فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

پلت فرم MQB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Querbaukasten که به تازگی تمام خودروهای جمع و جور فولکس واگن با آن ساخته می شوند، نه تنها چیزی فراتر از یک شاسی برای خودرو است، بلکه در حقیقت فلسفه تولید آن بر این اساس بوده است که بتواند این کمپانی را به بزرگ ترین خودروساز جهان تبدیل کند. یادآوری می شود که پلت فرم در واقع همان زیرساخت بدنه خودرو به شکل کف و صفحه تخت است که خودرو روی آن سوار می شود. این پلت فرم جدید اخیراً در خودروی گلف و سایر خودروهای تولید شده بعد از این مدل به کار گرفته شده است که در این مقاله به بررسی چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت. وقتی اولین بار مطالبی راجع به پلت فرم "مدولار(Modular) فولکس واگن منتشر شد، اعتقاد عموم بر این بود که استانداردسازی همه ماشین های جدید بر اساس این پلت فرم جدید، اگرچه هزینه های تولید را کاهش خواهد داد، اما از طرف دیگر منجر به یکنواخت شدن ماشین های این شرکت می شود. اما ایده پلت فرم MQB حقیقتاً یک طرح هوشمندانه است و کمپانی فولکس واگن قصد دارد حداقل طی 12 سال آینده تمام خودروهای تولیدی خود را با این پلت فرم بسازد. در تصویر شماتیک زیر چگونگی مونتاژ مدولار یک واحدی ترکیبی متشکل از اجزاء کوچک تر به نمایش گذاشته شده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

گفتنی است، پلت فرم MQB تنها یکی از کیت های مونتاژی کمپانی فولکس واگن است که در خودروهای تولیدی این شرکت به کار خواهد رفت. چه بسا پلت فرم NSF برگرفته از سرواژه های عبارت New Small Family  برای خودروهای کوچک، پلت فرم MLB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Längsbaukasten برای خودروهای بزرگ، و پلت فرم MSB برگرفته از سرواژه های عبارت Modular Standard Platform برای خودروهایی نظیر پورشه پانامرا نیز وجود دارند که در حالت های مختلف قابل استفاده هستند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

ایده ساخت خودرو بر اساس مونتاژ مدولار زمانی شکل گرفت که سازندگان متوجه این حقیقت شدند که در ساخت نمونه اولیه خودروی فولکس واگن ست آپ های متعددی را باید پشت سر گذاشت تا همه قطعات روی هم سوار شوند. این مسئله زمانی دردسرساز شد که وقتی یکی از ماشین های این شرکت با مشکل یا ایراد فنی مواجه شده بود، تعمیرکاران مجبور بودند با تلاش زیاد متوجه شوند که در گام اول چه اجزاء و قطعاتی در کدام بخش های خاص خودرو به کار رفته اند و در گام دوم از تکنسین ها بخواهند که برای رفع اساسی مشکل، نقشه ساخت خودرو را از آرشیوها پیدا کنند و در اختیار آنان بگذارند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

همین که موتورهای دیزلی کنار گذاشته شدند و موتورهای بنزینی به روی کار آمدند موجب شد تا برای هر سری خاص از خودروهای تولیدی، اجزاء کاملاً متفاوتی طراحی شوند. جالب است بدانید که این امر در تمام اجزاء و قطعات خودرو، از سیستم های تهویه مطبوع و تعلیق خودرو گرفته تا حتی کوچک ترین جزء، اتفاق افتاد و سرانجام تغییرات لازم در طراحی هر سری جدید از خودروها انجام شد. اگرچه قبلاً هم تعداد زیادی از اجزاء در خودروها مشترک بوده اند، اما اجزایی نظیر قطعات فلزی داشبورد تنها برای مدل های خاصی از خودروها ساخته می شدند. این امر نه تنها ناکارآمدی کمپانی سازنده خودرو را نشان می داد، بلکه هزینه های بالای تعمیر و نگهداری را هم بر صاحب خودرو تحمیل می کرد.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

از آن جا که اساساً 60% از کل خودرو را ناحیه بین محور جلو و حد فاصل ناحیه موتور و اتاق تشکیل می دهد؛ از این رو، طراحی این ناحیه به صورت مدولار، کارایی خودرو به طور فزاینده افزایش می دهد. با ساخت پلت فرم MQB در حال حاضر تمام موتورها، 12 اینچ به سمت عقب شیفت پیدا کرده اند. این بدان معنی است که بدون توجه به نوع تیون موتور، می توان از لوله اگزوزهای یکسان و سایر اجزاء اضافی یک شکل استفاده کرد. گذشته از این، استفاده از این پلت فرم موجب می شود که مجموعه موتور و ملحقات آن، جمع و جورتر شوند و در مجموع، وزن خودرو نیز کاهش یابد. از نظر کمپانی فولکس واگن، در طرح پلت فرم مدولار لازم است از موتورهای استانداردسازی شده استفاده شود. گفتنی است، فولکس واگن در مدل های جدید خودروهای تولیدی، از یک تسمه تایم مقاوم و مادام العمر همراه با موتورهای استانداردسازی شده استفاده می کند که تاکنون روش ساخت این تسمه تایم بادوام فاش نشده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

استفاده از ساختار مدولار این امکان را فراهم می کند که بتوان خودروهای بزرگ متداول را بدون نیاز به تعویض قطعات و هیچ هزینه اضافی و تنها با تغییراتی اندک به خودروهای جمع وجور تبدیل کرد. به طور مثال، در چنین حالتی نیازی به تغییر بخش هایی نظیر سیستم تهویه هوا، سیستم ECU، یا سیستم های ایمنی نیست؛ بنابراین بدیهی است که اگر اجزاء سخت افزاری به کار رفته در دو خودروی متفاوت Polo و Passat با هم یکسان باشد و فقط تفاوت های نرم افزاری بین آن ها وجود داشته باشد، هزینه ها کاهش می یابد. این شرایط هم به نفع خریداران و هم به سود کمپانی سازنده خودرو است. به علاوه، زمانی که قرار است طرح گارانتی تعویض قطعات خودرو برای یک مشتری اجرا شود، کمپانی بدون هیچ نگرانی آن را اعمال می کند؛ زیرا تکنسین ها به راحتی می تواند هریک از اجزاء را تست کنند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

اگرچه در حال حاضر فولکس واگن یکسری کارخانه های سازنده MQB در اختیار دارد، اما در آینده نه چندان دور قصد دارد خطوط مونتاژ خود را برای سایر تکنولوژی های جدید نیز آماده کند. علاوه بر این، فولکس واگن می تواند در تعمیراتی که جهت نوسازی چهره خودروهای قدیمی تر انجام می شود، از اجزاء جدید نیز استفاده کند. با این که ایده ساختار مدولار برای 12 سال آینده در نظر گرفته شده است، اما کمپانی فولکس واگن پیش بینی می کند که با وجود این فن آوری مدرن، طی مدت زمان 4 سال به بزرگ ترین شرکت خودروسازی دنیا تبدیل شود. اما سؤالی که در ذهن باقی می ماند این است که آیا این استانداردسازی و در حقیقت یکنواخت سازی خودروها در مقیاس وسیع، تازگی و جذابیت محصولات جدید فولکس واگن را کم نخواهد کرد؟


منبع

Jalopnik

برچسب : پلت‌فرم , مدولار , فولکس‌واگن , فن‌آوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

ارادت
2

با سلام

عالی - یکتا
10:56  1392/06/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
مجید : دوستان که می‌فرمایند 4 و 5 اسفند فاکتور نشدن تاریخ سخا هم لطفاً بگن
شاهین پلاس : و برای گرفتنش گفت که زمانش برسه پیامک میاد و باید بریم بانک پولو بگیریم
اسماعیل : سلام دوستان من پولی واریز نکردم زمستان ۴۰۳ الان هی پیام میاد پیش فروش کسی میدونه فروش فروش ام میخوان بدن یا ن
قاسم : سلام به دوستان کسی J4 تحیل گرفته توی این هفته؟ برای من کارت ماشین اومده ولی توی مرحله ارسال مدارک مونده به نمایندگی هم که زنگمیزنم میگن حواله خروج صادر شده ولی هنوز تحویل ندادن.
شاهین : عزیزان هیچ راهی بجز تجمع نداریم بعد هم به سازمان بازرسی شکایت کنید تورو خدا بجنبید دوبار داره افزایش میخوره اگه قطعه ندارن پس این شاهین های صفر از کجا میاد تو بازار
ابراهیم : سلام من۱۴ آذر ماه تفریبا ۵۹۴ میلیون دادم قرار بود ۳ ماهه تحویل دهند به قول خودشون میگن تا ۱۰ آذر فاکتور شده و دیروز زنگ زدم تهران میگن صبر کنید و هیچ جواب درستی نمیدن.
میرزایی SR3 : سلام . شماره پلاک برای من هم در سیستم ثبت شده . انشالله همگی زودتر تحویل بگیریم
تبدیلی sr3 : دوستان شماره پلاک برای بنده هم در سایت ثبت شد
سجاد : وقتی ۳ ساله سر کار هستم مال باخته حساب میشیم ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل فوری 9 خرداد : هنوز مرحله درحال فاکتور مونده، امروز طرح تبدیل آمده بود اطاعات نداشت،معلوم نیست چه کار دارند میکنند،امروز 11 تیر ماه چیزی مشخص نیست ، مدیران ایران خودرو در جریان این روند مفتضح هستند،ارزش مشتری حق مشتری ، حق مردم کجاست،؟؟
توحید ارومیه : سلام دوستان عزیز شرکت متاسفانه داره دوباره طرح مادران خودروهای تبدیل به تک سوز و فاکتور می کنه و به احتمال زیاد حتی فروش فوق العاده هم را این ماه ندهد ودر اواخر ماه اینده شروع به فاکتور کنه و هیچ کاریم با تماس گرفتن با کارشناس سایپا پیش نمیره وحتی مسخرهم میشید تنها راه اعتراض هست اونم چون دوستان اکثرن از شهرهای مختلف هستیدیا باید تهران همگی تجمع کنیم که اونم واسه اکثریت جور نمیشه تنهاراهشم هر استانی کلا باهم قرار بزارن وبنر چاپ کنن ودر نمایندگی معروف شهرتون تجمع کنید که ابروشون بره وتحدد فشار قرار بگیرن وگرنه هیچ جاه جوابگو نیست وحتی شکایتم نتایجی نداره جز اعتراض وتجمع
رانا 9خرداد : برای منم این پیام اومده
آر اس 1 : قیمت کارخونه 392 قیمت مصرف کننده احتمالا 470 باشه
رانا تحویل 26 خرداد : سلام معلوم نیست چه ماشینی گذاشتن برا تبدیل
404 : اطلس 404 655 میلیون تومان
رضا از شیروان : دوستانی امروز براشون دعوت نامه اومده بگن چقدر باید پرداخت کنن؟؟؟
ابی : سود مشارکت داشتی؟؟
پیش فروش تکمیل وجه 7 اسفند : داخل سایت سایپا کورپ
خسارت دیده از سایپا : چراشایعه پراکنی میکنیدمن 28مهرم فاکتورم نشدم. دوسه تا 28مهری فاکتور شدن ک امثال شما چو بندازن و دل نااروم بقیه اروم بشه و زهی خیال باطل