29 شاخص جدید برای استاندارد تولید خودرو

 

29 شاخص جدید برای استاندارد تولید خودرو

 
جهانبخش سنجابی شیرازی معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، با بیان این که استانداردهای موجود تولید خودرو منطبق بر استانداردهای اتحادیه اروپا است، گفت: امروز می‌توان مدعی بود که خودروهای داخلی مانند پراید با ارتقای کیفی و کمی مانند تغییراتی که در پلتفرم خودروها و در طراحی داشتند نسبت به ۱۰ سال پیش کیفیت تولید بهتری دارد، اما سئوال اصلی این است که آیا رضایت بخشی مشتری را هم به همراه داشته است یا خیر. که البته جواب منفی است به این دلیل که درعرصه رقابت، مصرف کننده قابلیت و قدرت مقایسه محصولات داخلی و خارجی را دارد.
 
وی در ادامه با اشاره بر این که استانداردهای خودرو هم در تولید و هم واردات کنترل می‌شود، گفت، عنوان کرد: تمام خودرو هایی که بیش از سه سال از تولید نوع‌شان گذشته بود و مدارک خود را بر اساس قانون تایید نوع جدید ارائه نداده بودند از پایان سال گذشته از سامانه ثبت سفارش حذف شدند و در حوزه واردات استاندارد با جدیت به وظیفه خود عمل می‌کند.
 
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد همچنین یادآور شد: به موجب قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می گذرد از خط تولید کارخانه‌ها خارج شوند که خودروهایی همچون پراید و پژو ۴۰۵ را شامل می‌شود.
 
وی درباره دیگر قوانین استاندارد تولیدی اظهار کرد: قانون، جامع و مانع بوده و اجرای آن مهم‌تر از خود قانون است و اگر بندی درباره خارج شدن خودروها بعد از مدتی مشخص از مدار تولید است، ناظر بر عملکرد وزارت صنعت، معدن تجارت و خودرو سازان است. در موضوع تولیدات داخل نیز مجموعه ملاحظاتی است که به موضوع ارتقای توان تولید و حمایت از تولید داخلی برمی گردد و جهت گیری سازمان استاندارد، حمایتی است که البته در این باره دو موضوع احقاق حقوق مصرف کننده و ارتقای توان تولید ملی از طریق ارتقا کیفیت و ارتقای استاندارد را مد نظر سازمان است.
 
سنجابی شیرازی گفت: در این حوزه در شورای ملی استاندارد، استاندارد خودرو را بازنگری کرده و استانداردهای آن را از ۵۲ استاندارد به ۸۱ استاندارد افزایش دادیم. خودروسازان داخلی مکلف هستند که این استانداردهای ۸۱ گانه را رعایت کنند که در این صورت می توان گفت که به لحاظ کیفی تولیدات آنها افزایش داشته است و خودروهای آنها امکان پلاک گذاری را دارند و در غیر این صورت از دایره تولید خارج خواهند شد.
 
معاون سازمان استاندارد با بیان این که استانداردهای تعریف شده منطبق بر استاندارهای روز اتحادیه اروپاست، اضافه کرد: اکنون در استانداردهای ۸۱ گانه‌ای که تمام خودرو سازان ملزم به رعایت آنها هستند، فاکتور سوخت به طور کامل دیده شده است و خودروهای تولیدی، گواهی تایید نوع آن ها را دارند که این یعنی میزان مصرف خودرو، بر پایه سوخت استانداردی که باید در آن مصرف شود و دیگر فاکتورها خودرو های تولیدی قابلیت تایید «ای مارک» اروپا را دارند و چیزی که پیش‌تر اتفاق می‌افتاد به کیفیت سوخت مصرفی بر می‌گشت.
 
وی همچنین با بیان این که بی شک رضایتمندی مردم از کیفیت خودروهای داخلی نسبت خودروهای خارجی کمتر است، گفت: نارضایتی مردم از خودروهای داخلی بیش از این که از محل استانداردهای ۵۲ گانه باشد، به موضوعات، رفاهی، روانی و رضایتمندی مشتری و فرسودگی کاری خرید کالا برمی‌گردد و شاید در خدمات پس از فروش بیشتر لنگ می‌زنیم تا خدمات تولید.
 
معاون سازمان استاندارد ادامه داد: در خصوص خدمات پس از فروش نیز، مسئولیت و نظارت بر آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر می‌گردد ولی با استناد به ماده ۴ قانونی هرجا که بحث ایمنی و رفاه حال مردم در میان باشد استاندارد ورود خواهد کرد. در همین راستا ما پیش‌نویس خدمات فنی پس از فروش را تدوین کردیم و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دادیم که خوشبختانه تا جایی که در اطلاع هستم وزارت صنعت نیز آن را به خودروسازان ابلاغ کرده است.
 
سنجابی شیرازی مشکل اصلی نارضایتی مردم را عدم آگاهی به حقوق خود دانست و افزود: آیین نامه ارتقای کیفی خودرو هم تکالیف قانونی مکرری را برای خدمات پس از فروش را تعیین کرده است. مشکل اصلی در این حوزه این است که عمدتا مردم به حقوق‌شان آگاه نیستند که این باعث می‌شود گاهی از این جهل مردم سوء استفاده شود و از آنجا که متاسفانه منطق اقتصادی منطبق بر سود است، این عدم آگاهی به خود مصرف کننده آسیب می زند.
 
 
 
 

منبع

مشرق

 

برچسب : خودرو , استاندارد خودرو , کیفیت خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

هنوز خودروهای زیادی نمیتونن این استانداردهای فعلی رو کامل پاس کنن و ستاره های تمام بگیرن. اون وقت دنبال چی هستن؟
چرا علاوه بر ملاک های کیفی(همین هم نمیتونن رعایت کنن) درباره ایمنی و آلایندگی و مصرف ماشین ها نمیان حرفی بزنن؟
18:34  1395/07/30
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

این آقا هم از قانون گفت و هم از آرزوهاش. ولی اون چیزی که اجرا میشه با اون چیزی که میگن خیلی فرق میکنه. راستی پرشیا و سمند هنوز 10سال از عمرشون نمیگذره؟
14:01  1395/07/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اتو تحویل گرفته : شرکت یکماه درمیون شاهین دستی و اتومات رو تو خط تولید میزنه و خردادماه دوباره شاهین اتومات رو تحویل میده
تارا اتو تیتان 26 دی : قرار داد*1437465
اس ۵ یا ایکس ۵!!! : دوستان من نمیدونم کدوم بهتره!!جک اس ۵ یا ایکس ۵؟؟؟ ظاهرش هم مهمه میشه راهنمایی کنید🙏🏼
چانگانی : خخخخخخ یه جوک جدید هم به جوکهای قبل اضافه شد. مگه کسی از شما سوالی پرسید ک مجبور بشید با دروغ خودتو مدیون بقیه کنی
آریا مهر : با سلام به نظرم من میخواسته دستت بندازه داداش من رفتم شرکت گفتن وزارت صمت دستور بده پیام میفرستیم براتون و بهار خودروی شما تحویل داده میشه کدوم آدم نفهمیه که نمیدونه میاد یا نه الان با این حرف ته دل همه رو خالی کردین من خودم پارس Elxداشتم بخاطر این فروختم الان دو ماهه بی ماشینم ولی صبر میکنم تا سر برج اومد خوب نیومد میرم شرکت دوباره
ایمان (شاهین اتومات) : ممنون آقا محمد عزیز امروز هم زنگ زدم سایپا بر خلاف همیشه گفتن فعلا خبری از فاکتور وتحویل نیست احتمالا اواخر خرداد یا اوایل تیر تحویل بشه علت هم کمبود قطعه عنوان کرد .باید تعداد شکایت ها خیلی بیشتر بشه
جناب کارشناس قلابی : اقا برج ۴ براتون دعوتنامه میا د اونم شاهین اما با قبمت ۶۰۰ تومن.شاید .حال ریسک هست انتخاب با شماست.من بودم اگه مصرف کننده بودم حتما اطلس رو میزدم گور بابا ش.تو این خرتو خر بازار نقدو عشف است.مطمعن باشید که با قیمت قبل شاهین نمیدن.پول اضافه داری صبر کن .نگاه کنید داداش شما ۹ هزار نفرید یعنی کلی مشتری که سایپا نمیخواد از دست بده کلی مشتری که هیچ تعهدی در خودرو بهشون نداره.سهمیه نمیسوزه ولی هر چی رادست و زیاد و پرسود باشه رو میفروشه.شاهین به قیمت ۴۳۰ برای هیچ کس دعوتنامه نمیفرسته.احتمالش زیاده بیاد خرداد اما ۶۰۰ رو شاخشه.
فرهاد : سلام دوستان من به عنوان کسی که خیلی پیگیری کردم و چندین بار حضوری رفتم شرکت سایپا اعلام کنم که آخرین بار که رفتم معاونت بازاریابی و فروشی درب یک که رییس خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی هستن ایشون گفتن که فعلا صمت مجوز نداده ،صمت اگه مجوز بده بعدش باید ارز تخصیص داده بشه بعد به حساب شرکت چینی ارز واریز کنن بعد خرید بزنن بعد که اومد ایران پیامک بفرستن که پرسیدم کدوم مرحله هستید گفت هیچ گفتم آخه اینهمه آدم منتظرن و همه زندگیشسونو فروختن گفت با ما طرف حساب نیستن مگه سال ۱۴۰۱ تعلق نگرفت چیزی شد ولی دفعات پیش که می‌رفتیم امیدوارانه حرف میزد ایندفعه کلا زد زیر همه چی حتی پرسیدم ماشین که حتما تعلق میگیره گفت نمیتونم قطعی بگم هرکس هم خواست خبر واقعی و قطعی بگیره تشریف ببره جاده مخصوص معاونت بازاریابی و فروش درب شماره یک بخش خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی
سورن پلاس ef7 تحویل 29 اسفند : سلام دوستان اگر کسی از تحویل اسفند ماه فاکتور شده لطفا پیام بزاره تا دوستان دیگه هم متوجه بشند با تشکر از دوستان
تارا v1p تحویل تیر : من وقتی که وارد کاستومر می شدم نوشته بود وضعیت احراز شده و رنگ اش هم سبز بود، الان نوشته وضعیت: ثبت نام با رنگ ابی! کسی هست علت اش رو بدونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام دوستان اسفندماهی به امید اینکه روز شنبه دعوتنامه ساینا دوگانه بیاد صلوات
م : سلام ارسال به خودرو ساز یعنی چه
ساناز فروش فوری 151 اسفنددددد : دقیقا 3 ماهه صبر کردیم 1 ماه بود به عید چشم انتطاریم تا الان
دوگانه دی : اصفهان که نزدیکه زودی میشه ، مبارکت باشه با دل خوش استفاده کنی
بد عهدی سایپا فروش فوری اسفند : اولویت فاکتور با فروش فوری اسفند طبق گفته امور مشتریان سایپا هستشبه دورغای بقیه دل خوش نکید
اسفند : بگو بجان مارم راست میگم
سورن دوگانه : امروز کسی فاکتور شده
بد عهدی سایپا فروش فوری اسفند : اره بخدا با احساسات بقیه بازی میکنن
گلادیاتور : تو چه کاره ای که کی چی میگه
امیر دی : دوستان عزیز بعدازپلاک چندروز طول میکشه برسه نمایندگی اصفهان