سهم پرداختی خودروسازان به دولت

 

سهم پرداختی خودروسازان به دولت

 
به‌رغم آنکه قیمت خودروهای داخلی با توجه به کیفیت ارائه شده از سوی خودروسازان همیشه مورد انتقاد مشتریان بوده، اما بررسی ساختار مالی شرکت‌های تولیدی نشان از آن دارد که بخش مهمی از قیمت خودروها به جیب دولت و نهادهای عمومی می‌رود. بر این اساس در جدیدترین گزارش صورت گرفته در مركز مطالعات و برنامه‌ريزي یکی از شرکت‌های خودروساز که به بررسی وضعیت صنعت خودرو ایران پرداخته است، سهم پرداختی هر خودرو به دولت درسال گذشته 5/ 31 درصد برآورد شده است. به عبارت بهتر، یک سوم درآمد خودروسازان در سال گذشته به جیب دولت و نهادهای عمومی رفته است. این در حالی است که برآوردها نشان از آن دارد که خودروسازان در سال 1393 نیز 30 درصد قیمت هر خودرو را به دولت پرداخت کردند.
 
این موضوع در شرایطی است که مشتریان خودرو از سال 92 با توجه به افت کیفی محصولات داخلی شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بودند و دولت دهم نیز در پاسخ به نارضایتی مشتریان در این زمینه شورای رقابت را مسوول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی کرد. ورود این شورا نیز اگر چه زیاده خواهی خودروسازان را کنترل کرد اما خود مسیر افزایش قیمت‌ها را در پیش گرفت. در هر صورت آنچه در این بین از دید بسیاری از مشتریان پنهان مانده، سهم پرداختی خودروسازان به دولت بود. آن‌گونه که به نظر می‌رسد به دلیل نیمه‌دولتی بودن صنعت خودرو ایران، خودروسازان چاره‌ای جز پرداخت هزینه‌های تعریف شده به دولت و نهادهای عمومی ندارند. این موضوع در شرایطی اهمیت دارد که صنعت خودرو با 60صنعت پسین و پیشین در ارتباط است که عمده کارخانه‌های تولید‌کننده مواداولیه خودروسازان در اختیار دولت است؛ بنابراین دولت نقش مهمی در قیمت مواد اولیه‌ای چون پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم مورد استفاده در خودروسازی‌ها دارد و این موضوع نیز اثر جدی بر قیمت نهایی خودرو دارد. هر چند دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور به منافع مالی دولت در صنایع پسین و پیشین اشاره دارند اما مهم‌ترین موضوع در قیمت خودرو را سهم مالی مستقیم دولت از قیمت هر خودرو می‌دانند. براساس گزارش منتشر شده، در سال 1394 خودروسازان بابت تولید نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو درآمدی 35 هزار میلیارد تومانی داشتند که از این رقم 11 هزار و 35 میلیارد تومان سهم دولت و نهادهای عمومی از مجموعه خودروسازی کشور بوده است.
 
به عبارت دیگر، جمع پرداختی‌های خودروسازان به نهادهای دولتی و عمومی در سال گذشته 11هزار و 35 میلیارد تومان بوده است. در صورتی که ساختار مالی شرکت‌های خودروساز بررسی شود، متوجه خواهیم شد که پرداختی‌های خودروسازان به هشت نهاد دولتی و عمومی بوده است. گمرک، تامین اجتماعی، مالیات عملکرد (دارایی)، مالیات خودرو (ارزش افزوده به اضافه شماره گذاری)، مالیات حقوق و دستمزد، هزینه‌های مالی (بازپرداخت وام بانک‌ها و سود مشارکت) و در آخر هزینه‌های بیمه شخص ثالث جمع پرداختی‌های خودروسازان به نهاد‌های دولتی و عمومی است. بنابر پژوهش صورت گرفته، خودروسازان در پایان سال مالی 1394، یک هزار و 120 میلیارد تومان به گمرک پرداخت کرده‌اند. مبلغ پرداختی به تامین اجتماعی 510 میلیارد تومان و درآمد دارایی تحت عنوان مالیات عملکرد نیز 102 میلیارد تومان بوده است. پس از این نیز مالیات خودرو شامل ارزش افزوده و هزینه شماره‌گذاری خودروها است که مبلغ 3 هزار و 850 میلیارد تومان بابت این خودرو از سوی خودروسازان پرداخت شده است. در این میان تولید‌کنندگان مبلغ 245 میلیارد تومان نیز تحت عنوان مالیات حقوق و دستمزد پرداخت کرده‌اند. پس از این هزینه نهادهای عمومی است که اثر جدی نیز بر قیمت خودرو دارد؛ آن‌گونه که در این گزارش آمده خودروسازان در سال 1394 به میزان 4 هزار و 189 میلیارد تومان به‌عنوان هزینه‌های مالی به بانک‌ها و بابت سود مشارکت پرداخت کرده‌اند. سودمشارکتی که خودروسازان نسبت به بهره آن همیشه گله داشته‌اند.
 
یکی دیگر از هزینه‌های مرتبط با نهادهای عمومی، هزینه بیمه شخص ثالث است که خودروسازان در سال گذشته بابت این مورد حدود یک هزار و 18 میلیارد تومان پرداخت کردند هر چند که بلافاصله با افزایش قیمت خودرو آن را از مشتریان اخذ کردند. براین اساس در پایان سال گذشته خودروسازان نزدیک به 11هزار و 35 میلیارد تومان به نهادهای دولتی و عمومی پرداخته‌اند. این در حالی است که درآمد آنها از بابت فروش 35 هزار میلیارد تومان بوده است. مقایسه میان جمع پرداختی خودروسازان به نهادهای دولتی و عمومی با نسبت درآمد به فروش آنها نشان از آن دارد که خودروسازان نزدیک به یک سوم درآمد خود را به حساب دولت و نهادهای عمومی ریخته‌اند. پس از بررسی هشت‌خوانی که خودروسازان باید از آن بگذرند تا یک خودرو را به دست مشتری برسانند و در شرایطی که 5/ 31 درصد قیمت هر خودرو در سال گذشته به دولت پرداخت شده است، این پرسش مطرح می‌شود که چند درصد قیمت یک خودرو صرف هزینه‌ تولید و چند درصد دیگر سود خودروساز است. بنا به گفته یکی از مدیران شرکت‌های خودروساز هزینه تولید در بیشتر شرکت‌های خودروساز دنیا حدود 65 تا 75 درصد است که بقیه آن سود شرکت خودروساز است.
 
همچنین بخشی از هزینه تولید به هزینه‌های سربار در شرکت‌های خودروساز ارتباط دارد که هزینه‌های سربار خودروسازان بین‌المللی همواره 10 درصد است و این خودروسازان تلاش دارند که با ایجاد بهره‌وری از آن نیز بکاهند. با وجود این، بررسی‌ها نشان از آن دارد که هزینه تولید در صنعت خودرو ایران چیزی حدود 65درصد است که از این رقم 10 تا 14 درصد آن هزینه‌های سربار محاسبه می‌شود. در صورتی که هزینه 65 درصدی تولید را با سهم پرداختی خودروسازان به نهادهای دولتی و عمومی که 30 درصد است جمع بزنیم، قیمت واقعی یک خودرو به‌دست می‌آید. در این بین سوالی که مطرح می‌شود در مورد سود خودروسازان است که به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان بابت تولید هر خودرو سود حدود 5 درصدی دریافت می‌کنند. هرچند این سود در محصولات مختلف متغیر است. بنابه گفته این مدیر خودروساز هزینه تولید خودرو جدای از هزینه‌های سربار، ارتباط مستقیمی با نوع محصول و عمق ساخت داخل، سال ساخت و مواردی از این دست دارد؛ بنابراین خودروسازان در یک خودرو که سال ساخت بالایی دارد و عمق ساخت داخل آن بالاست، سود می‌کنند اما در برخی از محصولات زیان می‌بینند. تولید برخی از خودروها نیز برای خودروسازان موجب می‌شود که هزینه تولید با فروش سربه‌سر شود؛ بنابراین سودی عاید خودروساز نمی‌شود. یکی از محصولاتی که این مدیر تولید آن در ایران را زیان‌ده عنوان می‌کند، تندر90 است حال آنکه محصولاتی چون تیبا، 405، سمند یا پراید وضعیت بهتری در سودرسانی به شرکت‌های خودروساز دارند.
 
سهم پرداختی خودروسازان به دولت
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تلید خودرو , بازار خودرو , گمرک , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
5

گذشته از این آمار که قابل اطمینان هم نیست. باید عرض کنم که مواد خریداری شده از دولت که در متن هم ذکر شد دولتهای محترم مواد را به بالاترین نرخ جهانی در کنار مالیات و....به خودروساز میفروشند و در کنار شعار حمایت از صنایع داخلی تیشه به ریشه صنعت برای درآمد بیشتر میزنند. چون در خارج از ایران که صنعت رو به پیشرفت دارند در کنار حمایت درست و هدفمند، کلیه مواد لازم را که در کشور خودشون و یا وارداتی هستند را با سوبسید به تولید کننده در کنار معافیتها میدهند. اما چون مدیران ما با تمام ادعایی که دارند یا سواد کافی برای رونق صنعتی ندارند و یا دستور به فلج کردن صنعت دارند چون با این کار واردکنندگان بسیار قدرتمند میتوانند به سودهای نجومی دست پیدا کنند. مثالها و مطالب زیادی هست که میشود در مورد عدم اراده لازم برای پیشرفت صنعت بیان کرد اما مجال آن در این متن نیست و فقط میشود بهترین کار را اجبار مسئولین به بهبود توسط مردم را ذکر کرد. اگر در حال پس رفت فرهنگی نبودیم مثل تمام دنیا نخریدن بهترین سلاح برای مبارزه با کم کاری و فساد است. امیدوارم قبل از اینکه خیلی دیر شود به این مهم برسیم
13:01  1395/08/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir : دوسال پول رو گرفتن و ماشین تحویل نمیدن هر بار هم زنگ میزنیم میگن صبور باشین کلا از اسفند سال گذشته تا الان تحویل ندادن 7 ماه میشه تاخیر ولی اینا 2 ماه حساب میکنن تازه میخوان بدون ساندروف بدن
ناشناس : واسه من هم امروز پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد چند روز مهلت داره برای پرداخت شاهین جی ال
حمیدرضا : سلام من امروز امور مشتریان سایپا رفتم دو تا ماشین دارم واریز ماشین شاهین g من 29 آذر بوده و یکی شاهین پلاس 12اردیبهشت انگار اونا از ما طلبکارن گفت هیچ کدوم رو بهت نمیدن مشکل سانروف داریم از صف جی میخانه بفرستمون صف جی ال به گفته خودش هم حداقل 1ماه طول می‌کشه جی ال رو بدن که بعید می‌دونم فقط باید از طریق مراجع قضایی شکایت کرد
J7 دو‌مرحله‌ای : J7دو مرحله ای‌کسی هست که تکمیل وجه کرده باشه ببینیم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته
شاهین برباد رفته : ای چه وضعشه 4 ماهه هنوز خرداد فاکتور نکرده اینطوری باشه تا نوبت برسه به ما ی سال گذشته
شاهین 1405 : اقا تجمع کنیم قبل اینکه جنک شه دستمون بره تو پوست گردو
شاهین : منم فکر میکنم تحویل اسفند تموم شده چون نیستن...البته ما هم تحویل اسفند هستیم اردیبهشت بهمون تحمیل شده..شماره پذیرش بزارید ببینیم تا چه شماره ای جلو رفته..
X5 : سلام x5اهواز ثبت نامت کی‌بوده نقدی‌یا پیش فروش‌بودی
پلاس اتومات ۲۲ اردیبهشت : سلام مبارک باشه بعداز این همه انتظار کیفیتش مثل قبل هست یا خرابش کردن؟؟ً
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : خدا لعنتشون کنه دقیقا همین بلارو هم سر ما آوردن! بعد از واریز پیش پرداخت و گذشت چند هفته به ما گفتن که اقساط نداریم! و پرسیدم که شما به اسم اقساط با ما قرار داد بستین و خیلی راحت گفت نمیدیم اگه نمیخواید پولتونو دو ماه دیگه پس میدیم. روز بعدش به چندتا نمایندگی دیگه و همون نمایندگی به عنوان مشتری تماس گرفتم و مرسیدم شرایط اقساط هست و گفتن بله هیچ مشکلی نیست بیاید ثبت نام کنید اقساط هم داریم. تهش متوجه شدم این روش جدید کلاهبرادریشون هست و پول مردم رو مفت میگیرن و باهاش کار میکنن و چند ماه بعد بهشون پس میدن. از ماشین هم هیچ خبری نیست!
24 فوق : مال ما که با گذشت از 10 روز از فاکتور هنوز هیچ خبری نیست فاکتور نمیکرد بهتر بود حداقل نمیخواست هی هر ساعت چک کنی ببینی پلاک چی شد
افشار : چقدر ریختی ساعت چند بود
hamed : دوستانی ک 207 تیوفایو پلاس فاکتور شدین کسی بوده پلاک شده باشه؟
کلهر : اسد نیا ،جریان اون پیامه اومد برات چی شد،پرسیدی
hamed : توی تایم کاری اوکی میشه
ساینا اس فوق العاده : دوستان کسی هست از فوق العاده 27 که فاکتور نشده باشه ؟این مثبتو بزنه
محمد : من 207 پانا فولادی طرح فرسوده تحویل 11 مرداد داشتم تو قرارداد شده tu5p ولی نه برام تکمیل وجهی اومده نه از سود تاخیرم کم کردن توی قسمت زمان فاکتور هم نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد الان دقیقا باید چیکار کنیم؟
سعید : سلام اونایی که موعد مهر هستن تفاوت موتور پلاس مبلغ 6 میلیون فعال شده برن پرداخت کنن
اطلس جی فقط : منم تبدیل نمی‌زنم هرچی دیرتربدن بایدازاونورجریمه تاخیرشم بدن ما اگ می خواستیم تبدیل بزنیم خیلی زودتر ازاین حرفا تبدیل زده بودیم ن ب قول دوستمون بعد7ماه