چرا خودروهای قدیمی از خطوط تولید خارج نمی شوند؟

 

چرا خودروهای قدیمی از خطوط تولید خارج نمی شوند؟

 
آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه های مرتبط، مصوب شورای سیاست گذاری صنعت خودرو مورخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ می گوید که از ابتدای سال ۹۵ باید خودروهایی که از نخستین عرضه آنها ۱۰ سال می گذرد از خط تولید خارج شوند. حالا پنج ماه از سال ۹۵ و شش سال از ابلاغ این آیین نامه گذشته است، اما هیچ خبری از خارج شدن محصولات قدیمی از خط تولید خودروسازان نیست.
نقل از فرصت امروز، طبق آنچه در آیین نامه مذکور آمده است؛ نباید عمر محصولات (خودرو) با نشان تجاری داخلی از ابتدای سال 95، از 10 سال پس از نخستین عرضه آنها تجاوز کند. همچنین عمر محصولات با نشان تجاری خارجی نیز از زمان نخستین عرضه باید هفت سال باشد. اما نگاهی به محصولات تولید داخل نشان می دهد عمر برخی از آنها حتی از 15 سال هم تجاوز می کند. پژو 405 عمری بالای 20 سال دارد و پراید هم 15 سالگی خود را می گذراند. پژو 206 نیز عمری بالای 10 سال دارد. اما همچنان این خودروها برخلاف آیین نامه ای که شش سال پیش به تصویب رسیده، به تولید می رسند.
 
هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، وقتی سال 92 سکان هدایت این گروه صنعتی را برعهده گرفت، قول داد که تا سال 94، پژو 405 را از خط تولید خارج کند. او اما یک سال بعد در مراسم رونمایی از وانت آریسان و توقف تولید وانت پیکان، این حرف را پس گرفت و گفت این بار نوبت رقیب است که یک خودرو خارج کند و سپس ایران خودرو پژو 405 را به فراموشی می سپارد. حالا نیمه اول سال 95 رو به پایان است و هیچ خبری از تغییر سیاست ها در زمینه توقف تولید خودروهای قدیمی در هیچ یک از غول های جاده مخصوص نیست؛
 
موضوعی که به نقطه ضعف این دو خودروساز دربرابر خودروسازان چینی تبدیل شده است، زیرا خودروسازان بخش خصوصی ایران که عمدتا با شرکتی چینی همکاری دارند، هر چند ماه یک بار از محصول تازه ای رونمایی می کنند و با محصولات خوش آب و رنگ شان از مشتری ها دل می برند. اما چرا هنوز هم خودروهای قدیمی در خطوط تولید جانی تازه می گیرند و تقریباً پرفروش ترین محصولات حال حاضر بازار ایران هستند؟ پرفروشی این محصولات به کیفیت آنها برنمی گردد، بلکه این طبقه قیمتی آنهاست که بیش از 70 درصد جامعه را شامل می شود و موجب رونق فروش آنها در بازار خودروی ایران شده است، بنابراین شاید پرسش صحیح تر این باشد که چرا خودروسازان ایرانی از برنامه توسعه محصول جا مانده اند؟
 
ترس از شکل گیری خلاء عظیم
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: «مهم ترین دلیل این عقب ماندگی قیمت است. با توجه به اینکه بهره بانکی در کشور ما بسیار بالاست، پروژه های توسعه ای در ایران بسیار ریسک پذیر است، شرکت های خودروساز هم در نهایت می توانند سالی یک پروژه اجرا کنند، در غیر این صورت زیر بار هزینه های مالی دفن می شوند، بنابراین حلقه مفقوده به زیرساخت های اقتصادی برمی گردد.»
 
او می افزاید: «از سوی دیگر نرخ بهره بالا موجب می شود حتی اگر خودروسازان تولید یک پلتفرم جدید را شروع کنند، نتوانند آن را با قیمت محصولات قبلی به بازار ارائه کنند و در نتیجه بازار خود را از دست می دهند. همین موضوع موجب شده رشد اتفاق نیفتد و طبعا محصول جدیدی هم در طبقه قیمتی پایین به بازار ارائه نشود.» بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره اظهار می کند: «این موضوع چند دلیل دارد، نخست اینکه ما در اوج تحریم ها قرار داشتیم و هیچ شرکتی حاضر به همکاری با ما نبود، خودروسازان هم چاره ای جز تولید محصولات قدیمی نداشتند. دلیل دیگر نبود هدف و برنامه در مدیریت خودروسازی ها ما است، مدیران دولتی انگیزه ای برای ایجاد تغییر نداشته اند. اما دلیل اصلی تر این است که اگر امروز این خودروها از خط تولید خارج شوند، برای این طبقه قیمتی چه محصول جایگزینی وجود دارد.»
 
ادبیات اقتصادی باید تغییر کند
 
پرسشی که کارشناسان درباره خروج خودروهای قدیمی و قیمت پایین مطرح می کنند، این است که چه جایگزینی برای آنها وجود خواهد داشت؟ پرسشی اساسی که شاید دلیل حیات این پلتفرم های قدیمی نیز باشد. زاوه در این زمینه معتقد است: «جایگزینی برای آنها نخواهیم داشت مگر اینکه دولت عوارض واردات سی کی دی را کاهش دهد، یعنی در حقیقت دولت از درآمدهای خودش بگذرد و تعرفه واردات قطعه را کاهش دهد تا خودروسازان بتوانند نزدیک به قیمت این محصولات، خودروی جدیدی را به بازار ارائه دهند تا از ایجاد یک خلاء عظیم جلوگیری شود.» شهریاری نیز در این باره تصریح می کند: «باید اجازه دهیم خودروسازان خارجی به راحتی وارد عرصه فعالیت در ایران شوند، خودروسازان خارجی تمایل ندارند که با دولتی ها شریک شوند، بلکه می خواهند با بخش خصوصی همکاری کنند تا فشاری را احساس نکند. وقتی می گویند خودروسازان خارجی بیایند اما به شرط اینکه 40 درصد ساخت داخل داشته باشند، مشخص است نمی توان با «باید» شریک خارجی جذب کرد.»
 
او می گوید: «ادبیات اقتصادی ما باید تغییر کند تا بتوانیم شاهد تحول باشیم. متأسفانه تفکر مدیریت در صنعت خودروسازی دولتی است درحالی که دولت صرفاً باید هدف گذار باشد و نه مجری.» طبقه قیمتی خودروهای زیر40 میلیون تومان، طبق یک قرارداد نانوشته، سال هاست در دست دو خودروساز دولتی بوده و به غیر از شرکت مدیران خودرو که آن هم تیراژ چندانی نسبت به تیراژ غول های جاده مخصوص ندارد، هیچ خودروسازی توفیق ورود به این سگمنت قیمتی را پیدا نکرده است و از سوی دیگر در راه شرکتی نظیر رنو نیز که قصد دارد به صورت مستقل در ایران خودروهای ارزان نظیر کویید را تولید کند، سنگ اندازی می شود. به نظر می رسد دلیل خارج نشدن خودروهای قدیمی از چرخه تولید بیش از آنکه به خودروسازان برگردد، به تصمیم گیران اقتصادی و زیرساخت های اقتصادی بازمی گردد.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , پژو405 , پراید , بازار خودرو , خودرو فرسوده , سایپا , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

همایون
0

خودروی خوب میخوای؟ رانا بخر
13:05  1395/06/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : با سلام آیا کسی در این هفته ماشینش فاگتورشده؟
تبدیلی sr3 : سلام تمام ماشین ها بدون پلاک داره به نمایندگی ها ارسال میشن و بعد از پلاک توسط نمایندگی تحویل داده میشه. دیروز خودم مراجعه کردم نمایندگی همه ماشینا بدون پلاک اومده بودند.
Mehdi1915 : بله دارد. بنده خدا یک سوال پرسید ...
اکبر از اردبیل : سلام و وقت بخیر خدمت همه عزیزان گروه امیدوارم همه عزیزان هر چی زودتر خودروی خودشونو تحویل بگیرند . به سلامتی استفاده کنند. بنده امروز پلاک خودرو نصب شده و پیامک تحویل حضوری هم اومد اما ترجیح خودم تحویل از نمایندگی هست با توجه به مسافت و تعطیلی آخر هفته و ترافیک شدید که دور از انتظار نیست.
جک s3 به sr3 : یک ماه کاری در نظر بگیرن پس هنوز دو ماه دیگه هم الافیم!
جک s3 به sr3 : دوستان برای سخا تمدید بشه ک باز برای همین نمونیم من رفتم تمدید کردم
صدرا a5 سفید : دوستانی که آ5 سفید شهریور403 ثبت نامی بودن اونایی که اقساطی بودن کسی هست شاسی شده باشه؟ تماس گرفتم گفتن یک سری ها شاسی شدن منتهی نگفتن پرداخت یکجاها بوده یا اقساط ها؟
جک s3 به sr3 : دوستان برای سخا تمدید بشه ک باز برای همین نمونیم من رفتم تمدید کردم
سهند بهمن : یعنی این مملکت یکی نیست بلند بشه بگه این درد غصه مردم را یا فقط به فکر جیب اختلاس خودشون هستند
سهند بهمن : تف بهتون با این کاراتون، لعنت بهتون خب لاشیا شما اگر قطعه ندارید بیخود میکنید ثبت نام میذارید، تف به شرف نداشتتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : باشه حتما داداش
31 خرداد : 🥱
23مشکی : اطلس مشکی مهر ماه تا چه تاریخی فاکتور شده؟ من 23 تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
محقق : سلام وقت همگی بخیر من تو طرح پیش فروش ایران خودرو دنا پلاس اتوماتیک تیتانیوم رنگ ثبت نام کردم ، 2 اردیبهشت تکمیل وجه انجام شد . 20 اردیبهشت 1821000 تومان هم ماالتفاوت پرداخت شد. موعد تحویل 31 خرداد بوده ولی متاسفانه هنوز فاکتور نشد. از دوستان کسی اطلاعی داره یا تحویل خرداد ماه از دوستان کسی هست تحویل گرفته باشه.
علی : با سلام خدمت دوستان عزیز من کوییک gxrl فروش فوق العاده 27 اسفندماه سامانه سخا انجام دادم تحویلی 27 خرداد 1404 بوده امروز تماس گرفتم گفتن تا تاریخ 27 اسفندماه فاکتور شدن به منم گفتن ظرف چند روز دیگه فاکتور میشم نمیدونم راست میگن یا سر کار گذاشتن
اتو سقف فلز 207mm : همین امروز برام دعوت نامه اومد با افزایش قیمت لعنت به شرف نداشتشون سقف فلز اتو از پارسال ک گفتن قیمت 670تمام شده الان برای من تمام شد 750لعنت بهشون زنگ زدم خیلی قاطع گفت افزایش خورده واقعا نمیدونم باید واریز کنم یا قیمت الکی هست
207پانا : سلام دوست عزیز شما واریزی اول و دوم درچه تاریخ واریزوج انجام دادین
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : چرا کوئیک؟؟؟ حداقل شاهین بدن بهمون 😂
فروش فوق العاده : میشه فروش فوق العاده ساینا اس به کوییک تبدیل کنیم؟
ساینا اس بهمن : اصلا هیچ فروش فوق العاده بهمن چه 6چه7فاکتور نشده دروغ میگن بنده دوستم 6هست خودمم 10بهمن هنوز فاکتور نشده 6 چطور 7شده