20 تصادف باورنکردنی پراید!

 

20 تصادف باورنکردنی پراید!

 
خودرو های نا امن در سرتاسر دنیا کم نیستند، در بسیاری از کشورهای جهان که قوانین سخت گیرانه ای در خصوص ایمنی خودروها وجود ندارد، تولید مدل های ارزان قیمت و قدیمی با ایمنی ناچیز رایج است.
 
مثال بارز این شرایط، خودروهای عرضه شده در بازار هند هستند که در نمونه های پایه (فاقد ایربگ) معمولا صفر ستاره ایمنی دریافت می کنند.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
یا در نمونه دیگر، تولید فولکس واگن استیشن نسل دوم (مربوط به دهه 70 میلادی) تا سال 2014 در برزیل ادامه داشت و در نهایت با تغییر قوانین و اجباری شدن نصب ایربگ، فولکس واگن برزیل سرانجام تصمیم به توقف تولید این خودرو دوست داشتنی اما نا امن (در مقیاس امروزی) گرفت.
 
ماجرای پراید نیز کم و بیش به همین ترتیب است، تولید این مدل در واقع به دلیل بی رقیب بودن در بازار فروش و نبود قوانین سخت گیرانه ایمنی همچنان ادامه دارد و در دنیای تجاری امروزی نیز، کمتر شرکتی در شرایط مشابه سایپا به فکر بهبود ایمنی می افتد.
 
البته بخش مهندسی سایپا تاکنون یکبار نسبت به افزایش ایمنی و تقویت شاسی پراید اقدام کرده اند و نتیجه آن توقف تولید مدل اصلی پراید و ظهور مدل های موسوم به X100 از سال 1389 بوده است که بر اساس اطلاعات رسمی، نسبت به مدل قدیمی ایمن تر شده است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
با این حال کم و کیف ایمنی پراید، همچنان روشن نیست و فارغ از بحث استاندارد های CE که ظاهرا در اسپانیا مورد آزمون واقع می شوند، پراید نیز مانند سایر خودروهای تولیدی کشورمان تاکنون مورد آزمون های ایمنی فرا استاندارد سازمان های مستقلی نظیر EURO NCAP قرار نگرفته است.
 
در واقع به گفته سایپا و سازمان استاندارد، پراید استاندارد های ایمنی الزامی در ایران که منطبق بر استاندارد CE اروپا هستند را پاس می کند، اما این استاندارد در واقع بسیار ساده است و در اتحادیه اروپا و بسیاری کشورهای دیگر، تست های تصادف فراتر از این سطح CE و براساس موازین سازمان  NCAP یا IIHS و NHTSA انجام می شود که هر چند سال یکبار مورد باز بینی و به روز رسانی قرار می گیرند.
 
فارغ از این مسئله، در داخل کشور نیز تنها نهاد و سازمان نگران در خصوص ایمنی خودروها، پلیس بوده است که ظرف چند سال اخیر با فشار بر خودروسازان موفق به اجباری کردن نصب ترمز ABS و ایربگ شد.
 
اما تاکنون شاهد نمود قانونی نگرانی ها در خصوص ایمنی خودروهای تولید در کشور نبوده ایم، آنچنان که نه تنها پراید، بلکه نیسان وانت یا کامیون های اصطلاحا خاور نیز با تکنولوژی و مشخصات ایمنی مربوط به نیم قرن پیش همچنان بر روی خط تولید قرار دارند.
بنابراین طبیعتا سخت گیری های قانونی نیز نسبت به تردد پراید و سایر خودروهای نا امن، در جاده ها بی مورد و غیر قابل اجرا به نظر می رسد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
آنهم در شرایطی که تقریبا همگان می دانند که رانندگی سریع و استفاده خارج از شهری از چنین خودروهایی منطقی و عقلانی نیست، اما از طرف دیگر نبود جایگزین مناسب و ضعف کلی سیستم حمل و نقل عمومی نیز مانع از عدم استفاده از خودروهای نا امن می شود.
 
بنابراین در چنین وضعیت غمناکی، هیچ جای تعجب ندارد که هر روزه شاهد تصادفات عجیب و غریبی در کشورمان باشیم، تصادفانی که گاهی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند تا بلکه سطح اگاهی عمومی نسبت به خطرناک بودن رانندگی بی احتیاط افزایش یابد.
 
بر طبق شواهد، این روش ظاهرا نتایجی را نیز به دنبال داشته است، آنچنان که طی چند سال گذشته علیرغم افزایش تعداد قابل توجه رانندگان و خودروها، از آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای در کشورمان کاسته شده است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
 
آنهم در شرایطی که خودروسازان متاسفانه اهمیت چندانی به مسائل ایمنی محصولات خود نمی دهند و سطح ایمنی عمده ماشین های موجود در کشور نسبت به چند سال قبل تفاوت محسوسی نداشته است.
 
به هر روی قصد داریم تا در ادامه این مطلب، تصاویر شماری از عجیب و غریب ترین تصادفات مربوط به خودرو پراید در چند ماه اخیر را باهم مرور کنیم.
 
تصاویری که شاید در نگاه اول عجیب و حتی جالب به نظر برسند اما متاسفانه با درد و اندوه عظیمی همراه هستند و در عمده موارد به فوت یا جرح هموطنانمان منجر شده اند.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
بسیاری افراد، ایمنی پراید را برای رانندگی در شهر کافی می دانند، اما آنطور که در این تصویر مشخص است در شهر نیز تصادفات هولناکی اتفاق می افتد که خودروهای ایمن را می طلبد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
وجود کپسول آتشن نشانی در خودرو، یکی از نکات ایمنی غیر اجباری اما بسیار مفید فایده است که می تواند در شرایط بحرانی از بروز خسارات مادی و حتی جانی جلوگیری کند.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
در توضیح این حادثه، علت از دست رفتن کنترل خودرو نه بی احتیاطی راننده بلکه ترکیدن چرخ عنوان شده بود، اتفاقی که می تواند برای هر خودرویی رخ دهد اما هر خودرویی در صورت ترکیدن چرخ، نصف نمی شود!
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
میزان آسیب وارده به خودروهای نا امن در سرعت های کمتر از 100 کیلومتر، در بسیاری موارد با تصادفات مربوط به سرعت های بیش از 250 کیلومتر خودروهای ایمن قابل قیاس است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
تصویر دیگری از تصادف های منجر به دو نیم شدن پراید.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
مینی بوس برخلاف کامیون های موجود در کشورمان، ارتفاع چندان زیادی ندارد اما نتیجه تصادف پراید و مینی بوس شبیه تصادف سایر خودروها با کامیون است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
نتیجه تصادف پراید و کامیون شبیه تصادف هیچ خودرو دیگری با کامیون نیست، خودرو تقریبا به حالت ورق فلزی در آمده است و کامیون به کلی از روی آن رد شده.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
مقاومت ستون های سقف در برابر نیرو و و شرایط واژگونی، یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم خودروهای ایمنی و غیر ایمن است که متاسفانه این مورد در استانداردهای حداقلی مورد توجه قرار نمی گیرد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
معمولا در طراحی شاسی و بدنه خودروهای مدرن، نقاط شکست برای جذب ضربات تصادفات و جلوگیری از تغییر شکل کابین لحاظ می شود، اما در خصوص پراید علیرغم جذب وسیع ضربه (به دلیل تغییر شکل قابل توجه بدنه و شاسی) کابین سرنشینان نیز به راحتی دچار تغییر شکل و آسیب های بسیار شدید می شود.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
ضربه از گوشه سمت چپ که منجر به از بین رفتن صندوق و دفرمه شدن سقف، ستون C ، درب عقب، اکسل عقب، رکاب و حتی درب راننده شده است و جالب آنکه راننده خوش خیال و جان بر کف همچنان مشغول رانندگی با این خودرو در اتوبان است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
شدت آسیب دیدگی بدنه به شکلی است که در عقب تقریبا یک متر به سمت جلو حرکت کرده و مسیر در سمت شاگرد را مسدود کرده است، در مقابل، مقاومت قالپاق که حتی از جای خود خارج نشده، در چنین تصادفی سنگینی جای تعجب دارد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
تغییر شکل وحشتناک سقف و مقاومت عجیب شیشه لچکی عقب (بر روی ستون سی) که در مدل های جدید پراید حذف شده است.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
ضعف رکاب و محل اتصال ستون های A به سقف منجر به چنین شرایطی شده است، این تصویر موسوم به “پراید سر به زیر (خجالت زده)” در شبکه های اجتماعی بازتاب وسیعی پیدا کرد.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
نمونه ای دیگر از تصادف شهری عجیب و غریب.
 
20 تصادف باورنکردنی پراید!
ایمنی پژو 206 فرانسوی در زمان تولید 3 ستاره ایمنی یورو ان کپ بوده است، اما تصادف گوشه به گوشه این خودرو با پراید مدل بالا (با پلت فرم X100) حکایت از آسیب دیدگی تقریبا مشابه دو خودرو دارد. این تصویر به تنهایی می تواند دلیلی بر افزایش ایمنی پراید های جدید و ضعف ایمنی پژو 206 باشد. خودروهایی که به هرحال کاربرد شهری دارند و در تصادفات خارج شهری می توانند خطر آفرین شوند.
بر طبق اطلاعات رسمی، در ایران علاوه بر مرگ سالانه 17 هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی، بیش از 150 هزار نفر از هموطنانمان نیز دچار معلولیت و نقص عضو می شوند، همچنین هزینه مادی تصادفات رانندگی با جنگ تحمیلی هشت ساله قابل قیاس است.
 
از این رو تلاش برای تولید خودروهای ایمن، بهبود شرایط راه ها، افزایش فرهنگ رانندگی و هر اقدام دیگری در راستای کاهش این آمار و ارقام وحشتناک، تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی و نمود عینی تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود و امیدواریم روزی صنعت گران و قانون گذاران کشورمان نیز با جدیت بیشتری در راستای بهبود شرایط ایمنی و کاستن از تلفات رانندگی گام بردارند.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پراید , تصادف پراید , سایپا , ایمنی خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

24 نظر

آرمان
6

اگه پراید نخریم هم ساینا و محصولات آشغال دیگه ای جایگزین میکنن ولی خداییش فقط پرایده فقط سایپاس مثلا ایرانخودرو بنز تولید می کنه همه ماشین های ایرانی آشغالن حتی بنز هم وارد کنن باز ایربگ جانبی و بقیه وسایلشو نمیزنن
02:20  1398/03/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
18

جالب اینجاست که در مسیرهای خارج از شهر در حالی که بسیاری از خودروهای مدل بالا و ایمن با رعایت قوانین و سرعت مجاز رانندگی میکنند متاسفانه پراید سوارها و نیسان سوارها همواره در خط سرعت و با بیشترین عجله ممکن برای رسیدن به مقصد در حال حرکتند! بارها شاهد بودیم که پرایدی به سپر ماشین مدل بالا چسبونده و در حال چراغ دادن برای سبقت می باشد!!!
16:17  1395/06/31
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا از کرج
34

من مقصرم
تو مقصری
ما مقصریم
ملت ایران مقصرند
خودمون با خرید پراید این بلاها رو سرخودمون میاریم
اگه ملت یکپارچه و متحد شوند و پراید نخرند سایپا هم مجبور میشه ماشین بهتری جایگزینش کنه و خط تولید پراید رو برای همیشه تعطیل میکنه
هر چی سر ملت میاد حقشه
خلایق هر چه لایق
از ماست که برماست
00:58  1395/06/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
13

اونکه درسته!اگر همان سریال ناگوارچند سال پیش آتش گرفتن های پژو 405 در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاد،حتمن با تحریم مردمی،تولیدش تعطیل شده بود!والبته با پیگیری مقامات حکومتی مدیرش هم یا زندان بود یا جریمه میلیاردی می شد!
11:42  1395/06/30

گزارش
محمدرضا از کرج
8

من مقصرم
تو مقصری
ما مقصریم
ملت ایران مقصرند
خودمون با خرید پراید این بلاها رو سرخودمون میاریم
اگه ملت یکپارچه و متحد شوند و پراید نخرند سایپا هم مجبور میشه ماشین بهتری جایگزینش کنه و خط تولید پراید رو برای همیشه تعطیل میکنه
هر چی سر ملت میاد حقشه
خلایق هر چه لایق
از ماست که برماست
00:54  1395/06/30
گزارش
پاسخ دادن
مصرف کننده بیچاره
8

واقعا جای تاسف داره که بعد از چندین سال باید بجای ارتقا این خودرو برعکس از کیفیتش بزنن و حتی ورقی که باید 2 مصرف بشه زیر 1 دارن برای پراید کار میکنن اونوقت با 20 میلیون تحویلت میدن و دم از سایپا یعنی اطمینان هم میزنن

خودروی صفر من تحویل گرفتم بعد از یک سال ترمزش خوب نمیگرفت وقتی رفتم معاینه فنی گفتن ترمز چرخ عقب معیوبه بردم مکانیک گفت از کارخونه لنتای کاسه عقب جا نزده بودن تازه فهمیدم واقعا سایپا چه خبره

هر خودرویی که میگیری باید ببری آچارکشی ببینی وسایلاش رو درست بستن یا نه
بیچاره مردم
13:44  1395/06/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
7

اونکه درسته والبته بعضی مکانیک های نمایندگی دست کمی از سازنده اش ندارند.من که تعمیرگاه بیرون خیلی بهتر کارم را انجام دادم.برام سواله که ماشین یک سار کارکرده که معاینه فنی نمی خواهد؟!!
15:13  1395/06/29

گزارش
اهل فهم
22

با پراید هر کس بیشتر از 80 تا 90 بره...خودش را بدار اویخته و با دست خودش خودش را نابود میکند...در باکو و ارمنستان حد اکثر سرعت 80 میباشد وهیچ کشتاری هم ندارد....حالا که ماشین ایمن نداریم مجبورم نیستیم 130 و 140 با این زاقارت بریم..خودتون بخودتون رحم کنید و یواش برید...
11:15  1395/06/29
گزارش
پاسخ دادن
حسن
10

متاسفانه رانندگی ما ایرانی ها فاجعه باره و در رانندگی هم مثل خیلی چیزهای دیگه بی فرهنگیم.
16:34  1395/06/29

گزارش
غلامی
5

با 20 تومن انتظار سوار شدن بر بنز را نداشته باشین
08:52  1395/06/29
گزارش
پاسخ دادن
r
7

شما تو سایت دیوار یک نگاه به خودروهای دست دوم کیش و قشم بنداز بنداز ببین با 20 تومن مردم چی میتونن سوار بشن
15:54  1395/06/31

گزارش
شاهسون
3

شما اگر خودتون پراید دارین اگر جرئت داری با سرعت بیشتر از 120 تا برو اونوقت احساس هیجان و مرگ در هوا (بخاطر سبکی پراید ) رو تجربه می کنی
12:19  1395/07/01

گزارش
رضا
9

مهم این است تولید کنندگان این ماشین و حتی چند نسل بعد از انها سوار این ماشینها نمیشوند وقط مردم نگون بخت باید هزینه مادی و معنوی سواری با این ماشین بدهند
22:23  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
وحید
14

غیر از نظرات همه دوستان که درست و قابل احترامه ، به نظر من فعلا و در یک اقدام اولیه ، برای کاهش تلفات ناشی از پراید ، باید عبور پراید از پلیس راه و به عبارتی ورود پراید به جاده های خارج شهری ممنوع شود و پراید فقط یه ماشین درون شهری باشد ... مطمئنا این اقدام در کاهش تلفات و کشته های جاده ای موثر خواهد بود .
ممنون
22:04  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
5

اونکه بله،اگر هم ممنوع نمی کنند،لااقل مث شرکت های معتبر جهانی براش سقف سرعت تعریف کنند که دیگر ملت نتوانند باهاش 160 تا پرواز کنند!
15:17  1395/06/29

گزارش
علی
0

میدونستین هفتاد درصد تلفات جاده ای مال پرایده؟
ترمز که نداره.
ایربگ نداشته باشه بهتره.
شاسیشم که با دست خم میشه.
چی داره؟؟؟

یادم رف مدل سفارشیش چرخ داره
(رینگ فولادی سالهاست از رده خارج شده مگر در ماشین هایی که میخواهند ارزون در بیاد و تو نا کجا اباد استفاده میشه مثه یاریس که دونسخه داشت)
18:52  1395/07/11

گزارش
امیر(سابق)
15

من قبلا هم تو این سایت عرض کردم. یک سال پیش برای کاری رفته بودم شرکت....... که بدنه پراید و چند ماشین دیگه تولید میکردند. از سقف تا کف پراید از ورق زیر یک میل استفاده میشد که واقعا فاجعه تو صنعت خودروسازی حساب میشه. ال90 قبلا که فرانسویها بودند برای شاسی و رکاب از ورق2 و بدنه ورق1.5 استفاده میشد ولی الان کلا از ورق یک استفاده میشه
21:38  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

واقعن هم جای تاسف بسیار دارد. یه بار برای فرار از تصادف،فرمان دادم ولی سمت درب ام به گلگیر جلو پراید صفر برخورد کرد.درب ماشین کمی موج برداشت بدون رنگ دراومد،ولی پراید به اندازه یه مشت داخل رفت.اگر با سپر جلو زده بودم که دیگه مث این عکس ها می شد.
23:12  1395/06/28

گزارش
فرزاد
16

لطفا مقاله,ای مقایسه،ای از تعداد و طرز کشته شدن مردم عراق و افغانستان در حوادث جنگی با کشته شدگان مردم کشور خودمون توسط خودروهای داخلی بنویسید تا ما بدونیم سوار چه چیزهایی میشیم و کدام خطرناکتر است!
21:07  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
Sepehr
27

اینجا ایران است😁
21:06  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
غلام
16

صدای ما را از سایپا می شنوید...
08:54  1395/06/29

گزارش
کادگر
15

بهتره بگیم صدای گریه مارا از سابپا میشنوید..
21:04  1395/06/29

گزارش
نادری
8

من خودم هفت سال پراید داشتم با اینکه خیلی احتیاط میکردم یبار در حین دور زدن فلکه ای با سرعت سی تا بعلت لغزندگی ناشی از آب فضای سبز اطراف میدان لیز خوردم و از روی گارد ریل پریدم و توی کانال آب افتادم . پشت سرمن زانتیایی بود که به گارد ریل خورد و متوقف شد. خاطره تلخی بود ..
من خودم سه علت برا تصادفم میتونم بگم..
1. کم تجربگی ..که باعث شد بد فرمان بدم
2. نقص میدان و قصور شهرداری ...میدان بجای اینکه دایره باشد بیضی کشیده ای بود.
3. ایمنی ضعیف وسبکی بیش از حد پراید
21:16  1395/06/29

گزارش
غلام
7

اتفاقا صدای سایپا صدای خنده س از بس دارن میخندن بهمون
09:44  1395/06/30

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس ۵ اهوااز : سلام دوستان الان روی ارسال مدارک مونده و زرد هستش چقد طول میکشه که تحویل بدن ماشینو؟کسایی که تحویل گرفتن اعلام کنن فقط
نبی : درود دوست عزیز منم مشابه شما هستم و اینکه کلا هدفم از اول فروش ماشین بود بعد از تحویل گرفتن میخواستم بدونم آیا بازار فروش gl هم خوبه اطلاعی دارید شما
سایپا (مصیبت .بدبختی ) : سلام دوستان عزیز .تحویل هفته چهارم آبان ۱۴۰۴ برا کسی دعوتنامه اومده .لطفا اگه اومده بگید .
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : دوستان اگه فاکتور میشید اطلاع بدید .
تارا وی۴ : بعد ۵۵ سال کارکردن می‌خواهیم صاحب ماشین بشیم سرمایه ما هم طلای خانم بوده که فروختیم.
احسان : احتمال زیاد اسفند تا همین اسفند طول بکشه یعنی خاک بر سرتون با این شرکت دزد کلاه بردارتون من فقط موندم مگه چند تا شاهین پلاس قرار بوده تحویل بدن همه که تبدیل نزدن به شاهین پلاس پارسال شهریور ما تبدیل زدین ثبت نامی نبود از شاهین پلاس به خدا تعداد تبدیلی زیاد نبوده دروغ میگن
احسان : سلام دادش دلت خوشه برای چی میخای تکمیل کنی پولت بره اینا برای ما رو نمیدن که اردیبهشت تکمیل کردیم چه برسه به شهریور تکمیل کنی که جیب اینا رو پر کنی نعلت به سایپا
جی : سلام به همه دوستان بنده که یه روزی فریاد میزدم که ولله اینها دارن دروغ میگن ولی متاسفانه هیچ کس باور نکرد آخه مگر باعقل جوردرمیاد که دوروزه فاکتوروپلاک بشی ماشین صفر کارخانه برای پلاک شدن حداقل ده روز زمان می بره ....اینهادنبال ریزش جی هستن که بلکه تعدادکم بشه و خودشون به جی برسن خدا لعنت کنه اینجور آدم های کثیفو
عباسی : کی گفت ماشین بخری اگه ماشین برای سرمایه گذاریه ممکنه از نمایندگی آوری ببرون ماشین تصادف کرد ماشینت نصف قیمت شد
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : اگه میدونستم طلا میشه ۱۱تومن حتما میخریدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هرکسی که پیامم رو میخونی جواب بده : دوستان خواهشا جواب سوالم رو بدید شما به من بگیدیعنی یک نفر توی این مملکت پیدا نمیشه ببینه این سایپا چه بلایی داره برسرمردم میاره الان 7 ماه از سال میگذره تازه دارن ثبت نامی ها باموعد تحویل سال قبل رو فاکتور میکنن و چندماه تعهد تحویل عقب مونده دارن ولی فراخوان هاروجلوجلو زدن پول ماشین هارو تمام و کمال از مردم گرفتن اگه ماشین ندارن چرا دوباره فروش فوق العاده 90روزه گذاشتن.
ستاره : مدارک ماشینت اومده احمد خان؟
ستاره : توی کدوم مرحله هستی؟
حسن : 22اسفندم به خدااین میره برابرج 8فاکتورش
تحویل 31 تیرماه : چرا کارت سوخت نمیاد؟
پاسخ به شما : اشتباه میکنید سایپا همه ماشین هارو سرموقع تحویل میده
تبدیلی مهر : تبدیلی مهر واریز 2 شهریور فعلا از فاکتور خبری نیست
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : بله درسته ، من همه تبدیلا رو به اجبار زدم ، دیروز فاکتور شد
تحویل شهریور : مبلغ کسورات که توفاکتور میادنه پرداخت میکنیم ونه تحویل میگیریم اون تخفیف شامل گرانی خودرواست که ماچون قبل ازگرانی نصف مبلغ راپرداخت کرده بودیم توفاکتورمبلغ چقدرکسورات باشه تخفیف می باشد
اسقاطی اردیبهشت : شوخی داره می کنه سایپا کلا اهل شوخی و دزدی هست