تخطی نماینده رنو از قانون مصوب مجلس!

 

تخطی نماینده رنو در ایران از قانون مصوب مجلس!

 
در حالیکه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحویل خودروهای عرضه شده به روش تحویل فوری باید حداکثر ظرف ۳۰ روز (تقویمی) از زمان انعقاد قرارداد صورت گیرد، اما شرکت نگین خودرو (نماینده فروش رنو در ایران) اقدام به فروش نقدی با زمان تحویل ۵۰ روز کاری (بیش از ۶۰ روز تقویمی) کرده است.
 
به گزارش ایسنا، براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورت فروش محصولات خود به روش "تحویل فوری" مجاز به دریافت تمام مبلغ خودرو هنگام عقد قرارداد هستند و در آن صورت نیز باید خودروی فروخته شده را حداکثر ظرف ۳۰ روز تقویمی (نه کاری) تحویل خریدار دهند. در غیر این صورت اگر خودروسازان و واردکنندگان خودرو بخواهند محصول خود را در بازه زمانی بیشتر از یک ماه تحویل خریدار دهند باید آن‌را به روش پیش‌فروش عرضه کرده و در این صورت تنها مجاز به دریافت حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو در زمان عقد قرارداد هستند و علاوه بر آن باید به پول واریزی مشتریان (ودیعه واریزی) نیز سود مشارکت از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل خودرو، پرداخت کنند.
 
با این حال علی‌رغم این صراحت قانونی اما شرکت نگین خودرو در سایت رسمی خود خودروی رنو  تلیسمان را به صورت فروش نقدی عرضه کرده و تمام مبلغ خودرو را نیز هنگام عقد قرارداد دریافت می‌کند، اما زمان تحویل خودرو را ۵۰ روز کاری (بیش از دو ماه تقویمی) ذکر کرده است، در حالیکه طبق الزامات قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو این شرکت موظف است در صورت دریافت تمام پول خودرو هنگام عقد قرارداد (روش فروش تحویل فوری)، خودرو را حداکثر ظرف ۳۰ روز تقویمی تحویل خریدار دهد.
 
به این ترتیب این شرکت صراحتا قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را نادیده گرفته و به دلیل تاخیر حدودا یک ماهه در تحویل خودروی تلیسمان (براساس این قانون زمان تحویل خودروهای عرضه شده به روش تحویل فوری – نقدی حداکثر یک ماه تقویمی است)، باید به خریداران جریمه تاخیر در تحویل را پرداخت کند.
 
این وضعیت در حالی است که قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو با هدف حفظ حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن نیز با مصوبه هیات دولت به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران ابلاغ شده است. طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این قانون از سوی عرضه‌کنندگان خودرو را بر عهده دارد.
 
تخلف شرکت نگین خودرو از قانون مصوب مجلس و هیات دولت در حالی است که پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.
 
فربد زاوه در این باره اظهار کرده بود که یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیش‌فروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است. این دقیقا همان راهی است که توسط اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان خودرو در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه در واقع کسب و کار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم می‌چرخد، تصریح کرده بود هر وقت نمایندگی‌های واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیش‌فروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند می‌توان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کرده‌اند، اما هم‌اکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , نگین خودرو , پیش فروش خودرو , بازار خودرو , واردات خودرو , رنو تالیسمان , رنو فلئوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

حامد سپاهی گرو
0

والی ماشین رنوتا لیسمانخوب است وزیبا میباشد
17:41  1400/12/07
پاسخ دادن
حامد سپاهی گرو
0

ماشین ایران خوب نیست
17:38  1400/12/07
پاسخ دادن
فرزاد
0

به قول یه آقای مسئول عزیزی در برنامه غیرمحرمانه که برای لال کردن طرف مخالفش استفاده کرد و اون این بود؛ اگه شما مسلمونی پس چرا تهمت میزنی
بعضی از عزیزان دلسوخته معنی جمله،ی همه از خدائیم و بسوی او میرویم رو اشتباه گرفتن و خودشون رو معصوم میدونن
طرف چندین میلیارد دلار پول مثلا ملت رو ریخته تو حسابش و هر روز واسه تفریح با قایق میره توش پارو میزنه، بعد دلسوزان به مردم میگن اگه نتونستین ثابت کنین بهش میگن تهمت و اون دنیا بدتر از اینجا جیذذ میشین.
قیمت واقعیش چنده و اونجا چه کسانی سوارش میشن؟
19:33  1395/07/12
پاسخ دادن
علي
3

اگر اينطور كه ميگن باشه الان دارد ايران خودرو هم پس تخطي مي كند چون دنا روفروش فوري با تحويل 60 روزه ميدهد
باتشكر
17:36  1395/07/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن : سلام دوستانی که اطلس ثبت نام کردین لطفا بگین تحویل چه ماهی وتونستین بزنین؟من خودم تحویل دی ماه زدم
شکایت قضایی : تعزیرات زیر نظر قوه فضاییه هست و صمت جزو هیات دولت هست دو تا قوه جداگانه هستند. شما تاخیر خودروت باعث شده حسابی قیمه ها رو بریزی توی ماست ها
دوگانه بهمن : صبر کنید تا ۲۰ روز دیگه میاد انشالا
تارا : من هشت ماهه تکمیل وجه کردم تارای دستی هنوز هیچ خبری نیست
اطلس اسفند : جوری معلومه هنوز به تولید انبوه نرسیده وباید یه سری مشکل داشته باشن یک ماهه یک نفرم فاکتور نشده
اطلس اسفند : بنظرم به یه مشکلاتی خوده تولیدش
در انتظار فاکتور : بچه های دی کی فاکتور شدید و چه تاریخی واریز کردید؟
بنده خدا : سایپا به توگفت میخواد گرون کنه ماشینی که ۳ماه پیش باید میداد؟؟؟
ساینا 7 دی : داداش دلیلشو نمیدونی یعنی؟ چون که دو روز قبل عید از ترس که پولمون بی ارزش نشه رفتیم آزاد خریدیم حالا بقیه رو نمیدونم ولی من ازاد خریدم الانم باید حواله بفروشم مقداری از قرضمو بدم پیامک سهند اومد اقدام نکردم الانم ساینا اس اومده ولی درگاه اطلس جی هم بازه ، اختلاف قیمت اطلس جی با بازار زیاده 182 تومن فرقشه
اشکان : این انسانه به هر چیزی ارزش میده نه ماشین ب انسان احترام ب نظر همدیگه لطفآ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام آقا پرهام گفتین فردا جواب میدم
پیش فروش ابان : 26 فروردین تکمیل وجه کردم خبری نیست فعلا
سیدمحمد رضا نبوی : سلام من از سال 94،سمند دوگانه شرکتی موتور ملی کلاس 16(EF7)دارم، فقط قبل عید موتورشو تعمیر اساسی کردم و تمام مصرفی ها رو هم تعویض کردم،متاسفانه بدلیل نیاز مالی میفروشم اگه خریدید سعی کنید ماشین. EF7که فنیش خوب باشهه بگیرید.
سعید تیگو7 : نه پیام نماید باید در وضعیت مشتری رصد کنی و صدور فاکتور سبز میشه
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد لطفا اطلاع رسانی کنید ممنون
محمد : دوستان اونایی که 26 فرودین پلاک شده ماشینشون یا خبری نیست ؟؟؟؟؟؟
سیدمحمد رضا نبوی : سلام.من از سال 94،سمند دوگانه شرکتی موتور ملی کلاس 16دارمکه مدلش 92هستش،خیلی ماشین خوبی هست داییم از کارخونه درآورده بود که من برا همسرم 94گرفتم،واقعا عالیه،تازگی ها موتورشو تعمیر اساسی کردم تمام مصرفی ها رو عوض کردم، باطری نو بیمه یکسال بیمه بدنه 4ماه،معاینه فنی یکسال، لاستیکها 80درصد،160هزارکارکرد، خلاصه ماشین خانگی و بدون ریال خرجی، فقط اینهمه خرج کردم متاسفانه بدلیل نیاز مالی میفروشم. اگه خریدید سعی کنید همچین ماشینی بگیرید
جابر : سلام پانزدهم امروز است کجا شد مجوز خروج!!!!!!!!!!
207 : با شرایط الان تحویل خودروشما برای پاییز یا اول زمستان میفته
علیرضا : همه کسانی که پژوپارس دارن و حواله دارن تا سه ماه دیگه ماشینتون نیارید تو بازار تا قیمتش پایین نیاد و ارزش پول کم نشه و قیمت تا سه ماه دیگه افزایشی هست برای اینکه تا خردا مجوز ندادن تا 800تا900تومان قیمت میخوره