خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
عملیات انحصارزدایی با حضور خارجیها
1395/08/02
17:00
عملیات انحصارزدایی با حضور خارجیها
سایه انحصار در شرایطی همواره بر سر بازار خودرو ایران سنگینی کرده که بهنظر میرسد با حضور مستقل خودروسازان خارجی در کشور، گام بلندی در راستای رفع آن برداشته خواهد شد.در حال حاضر، بیش از 80 درصد بازار خودرو کشور در اختیار دو شرکت اصلی و بزرگ داخلی قرار دارد. هرچند سالها است واردات خودرو به کشور آزاد بوده و خودروسازی خصوصی نیز فعال است، با این حال سهم 80 درصدی ایران خودرو و گروه سایپا، پیامی جز انحصار مخابره نمیکند. طی این سالها اگرچه راهکارهای مختلفی برای از بین بردن یا حداقل کاهش انحصار در بازار خودرو ایران آزمایش شده، با این حال هیچکدام نتوانستهاند آن طور که باید، رقابت را افزایش داده و از انحصار بکاهند.
اگر نگاهی به مسیرهای آزموده شده در این ماجرا بیندازیم، متوجه میشویم طی این سالها سه راهکار اصلی برای حذف یا کاهش انحصار در بازار خودرو امتحان شده که شامل «آزاد شدن واردات»، «حضور بخش خصوصی» و «واگذاری سهام خودروسازان دولتی» میشود. اتفاقا مخالفان وجود انحصار در بازار خودرو، با استناد به همین مسیرهای رفته، زیر بار انحصاری بودن بازار نمیروند و معتقدند وقتی واردات آزاد و بخش خصوصی فعال و بخش اعظم سهام خودروسازان دولتی واگذار شده، صحبت از انحصار بیهوده است. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هر سه مسیر طی شده، با ایرادات و انحرافهایی روبهرو بوده و به همین دلیل نتوانستهاند ریشه انحصار را در بازار خودرو کشور خشک کنند. در این بین، اگرچه آزادی واردات خودرو به خودی خود میتواند نافی انحصار باشد، با این حال تعرفه بالای واردات، اجازه نمیدهد خارجیها به رقیبی قدرتمند برای خودروهای داخلی تبدیل شوند.
از سوی دیگر، به دلیل آنکه خودروسازان بزرگ کشور همچنان دست در دست دولت دارند، دولتیها هیچگاه اجازه ندادهاند واردات کاملا آزاد (با حداقل تعرفه و بدون مالیاتهای خاص) انجام شود. شاید یکی از دلایلی که دولتها هیچ وقت نخواستهاند واردات خودرو بهصورت کامل آزاد شود، این بوده که نمیخواستهاند برچسب «واردات زدگی» به آنها زده شود. بهعبارت بهتر، ممکن است دولتهای مختلف گاهی واقعا قصد انحصارزدایی از بازار خودرو را داشتهاند، اما نخواستهاند این کار از راه به حداقل رساندن تعرفه و آزادی کامل واردات انجام شود.اما دیگر روشی که در این سالها برای کاهش انحصار در بازار خودرو کشور آزمایش شده، گسترش بخش خصوصی صنعت خودرو بوده است. اگرچه خودروسازان خصوصی بالقوه میتوانستند و میتوانند رقیبی بزرگ برای غولهای بازار باشند، اما در بیشتر مواقع در اقلیت بوده و مرعوب شرکتهای خودروساز دولتی و حتی نیمه دولتی شدهاند.بهعبارت بهتر، خودروسازان خصوصی اگرچه توانستهاند سهم خود را در بازار داخل افزایش دهند، اما هنوز هم نمیتوان آنها را رقیبی جدی برای بزرگان بازار دانست. دیگر مسیری که اما در راستای کاهش انحصار بازار خودرو کشور طی شده، واگذاری تدریجی سهام خودروسازان دولتی به بخش خصوصی است. در حال حاضر سهم دولت در ایران خودرو و سایپا زیر 20 درصد است و با این حساب نباید آنها را دولتی دانست، این در حالی است که هنوز هم دولت برای غولهای جاده مخصوص تصمیم میگیرد. در واقع با وجود آنکه بیش از 80 درصد سهام خودروسازان واگذار شده، همچنان این دولت است که بیشترین نفوذ را در آنها داشته و این موضوع نیز به نوبه خود اجازه نداده انحصار بازار خودرو کشور شکسته شود.
آزمایش روشی جدید
اما حالا در این شرایط، اتفاقی جدید رخ داده و آن، حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران است. به اعتقاد کارشناسان، این ماجرا اگر در مسیری درست هدایت شده و به موازات آن، اقدامات دیگری از جمله تغییر و تسهیل قوانین مربوط به سرمایهگذاری خارجی، انجام شود، میتوان به کاهش چشمگیر انحصار در بازار خودرو کشور امیدوار بود. البته بهنظر میرسد خود دولت پیگیر آزمودن این روش جدید بوده و میخواهد از این راه، رقابت در بازار خودرو را افزایش و انحصار را کم کند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور میگوید: در حالت کلی، حضور مستقل خودروسازان خارجی در ایران میتواند مقدمهای باشد برای کاهش انحصار در بازار خودرو کشور، منتها به شرطی که مسیر ورود آنها را هموار کنیم. وی با بیان اینکه تنها راه موفقیت خودروسازی ایران و به تعبیر رئیسجمهور، «راه میانبر»، مشارکت با شرکتهای خارجی است، میافزاید: وقتی خارجیها بهصورت مستقل در صنعت خودرو کشور حضور یابند، دیگر چندان مجبور به حرکت در چارچوبهای دولتی نیستند و این موضوع کمک بزرگی به موفقیت و اثرگذاری شان در بازار ایران خواهد کرد. کریمی سنجری با اشاره به توافقنامه رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تاکید میکند:طبق این توافقنامه، رنو میتواند اولا سیستمها و الگوهای مدنظر خود را در خودروسازی و بازار ایران پیاده کند و ثانیا با بهرهوری بالاتری نسبت به رقبایش (در ایران) به فعالیت بپردازد. این کارشناس ادامه میدهد: بنابراین هر دو این موارد (بهرهوری بالا و پیادهسازی سیستمهای خاص رنو) میتواند به کاهش قیمت خودروهای تولیدی بیانجامد که این موضوع نقش موثری در افزایش رقابت و کاهش انحصار در بازار خودرو ایران خواهد داشت. سنجری البته موفقیت آمیز بودن حضور مستقل خودروسازان در ایران و اثرگذاری مثبت بر کاهش انحصار را کاملا مشروط دانسته و میگوید: در کنار استقلال خودروسازان خارجی در ایران، باید برخی قوانین مربوط به سرمایهگذاری خارجی را نیز تسهیل کرد و همچنین مقدمات پیوستن به سازمان تجارت جهانی را فراهم آورد. به گفته این کارشناس، اگر این اقدامات مکملی انجام شود، خودروسازان خارجی در بازار کشور احساس امنیت خواهند کرد و قطعا پس از رنو، برخی دیگر از آنها نیز برای حضور مستقل در ایران، چمدانهایشان را خواهند بست. در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان نیز نظرات کارشناسی مختلفی در خصوص سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودرو ارائه شده است.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
واردات خودرو
,
هیوندای
,
کیا
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: امیر(سابق)
6
مشکل اصلی این بخش از صنعت تصمیم گیری صددرصدی دولت در قیمت گداری محصول تولیدی هست. همانطور که مدیر رنو گفت مسئولین ما بشدت اصرار بر گرانفروشی دارند. اگر مثل قوانین رایج در دنیا که خیلی بیشتر از ما تجربه دارند و خیلی قبل تر از ما با رکود ،گرانی، فروش پایین و ..... درگیر بوده اند و چاره کار را در این دیدند که اگر قیمت را تولید کننده تعیین کند(منظورم ایرانیها نیست) و دولت مالیات معقول و مناسب با خدماتی که میدهد را دریافت کند هم تولید کننده میتواند به سود برسد و پیشرفت کند و هم مصرف کننده از محصولی مرغوب و متناسب با نیاز خود راضی میشد. اما با این سیستم فعلی صنعتی ایران تولید کننده با این که ماشین را با قیمت 3برابری در بازار داخلی میفروشد میگوید که ضرر میدهد و هم مصرف کننده در عین اینکه گران میخرد نارضی از کیفیت ، قیمت و محصول در حال قلع و قمع شدن در جادهای ایران هست. در آخر باید بگویم تا زمانی که مسئولین مملکت را به دلیل پاسخ گو نبودن بی صاحب بدانند تا قیامت هم در حال زدوبند و شعارهای زیبا دادن هستن
20:23 1395/08/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
46 نظر
محسن ا
10 نظر
Jalil fathi
6 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
103 نظر
ساینا پیش فروش ۱۲ اسفند
22 نظر
تیر دوگانه
21 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان
: سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
حسین بوشهر
: سلام دوستان بالاخره ماشین رو با 28 روز تاخیر تحویل گرفتم تارا v4 سفید فروش فوری پرداخت کل وجه 31 شهریور پلاک و فاکتور 29 مهر تحویل ماشین 28 آبان از اونجا که کلی نظرات مردم و اینستا رو میخوندم انتظار داشتم ماشین با کلی مشکل برق و گیربکس برسه ولی بعد از رسیدن و بردن هزارجا واسه کارشناسی واقعا دمشون گرم ماشین بدون حتی کوچکترین ایراد نرم و عالی کیف کردم خداییش حتی این همه نظرات خوندم ماشین کم جونیه ولی بازم اینجوری نبود و در حد خودش عالی بود ایشالا روزی همه دوستان واقعا این v4 سنگ تمومه بگیرید کیفشو ببرید در ضمن ماشین قبلیم دنا توربو آپشنال بوده که از همون موقع که از ایران خودرو تحویل گرفتم کلی مشکلات برقی و گیربکسی داشت ولی تارا وافعا از همه لحاظ یه سر و گردن از دنا بالاتر بود و اینکه با نرمیش حال کردم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
آریاx5
: سلام دوستان .من ثبت نامی اسفند 1403 202589شماره قرارداد .تحویل 90روز کاری هنوز در حال ارسال مدارک گیر کرده .از ماشین هم خبری نیست . چه برسه به ثبت نامی های امسالی....که اگه یکوقت اتفاقی نیفته
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین g
: برو پیج اینستا حواله داران شاهین 1400..........البته پایین همین صفحه گوگلی که سرچ کردی اومدی تو 1وان کار هست .....اونجا هم عکس حواله ها هم فاکتور وهم فیلم اعتراض ها هستند ......با سند ومدارک...اینجا هر کس یه چیز میگه ...نمیشه به حرف اینا دل خوش کرد ...
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهینg🍂
: سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: مریم خانم لطفا راستشو بگو اگه برات پیام تبدیل اومد ه ماه آبان چرا نوشته ی 314و413 راستشو بگو چه قدر ریختی کم مردم و اذیت کنید به قران قسم که اگه سایپا ماشین نمیده بهتون واسه اینه که دلتون پاک نیست و هر کی دنبال منفعتی خودشه خدا هم روشو بر گردونده اخه چرا دوست دارید سر هم و کلاه بزارید خواهشا راستشو بگو چه قدر ریختی مریم
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا
: سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
cvt مهر 1402
: سلام شاهین cvt تا تکمیل وجه شده های 21 اسفند 1403 فاکتور شده. تا 16 اسفند تا 26 اسفند 1403 مهلت تکمیل وجه بوده. تا 26 اسفند تعهدات دارن. بعد از اسفند میره روی تکمیل وجه شده های اردیبهشت و خرداد 1404. خیییلی کند پیش میره هر یکماه که میگذره ؛ تاریخ تکمیل وجه شده ها یک روز میره جلو.
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شیرازی
: سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
جمال
: سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
امیر
: دوستانی که این هفته کوییک اس تحویل گرفتید میشه بگید صفحه کیلومترتون چه شکلیه؟ از اون فابریکیای ابی رنگ یا صفحه کیلومتر کوییک اتومات که قرمز رنگه؟
پژو 207i دستی
دی ماه
: پانا یا فلز؟
سایپا کوییک
اردلان
: بینهایت سپاسگزارم ، داداش گلم🌹❤
نیسان دیزل
جعفر محمدیان
: سلام بر دوستان ، فکر کنم تمامی آبی ها تحویل داده شدند ، آیا کسی مونده که آبی ثبت نام کرده باشه و تحویل نگرفته باشه؟
سایپا کوییک
کوییک
: کوییک gxr l چطور؟
ساینا
رضا
: الحمدلله امروز دیدم فاکتور شدم پیش فروش 6 اسفند تکمیل وجه 23 تیر خودشون sbr اضافه کردن ان شاالله شما هم هر چه زودتر به ماشین تون برسید
پژو 207i دستی
احمد
: سلام داداش اگه دعوتنامه اولیه باشه اگه پرداخت نکنی کلا حذف میشی ولی اگه دعتونامه دوم باشه یعنی برای تکمیل وجه اومده اگه پرداخت نکنی معمولا ی ماه بعد میفرستن وموعد تحویلت هم عوض میشه حالا اگه افزایش قیمتی هم درکار باشه به شماهم قیمت جدید میخوره
سایپا کوییک
امیر .ای
: سلام صبح بخیر . دوستانی که شهریور تکمیل وجه کرده بودند برای کوئیک اس خبری هستش یا نه ؟؟؟ چون من چند روزه فاکتور کوئیک ندیدم اگر اطلاع رسانی کنید متشکرم
سایپا کوییک
امیر .ای
: سلام صبح بخیر راستش کسی نمیدونه ولی اگر ضمنی بخواهیم حدس 15 آذر به بعد بر اساس زمان تکمیل تکمیل وجه یعنی هر چقدر زود تر تکمیل وجه کرده باشین زود تر فاکتور میشین
پژو 207i دستی
سی دی فلز
: همینجور راحت به مردم تهمت دروغ میزنی؟دوست عزیز سقف فلز هستم و فاکتور شدم بهتون حق میدم هممون کلافه میشیم .من با اینکه فاکتور شدم بازم اومدم اینجا به دوستان راهنمایی کردم الان بخوایی حساب کنی آذر که هیچی آبان هم یه سری از دوستان فاکتور نشدن و همه اینها به سفف فلز یا پانا بودن و هم به واریز دوم بستگی داره عکس نمیشه فرستاد میشد میفرستادم