دلایل مهم این نارضایتی، به استهلاک بالای محصولات صنعت خودرو کشور مربوط میشود.
به زبان ساده، خودروهای داخلی در مقایسه با استانداردهای جهانی، در کیفیت و قیمت، زودتر دچار افت میشوند و به اصطلاح مستهلک شدنشان زودتر اتفاق میافتد. این استهلاک بالا سبب شده مشتریان ایرانی هرچند وقت یکبار راهی تعمیرگاه شده و بابت تعویض و تعمیر قطعات به اصطلاح مستهلک، هزینهای گاهی گزاف بپردازند. اتفاقاً یکی از دلایلی که مشتریان ایرانی معمولاً خودروهای خارجی را مورد ستایش قرار میدهند، استهلاک پایین آنها در مقایسه با استهلاک بالای محصولات داخلی است.
خودروهای خارجی (البته به استثنای برخی محصولات چینی و حتی فرانسوی) معمولاً دارای استهلاک پایین و به اصطلاح استانداردی هستند که این موضوع سبب شده سطح رضایت مشتریان از آنها بالا باشد. طبعاً برای مشتریان، بسیار مهم است که خودرو زیر پایشان در فواصل طولانی راهی تعمیرگاه شده و تا حد امکان قطعات آن دچار خرابی کوتاهمدت نشود و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر نگاهی به لیست خودروهای دارای استهلاک پایین بیندازیم، متوجه میشویم تمامی آنها متعلق به برندهای معتبر خودروسازی جهان هستند و این نشان از توجه ویژه این شرکتها به مساله استهلاک محصولاتشان دارد.
به گزارش اقتصادنیوز، البته پایین بودن استهلاک، مولفههای مختلفی را میطلبد که مرور آنها مشخص میکند چرا خودروهای تولید داخل زودتر از محصولات خارجی مستهلک میشوند. عواملی مانند «سطح کیفی قطعات»، «پلتفورم» و البته «کیفیت مونتاژ»، همه و همه بر پایین یا بالا بودن استهلاک خودروها تاثیر مستقیم دارند و از قضا، خودروسازی ایران در هر سه این مولفهها دارای ضعف و عقبماندگی نسبت به بزرگان صنعت خودرو جهان است.
بر این اساس، وقتی قطعات به کاررفته در خودروهای داخلی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشند، خرابی و استهلاک زودهنگام آنها اتفاقی طبیعی است و نمیتوان با وجود این نوع قطعات، تا مدتها راهی تعمیرگاه نشد. بررسی کیفیت قطعات البته موضوعی است که پرداختن به آن مجال دیگری را میطلبد، با این حال اگر خودروسازی ایران میخواهد محصولاتی کماستهلاک را تولید و عرضه کند، چارهای جز بالا بردن سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید خود ندارند. بدون شک بالا رفتن کیفیت قطعات، تاثیر زیادی بر پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی دارد، هرچند البته این موضوع شرط لازم است و نه کافی. بدون شک افزایش سطح کیفی قطعات بدون توسعه و بهروزرسانی خطوط تولید، نمیتواند به تنهایی سبب پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی شود.
موضوع دیگر اما طراحی یا استفاده از پلتفورمهای بهروز است، چه آنکه قدیمی بودن پلتفورمها حتی در صورت بهبود کیفی قطعات و خطوط تولید، اجازه پایین آمدن استهلاک خودروهای داخلی را به نحو مطلوب نمیدهد. در حال حاضر، خودروهای پرتیراژ کشور روی پلتفورمهای قدیمی به تولید میرسند و اگرچه پرفروش هستند، اما هیچکس نمیتواند استهلاک بالای آنها را رد کند. در مجموع اگر قرار است خودروسازی ایران نیز محصولاتی کماستهلاک به دست مشتریانش برساند، باید همزمان در چند جبهه به خصوص «طراحی و استفاده از پلتفورمهای روز»، «بهبود سطح کیفی قطعات ورودی به خطوط تولید» و همچنین «بهروزرسانی این خطوط» بجنگد.
منبع
اقتصادنیوز
برچسب :
خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
بازار خودرو
,
کیفیت خودرو
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
6 نظر
کاربر: نوید جهرمی
3
بحث کم استهلاکی و کم هزینه بودن به نظرم دو مقوله ی جدا از همن. خیلی خودروها رو میشه اسم برد که استهلاک پایین اما هزینه ی بالایی دارن.
فرانسوی ها هم مثل آلمانی ها استهلاکشون پایین اما هزینه ی نگهداری بالایی دارن. در این زیمنه ژاپنی ها پیشتازن. ماشین های کره ای استهلاکشون پایینه اما وقتی احتیاج به قطعه داری یا خدایی نکرده تصادف کرده باشی تازه متوجه میشی که تفاوت کره و ژاپن در چیه.
مساله ی کیفیت یه چیز جاافتاده در ممالک دیگس و بهش آنچنان نیاز ندارن توجه کنن مگر بخوان ماشین کارکرده بخرن. ماشینشون بین 5 سال تا 10 سال استفاده و بعد اسقاطش میکنن. در این مدت هم مشکل حادی پیش نمیاد. اونجاحتی اگر هزینه ی تعمیر براشون نصرفه راحت ماشین رو عوض میکنن.
ماشین های داخلی که متاسفانه جایی برای دفاع باقی نزاشتن.
23:12 1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
2
اتفاقا برعکس، خود اروپایی ها وقتی میخوان یه ماشین کم دردسر و کم خرج و ارزون بخرند میرن سراغ رنو. حتی زیر مجموعه های رنو از جمله داچیا هم فروش خیلی خوبی توی اروپا دارن، فقط به دلیل استهلاک پایین. ماشین های رنو هم استهلاک پایین و هم هزینه نگهداری پایینی دارن نمونه بارزش کشور همسایمون ترکیه. با وجود آزاد بودن بازارشون میمیرن واسه رنو.
16:04 1395/06/07
گزارش
کاربر: m&z
10
فرانسوی ها هم ماشینهای خوب و کم استهلاکی میسازند به خصوص شرکت رنو. مشکل اینجاست که خودروهای فرانسوی توی ایران عملا چینی هستند و قطعات آنها یا ساخت ایران یا چین هست.
16:06 1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
0
برعکس تندر به هیچ وجه چینی سازی نشده است .اینو همه تندر داران بهش افتخار می کنند.
17:26 1395/06/07
گزارش
کاربر: تیباران
14
این برچسب کنترل QC خودش یه دروغ بزرگ است.وقتی حتی زحمت رگلاژ کردن درب ها را به خود نمی دهند.احترام به نام شرکت شان و مشتری هم که برایشان معنی ندارد وگرنه ماشین بدون رادیو پخش تحویل مردم نمی دادند.
15:53 1395/05/31
گزارش
پاسخ دادن
محمد
4
درود
17:38 1395/05/31
گزارش
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
46 نظر
محسن ا
10 نظر
Jalil fathi
6 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
107 نظر
ساینا پیش فروش ۱۲ اسفند
25 نظر
تیر دوگانه
23 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی ال
: تبدیل شاهین جی به جی ال تبدیل ۲۶ خرداد همچنان منتظر فاکتور لعنت بهت سایپا که باید توی هوای سرد با تاکسی برم سرکار بر باعث و بانیش لعنت
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
ناشناس
: این هم وضعیت خودرو شاهین جی ال واستون گذاشتم که منتظر فاکتور تحویل نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 کد نمایندگی : نام نمایندگی : شماره پذیرش : تاریخ پذیرش : شماره درخواست : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین GL
: برادر من جی ال هارو میگم بحث جی ها جداس اونا واقعا بنظرم باید برن سایپا اتیش بزنن کجای دنیا پول کامل میدی ی سال ماشین نمیدن و ارع متاسفانه مردم ما فقط پشت چراغ قرمز پشت همن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J7 خرداد
: سلام ما هم مثل شما منتظر هستیم ،فکر کنم اوایل آذر بیاد
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
ناشناس
: اینطور که از شواهد معلوم هست اگه شاهین جی ال نده به ضررخوده شرکت خودرو ساز هست شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کرده الان نزدیک دوماه داره میشه از تکمیل وجه شاهین جی ال -290 مهر 402 برای شاهین سی وی تی که پیامک دعوتنامه تکمیل وجه که هفته چهارم اسفند ماه 403 نیومد اون هم بعداز 3 سال پیامک تبدیل به شاهین سی وی تی 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین جی ال اومد 12 مهر تکمیل کردم سخا تحویل نمایندگی دادم توی املاک و اسکان ثبت کد پستی ادرس برای صدور بیمه نامه نه از فاکتور خبری هست نه تحویل همچنان منتظر فاکتور تحویل
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
نازنین۱
: بله پیامک تبدیل به جی ال امد باید مرداد میومد اما نیومد ۸ آبان تبدیل امد اما هنوز خبری از فاکتور نیس
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سلمان
: دوست عزیز اول اینکه از زمان تکمیل وجه تا دادن خودرو بالای یک سال میشه شایدم دو سال. چون من سال گذشته آذر ماه تکمیل وجه کردم و هنوز هیچ خبری نیست. دوم اینکه سود تاخیر حداقل هجده ماه باید بگذره اونم یه مبلغ ناچیزی میدن. و در آخر این مردم با هم متحد نیستن هر کسی یه حرفی میزنه وحرف با عملشون زمین تا آسمون فرق داره. مسولین شرکت سایپا هم خوب این موضوع میدونن. پس الکی خودتو ناراحت نکن تنها کاری ازت بر میاد که تا هفت نسل بعدت نزاری سمت سایپا بیاد. وگرنه شلش کن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 سوم خرداد
: ضمنا در تکمیل پیام اولی ام ؛ تحویل آذرماه هست 09/30 طبق قرارداد . البته بااین تفاسیر و بدعهدی ها همون بهمن ماه باید انتظار تحویل خودرو رو داشت .
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین GL
: دوستان باید تجمع کنیم این سایپا از زمان تکمیل وجه تا تحویلش 6 ماهه سود تاخیر هم ی ساله نداده به مشتری هاش دل خوش نکنین بش جان خوتون جدی بیاین تجمع کتیم دوباره مثل پارسال میشه که گفتن زمستان 1403 ولی شد 1404 می بینی چند وقت دیگه میگه زمستان 1405
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین GL
: بین 400 تومن تا 500 ولی احتمالا طرفای 450
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
ساینا پیش . تک
: تکمیل 11 شهریورم کی فاکتور میشه .
ساینا
دوگانه مرداد قم
: من هم تو قم از دو نفر که داشتن پرسیدم تحویلی برج 2بودن تازه تحویل گرفتن والا آدم میمونه وضعیت چطوره
پژو 207i دستی
پانا دستی،سی دی
: چیزی تو دعوت نامه مشخص نیست نوشته تا 90 روز پس از تکمیل وجه
نیسان دیزل
خیروبرکت
: کجایید دوستانی که نیسان اکستند خریدار بودن به قیمت 1200 حالا بخرین نه زیر قیمت کارخانه هم گیر میاد گفتن که این ماشین رنگش بده. هرکه خریده مشتری اول و آخرش خودش هست فقط برای استفاده خودش هر که میخا. خوبه
سایپا کوییک
اسی آبان ک
: تو گوگل تایپ کن پیگیری وضعیت خودرو مشتری سایپا و اطلاعات رو وارد کن
دنا 1.7
دنا مشکی رینگ 30 مهر
: سلام من 26 م فاکتور شدم امروز پلاک شدم
سایپا کوییک
اسد
: سلام منم دعوتنامه شهریور اومده پرداخت کردم،از کجا نگاه می کنید تحویل خودرو در کدام مرحله هست؟
سورن ELX EF7
عباس
: سلام منم مثل شما بوده پرداختم فاکتور شده یانه براتون؟
پژو 207i دستی
207
: دوستان دی ماه دعوت نامه شماامده تحویل چند روزه زده
سایپا کوییک
کوییک
: شما چند تیری