29 شاخص جدید برای استاندارد تولید خودرو

 

29 شاخص جدید برای استاندارد تولید خودرو

 
جهانبخش سنجابی شیرازی معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، با بیان این که استانداردهای موجود تولید خودرو منطبق بر استانداردهای اتحادیه اروپا است، گفت: امروز می‌توان مدعی بود که خودروهای داخلی مانند پراید با ارتقای کیفی و کمی مانند تغییراتی که در پلتفرم خودروها و در طراحی داشتند نسبت به ۱۰ سال پیش کیفیت تولید بهتری دارد، اما سئوال اصلی این است که آیا رضایت بخشی مشتری را هم به همراه داشته است یا خیر. که البته جواب منفی است به این دلیل که درعرصه رقابت، مصرف کننده قابلیت و قدرت مقایسه محصولات داخلی و خارجی را دارد.
 
وی در ادامه با اشاره بر این که استانداردهای خودرو هم در تولید و هم واردات کنترل می‌شود، گفت، عنوان کرد: تمام خودرو هایی که بیش از سه سال از تولید نوع‌شان گذشته بود و مدارک خود را بر اساس قانون تایید نوع جدید ارائه نداده بودند از پایان سال گذشته از سامانه ثبت سفارش حذف شدند و در حوزه واردات استاندارد با جدیت به وظیفه خود عمل می‌کند.
 
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد همچنین یادآور شد: به موجب قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می گذرد از خط تولید کارخانه‌ها خارج شوند که خودروهایی همچون پراید و پژو ۴۰۵ را شامل می‌شود.
 
وی درباره دیگر قوانین استاندارد تولیدی اظهار کرد: قانون، جامع و مانع بوده و اجرای آن مهم‌تر از خود قانون است و اگر بندی درباره خارج شدن خودروها بعد از مدتی مشخص از مدار تولید است، ناظر بر عملکرد وزارت صنعت، معدن تجارت و خودرو سازان است. در موضوع تولیدات داخل نیز مجموعه ملاحظاتی است که به موضوع ارتقای توان تولید و حمایت از تولید داخلی برمی گردد و جهت گیری سازمان استاندارد، حمایتی است که البته در این باره دو موضوع احقاق حقوق مصرف کننده و ارتقای توان تولید ملی از طریق ارتقا کیفیت و ارتقای استاندارد را مد نظر سازمان است.
 
سنجابی شیرازی گفت: در این حوزه در شورای ملی استاندارد، استاندارد خودرو را بازنگری کرده و استانداردهای آن را از ۵۲ استاندارد به ۸۱ استاندارد افزایش دادیم. خودروسازان داخلی مکلف هستند که این استانداردهای ۸۱ گانه را رعایت کنند که در این صورت می توان گفت که به لحاظ کیفی تولیدات آنها افزایش داشته است و خودروهای آنها امکان پلاک گذاری را دارند و در غیر این صورت از دایره تولید خارج خواهند شد.
 
معاون سازمان استاندارد با بیان این که استانداردهای تعریف شده منطبق بر استاندارهای روز اتحادیه اروپاست، اضافه کرد: اکنون در استانداردهای ۸۱ گانه‌ای که تمام خودرو سازان ملزم به رعایت آنها هستند، فاکتور سوخت به طور کامل دیده شده است و خودروهای تولیدی، گواهی تایید نوع آن ها را دارند که این یعنی میزان مصرف خودرو، بر پایه سوخت استانداردی که باید در آن مصرف شود و دیگر فاکتورها خودرو های تولیدی قابلیت تایید «ای مارک» اروپا را دارند و چیزی که پیش‌تر اتفاق می‌افتاد به کیفیت سوخت مصرفی بر می‌گشت.
 
وی همچنین با بیان این که بی شک رضایتمندی مردم از کیفیت خودروهای داخلی نسبت خودروهای خارجی کمتر است، گفت: نارضایتی مردم از خودروهای داخلی بیش از این که از محل استانداردهای ۵۲ گانه باشد، به موضوعات، رفاهی، روانی و رضایتمندی مشتری و فرسودگی کاری خرید کالا برمی‌گردد و شاید در خدمات پس از فروش بیشتر لنگ می‌زنیم تا خدمات تولید.
 
معاون سازمان استاندارد ادامه داد: در خصوص خدمات پس از فروش نیز، مسئولیت و نظارت بر آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر می‌گردد ولی با استناد به ماده ۴ قانونی هرجا که بحث ایمنی و رفاه حال مردم در میان باشد استاندارد ورود خواهد کرد. در همین راستا ما پیش‌نویس خدمات فنی پس از فروش را تدوین کردیم و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دادیم که خوشبختانه تا جایی که در اطلاع هستم وزارت صنعت نیز آن را به خودروسازان ابلاغ کرده است.
 
سنجابی شیرازی مشکل اصلی نارضایتی مردم را عدم آگاهی به حقوق خود دانست و افزود: آیین نامه ارتقای کیفی خودرو هم تکالیف قانونی مکرری را برای خدمات پس از فروش را تعیین کرده است. مشکل اصلی در این حوزه این است که عمدتا مردم به حقوق‌شان آگاه نیستند که این باعث می‌شود گاهی از این جهل مردم سوء استفاده شود و از آنجا که متاسفانه منطق اقتصادی منطبق بر سود است، این عدم آگاهی به خود مصرف کننده آسیب می زند.
 
 
 
 

منبع

مشرق

 

برچسب : خودرو , استاندارد خودرو , کیفیت خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

هنوز خودروهای زیادی نمیتونن این استانداردهای فعلی رو کامل پاس کنن و ستاره های تمام بگیرن. اون وقت دنبال چی هستن؟
چرا علاوه بر ملاک های کیفی(همین هم نمیتونن رعایت کنن) درباره ایمنی و آلایندگی و مصرف ماشین ها نمیان حرفی بزنن؟
18:34  1395/07/30
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

این آقا هم از قانون گفت و هم از آرزوهاش. ولی اون چیزی که اجرا میشه با اون چیزی که میگن خیلی فرق میکنه. راستی پرشیا و سمند هنوز 10سال از عمرشون نمیگذره؟
14:01  1395/07/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : سلام من تحویل آبان ماه هستم 1 مهر برام دعوتنامه اومد نتونستم پرداخت کنم دیگه برام دعوتنامه نیومده خواهشا آگ کسی اطلاع داره راهنمایی کنه باید چکار کنم ممنون
محمد : سلام خیر روی پرداخت وجه مونده
ابوالفضل آر اس : سلام آر اس تکمیل وجه دی ماهش به نظرتون کی میاد با چه مبلغی؟؟
متین : ثبت نام چه ماهی بودید؟ من اردیبهشت ثبت نام کردم هنوز نیومده
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : برای من سوال بود چرا رنگ مشکی رو مشکلی به اشتباه تایپ کردی تا الان تصحیحش نکردی داداش 🤔😂😂
علی اهواز : با شماره 02182272727 داخلی صفر رو بگیر بهت میگه که مشکل از کجاست
دنا 6 دنده دیماه : سلام اره 25 وفیزیک پلاک 28 منتظرم بیاد نوشته حمل خودرو به نمایندگی
افسوس : من الان خودرو نیاز دارم، شمایی که نمیتونی جوابگو باشی چرا نمیزاری واردات آزاد باشه، هر چند وقت یه با یه دو تا ماشین میزارن برا فروش کسی صداش در نیاد
رادوین : دوستان ما دوگانه آذر ماه مرحله اول رو ریختیم دعوتنامه هفته چهارم آذر قرار بود بیاد برای کسی تبدیلی اومد؟
سیاوش : مرسی ممنونم دمت گرم