صنعت خودرو قربانی جدید بی تدبیری قدیم

 

صنعت خودرو قربانی جدید بی تدبیری قدیم

 
درحالی كه به تازگی خبری مبنی بر آنچه آئین نامه ابلاغی توقف تولید پراید و پژو 405 در خطوط تولید خودروسازان خوانده شده بر خروجی رسانه ها قرار گرفته است، سوالات متعددی در خصوص چگونگی تصمیم گیری و انجام این امر در بین فعالان حوزه خودرو بوجود آمده است.
 
آئین‌نامه "ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط" در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ یعنی در دوره دولت دهم در حالی به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسید كه وضعیت تولید خودروسازان در آن برهه زمانی با شرایط كنونی تفاوت معنا داری داشته است.
 
سیاست گذاری در حوزه تولید خودرو در آن زمان به تاسی از رفتارهای پوپولیستی رئیس دولت به گونه ای بود كه تصمیم گیرندگان آن، سودای تولید میلیونی خودرو در سایت های تولیدی ایران خودرو و سایپا را در سر داشتند و حتی پای خود را فراتر از این موضوع گذاشته و بدنبال حذف خودروهایی همچون پراید و پژو از خطوط تولید بوده اند. اقدامی كه در آن سال شاید دور از دسترس نبود و با نگاه خوشبینانه رسیدن به آن نه براحتی، اما قابل انجام بود.
 
اما برای بررسی این موضوع باید به ابعاد مختلف این نوع تصمیم گیری پرداخت. خروج خودروهای پرتیراژ دو خودروساز داخلی به خودی خود تصمیم درستی است چراكه مصرف كننده حق دارد از خودروهای با كیفیت و با تكنولوژی جدید استفاده كند و این حق با هیچ توجیهی از حیز انتفاع ساقط نخواهد شد.
 
اما بحث مهمی كه امروز باید در تصویب این طرح در نظر گرفت این كه تصمیم گیرندگان آن روزهای این ابلاغیه برای تحقق آن چه اقداماتی را برگزیدند؟ صنعت خودرو درست یك سال بعد از تصویب این آئین نامه ابلاغی بدترین سالهای خود را بواسطه فشارهای اقتصادی ناشی از تصمیمات نادرست همان دولت دید.
 
تولید خودرو به یكباره با سیری نزولی در آستانه توقف قرار گرفت و خودروسازی كه یكی از بنگاه های پردرآمد وسود ده كشور بود حتی رمقی برای سرپا ماندن هم نداشت. برای مثال طبق گزارشات، در سال 91 تولید خودرو در یكی از شركتهای تولیدی از قله هدف گذاری شده میلیونی به 399 هزار دستگاه در سال رسید و پس از آن در سال 92 این مقدار به 305 هزار دستگاه تولید كاهش یافت.
 
عقب گرد خودروسازان در حالی صورت گرفت كه در كنار افت شدید تولید، تحریم های مشخص بر ضد این صنعت كار را برای خودروسازان به حدی دشوار كرد كه خوشبینانه ترین ارزیابی ها هم نجات صنعت خودرو را از ورطه ورشكستگی غیر ممكن و در بهترین حالت حداقل در كوتاه مدت امكان پذیر نمی دانست.
 
سوال اصلی اینجاست دولتی كه در آن تصمیماتی اینچنین در نظر گرفته شده است چه برنامه مدونی برای انجام آن صورت داده است؟ برنامه ها و سیاست گذاری هایی كه تنها برای حفظ پایگاه های مردمی تدوین می شد در صنعت خودرو عملاً بالعكس آنچه كه تصویب شد به انجام رسید.
 
حتی بیراه نیست كه گفته شود صنعت خودرو بواسطه اقدامات دولت دهم بودكه به وضعیتی دچار شد كه حتی صدای مصرف كننده هم در آمد و دولت یازدهم در ابتدای راه برای زنده كردن آن كمر همت بست و هرچه در چنته داشت رو كرد.
 
با این اوصاف می توان پرسید كه آیا این آئین نامه ابلاغی در حال حاضر می تواند در زمره اسناد راهبردی صنعت خودرو باشد؟ قطعاً این گونه نخواهد بود چرا كه صنعت خودرو با تمامی انتقاداتی كه به حق به آن وارد است در مرحله ای قرار گرفته است كه نمی تواند در این دوره بدنبال حذف خودروهای پرتیراژ خود باشد.
 
وضعیت فعلی خودروسازان بواسطه رفع معضلات تحریمی، بهبود وضعیت تولید و همچنین قراردادهای ایران خودرو و سایپا با شركای خارجی در حال حاضر نوید آینده ای روشن تر را برای فعالان آن ترسیم كرده است و می شود گفت صنعت خودرو در حال رسیدن به روزهای اوج خود است. همچنین خروج خودروهایی كه امروزه به گاو شیرده ایران خودرو و سایپا تبدیل شده اند، حجم زیادی از نقدینگی خودروسازانی را از بین خواهد برد كه در حال حاضر در حال بازپروی و خانه تكانی مالی خود هستند و شاید بهتر است كه تصمیمات اینچنینی با لحاظ كردن دوره نقاهت برای صنعت خودرو تدوین شود.
 
در مقابل مصرف كنندگان خودرو هم درحال حاضر جایگزینی برای این خودروها نخواهند داشت و با این ابلاغیه عملاً دست بسیاری از مصرف كنندگان متوسط و ضعیف جامعه از این محصولات پرحرف و حدیث كوتاه خواهد شد و اثر آن در شاخصه های آسایش مردم كشور مشهود خواهد بود.
 
هرچه كه هست باید منتظر بود و دید كه مسئولان وزارت صنعت با وجود تاكیدات مكرر خود در راستای خروج خودروهای قدیمی ایران خودرو و سایپا چه برنامه ای برای تحقق این امر در نظر خواهند گرفت و تصمیمی كه باید كارشناسانه و درست و به سود تولیدكننده و مصرف كننده در نظر گرفته شود با چه جزئیاتی به اجرا در خواهد آمد.
 
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

باز یه مقاله ی دیگه و تعریف و تمجید دولت حاضر و کوبیدن دولت قبل. مشکل صنعت خودرو قدمتش خیلی بیشتر از این حرفاس.
سیستم خرابه و ربطی ب این دولت و اون دولت نداره.
ما همچنان مشکلاتمون حل نشده باقی خواهد موند تا زمانی که با بازی چپی و راستی و اصلاح طلب و اصول گرا گول بخوریم.
06:36  1395/06/02
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
5

همین نوع نگاه یعنی متهم کردن دیگران و مثبت ارزیابی کردن کارهای خودمان بجای درست کار کردن، آفت صنعت ایران شده. همه دولتها و مدیران تو این 37سال مقصر هستند. چرا که هیچ حرکت مثبت و نوآورانه ای که باعث تداوم پیشرفت صنعت خودرو بشود انجام ندادند. و فقط تولید زیاد،هرچه گرانتر فروختن محصول بی کیفیت به مردم ایران ،شده بود هدف اصلی مدیران و دولتها تا به امروز. در حالی که همین ماشین را با قیمت یک سوم و با کیفیت و شرایت بسیار مناسب به غیر ایرانی میدهند
15:15  1395/06/01
گزارش
پاسخ دادن
علي
0

حاجي آخه جرا به جاي اميرآقا نظر مي دي ؟
اصلا" از طرز نگارشت معلومه
17:52  1395/06/01

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : دوستان از این قانون مبارزه با سوداگری و سفته بازی که تصویب کردن من اینجوری متوجه شدم که در رابطه با خودرویی که تحویل بدن فرض مثال اگر قرار باشه اختلاف قیمت بازار و کارخانه ۲۰۰ میلیون باشه و شما به بخواین بفروشید به هر علتی ۴۰ درصد از دویست میلیون جدا از مالیاتی که در خرید خودرو و انتقال خودرو محاسبه میکنن از فروشنده به عنوان سود ناشی از محل سودا گری میگیرن تبریک به مسولان
سالار : مدارک خودرو دستم رسیده ، خودش رو کی تحویل میدن؟
حسن : تو خیابان ها و جاده ها حق و حقوق مردم رو برو ببین. دستمال کاغذی تولید میکنید فقط ادعا دارین
احسان شاهین دستی : شاهین جی ال لطفا هرکی فاکتورمیشه اطلاع بده میگن تا۲۱اردیبهشت فاکتورشده
الهه : شما تحویل گرفتین ؟
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : ههه دلت خوشه هااا الآن 3 ماه تو انتظاریم 😒😞
X5 سفید بهمن : دلت خوشه ها مرد حسابی ما بهمن نوشتیم هنوز شاسی هم نشده و بعضی ها ثبت‌نام دی هستن هم شاسی نشدن بعد تو انتظار داری اسفند نوشتی اتفاقی بیوفته راحت ماله شما آخر شهریور یا اوایل مهر شاسی بخوره احتمالا
J4 : ثبت نام ۳۰بهمن فاکتور ۱۰تیر تحویل۲۵مرداد
X5 ثبت نام شهریور : من ماشینمو اردیبهشت تحویل گرفتم و 1هفته بعد شکایت کردم.چون شرکت کرمان، تهران است،پرونده در تهران رسیدگی میشه جلسه ی اول دادگاه برای تیر ماه بود،600 کیلومتر مسیر رو تا تهران رفتم ولی هیچ کس از طرف شرکت کرمان به جلسه نیومد و امروز پیام اومد که رسیدکی از شورای حل اختلاف به دادکاه واگذار شد تا جلسه ی بعدی تعین بشه
5252 : ۱۱ آذر که ۶۰۰ تومن واریز کردم شاهین GL قیمت کارخانه اش 420 تومن بود اگر میخوان تبدیل به gl بزنم 180 تومن پس بدن با کمال میل تبدیلش میکنم به Gl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
77777777 : این اختلاف قیمت کم موقتی هست ،پاییز راحت 100 میلیون اختلاف کارخانه با بازار می شه
207 پانا : کسی از مرداد فاکتور نشده
8888888 : حداکثر یک هفته آیی بعد فاکتور شدن پلاک می شید چون صف انتظار خیلی کمه برای پلاک
آذر : برو خودت حضوری بگیر تحویل خودرو سایپا کیلومتر 15 منم مثل شما بودم ولی رفتم گرفتم حضوری
بزرگ آقا : چطوره که یکی ساعت 6 صبح فاکتور میشه یکی ساعت 10 شب فاکتور میشه یکی ساعت 5 بعدظهر
. : کارخانه 430 برات درمیاد .
ایمان : کوییک ار اس فروش 30روز تحویل گرفتم ولی چه فایده که آنقدر صبر کردیم آخرش قیمتش 515تومان بیشتر نیست کارخانه 470بازار 515اصلن باید نداره
اطلس دی : خودت و معرفی کن
پانا 31 تیر : پانا پیش فروش رینگ فولادی بود واریز وجه اولیه 18 بهمن واریز وجه دوم 31 اردیبهشت تبدیل به رینگ8 مرداد 18 مرداد فاکتور و 25 تحویل نمایندگی شد و 26 تحویل گرفتم از صمیم قلب ارزو دارم همه دوستان هر چه سریعتر خودروشان را تحویل بگیرند و همیشه با شادی و دل خوش از ان استفاده کنند