20 تصادف باورنکردنی پراید!

 

20 تصادف باورنکردنی پراید!

 
خودرو های نا امن در سرتاسر دنیا کم نیستند، در بسیاری از کشورهای جهان که قوانین سخت گیرانه ای در خصوص ایمنی خودروها وجود ندارد، تولید مدل های ارزان قیمت و قدیمی با ایمنی ناچیز رایج است.
 
مثال بارز این شرایط، خودروهای عرضه شده در بازار هند هستند که در نمونه های پایه (فاقد ایربگ) معمولا صفر ستاره ایمنی دریافت می کنند.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
یا در نمونه دیگر، تولید فولکس واگن استیشن نسل دوم (مربوط به دهه 70 میلادی) تا سال 2014 در برزیل ادامه داشت و در نهایت با تغییر قوانین و اجباری شدن نصب ایربگ، فولکس واگن برزیل سرانجام تصمیم به توقف تولید این خودرو دوست داشتنی اما نا امن (در مقیاس امروزی) گرفت.
 
ماجرای پراید نیز کم و بیش به همین ترتیب است، تولید این مدل در واقع به دلیل بی رقیب بودن در بازار فروش و نبود قوانین سخت گیرانه ایمنی همچنان ادامه دارد و در دنیای تجاری امروزی نیز، کمتر شرکتی در شرایط مشابه سایپا به فکر بهبود ایمنی می افتد.
 
البته بخش مهندسی سایپا تاکنون یکبار نسبت به افزایش ایمنی و تقویت شاسی پراید اقدام کرده اند و نتیجه آن توقف تولید مدل اصلی پراید و ظهور مدل های موسوم به X100 از سال 1389 بوده است که بر اساس اطلاعات رسمی، نسبت به مدل قدیمی ایمن تر شده است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
با این حال کم و کیف ایمنی پراید، همچنان روشن نیست و فارغ از بحث استاندارد های CE که ظاهرا در اسپانیا مورد آزمون واقع می شوند، پراید نیز مانند سایر خودروهای تولیدی کشورمان تاکنون مورد آزمون های ایمنی فرا استاندارد سازمان های مستقلی نظیر EURO NCAP قرار نگرفته است.
 
در واقع به گفته سایپا و سازمان استاندارد، پراید استاندارد های ایمنی الزامی در ایران که منطبق بر استاندارد CE اروپا هستند را پاس می کند، اما این استاندارد در واقع بسیار ساده است و در اتحادیه اروپا و بسیاری کشورهای دیگر، تست های تصادف فراتر از این سطح CE و براساس موازین سازمان  NCAP یا IIHS و NHTSA انجام می شود که هر چند سال یکبار مورد باز بینی و به روز رسانی قرار می گیرند.
 
فارغ از این مسئله، در داخل کشور نیز تنها نهاد و سازمان نگران در خصوص ایمنی خودروها، پلیس بوده است که ظرف چند سال اخیر با فشار بر خودروسازان موفق به اجباری کردن نصب ترمز ABS و ایربگ شد.
 
اما تاکنون شاهد نمود قانونی نگرانی ها در خصوص ایمنی خودروهای تولید در کشور نبوده ایم، آنچنان که نه تنها پراید، بلکه نیسان وانت یا کامیون های اصطلاحا خاور نیز با تکنولوژی و مشخصات ایمنی مربوط به نیم قرن پیش همچنان بر روی خط تولید قرار دارند.
بنابراین طبیعتا سخت گیری های قانونی نیز نسبت به تردد پراید و سایر خودروهای نا امن، در جاده ها بی مورد و غیر قابل اجرا به نظر می رسد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
آنهم در شرایطی که تقریبا همگان می دانند که رانندگی سریع و استفاده خارج از شهری از چنین خودروهایی منطقی و عقلانی نیست، اما از طرف دیگر نبود جایگزین مناسب و ضعف کلی سیستم حمل و نقل عمومی نیز مانع از عدم استفاده از خودروهای نا امن می شود.
 
بنابراین در چنین وضعیت غمناکی، هیچ جای تعجب ندارد که هر روزه شاهد تصادفات عجیب و غریبی در کشورمان باشیم، تصادفانی که گاهی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند تا بلکه سطح اگاهی عمومی نسبت به خطرناک بودن رانندگی بی احتیاط افزایش یابد.
 
بر طبق شواهد، این روش ظاهرا نتایجی را نیز به دنبال داشته است، آنچنان که طی چند سال گذشته علیرغم افزایش تعداد قابل توجه رانندگان و خودروها، از آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای در کشورمان کاسته شده است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
آنهم در شرایطی که خودروسازان متاسفانه اهمیت چندانی به مسائل ایمنی محصولات خود نمی دهند و سطح ایمنی عمده ماشین های موجود در کشور نسبت به چند سال قبل تفاوت محسوسی نداشته است.
 
به هر روی قصد داریم تا در ادامه این مطلب، تصاویر شماری از عجیب و غریب ترین تصادفات مربوط به خودرو پراید در چند ماه اخیر را باهم مرور کنیم.
 
تصاویری که شاید در نگاه اول عجیب و حتی جالب به نظر برسند اما متاسفانه با درد و اندوه عظیمی همراه هستند و در عمده موارد به فوت یا جرح هموطنانمان منجر شده اند.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
بسیاری افراد، ایمنی پراید را برای رانندگی در شهر کافی می دانند، اما آنطور که در این تصویر مشخص است در شهر نیز تصادفات هولناکی اتفاق می افتد که خودروهای ایمن را می طلبد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
وجود کپسول آتشن نشانی در خودرو، یکی از نکات ایمنی غیر اجباری اما بسیار مفید فایده است که می تواند در شرایط بحرانی از بروز خسارات مادی و حتی جانی جلوگیری کند.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
در توضیح این حادثه، علت از دست رفتن کنترل خودرو نه بی احتیاطی راننده بلکه ترکیدن چرخ عنوان شده بود، اتفاقی که می تواند برای هر خودرویی رخ دهد اما هر خودرویی در صورت ترکیدن چرخ، نصف نمی شود!
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
میزان آسیب وارده به خودروهای نا امن در سرعت های کمتر از 100 کیلومتر، در بسیاری موارد با تصادفات مربوط به سرعت های بیش از 250 کیلومتر خودروهای ایمن قابل قیاس است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
تصویر دیگری از تصادف های منجر به دو نیم شدن پراید.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
مینی بوس برخلاف کامیون های موجود در کشورمان، ارتفاع چندان زیادی ندارد اما نتیجه تصادف پراید و مینی بوس شبیه تصادف سایر خودروها با کامیون است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
نتیجه تصادف پراید و کامیون شبیه تصادف هیچ خودرو دیگری با کامیون نیست، خودرو تقریبا به حالت ورق فلزی در آمده است و کامیون به کلی از روی آن رد شده.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
مقاومت ستون های سقف در برابر نیرو و و شرایط واژگونی، یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم خودروهای ایمنی و غیر ایمن است که متاسفانه این مورد در استانداردهای حداقلی مورد توجه قرار نمی گیرد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
معمولا در طراحی شاسی و بدنه خودروهای مدرن، نقاط شکست برای جذب ضربات تصادفات و جلوگیری از تغییر شکل کابین لحاظ می شود، اما در خصوص پراید علیرغم جذب وسیع ضربه (به دلیل تغییر شکل قابل توجه بدنه و شاسی) کابین سرنشینان نیز به راحتی دچار تغییر شکل و آسیب های بسیار شدید می شود.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
ضربه از گوشه سمت چپ که منجر به از بین رفتن صندوق و دفرمه شدن سقف، ستون C ، درب عقب، اکسل عقب، رکاب و حتی درب راننده شده است و جالب آنکه راننده خوش خیال و جان بر کف همچنان مشغول رانندگی با این خودرو در اتوبان است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
شدت آسیب دیدگی بدنه به شکلی است که در عقب تقریبا یک متر به سمت جلو حرکت کرده و مسیر در سمت شاگرد را مسدود کرده است، در مقابل، مقاومت قالپاق که حتی از جای خود خارج نشده، در چنین تصادفی سنگینی جای تعجب دارد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
تغییر شکل وحشتناک سقف و مقاومت عجیب شیشه لچکی عقب (بر روی ستون سی) که در مدل های جدید پراید حذف شده است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
ضعف رکاب و محل اتصال ستون های A به سقف منجر به چنین شرایطی شده است، این تصویر موسوم به “پراید سر به زیر (خجالت زده)” در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی پیدا کرد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
نمونه ای دیگر از تصادف شهری عجیب و غریب.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
ایمنی پژو 206 فرانسوی در زمان تولید 3 ستاره ایمنی یورو ان کپ بوده است، اما تصادف گوشه به گوشه این خودرو با پراید مدل بالا (با پلت فرم X100) حکایت از آسیب دیدگی تقریبا مشابه دو خودرو دارد. این تصویر به تنهایی می تواند دلیلی بر افزایش ایمنی پراید های جدید و ضعف ایمنی پژو 206 باشد. خودروهایی که به هرحال کاربرد شهری دارند و در تصادفات خارج شهری می توانند خطر آفرین شوند.
بر طبق اطلاعات رسمی، در ایران علاوه بر مرگ سالانه 17 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی، بیش از 150 هزار نفر از هموطنانمان نیز دچار معلولیت و نقص عضو می شوند، همچنین هزینه مادی تصادفات رانندگی با جنگ تحمیلی هشت ساله قابل قیاس است.
 
از این رو تلاش برای تولید خودروهای ایمن، بهبود شرایط راه ها، افزایش فرهنگ رانندگی و هر اقدام دیگری در راستای کاهش این آمار و ارقام وحشتناک، تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی و نمود عینی تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود و امیدواریم روزی صنعت گران و قانون گذاران کشورمان نیز با جدیت بیشتری در راستای بهبود شرایط ایمنی و کاستن از تلفات رانندگی گام بردارند.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پراید , تصادف پراید , سایپا , ایمنی خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

24 نظر

کاربر: m&z
18

جالب اینجاست که در مسیرهای خارج از شهر در حالی که بسیاری از خودروهای مدل بالا و ایمن با رعایت قوانین و سرعت مجاز رانندگی میکنند متاسفانه پراید سوارها و نیسان سوارها همواره در خط سرعت و با بیشترین عجله ممکن برای رسیدن به مقصد در حال حرکتند! بارها شاهد بودیم که پرایدی به سپر ماشین مدل بالا چسبونده و در حال چراغ دادن برای سبقت می باشد!!!
16:17  1395/06/31
پاسخ دادن
محمدرضا از کرج
34

من مقصرم
تو مقصری
ما مقصریم
ملت ایران مقصرند
خودمون با خرید پراید این بلاها رو سرخودمون میاریم
اگه ملت یکپارچه و متحد شوند و پراید نخرند سایپا هم مجبور میشه ماشین بهتری جایگزینش کنه و خط تولید پراید رو برای همیشه تعطیل میکنه
هر چی سر ملت میاد حقشه
خلایق هر چه لایق
از ماست که برماست
00:58  1395/06/30
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
13

اونکه درسته!اگر همان سریال ناگوارچند سال پیش آتش گرفتن های پژو 405 در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاد،حتمن با تحریم مردمی،تولیدش تعطیل شده بود!والبته با پیگیری مقامات حکومتی مدیرش هم یا زندان بود یا جریمه میلیاردی می شد!
11:42  1395/06/30

محمدرضا از کرج
8

من مقصرم
تو مقصری
ما مقصریم
ملت ایران مقصرند
خودمون با خرید پراید این بلاها رو سرخودمون میاریم
اگه ملت یکپارچه و متحد شوند و پراید نخرند سایپا هم مجبور میشه ماشین بهتری جایگزینش کنه و خط تولید پراید رو برای همیشه تعطیل میکنه
هر چی سر ملت میاد حقشه
خلایق هر چه لایق
از ماست که برماست
00:54  1395/06/30
پاسخ دادن
مصرف کننده بیچاره
7

واقعا جای تاسف داره که بعد از چندین سال باید بجای ارتقا این خودرو برعکس از کیفیتش بزنن و حتی ورقی که باید 2 مصرف بشه زیر 1 دارن برای پراید کار میکنن اونوقت با 20 میلیون تحویلت میدن و دم از سایپا یعنی اطمینان هم میزنن

خودروی صفر من تحویل گرفتم بعد از یک سال ترمزش خوب نمیگرفت وقتی رفتم معاینه فنی گفتن ترمز چرخ عقب معیوبه بردم مکانیک گفت از کارخونه لنتای کاسه عقب جا نزده بودن تازه فهمیدم واقعا سایپا چه خبره

هر خودرویی که میگیری باید ببری آچارکشی ببینی وسایلاش رو درست بستن یا نه
بیچاره مردم
13:44  1395/06/29
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
7

اونکه درسته والبته بعضی مکانیک های نمایندگی دست کمی از سازنده اش ندارند.من که تعمیرگاه بیرون خیلی بهتر کارم را انجام دادم.برام سواله که ماشین یک سار کارکرده که معاینه فنی نمی خواهد؟!!
15:13  1395/06/29

اهل فهم
22

با پراید هر کس بیشتر از 80 تا 90 بره...خودش را بدار اویخته و با دست خودش خودش را نابود میکند...در باکو و ارمنستان حد اکثر سرعت 80 میباشد وهیچ کشتاری هم ندارد....حالا که ماشین ایمن نداریم مجبورم نیستیم 130 و 140 با این زاقارت بریم..خودتون بخودتون رحم کنید و یواش برید...
11:15  1395/06/29
پاسخ دادن
حسن
10

متاسفانه رانندگی ما ایرانی ها فاجعه باره و در رانندگی هم مثل خیلی چیزهای دیگه بی فرهنگیم.
16:34  1395/06/29

غلامی
5

با 20 تومن انتظار سوار شدن بر بنز را نداشته باشین
08:52  1395/06/29
پاسخ دادن
r
7

شما تو سایت دیوار یک نگاه به خودروهای دست دوم کیش و قشم بنداز بنداز ببین با 20 تومن مردم چی میتونن سوار بشن
15:54  1395/06/31

شاهسون
3

شما اگر خودتون پراید دارین اگر جرئت داری با سرعت بیشتر از 120 تا برو اونوقت احساس هیجان و مرگ در هوا (بخاطر سبکی پراید ) رو تجربه می کنی
12:19  1395/07/01

رضا
9

مهم این است تولید کنندگان این ماشین و حتی چند نسل بعد از انها سوار این ماشینها نمیشوند وقط مردم نگون بخت باید هزینه مادی و معنوی سواری با این ماشین بدهند
22:23  1395/06/28
پاسخ دادن
وحید
14

غیر از نظرات همه دوستان که درست و قابل احترامه ، به نظر من فعلا و در یک اقدام اولیه ، برای کاهش تلفات ناشی از پراید ، باید عبور پراید از پلیس راه و به عبارتی ورود پراید به جاده های خارج شهری ممنوع شود و پراید فقط یه ماشین درون شهری باشد ... مطمئنا این اقدام در کاهش تلفات و کشته های جاده ای موثر خواهد بود .
ممنون
22:04  1395/06/28
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
5

اونکه بله،اگر هم ممنوع نمی کنند،لااقل مث شرکت های معتبر جهانی براش سقف سرعت تعریف کنند که دیگر ملت نتوانند باهاش 160 تا پرواز کنند!
15:17  1395/06/29

علی
0

میدونستین هفتاد درصد تلفات جاده ای مال پرایده؟
ترمز که نداره.
ایربگ نداشته باشه بهتره.
شاسیشم که با دست خم میشه.
چی داره؟؟؟

یادم رف مدل سفارشیش چرخ داره
(رینگ فولادی سالهاست از رده خارج شده مگر در ماشین هایی که میخواهند ارزون در بیاد و تو نا کجا اباد استفاده میشه مثه یاریس که دونسخه داشت)
18:52  1395/07/11

امیر(سابق)
15

من قبلا هم تو این سایت عرض کردم. یک سال پیش برای کاری رفته بودم شرکت....... که بدنه پراید و چند ماشین دیگه تولید میکردند. از سقف تا کف پراید از ورق زیر یک میل استفاده میشد که واقعا فاجعه تو صنعت خودروسازی حساب میشه. ال90 قبلا که فرانسویها بودند برای شاسی و رکاب از ورق2 و بدنه ورق1.5 استفاده میشد ولی الان کلا از ورق یک استفاده میشه
21:38  1395/06/28
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

واقعن هم جای تاسف بسیار دارد. یه بار برای فرار از تصادف،فرمان دادم ولی سمت درب ام به گلگیر جلو پراید صفر برخورد کرد.درب ماشین کمی موج برداشت بدون رنگ دراومد،ولی پراید به اندازه یه مشت داخل رفت.اگر با سپر جلو زده بودم که دیگه مث این عکس ها می شد.
23:12  1395/06/28

فرزاد
16

لطفا مقاله,ای مقایسه،ای از تعداد و طرز کشته شدن مردم عراق و افغانستان در حوادث جنگی با کشته شدگان مردم کشور خودمون توسط خودروهای داخلی بنویسید تا ما بدونیم سوار چه چیزهایی میشیم و کدام خطرناکتر است!
21:07  1395/06/28
پاسخ دادن
Sepehr
26

اینجا ایران است😁
21:06  1395/06/28
پاسخ دادن
غلام
16

صدای ما را از سایپا می شنوید...
08:54  1395/06/29

کادگر
15

بهتره بگیم صدای گریه مارا از سابپا میشنوید..
21:04  1395/06/29

نادری
8

من خودم هفت سال پراید داشتم با اینکه خیلی احتیاط میکردم یبار در حین دور زدن فلکه ای با سرعت سی تا بعلت لغزندگی ناشی از آب فضای سبز اطراف میدان لیز خوردم و از روی گارد ریل پریدم و توی کانال آب افتادم . پشت سرمن زانتیایی بود که به گارد ریل خورد و متوقف شد. خاطره تلخی بود ..
من خودم سه علت برا تصادفم میتونم بگم..
1. کم تجربگی ..که باعث شد بد فرمان بدم
2. نقص میدان و قصور شهرداری ...میدان بجای اینکه دایره باشد بیضی کشیده ای بود.
3. ایمنی ضعیف وسبکی بیش از حد پراید
21:16  1395/06/29

غلام
6

اتفاقا صدای سایپا صدای خنده س از بس دارن میخندن بهمون
09:44  1395/06/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم
رسول : مبارک داداش شماره پذیرش روبگو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما
207 tu3 : دوستان tu3 دی و بهمن دعوتنامه برای کسی نیومده؟
پدرام : همه ماشینایی که ترمز چرخ عقب کاسه ای هست مثل هم ریگلاژ میشن باید ببری از تو کاسه چرخ ریگلاژ کنی.
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه