فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

پلت فرم MQB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Querbaukasten که به تازگی تمام خودروهای جمع و جور فولکس واگن با آن ساخته می شوند، نه تنها چیزی فراتر از یک شاسی برای خودرو است، بلکه در حقیقت فلسفه تولید آن بر این اساس بوده است که بتواند این کمپانی را به بزرگ ترین خودروساز جهان تبدیل کند. یادآوری می شود که پلت فرم در واقع همان زیرساخت بدنه خودرو به شکل کف و صفحه تخت است که خودرو روی آن سوار می شود. این پلت فرم جدید اخیراً در خودروی گلف و سایر خودروهای تولید شده بعد از این مدل به کار گرفته شده است که در این مقاله به بررسی چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت. وقتی اولین بار مطالبی راجع به پلت فرم "مدولار(Modular) فولکس واگن منتشر شد، اعتقاد عموم بر این بود که استانداردسازی همه ماشین های جدید بر اساس این پلت فرم جدید، اگرچه هزینه های تولید را کاهش خواهد داد، اما از طرف دیگر منجر به یکنواخت شدن ماشین های این شرکت می شود. اما ایده پلت فرم MQB حقیقتاً یک طرح هوشمندانه است و کمپانی فولکس واگن قصد دارد حداقل طی 12 سال آینده تمام خودروهای تولیدی خود را با این پلت فرم بسازد. در تصویر شماتیک زیر چگونگی مونتاژ مدولار یک واحدی ترکیبی متشکل از اجزاء کوچک تر به نمایش گذاشته شده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

گفتنی است، پلت فرم MQB تنها یکی از کیت های مونتاژی کمپانی فولکس واگن است که در خودروهای تولیدی این شرکت به کار خواهد رفت. چه بسا پلت فرم NSF برگرفته از سرواژه های عبارت New Small Family  برای خودروهای کوچک، پلت فرم MLB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Längsbaukasten برای خودروهای بزرگ، و پلت فرم MSB برگرفته از سرواژه های عبارت Modular Standard Platform برای خودروهایی نظیر پورشه پانامرا نیز وجود دارند که در حالت های مختلف قابل استفاده هستند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

ایده ساخت خودرو بر اساس مونتاژ مدولار زمانی شکل گرفت که سازندگان متوجه این حقیقت شدند که در ساخت نمونه اولیه خودروی فولکس واگن ست آپ های متعددی را باید پشت سر گذاشت تا همه قطعات روی هم سوار شوند. این مسئله زمانی دردسرساز شد که وقتی یکی از ماشین های این شرکت با مشکل یا ایراد فنی مواجه شده بود، تعمیرکاران مجبور بودند با تلاش زیاد متوجه شوند که در گام اول چه اجزاء و قطعاتی در کدام بخش های خاص خودرو به کار رفته اند و در گام دوم از تکنسین ها بخواهند که برای رفع اساسی مشکل، نقشه ساخت خودرو را از آرشیوها پیدا کنند و در اختیار آنان بگذارند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

همین که موتورهای دیزلی کنار گذاشته شدند و موتورهای بنزینی به روی کار آمدند موجب شد تا برای هر سری خاص از خودروهای تولیدی، اجزاء کاملاً متفاوتی طراحی شوند. جالب است بدانید که این امر در تمام اجزاء و قطعات خودرو، از سیستم های تهویه مطبوع و تعلیق خودرو گرفته تا حتی کوچک ترین جزء، اتفاق افتاد و سرانجام تغییرات لازم در طراحی هر سری جدید از خودروها انجام شد. اگرچه قبلاً هم تعداد زیادی از اجزاء در خودروها مشترک بوده اند، اما اجزایی نظیر قطعات فلزی داشبورد تنها برای مدل های خاصی از خودروها ساخته می شدند. این امر نه تنها ناکارآمدی کمپانی سازنده خودرو را نشان می داد، بلکه هزینه های بالای تعمیر و نگهداری را هم بر صاحب خودرو تحمیل می کرد.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

از آن جا که اساساً 60% از کل خودرو را ناحیه بین محور جلو و حد فاصل ناحیه موتور و اتاق تشکیل می دهد؛ از این رو، طراحی این ناحیه به صورت مدولار، کارایی خودرو به طور فزاینده افزایش می دهد. با ساخت پلت فرم MQB در حال حاضر تمام موتورها، 12 اینچ به سمت عقب شیفت پیدا کرده اند. این بدان معنی است که بدون توجه به نوع تیون موتور، می توان از لوله اگزوزهای یکسان و سایر اجزاء اضافی یک شکل استفاده کرد. گذشته از این، استفاده از این پلت فرم موجب می شود که مجموعه موتور و ملحقات آن، جمع و جورتر شوند و در مجموع، وزن خودرو نیز کاهش یابد. از نظر کمپانی فولکس واگن، در طرح پلت فرم مدولار لازم است از موتورهای استانداردسازی شده استفاده شود. گفتنی است، فولکس واگن در مدل های جدید خودروهای تولیدی، از یک تسمه تایم مقاوم و مادام العمر همراه با موتورهای استانداردسازی شده استفاده می کند که تاکنون روش ساخت این تسمه تایم بادوام فاش نشده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

استفاده از ساختار مدولار این امکان را فراهم می کند که بتوان خودروهای بزرگ متداول را بدون نیاز به تعویض قطعات و هیچ هزینه اضافی و تنها با تغییراتی اندک به خودروهای جمع وجور تبدیل کرد. به طور مثال، در چنین حالتی نیازی به تغییر بخش هایی نظیر سیستم تهویه هوا، سیستم ECU، یا سیستم های ایمنی نیست؛ بنابراین بدیهی است که اگر اجزاء سخت افزاری به کار رفته در دو خودروی متفاوت Polo و Passat با هم یکسان باشد و فقط تفاوت های نرم افزاری بین آن ها وجود داشته باشد، هزینه ها کاهش می یابد. این شرایط هم به نفع خریداران و هم به سود کمپانی سازنده خودرو است. به علاوه، زمانی که قرار است طرح گارانتی تعویض قطعات خودرو برای یک مشتری اجرا شود، کمپانی بدون هیچ نگرانی آن را اعمال می کند؛ زیرا تکنسین ها به راحتی می تواند هریک از اجزاء را تست کنند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

اگرچه در حال حاضر فولکس واگن یکسری کارخانه های سازنده MQB در اختیار دارد، اما در آینده نه چندان دور قصد دارد خطوط مونتاژ خود را برای سایر تکنولوژی های جدید نیز آماده کند. علاوه بر این، فولکس واگن می تواند در تعمیراتی که جهت نوسازی چهره خودروهای قدیمی تر انجام می شود، از اجزاء جدید نیز استفاده کند. با این که ایده ساختار مدولار برای 12 سال آینده در نظر گرفته شده است، اما کمپانی فولکس واگن پیش بینی می کند که با وجود این فن آوری مدرن، طی مدت زمان 4 سال به بزرگ ترین شرکت خودروسازی دنیا تبدیل شود. اما سؤالی که در ذهن باقی می ماند این است که آیا این استانداردسازی و در حقیقت یکنواخت سازی خودروها در مقیاس وسیع، تازگی و جذابیت محصولات جدید فولکس واگن را کم نخواهد کرد؟


منبع

Jalopnik

برچسب : پلت‌فرم , مدولار , فولکس‌واگن , فن‌آوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

ارادت
2

با سلام

عالی - یکتا
10:56  1392/06/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
من : وضعیت من از اسفند ارسال به خودرو ساز هست قبل از عید که تماس میگرفتم میگفتن منتظر پیامک باش الان که تماس گرفتم ... گفت حذف شدی چون پلاک فعال زیر ۵ سال دا ری ... در صورتیکه من پلاک مربوط به ۱۳ سال پیش ... استعلام راهور .. میگه پلاک من از سال ۱۳۹۰ هست ... حالا من چیکار باید بکنم ؟؟؟؟ !!!
J4 : شما ماشین میخرین که استفاده کنین یا ماشین میخرین که سود کنین؟ برای کسی که میخواد استفاده کنه این که قیمت کارخونه و بازار نزدیک باشه بهتره. اگر قیمت کارخونه و بازار محصولات ایران خودرو هم به هم نزدیک بشه دوستانی که به نیت سود کردن ماشین میخرن از بازار خودرو میان بیرون و مصرف کننده واقعی پول به حباب قیمت نمیده
من : من تماس گرفتم سایپا گفت حذف شدی چون پلاک فعال زیر ۵ سال داری در صورتیکه پلاک من مربوط به ۱۳ سال پیش ؟؟!! استعلام پلیس راهور هم میگه مربوط به سال ۱۳۹۰ حالا تکلیف من چی هست ؟؟؟
تارا وی وان پلاس : اقا سعید از v1 پلاس خبر ندارید؟؟
ناشناس : ن فقط با کارتی میتونی بریزی که کارت به نام خودت باشه
ف : خب چه کاریه،۱۰۰ببرن رو قیمت کارخانه.ازاونطرف رو اطلس میشه۱۸۰سودکرد اون ۱۰۰تومنم که انتظارع افزایششو داری رو هم بزار میشه ۲۸۰که با ۴۰۰اطلس میتونی بازار ازاذ بخری
نیما : سلام دوستان واریز مبلغ با کارت ثبت نام کنندهدهست یا با هر کارتی امکانپذیر هست؟
علی : سلام دوستان کسی از حواله دستوری اطلاعی داره راهنمایی کنه
عباس نژاد : https://www.karzar.net/110333 برید امضا کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : احتمالا اواخر تیر تحویل بگیری
عزت اله بهمن : آقا سعید کدام نمایندگی ،کدام شهر؟
پارس : وقتی نمیتونست جواب این همه متقاضیا بدن چرا برا ثبتنام محدودیت نذاشتن که این همه ملتو حیرون خودشون کردن مطمعن باشین که حق با ماست اگر عدالتی باشه که بایدرعایت شه
محمد : اره عجب مردمو گیر اوردن مسخره خوشون کردن
لعنت برسایپا : خدا یا به حق پنج تن آل ابا هرکسی تو ارسال دعوت نامه دست داره که داره مارو از زندگی ناامیدمیکنه داغ بچشو ببینه برای استجاب دعا صلوات بفرستین
الوند : خفته جدید به امید ایزد روال عادی شروع میشه و به مرور خروجی ها بیشتر و روند فاکتور و تخصیص آغاز میشه دیگه نزدیک خرداد هستیم و مدیران از سه ماهه اول سال عقب افتاده که باید جبران کنه البته همه اینا بسته به احتمالات و نظر مدیران رده بالای مدیران داره که در چین چه توافقاتی انجام دادن
207 اتوماتیک سقف فلز تحویل 30 دی : رنگ مشکی چرا فاکتور نمیشه من 24 اذر تکمیل وجه کزدم
امیر : چرا اینقد ظلم میکنن ما میتونیستم دنا ثبتنام کنیم به این قیمت یا تارا اونموقع فکر جیبمون کردیم پارس ثبتنام کردیم اگه میدونستیم که میخوان به این قیمت بدن که دنا ثبتنام میکردیم
پارس سفارشی 4714 : سلام عزیزان اطلاع دارید تا چندم فاکتور کردند پارس Elx??
محسن : من توی سایتش ثبت نام کردم ولی نمیدونم کدوم گزینه هارو برای شکایت از ایران خودرو بزنم؟