این روزها تمام پادشاهان بی چون و چرا شتاب (چه در بخش تیونینگ و چه در بخش خودروهای استاندارد) از کشورهای سر سبز اروپایی نشات گرفته اند.
با این وجود استثنائاتی هم در این زمینه وجود دارند و شرکت آمریکایی AMS به عنوان تیونر قدرتمند ترین و سریعترین نیسان های GT-R جهان، بی هیچ شک و تردیدی یکی از همین موارد است.
پشت فرمان این هیولا، بعد از گذشت پنج ثانیه از آغاز حرکت، در حالی که سرعت از حدود 190 کیلومتر در ساعت گذشته، مسیر رو به پایان است، اما در کمال تعجب هنوز سه دنده دیگر برای پیشروی وجود دارد.
فقط خدا می داند که حداکثر سرعت این ماشین در صورت حذف محدود کننده های الکترونیکی به چه رقمی خواهد رسید. هرچه باشد با وجود 1500 اسب بخار، قدرت تولیدی حتی از خاص ترین نسخه های تولیدی بوگاتی ویرون نیز بیشتر است.
این نیسان علیرغم تیونینگ گسترده فنی، ظاهری کاملا شبیه به جی تی آر های دست نخورده کارخانه دارد.
ولی این یک ماشین ژاپنی سر به راه نیست، در واقع ترجیح می دهم که آن را یک شیطان تبعه آمریکا صدا کنم که فقط برای بازی کردن با روح و روان شما طراحی شده است.
این گودزیلایی است که از دارو های تحریک کننده رشد استفاده کرده و در کنار آن هر دارو تقویت کننده ای را می توانید تصور کنید.
به هرحال بعد از شروع تنها 5 ثانیه از آغاز حرکت، سرعت این نیسان به شکل ترسناک و مضحکی زیاد شده ولی خوشبختانه فضای کافی برای ترسیدن بیشتر وجود ندارد و ناچار به ترمز گیری هستم.
خالقان این اثر جز تیونر های فوق حرفه ای و بنام در عرصه ساخت خودروهای ویژه مسابقات درگ هستند و در کارنامه خود، خودرو هایی با اسب بخار های فوقالعاده زیاد را به وفور دارند.
در رزومه مارتین سابقه مهندسی مکانیک در شرکت میتسوبیشی به چشم می خورد که بخصوص در ساخت محصولاتی همانند گالانت VR4، اکلیپس و در نهایت پلتفرم Evolution نقش داشته است. از سال 2008 مارتین و تیمش تمام وقت و منابع خود را متمرکز بر تیونینگ مدل های GT-R کرده اند. البته آنها تیونینگ هر چیزی از هیوندا تا پورشه را نیز بر اساس سفارش مشتریان انجام می دهند.
این روز ها نیز تیم AMS به علاوه 30 مهندس دیگر همه مدل های اصلی و فابریک را به مرکز 18000 هزار فوت مربع خود می آورند تا بازده آنها را بالاتر ببرند.
بر می گردیم به نیسان مورد بحث، AMS پکیج های GT-R متفاوتی را به شما ارائه می کند: 6، 9، 10 و 12 که هر کدام ضربدر 100 تقریباً برابر با قدرت خروجی نهایی هر پکیج است.
به این دلیل از کلمه تقریباً استفاده شد که سوخت مصرفی نیز نوع خاصی است. بنابر مقدار نیرو نهایی که خریدار سفارش می دهد نوع سوخت نیز ربط دارد.
قبل از نصب پکیج های سفارشی، مهندسین شرکت تمام تست های لازم را انجام داده و ضعف های خودرو در چسبندگی و انتفال نیرو را سنجیده اند.
مهندسین اطلاعات وارد شده به موتور VR38DETT را تحلیل کرده و پس از تحلیل های فراوان به کمک برنامه SolidWorks 3D CAD طرح دقیق و اولیه کیت های توربو را طراحی کرده و سپس پس از ساخت کیت ها توربو و نصب آن بر روی موتور، تازه شروع به انجام تست های خیابانی و عملی می کنند.
البته توجه ویژه مهندسین در تست های خیابانی بر روی دوام موتور است
بنابراین آنها لیست بلند بالایی از قطعات داخلی تقویت شده (که بیشتر آنها دست ساز نیز هستند) را برای Alpha 12 استفاده کرده اند.
طبق گفته رییس بخش فروش شرکت Eric Guadi ؛ مهندسان از 5 یا 6 موتور برای تست استفاده کردند تا سرانجام توانستند بهترین میزان عملکرد را در طولانی مدت، تخمین بزنند.
بالانس نهایی و تراش کاری بسیار دقیق قطعات موتور، هنر این صنعتگران را در حرفه تیونینگ به نمایش می گذارد. موتور حالا 4 لیتر حجم دارد و روی آن را با AMS CNC و سر سیلندر مسابقه ایی شرکت Ferrea و میل سوپاپ های ساخت شرکت Bespoke نصب شده اند.
توربو های بزرگتر، اینترکولر جدید جلو، طراحی مجدد فیلتر های هوا، کیت های مجزا و اگزوز کاملا جدید. همه و همه باهم در کنار ECU ریمپ شده و واسطه ورودی COBB در تولید قدرت عظیم پیشرانه نقش دارند.
جعبه دنده 6 سرعته دو کلاجه BorgWarner نیز با جعبه دنده حرفه ای از برند Shephered مجهز به کیت Dodson (برای بهبود بخشیدن به روغن کاری، تعویض دنده و غیره) تعویض شده است.
بنا به سلیقه و در خواست مشتری، اکسل و مبدل کاتالیستی نیز می تواند با انواع مسابقه ای یا حرفه ای جایزگین شود که البته قیمت بیشتری را هم در بر می گیرد.
حداکثر قدرت خروجی Alpha 12 برابر با 1100 اسب بخار و گشتاور 900 lb-ft با بنزین اکتان 95 است اما اگر قدرت خیلی بیشتری می خواهید از سوخت مسابقه ایی نیز می توانید استفاده کنید که توانی فوقالعاده برابر 1500 اسب بخار و گشتاور 1050 lb-ft را تولید می کند. چنین قدرتی، در یک کلمه خارقالعاده است.
به شخصه Alpha 9 با 800 اسب بخار را بررسی کرده بودم. تجربه متفاوتی از یک خودرو بود. حالا فرض کنید 300 اسب بخار اضافه چکار می تواند انجام دهد.
موضوع جالب بعدی در این خودرو این است که خشونت و استحکامی که از خود در مسیر مستقیم نشان می دهد درون پیچ ها نیز ادامه دارد.
اگر بخواهم مثالی برای شتاب گیری این خودرو بزنم مسلما مثالی بهتر از به پرواز در آمدن جنگنده F/A-18 Super Hornet از روی ناو جنگی نیست.
دلیل این مثال این بود که هم خودرو و هم جت هنگام شروع به حرکت كردن در یک لحظه کاملا حجیم، سنگدل می شوند و بی رحمانه فشار سهمگین G را به شما وارد می کنند، از همه شگفت انگیز تر چسبندگی لاستیک های Nitto است.
سیستم کنترل کشش باز طراحی شده به منظور لانچ بهتر خودرو، از نکات جالب این پروژه است. در یک جمله برای توصیف این خودرو می توان گفت که شما شتاب راکت، عملکرد و چسبندگی یک خودرو مسابقه ای فرمول و کیفیت سواری اروپایی را توامان تجربه می کنید و چنین ترکیبی در کمتر خودرو دیگری در جهان قابل مشاهده است.
مهم ترین نکته اینکه در نهایت همه این تجربیات و اعداد ارقام کمتر از یک ملیون دلار برای شما خرج بر می دارد.
قیمت نهایی برای مدل Alpha 12 برابر با 200 هزار دلار است. این در حالی است که با این مقدار پول سریعترین و پر شتاب ترین خودرو سوپر اسپرت دنیا را سوار خواهید شد. وقت آن رسیده است تا مقایسه آمار و ارقام Alpha 12 بیشتر خودش را به شما نمایش دهد.
نتیجه نهایی نهایتا در یک خط خلاصه می شود؛ با این وجود که این خودرو کاملا و بی رقیب است اما شرکت AMS به آن راضی نبوده و سعی کرد سطح عملکرد این خودرو بالاتر ببرد که البته موفق هم شده است.
مدل جهش یافته Alpha 12 را با نام Alpha Omega می خوانند، برای ثبت رکورد های تازه در راه است. در واقع این گودزیلا به حدی سریع شده که به جرات می توان گفت از هایپر کارها نیز سریعتر است.