هر ۱۵ ماه، یک خودروی جدید

 

هر ۱۵ ماه، یک خودروی جدید

 
غول‌های خودروسازی کشور پس از مدت‌ها تمرین و زورآزمایی، آماده شده‌اند تا با قدرت به کارزار طراحی پلتفرم وارد شوند و با تکیه بر توان مهندسان داخلی، نبرد را به خارجی‌هایی که قرار است محصولات خود را در ایران تولید کنند، نبازند.
 
گروه خودروسازی سایپا فعالیت خود را زودتر آغاز کرده و قرار است تا پایان امسال نخستین محصول تولیدی روی پلتفرم خود را به بازار عرضه کند. ایران‌خودرو نیز مدتهاست که دست‌به‌کار شده و قرار است علاوه بر استفاده از پلتفرم‌های پژو در ایران، با همکاری و مشاوره متخصصان درجه یک خارجی، پلتفرمی را طراحی کند که قابلیت تولید ۵ مدل خودرو روی آن وجود دارد، به گفته مدیر طراحی پلتفرم گروه صنعتی ایران‌خودرو، نخستین محصول آن تا ۳ سال آینده وارد بازار خواهد شد. بهمن سال گذشته بود که ایران‌خودرو به طور جدی مذاکره با مشاوران خارجی برای طراحی پلتفرم را آغاز کرد و امروز اگرچه شریک این شرکت هنوز مشخص نشده اما ایران‌خودرویی‌ها نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستند و پیش‌بینی می‌کنند تا مهر مذاکرات نهایی شود. اینکه طراحی پلتفرم ایران‌خودرو در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه شرکت‌های خارجی برای مذاکره انتخاب شده‌اند، پرسش‌هایی است که کیوان وزیری، مدیر طراحی پلتفرم گروه صنعتی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با صمت به آنها پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید. حدود ۳سال است که موضوع طراحی پلتفرم در ایران به طور جدی مطرح شده و علاوه بر ایران‌خودرو و سایپا، پژوهشگران دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز روی آن تمرکز کرده‌اند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این زمینه آیا دانش طراحی پلتفرم خودرو در ایران وجود دارد؟
پلتفرم یک اصطلاح عمومی است و برای دستیابی به طراحی پلتفرم باید به تولید قطعاتی مهم مانند موتور، گیربکس، اکسل و سیستم تعلیق دست یافت. روش دانش‌بنیان از سال ۷۳ در ایران‌خودرو آغاز شد که نتیجه آن تولید سمند بود. اگرچه این حرکت حدود ۱۲ سال متوقف شد اما از آنجایی که ریشه دانش‌بنیان در ایران‌خودرو وجود دارد و علاوه بر آن شرکت‌های معتبری موتور و گیربکس تولید می‌کنند، با تزریق علم طراحی به شرکت‌های زیرمجموعه به‌طور حتم شرایط برای طراحی پلتفرم هموار شده است اما اگر از امکانات سخت‌افزاری کافی برخوردار نباشیم، رویه ما شبیه چینی‌ها خواهد شد. علم و دانش طراحی پلتفرم در کشورهای اروپایی صاحب‌سبک وجود دارد که ایران‌خودرو با الگوبرداری صحیح، روشی درست و دانش‌بنیان را در پیش خواهد گرفت.
 
 
چینی‌ها چه رویه‌ای در ساخت پلتفرم دارند؟
در چین گاهی پلتفرم خریداری و گاهی طراحی می‌شود. خرید پلتفرم مانند مسیری است که خودروسازان چینی در آن گام نهادند و برخی از آنها موفق نشدند. چینی‌ها به طراحی توجهی نداشتند بلکه با نگاه خودکفایی در ساخت داخل به خرید پلتفرم روی آوردند که در این روش، طراحی و مهندسی گنجانده نشده است زیرا اگر خودروسازی به علم طراحی خودرو دست نیابد، ضعف دانش‌بنیان بودن طراحی پلتفرم را تا همیشه احساس می‌کند. این مدل مانند مسکن عمل می‌کند و خودروسازی که روش خرید پلتفرم را انتخاب می‌کنند، بعد از گذشت یک دهه با رکود مواجه شده و ناگزیر به خرید پلتفرمی دیگر خواهد بود و به نوعی تنها مصرف‌کننده می‌شود. ایران‌خودرو در طراحی پلتفرم، نگاهی دیگرگونه دارد و عزم خود را برای طراحی با استفاده از همکاری شرکت‌های صاحب‌سبک دنیا برای دستیابی به علم طراحی بر پایه دانش‌بنیان جزم کرده است که تا ۳ سال آینده به پایان خواهد رسید. علاوه بر آن در این ۳ سال تا عرضه نخسین محصول، از پلتفرم‌های روز دنیا که در اختیار شرکت پژو قرار دارد، استفاده خواهد کرد و در این مدت محصولات جدید را با پلتفرم پژو که موتور و گیربکس ایران‌خودرو روی آن نصب می‌شود، وارد بازار خواهد کرد. این روش دانش‌بنیان که به علم طراحی پلتفرم مجهز و مسلط است، باعث رشد و شکوفایی صنعت خودرو و ارتقای فناوری می‌شود.
 
 
ایران‌خودرو برای طراحی پلتفرم با چه شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شده است؟
پس از فرآیندهای مثبت و منفی که در مذاکره با خارجی‌ها پس از برجام انجام شد، سعی بر آن بود که از مذاکره‌ها حداکثر بهره را برده و راه را برای گفت‌وگو با شرکت‌های مطرح طراحی – مهندسی در کشورهای آلمان، ایتالیا، کره‌جنوبی، ژاپن باز کنیم به‌گونه‌ای که وارد مذاکره جدی با این کشورها شده‌ایم و اکنون به گام‌های آخر رسیده‌ایم که امید می‌رود در مهر مذاکرات به نتیجه رسیده و این شرکت‌ها مشخص شوند.
 
 
با چند شرکت مذاکره کرده‌اید؟
در فضای گفت‌وگو در بخش طراحی پلتفرم به طور همزمان مذاکره با ۳۱ شرکت را پیش برده‌ایم.
 
 
قرار است روی این پلتفرم چند خودرو به تولید برسد؟
این پلتفرم به‌صورت ماژولار و براساس فناوری جدید طراحی خواهد شد. پس از عبور از فاز نخست طراحی که به ۳ سال زمان نیاز دارد، نخستین خودرو به بازار عرضه می‌شود و در ادامه به‌طور تقریبی هر ۱۵ماه یک‌بار، محصولی جدید از این پلتفرم روانه بازار خواهد شد و در مجموع ۵ محصول روی این پلتفرم تولید می‌شود.
 
 
با توجه به شرایط سیاسی در عرصه بین‌المللی و بی‌تعهدی شرکت‌های خارجی آیا به ادامه فرآیند در صورت بروز مشکلات بین‌المللی اطمینان دارید؟
اگر بعد از عقد قرارداد طراحی پلتفرم با شرکت‌های خارجی، به هر دلیلی قرارداد فسخ شود، ایران‌خودرو از قابلیت لازم برای ادامه پروژه برخوردار است اما امکان دارد زمان تحقق برنامه‌ها به تعویق بیفتد.
 
 
آیا شرکتی خارجی در بخش سرمایه‌گذاری شریک ایران‌خودرو خواهد بود؟
برای امضای قرارداد پلتفرم، ابتدا باید با قدرت مذاکره وارد گفت‌وگو شویم. در فاز طراحی در این ۳ سال، هزینه‌ها به عهده ایران‌خودرو خواهد بود و در فاز تولید به‌ویژه تولید انبوه به جذب سرمایه‌گذاران می‌پردازیم. در دوران طراحی پلتفرم و تولید نخستین محصول، ایران‌خودرو سرمایه‌گذاری خواهد کرد زیرا ایران‌خودرو تصمیم دارد با رویکرد دانش‌بنیانی به خودکفایی دست یابد.
 
 
حجم سرمایه‌گذاری روی این پروژه چه میزان است؟
برای طراحی پلتفرم ایران‌خودرو بین ۳ تا ۵هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است. 
در حال‌حاضر علاوه بر ایران‌خودرو، سایپا و دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز به عرصه طراحی پلتفرم وارد شده‌اند. از آنجایی که طراحی پلتفرم به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد، بهتر نبود که این ۳ مرکز روی پلتفرمی مشترک در تعاملی مشترک متمرکز شوند؟
برای پاسخگویی به این پرسش باید به نمونه‌ای پرداخت؛ در صنعت آلمان ۳ شرکت خودروسازی بنز، ب‌ام‌و و فولکس واگن رقیب یکدیگر بوده و پلتفرم مشترک ندارند. در طراحی پلتفرم امکان دارد که شرکت‌ها روش‌های مختلفی را انتخاب کنند. یک روش make or buy(ایجاد یا خرید) وجود دارد و برنامه ایران‌خودرو به‌دنبال ایجاد علم دانش‌بنیان است. اگر ایجاد پلتفرم مشترک بین خودروسازان داخلی یک کشور را به‌عنوان یک الگو درنظر بگیریم، این الگو نمونه بیرونی ندارد. البته این شرکت‌ها اگرچه در بخش طراحی اشتراکی ندارند اما در بخش زنجیره تامین از برخی مجموعه‌های تامین مشترک استفاده می‌کنند. بنابراین این سرمایه‌گذاری بین خودروسازان ایرانی می‌تواند در بخش تامین، مشترک باشد اما در حال‌حاضر در بخش طراحی پلتفرم مشترک، ممکن است این اقدام موفقیت‌آمیز نباشد.
 
 
قیمت خودروها بر چه اساسی تعیین می‌شود و آیا می‌توان به تعیین قیمتی زیر ۴۰میلیون تومان از ایران‌خودرو خوش‌بین بود؟
 قیمت این خودروها براساس قیمت خودروهای رقیب موجود در بازار تعیین خواهد شد. خودروها به صورت اکونومی قیمت‌گذاری خواهند شد به طوری که از حداکثر آپشن‌ها برخوردار باشند. ایران‌خودرو در تلاش است با رعایت استانداردهای جهانی در زمینه رقابت‌پذیری و حفظ ارزش‌های کیفی همراه با نگاهی صادراتی و میزان سرمایه‌گذاری، کمترین قیمت را برای خودروهای تولید شده روی پلتفرم خود تعیین کند تا قیمت‌ها متعارف و متناسب با شرایط اقتصادی مردم باشد.
 
 
با تولید خودروهای جدید، چه برنامه‌ای برای پلتفرم‌های قدیمی دارید؟
هدف این است که با ایجاد شرایط مثبت، بسترسازی مناسب و حمایت از علم طراحی در خودرو با افزایش تولید خودروهای جدید، تولید خودروهای قدیمی کاهش یافته و به صفر برسد. 
خودروهای جدید جایگزین چه خودروهایی خواهند شد؟
به‌طور حتم با ورود به پلتفرم گروه C، خودروهای جدید جایگزین خودروهای تولیدی در این کلاس می‌شود
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خودرو جدید , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امیر(سابق)
4

باز هم مدیران ما بجای کار کردن و خیال پردازی کردند و آرزوهای خودشون و رسانه ای فرمودند. شما باور نکنید بعد یه مدت بعد از حرام کردن کلی از پول مردم مدیر عوض میشه و هزار و یک بهانه برای عدم اجرای این آرزو مثل سالهای گذشته میارند
15:22  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
علی
0

راستی به کسی که یه کار ساده رو نمی تونه انجام بده ولی می خواد شق القمر کنه و شاهکار بزنه بهش چی میگن ؟ کسب ضربالمثل یا اصطلاحی در این مورد بلده ؟
13:47  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس ۵ اهوااز : سلام دوستان الان روی ارسال مدارک مونده و زرد هستش چقد طول میکشه که تحویل بدن ماشینو؟کسایی که تحویل گرفتن اعلام کنن فقط
نبی : درود دوست عزیز منم مشابه شما هستم و اینکه کلا هدفم از اول فروش ماشین بود بعد از تحویل گرفتن میخواستم بدونم آیا بازار فروش gl هم خوبه اطلاعی دارید شما
سایپا (مصیبت .بدبختی ) : سلام دوستان عزیز .تحویل هفته چهارم آبان ۱۴۰۴ برا کسی دعوتنامه اومده .لطفا اگه اومده بگید .
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : دوستان اگه فاکتور میشید اطلاع بدید .
تارا وی۴ : بعد ۵۵ سال کارکردن می‌خواهیم صاحب ماشین بشیم سرمایه ما هم طلای خانم بوده که فروختیم.
احسان : احتمال زیاد اسفند تا همین اسفند طول بکشه یعنی خاک بر سرتون با این شرکت دزد کلاه بردارتون من فقط موندم مگه چند تا شاهین پلاس قرار بوده تحویل بدن همه که تبدیل نزدن به شاهین پلاس پارسال شهریور ما تبدیل زدین ثبت نامی نبود از شاهین پلاس به خدا تعداد تبدیلی زیاد نبوده دروغ میگن
احسان : سلام دادش دلت خوشه برای چی میخای تکمیل کنی پولت بره اینا برای ما رو نمیدن که اردیبهشت تکمیل کردیم چه برسه به شهریور تکمیل کنی که جیب اینا رو پر کنی نعلت به سایپا
جی : سلام به همه دوستان بنده که یه روزی فریاد میزدم که ولله اینها دارن دروغ میگن ولی متاسفانه هیچ کس باور نکرد آخه مگر باعقل جوردرمیاد که دوروزه فاکتوروپلاک بشی ماشین صفر کارخانه برای پلاک شدن حداقل ده روز زمان می بره ....اینهادنبال ریزش جی هستن که بلکه تعدادکم بشه و خودشون به جی برسن خدا لعنت کنه اینجور آدم های کثیفو
عباسی : کی گفت ماشین بخری اگه ماشین برای سرمایه گذاریه ممکنه از نمایندگی آوری ببرون ماشین تصادف کرد ماشینت نصف قیمت شد
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : اگه میدونستم طلا میشه ۱۱تومن حتما میخریدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : سلام کسی می دونه برگ سبز و کارت ماشین چند روزه میاد ؟
207 : من 7مهر پول موتور ریختم 9فاکتور شدم
هرکسی که پیامم رو میخونی جواب بده : دوستان خواهشا جواب سوالم رو بدید شما به من بگیدیعنی یک نفر توی این مملکت پیدا نمیشه ببینه این سایپا چه بلایی داره برسرمردم میاره الان 7 ماه از سال میگذره تازه دارن ثبت نامی ها باموعد تحویل سال قبل رو فاکتور میکنن و چندماه تعهد تحویل عقب مونده دارن ولی فراخوان هاروجلوجلو زدن پول ماشین هارو تمام و کمال از مردم گرفتن اگه ماشین ندارن چرا دوباره فروش فوق العاده 90روزه گذاشتن.
ستاره : مدارک ماشینت اومده احمد خان؟
ستاره : توی کدوم مرحله هستی؟
حسن : 22اسفندم به خدااین میره برابرج 8فاکتورش
تحویل 31 تیرماه : چرا کارت سوخت نمیاد؟
پاسخ به شما : اشتباه میکنید سایپا همه ماشین هارو سرموقع تحویل میده
تبدیلی مهر : تبدیلی مهر واریز 2 شهریور فعلا از فاکتور خبری نیست
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : بله درسته ، من همه تبدیلا رو به اجبار زدم ، دیروز فاکتور شد