نفوذ ایران به بازارهای صادراتی با حربه چین

 

نفوذ ایران به بازارهای صادراتی با حربه چین

 
عراق بزرگترین بازار صادراتی خودروسازان ایرانی است که مردم آن قدرت خرید پایینی دارند. علاوه بر عراق کشورهای همسایه ایران ازجمله افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و... نیز از نظر سطح درآمدی وضعیتی نزدیک به عراق دارند بنابراین باید در همکاری‌های مشترک خودروهایی ارزان‌قیمت تولید و به این بازار عرضه کرد.
 
در بین خودروسازانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند، چینی‌ها نیز حضور دارند که شاید بهترین گزینه برای تولید خودروهای مشترک صادراتی با خودروسازان ایرانی باشند. 
در نگاهی کلی خودروسازان چینی در بخش کیفیت در ایران کارنامه درخشانی از خود به جای نگذاشته‌اند و به طور معمول کیفیت، ایمنی و... را به خاطر تولید محصولی ارزان‌قیمت نادیده گرفته‌اند. بنابراین اگرچه این خودروسازان محصولاتی با قیمت مناسب عرضه می‌کنند اما به نظر می‌رسد همکاری با این خودروسازان برای تولید خودرو ارزان مناسب بازارهای صادراتی ایران، اعتبار خودروسازان کشور را زیر سوال ببرد زیرا خودروسازان بزرگ ایران نامی شناخته شده در کشورهای همسایه دارند.
 
 
گزینه ساخت خودرو ارزان
این توضیحات نشان می‌دهد خودروسازان کشور برای انتخاب شریک تجاری برای تولید و عرضه خودرو ارزان‌قیمت به بازارهای صادراتی باید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشند. به باور دانشیار گروه خودرو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در دنیا دو نگاه کلی در بخش تولید خودرو وجود دارد که یک نگاه به خودروسازان مطرح از جمله اروپایی، امریکایی و ژاپنی باز می‌شود که به کیفیت توجه بیشتری داشته و کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنند و هنگامی‌که قدرت خرید مشتریان پایین می‌آید حاضر به پایین آوردن کیفیت محصولات خود نمی‌شوند. نگاه دیگر در ارتباط با خودروسازانی نظیر چین و هند است که براساس قدرت خرید جامعه به طراحی خودرو می‌پردازند و کیفیت را فدای قیمت و بازار می‌کنند. امیرحسین شامخی در گفت‌وگو با صمت ضمن آنکه هیچ‌کدام از این دو دیدگاه را رد یا تایید نمی‌کند، توضیح می‌دهد که هر دو گروه طرفداران خود را دارند و نمی‌توان یکی را برنده و دیگری را بازنده دانست. بنابراین خودروسازان کشور ابتدا باید تکلیف خود را مشخص کنند که تصمیم به تولید چه نوع خودروهایی دارند؛ اینکه قیمت را به کیفیت ترجیح دهند یا استانداردهای خود را در تولید خودرو پیاده کنند. به باور این استاد دانشگاه، مصرف‌کنندگان خودروهای بی‌کیفیت و نیز خودروسازان برای تولید خودرو بی‌کیفیت ناگزیر به پرداخت هزینه‌هایی هستند. این خودروها ایمن نبوده و در تصادفات باعث مرگ‌ومیر می‌شوند. آلایندگی این خودروها بالاست و نمونه آشکار آن در تهران قابل مشاهده است. خودروهای کم کیفیت یا بی‌کیفیت مصرف سوخت بالاتری نسبت به خودروهای کیفی هم‌تراز خود دارند. از سویی در خدمات پس از فروش نیز از آنجایی که خودرو کم‌کیفیت زودتر خراب می‌شود، مالک آن باید هزینه‌های بالاتری برای خدمات پس از فروش بپردازد بنابراین اگرچه مشتری هنگام خرید مبلغ کمتری پرداخت می‌کند اما در ادامه به اندازه خرید اولیه یک خودرو باکیفیت باید هزینه‌های تعمیر را بپردازد. آنطور که شامخی ارزیابی می‌کند برای ورود به بازار صادراتی خودروهای ارزان، با توجه به تجربه‌ای که خودروسازان چینی و هندی در این زمینه دارند، گزینه مناسبی برای تولید مشترک هستند اما پیش از آن باید برنامه برای تولید خودروهای صادراتی ارزان یا باکیفیت مشخص شود. وی به این پرسش که قدرت خرید مردمی که در بازارهای صادراتی خودرو زندگی می‌کنند در انتخاب نوع خودرو صادراتی چه تاثیری دارد؟ اینگونه پاسخ می‌دهد: اگرچه قدرت خرید بازار هدف نیز باید در بررسی‌ها موردتوجه قرار گیرد و اینگونه استدلال می‌شود که بازارهای هدف صادراتی ایران بیشتر کم‌درآمد هستند اما کشوری نظیر روسیه نیز می‌تواند به این بازارها اضافه شود؛ کشوری نزدیک به ایران که مشتریانش به دنبال خودروهای باکیفیت هستند. 
وی می‌افزاید: علاوه بر آن کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان و... نیز می‌توانند در ردیف بازارهایی صادراتی برای عرضه خودروهای باکیفیت قرار بگیرند بنابراین می‌توان بازار هدف را به جای عراق و... روی کشوری نظیر روسیه متمرکز کرد. اگر خودروسازان داخلی به دنبال تولید خودروهای بی‌کیفیت به‌دلیل قیمت ارزان برای بازارهای صادراتی باشند، کلاس صنعت خودرو را همیشه پایین نگه می‌دارند و من موافق این رویه نیستم. به گفته دانشیار گروه خودرو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم پایین است، مشتریانی وجود دارند که به دنبال خودروهای باکیفیت بوده و به این عامل بیش از قیمت اهمیت می‌دهند. فروش یک خودرو کیفی به این مشتریان سودآوری معادل فروش چند خودرو ارزان بی‌کیفیت دارد. در این کشورها خودروهای خارجی نظیر تویوتالندکروز و... نیز مشاهده می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد در این کشورها خریدار برای خودروهای گران و کیفی نیز وجود دارد.
 
 
کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل
نگاهی به نقشه جغرافیایی گویای این مطلب است که چین فاصله هزاران کیلومتری با کشورهای خاورمیانه دارد و خودروسازان این کشور که به تولید خودروهای ارزان و کم‌کیفیت معروف هستند، برای صادرات محصول به این کشورها یا همسایه‌های ایران هزینه‌های لجستیک بالایی را پرداخت می‌کنند. در این شرایط با توجه به دسترسی آسان از طریق ایران به این کشورها، چشم‌بادامی‌ها به پیشنهاد تولید خودرو مشترک با ایران با هدف صادرات پاسخ منفی نخواهند داد. یک کارشناس صنعت خودرو در این‌باره معتقد است تولید مشترک با چین برای خودرو ارزان‌قیمت صادراتی می‌تواند یکی از گزینه‌های خودروسازان داخلی برای همکاری باشد زیرا بازارهای مطرح، مشتریانی با توان خرید مختلف دارند که براساس بودجه آنها باید برنامه‌ریزی کرد. عبدالله بابایی در گفت‌وگو باصمت به موضوع هزینه‌های لجستیک که خودروسازان چینی برای صادرات باید پرداخت کنند، اشاره کرده و می‌گوید که چین با کشورهای خاورمیانه فاصله زیادی دارد و صادرات خودرو به این کشورها هزینه‌های حمل‌ونقل بالایی را به گردن چین می‌اندازد. اگر ایران به مرکز صادرات خودرو در خاورمیانه تبدیل شود و با خودروسازان چینی خودروهای تولید مشترک صادراتی تولید کند، می‌تواند بخشی از بازار را به‌دست آورد.
 
 
وی تصریح می‌کند: به‌طور کلی خودروسازان چینی در کشورهایی که قدرت خرید مردم جامعه آن شبیه ایران است، نفوذ دارند اما صادرات آن اندک است. در کنار همکاری‌های مشترک، شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور ازجمله ایران‌خودرو و سایپا نیز مذاکرات خوبی در زمینه صادرات داشته‌اند که در آینده در این عرصه وضعیت بهتری خواهند داشت بنابراین صنعت خودرو کشور آینده خوبی را پیش‌رو دارد. براساس این گزارش، تولید خودروهای ارزان‌قیمت برای صادرات به کشورهای همسایه گزینه مناسبی برای افزایش میزان صادرات و دستیابی به هدف‌گذاری صادرات یک میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ خواهد بود و در این بین خودروسازان کشور می‌توانند از تجربه خودروسازان ارزان‌ساز همچون چین و هند استفاده کنند و به همکاری با این خودروسازان بپردازند. در این برنامه خودروسازان کشور نباید از موضوع کیفیت غافل شوند زیرا در این صورت بازارهای صادراتی خود را از دست خواهند داد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , صادرات خودرو , خودرو چینی , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محمد
0

افغانی ها عقلشون از عراقیها و سوریها بیشتر کار میکنه و بندرت از ماشینهای چینی و ایرانی استفاده میکنن (تقریبا در حد صفر) در عوض همانطور که تو اخبار میبینیم تو خیابوناشون پر از تویوتا و ماشینای امریکاییه.
17:07  1395/08/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

فکر میکنید مردم افغانستان و پاکستان مثل ما ایرانیها اینقدر بدبختن که با زور یه ماشین و بهشون قالب کنید. شما مسئولین یادتان نیست ولی ما مردم بیاد می آوریم که چندین بار پیکان را به پاکستان و افغانستان صادر کردید و تمام ماشینها مرجوع شد. اونه دارند بهترین ماشین دنیا را با قیمت جهانی سوار میشوند فکر کردید به ماشینهای ما نگاه میکنند
21:12  1395/08/20
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
1

بدلیل انزوا گری ایران و سیاستهای عجیب و غریب.............هرگز ایران به قطب تولید تبدیل نمیشود............سیاست های غیر مداخله جویانه در ایران کاربردی ندارد
13:50  1395/08/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
منتظران آر اس : داداش رو سیستم نشسته هنوز ، امروز چک کن فاکتور شدی صد درصد ، منم یازده خردادم دیروز فاکتور شدم
غلامعلی : الهی به امید فاکتورشدن
سورن 4 تیر : از استان گلستانم.ماشین باید از تهران میومد
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟