عملیات انحصارزدایی با حضور خارجی‌ها

 

عملیات انحصارزدایی با حضور خارجی‌ها

 
سایه انحصار در شرایطی همواره بر سر بازار خودرو ایران سنگینی کرده که به‌نظر می‌رسد با حضور مستقل خودروسازان خارجی در کشور، گام بلندی در راستای رفع آن برداشته خواهد شد.در حال حاضر، بیش از 80 درصد بازار خودرو کشور در اختیار دو شرکت اصلی و بزرگ داخلی قرار دارد. هرچند سال‌ها است واردات خودرو به کشور آزاد بوده و خودروسازی خصوصی نیز فعال است، با این حال سهم 80 درصدی ایران خودرو و گروه سایپا، پیامی جز انحصار مخابره نمی‌کند. طی این سال‌ها اگرچه راهکارهای مختلفی برای از بین بردن یا حداقل کاهش انحصار در بازار خودرو ایران آزمایش شده، با این حال هیچکدام نتوانسته‌اند آن طور که باید، رقابت را افزایش داده و از انحصار بکاهند.
 
اگر نگاهی به مسیرهای آزموده شده در این ماجرا بیندازیم، متوجه می‌شویم طی این سال‌ها سه راهکار اصلی برای حذف یا کاهش انحصار در بازار خودرو امتحان شده که شامل «آزاد شدن واردات»، «حضور بخش خصوصی» و «واگذاری سهام خودروسازان دولتی» می‌شود. اتفاقا مخالفان وجود انحصار در بازار خودرو، با استناد به همین مسیرهای رفته، زیر بار انحصاری بودن بازار نمی‌روند و معتقدند وقتی واردات آزاد و بخش خصوصی فعال و بخش اعظم سهام خودروسازان دولتی واگذار شده، صحبت از انحصار بیهوده است. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هر سه مسیر طی شده، با ایرادات و انحراف‌هایی روبه‌رو بوده و به همین دلیل نتوانسته‌اند ریشه انحصار را در بازار خودرو کشور خشک کنند. در این بین، اگرچه آزادی واردات خودرو به خودی خود می‌تواند نافی انحصار باشد، با این حال تعرفه بالای واردات، اجازه نمی‌دهد خارجی‌ها به رقیبی قدرتمند برای خودروهای داخلی تبدیل شوند.
 
از سوی دیگر، به دلیل آنکه خودروسازان بزرگ کشور همچنان دست در دست دولت دارند، دولتی‌ها هیچگاه اجازه نداده‌اند واردات کاملا آزاد (با حداقل تعرفه و بدون مالیات‌های خاص) انجام شود. شاید یکی از دلایلی که دولت‌ها هیچ وقت نخواسته‌اند واردات خودرو به‌صورت کامل آزاد شود، این بوده که نمی‌خواسته‌اند برچسب «واردات زدگی» به آنها زده شود. به‌عبارت بهتر، ممکن است دولت‌های مختلف گاهی واقعا قصد انحصارزدایی از بازار خودرو را داشته‌اند، اما نخواسته‌اند این کار از راه به حداقل رساندن تعرفه و آزادی کامل واردات انجام شود.اما دیگر روشی که در این سال‌ها برای کاهش انحصار در بازار خودرو کشور آزمایش شده، گسترش بخش خصوصی صنعت خودرو بوده است. اگرچه خودروسازان خصوصی بالقوه می‌توانستند و می‌توانند رقیبی بزرگ برای غول‌های بازار باشند، اما در بیشتر مواقع در اقلیت بوده و مرعوب شرکت‌های خودروساز دولتی و حتی نیمه دولتی شده‌اند.به‌عبارت بهتر، خودروسازان خصوصی اگرچه توانسته‌اند سهم خود را در بازار داخل افزایش دهند، اما هنوز هم نمی‌توان آنها را رقیبی جدی برای بزرگان بازار دانست. دیگر مسیری که اما در راستای کاهش انحصار بازار خودرو کشور طی شده، واگذاری تدریجی سهام خودروسازان دولتی به بخش خصوصی است. در حال حاضر سهم دولت در ایران خودرو و سایپا زیر 20 درصد است و با این حساب نباید آنها را دولتی دانست، این در حالی است که هنوز هم دولت برای غول‌های جاده مخصوص تصمیم می‌گیرد. در واقع با وجود آنکه بیش از 80 درصد سهام خودروسازان واگذار شده، همچنان این دولت است که بیشترین نفوذ را در آنها داشته و این موضوع نیز به نوبه خود اجازه نداده انحصار بازار خودرو کشور شکسته شود.
 
 
 
آزمایش روشی جدید
 
اما حالا در این شرایط، اتفاقی جدید رخ داده و آن، حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران است. به اعتقاد کارشناسان، این ماجرا اگر در مسیری درست هدایت شده و به موازات آن، اقدامات دیگری از جمله تغییر و تسهیل قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی، انجام شود، می‌توان به کاهش چشمگیر انحصار در بازار خودرو کشور امیدوار بود. البته به‌نظر می‌رسد خود دولت پیگیر آزمودن این روش جدید بوده و می‌خواهد از این راه، رقابت در بازار خودرو را افزایش و انحصار را کم کند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور می‌گوید: در حالت کلی، حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای کاهش انحصار در بازار خودرو کشور، منتها به شرطی که مسیر ورود آنها را هموار کنیم. وی با بیان اینکه تنها راه موفقیت خودروسازی ایران و به تعبیر رئیس‌جمهور، «راه میانبر»، مشارکت با شرکت‌های خارجی است، می‌افزاید: وقتی خارجی‌ها به‌صورت مستقل در صنعت خودرو کشور حضور یابند، دیگر چندان مجبور به حرکت در چارچوب‌های دولتی نیستند و این موضوع کمک بزرگی به موفقیت و اثرگذاری شان در بازار ایران خواهد کرد. کریمی سنجری با اشاره به توافقنامه رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تاکید می‌کند:طبق این توافقنامه، رنو می‌تواند اولا سیستم‌ها و الگوهای مدنظر خود را در خودروسازی و بازار ایران پیاده کند و ثانیا با بهره‌وری بالاتری نسبت به رقبایش (در ایران) به فعالیت بپردازد. این کارشناس ادامه می‌دهد: بنابراین هر دو این موارد (بهره‌وری بالا و پیاده‌سازی سیستم‌های خاص رنو) می‌تواند به کاهش قیمت خودروهای تولیدی بیانجامد که این موضوع نقش موثری در افزایش رقابت و کاهش انحصار در بازار خودرو ایران خواهد داشت. سنجری البته موفقیت آمیز بودن حضور مستقل خودروسازان در ایران و اثرگذاری مثبت بر کاهش انحصار را کاملا مشروط دانسته و می‌گوید: در کنار استقلال خودروسازان خارجی در ایران، باید برخی قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی را نیز تسهیل کرد و همچنین مقدمات پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم آورد. به گفته این کارشناس، اگر این اقدامات مکملی انجام شود، خودروسازان خارجی در بازار کشور احساس امنیت خواهند کرد و قطعا پس از رنو، برخی دیگر از آنها نیز برای حضور مستقل در ایران، چمدان‌هایشان را خواهند بست. در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان نیز نظرات کارشناسی مختلفی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو ارائه شده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , واردات خودرو , هیوندای , کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
6

مشکل اصلی این بخش از صنعت تصمیم گیری صددرصدی دولت در قیمت گداری محصول تولیدی هست. همانطور که مدیر رنو گفت مسئولین ما بشدت اصرار بر گرانفروشی دارند. اگر مثل قوانین رایج در دنیا که خیلی بیشتر از ما تجربه دارند و خیلی قبل تر از ما با رکود ،گرانی، فروش پایین و ..... درگیر بوده اند و چاره کار را در این دیدند که اگر قیمت را تولید کننده تعیین کند(منظورم ایرانیها نیست) و دولت مالیات معقول و مناسب با خدماتی که میدهد را دریافت کند هم تولید کننده میتواند به سود برسد و پیشرفت کند و هم مصرف کننده از محصولی مرغوب و متناسب با نیاز خود راضی میشد. اما با این سیستم فعلی صنعتی ایران تولید کننده با این که ماشین را با قیمت 3برابری در بازار داخلی میفروشد میگوید که ضرر میدهد و هم مصرف کننده در عین اینکه گران میخرد نارضی از کیفیت ، قیمت و محصول در حال قلع و قمع شدن در جادهای ایران هست. در آخر باید بگویم تا زمانی که مسئولین مملکت را به دلیل پاسخ گو نبودن بی صاحب بدانند تا قیامت هم در حال زدوبند و شعارهای زیبا دادن هستن
20:23  1395/08/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا۶ دنده پلاس : به پیش فروش ۱۲ درصد سود تاخیر میدن روزانه میشه۱۹۳ به فروش فوری ۳۶ درصد سود تاخیر میدن روزانه میشه ۵۸۰
خداراشکرکنید❤️❤️❤️❤️ : چهارشنبه9صبح جلوی شرکت سایپا
پدی مشابه آقای ریس : سلام بهv1pاین مبلغ فرمودید 580برا پیش فروش است
جک جی۴ خاکستری صمصامی قم : در مورد سود تأخیر نمایندگی گفت یک هفته بعد از تاریخ تحویل زنگ بزنم دفتر تهران اونا میگن چکار باید بکنم، هفته بعد زنگ میزنم اگر خبری جدید گرفتم اینجا میگم انشاالله. انشاالله روزی همه زودتر بشه تا از این بلاتکلیفی در بیان
تارا : سلام کاستومر ایرانخودرو قسمت ردیابی قرارداد
نادر : سلام وقت بخیر..با این شماره بازرسی کل کشور واحد خودرو تماس بگیرید۰۲۱۴۸۹۲۳۸۲۳ حتما بررسی میکنن ...تا میتونید تماس بگیرید
محتشم : 💥💥💥💥💥💥💥درود دوستان گرامی !بله در سایت هم زده که شورای رقابت به افزایش قیمت لاماری رای داده ؟ پس دوستان عزیز ثبت شکایت بسمت شورای رقابت در سریعترین زمان بهیچ وجه کوتاه کاری نکنید فقط تا میتونید مستندات و مدارک !کدهای که بامشخصات دناپلاس های دارن پرینت بگیرید پرینت قیمت دناپلاس 6سرعته رو هم پرینت بگیرید ضمینه ثبت شکایت کنید خواهشا همه باید باید شکایت کنن قطعا جواب میگیریم
T8 : دوستان موقع تحویل تی 8چه لوازمی رو میدن چک کنم
J4مشکی گیلان : اونایی ک میخوان اسم بنویسن مردم جدید بگوش. و هوشیار باشین ثبت نام ۳۱ خرداد j4 مشکی. در مرحله تکمیل وجه مونده. خبری از شاسی تا به امروز نشده. جهت اطلاع رسانی برای اونایی ک میخوان اسم بنویسن.
J7 اردیبهشت : سلام دوستان. ثبت نام 24 اردیبهشت هستم 120 روزه تحویل سیستمی 22 مهر. 14 آبان پیامک فاکتور اومد و آخر آبان به فاصله یک هفته بیمه و پلاک شد. البته یه بار هم به خاطر تمدید سخا بهم زنگ زدن. فردا هم گفتن بیا تحویل بگیر. تو قرارداد نوشته سود تاخیر تا زمان فاکتوره ولی بعضی ها میگن شکایت کنی سود رو تا زمان تحویل برات حساب میکنن. اگه کسی اطلاع داره وضعیت به چه صورت هست منون میشم توضیح بده انشالله قسمت همه بشه ولی ثبت نام نکنید کرمان موتور اصلا متعهد نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 8 : باید بری نمایندگیسروصداکنی پیگیری کنی با زنگ زدن درست نمیشه
تیگو 8 : ازنمایندگی خودت یا نمایندگی مرکزی
مهدی.دنا 5 دنده : سلام 5 دنده 15 آبان ب بعد هر کی فاکتور شد اطلاع بده ممنون
ساینا.. : 27 شهریور کسی فاکتور شد لطفاً اعلام کنه
احسان gxrl : افزایش قیمت نداردعزیزان به بعد آذر شامل میشود من قبلا ماشین ثبت نام کردم موعد تحویل آذر بوددعوتنامه راآذردادند
امید ایرانخودرو : خواهش میکنم.مبارکت باشه به سلامتی
علی : دوستان من خرداد 304 میلیون پیش فروش برای 207 اتو پانا واریز کردم الان که افزایش قیمت خورده کسی میدونه چقد دیگه باید واریز کنم؟
نادر غالبی : سلام خواهشا فقط فاکتور شده ها اعلام کنن تا دوستان بدونن تاچندم فاکتور شده
دنا 6 دنده اذر : شما هنوز ماشین مهر تحویل ندادین چجور میخوایین دوباره ثبت نام بذارید کارشون شده فقط پول گرفتن از ملت
دنا 6 دنده اذر : من شش دنده آذر هسم داخل سایت هم شکایت نوشتم اگر بشه میخوام ماشین رو از سفید بکنم خاکستری که زود تر فاکتور بشه