خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران
1395/08/26
10:00
«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران
شرکای خارجی خودروسازی ایران در حالی همزمان با تشدید تحریمها، ناگهان از جاده مخصوص رفتند که این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن یک الزام مهم، احتمال قطع ارتباط یک طرفه از سوی آنها را محدود کرده است. آن طور که یک منبع آگاه به خبرنگار «دنیایاقتصاد» میگوید، وزارت صنعت با گنجاندن بندی در قراردادها و توافق نامههای خارجی صنعت خودرو در پساتحریم، شرکتهای خارجی را ملزم به پرداخت غرامت، در صورت پایبند نبودن به تعهداتشان (در قبال شرکای داخلی) کرده است. طبق این «بند»، خودروسازان خارجی متعهد شدهاند درصورتیکه به هر دلیلی بخواهند قراردادشان با شرکتهای خودروساز ایرانی را نادیده گرفته و قطع همکاری کنند، غرامت این کار را بپردازند. این در شرایطی است که گفته میشود پژو و رنو، قید شدن «بند غرامت» را در قرارداد و توافقنامه خود با طرفهای ایرانی پذیرفته و مشکلی با آن ندارند، اما بنز زیر بار این موضوع نرفته است. اتفاقا یکی از دلایلی که بنز و ایران خودرو هنوز نتوانستهاند تفاهمنامه مشترک خود را به قرارداد تبدیل کنند، همین موضوع است. در واقع اصرار و فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قید شدن «بند غرامت» در پیشنویس قرارداد با بنز، از یکسو و مخالفت خودروساز آلمانی با این موضوع از سوی دیگر، کار را برای رسمی شدن همکاری مشترک میان این دو، سخت کرده است.
ریشه «بند غرامت» کجاست؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به گنجانده شدن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو کشور اصرار دارد که این موضوع بهنوعی از تداوم بیاعتمادی به شرکتهای خارجی حکایت میکند. بهعبارت بهتر، بهنظر میرسد وزارت صنعت هنوز به امثال پژو و رنو و بنز که در دوران تحریم، خودروسازان داخلی را تنها گذاشته و به کشورشان برگشتند، مطمئن نبوده و همچنان فضای بیاعتمادی بین آنها حاکم است.با توجه به اتفاقاتی که در دوران تحریم افتاد و خودروسازان خارجی بدون توجه به تعهدشان به طرفهای ایرانی، ارتباط خود را یکطرفه قطع کردند، به اصطلاح چشم وزارت صنعت ترسیده و این وزارتخانه نمیخواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود. اگر به عقب برگردیم و داستانهای خودروسازی کشور را در دوران تحریم مرور کنیم، متوجه میشویم شرکای وقت این صنعت با وجود قرارداد و تعهدی که به شرکتهای خودروساز داخلی داشتند، همکاری خود را یکطرفه قطع کرده یا به حداقل رساندند. بارزترین نمونه این بیوفایی، پژو فرانسه بود، شرکتی که اگرچه تا سال 2014 میلادی با ایران خودرو قرارداد همکاری داشت، اما دو سال زودتر و از ترس تحریمها، آبیهای جاده مخصوص را تنها گذاشت تا دورانی سخت را برای آنها رقم بزند. رفتاری که پژو در دوران تحریم از خود نشان داد، اگرچه به گفته مسوولان این شرکت، تابع قوانین وقت جهانی بود، با این حال پژو از نظر ایرانیها رفیقی نیمه راه است که باید تاوان بیوفاییاش را بدهد. هرچند با وجود انتقادات فراوان به رفتار پژو در دوران تحریم، وزارت صنعت و ایران خودرو حاضر نشدند توضیح شفافی در مورد اخذ غرامت از این خودروساز ارائه کنند، با این حال کارشناسان معتقدند «بند غرامت» امتیاز بزرگی در ارتباط دوباره با پژوییها به حساب میآید.
این داستان در مورد دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو و البته بنز نیز صدق میکند، چه آنکه این دو شرکت نیز به روش خود، خودروسازی ایران را در دوران تحریم تنها گذاشتند. بهعنوان مثال اگرچه رنو در دوران تحریم مانند هموطنش، سفتو سخت رفتار نکرد، با این حال فعالیتهایش را در خودروسازی کشور به حداقل رساند تا مرتکب تخلفی در قالب قوانین بینالمللی وقت، نشده باشد. بنز نیز که کلا ارتباط با ایران خودرو و ایران خودرودیزل را قطع کرد و تا از جمله تحریمکنندگان اصلی صنعت خودرو کشور لقب گیرد. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور معتقد است، در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای جدید، امتیاز مهمی بهشمار میرود و میتواند بهعنوان یک ضامن (در راستای پایبند ماندن خودروسازان خارجی به تعهدات شان) عمل کند.همچنین حسن کریمی سنجری دیگر کارشناس خودرو کشور نیز در این مورد میگوید: وزارت صنعت بهنوعی چشمش ترسیده و هدف از در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو نیز این است که احتمال تکرار اتفاقات دوران تحریم به حداقل برسد.
بندی مرسوم اما متفاوت
اما در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی کشور در حالی است که اگرچه این موضوع در خودروسازی دنیا چندان مرسوم نیست، اما چیزی شبیه آن معمولا لحاظ میشود.بهعبارت بهتر، عموم قراردادهایی که در خودروسازی جهان میان شرکتهای مختلف امضا میشود، دارای بندی است که تکالیف طرفین را در صورت فسخ قرارداد مشخص میکند. این «بند» البته معمولا در پروسههای مختلفی که به قرارداد میانجامد، ازسوی طرفین معامله در نظر گرفته میشود و قراردادهای خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نیست. در این مورد، زاوه با بیان اینکه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی عرف نیست، میگوید: البته تمام قراردادهایی که منعقد میشود، دارای یک بند مخصوص فسخ است که در آن مشخص میشود اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، باید خسارت بپردازند. وی میافزاید: البته بین بندی که وزارت صنعت در قراردادها لحاظ کرده با آنچه در قراردادهای خارجی گنجانده میشود، تفاوت ساختاری وجود دارد. زاوه ادامه میدهد: ریشه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران، بیاعتمادی به خارجیها از ناحیه مسائل سیاسی است، اما در قراردادهای خارجی، مسائل اقتصادی را پیش فرض قرار میدهند.گفتههای زاوه در شرایطی است که کریمی سنجری نیز میگوید: در قراردادهای خارجی اگر بندی در راستای غرامت و خسارت گنجانده میشود، ناشی از احتمالات اقتصادی است که میتواند به فسخ بینجامد. وی تاکید میکند: با این حال ریشه در نظر گرفتن چنین بندی در قراردادهای جدید صنعت خودرو، اتفاقاتی است که در دوران تحریم رخ داده و سبب بیاعتمادی به خودروسازان خارجی شده است.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
رنو
,
پژو
,
فولکس
,
سیتروئن
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
واردات خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
کاربر: m&z
0
شیره جدیدی است بر سر افکار عمومی
15:52 1395/08/29
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2
غرامت گرفتنتون رو هم دیدیم. یه قرون پول نتونستن از پژو بگیرن، سروته قضیه رو با قطعات و تکنولوژی و تربیت نیرو هم آوردن (شک دارم ارزش همه این ها روی هم یک دهم غرامت تأیین شده باشه) . به جای غرامت میتونستن تبادل سهام کنن. چند درصد سهام پژو سیتروئن رو بگیرن و چند درصد سهام خودشونو به پژو سیتروئن بندزان. از همه مشکلات جلوگیری میشه و اگر حق رأی هم بدست بیارن دیگه کلاه سرشون نمیره.
13:04 1395/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
12 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
bacx3 Azar17
6 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
285 نظر
پارسا.
57 نظر
X33 Cross cvt
25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
اکبر رینگ
: ۷۰ روز از تکمیل وجهم گذشته و خبری از فاکتور شدن نیست. بی ماشین قدم زنان در کوچه خیابون های شهر
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
رز زرد
: ممنون برادر ... ببخشید🌷
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
علی
: سلام دوستان صبح از پست برگه سبز ماشین یا همون سندشو آوردن در خونه ولی ماشینو هنوز تحویلم ندادن سندش زودتر بدستم رسید تا خودش
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
رضا
: سلام دوستان عزیز که به مبارکی فاکتور می شوید واریز اول هم بگید
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
ناشناس
: من هم مثل شماها 290 واریز وجه کردم دوسال پیش مهر 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک سی وی تی واریز وجه کردم منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم که هفته چهارم اسفندماه نیومد تا الان هم خبری از دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا اسفند
: ردیف قرارداد15010142 ولی خودرو دپو شده بهم تخصیص دادن الان اتاق با شماره sdj19000 تحویل گرفتن این هفته برامن 4هزار قبلتر تخصیص دادن sdj15000 یعنی خودرو داخل پارکینگ یک ماه ناقص مونده تا امروز که تکمیل شده انشالا که بدون ایراد باشه مشکل رنگ پیدا نکنه
شرایط فروش لاماری ایما
حسین
: سلام دوستان کسی خبری از دعوتنامه های پیش فروش داره؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سامان
: گول میزنن تبدیل کنین تحویل میگیرین ولی خبری نیست تاخیر داره
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
هادی
: واسه منم اقساط ۳۱فروردین بروز شد امروز برای چندمین بار ولی خبری ازفاکتور نیست
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین g
: چقدر این سایپا بی شرفه پذیرش ۱۱ اذر یه تعداد فاکتور کرد دیگه فاکتور نکرد. الان ما پذیرش ۱۲ اذر دیگه داره ۶ماه میشه که واریز وجه کردیم واسه فروش فوری اگه این فروش فوری هست خدا به پیش فروشا رحم کنه .به ولله قسم اگه میدونستم این حرومیا انقدر دیر ماشینو میدن اگه سمتش میرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
مرتضی
: این شرکت فقط مسئولاشون زمان بچگیشون قشنگ به تعهداتشون عمل کردن نه الان.اون زمان که بچه بودن خیلی به وعده هاوتعهداتسون عمل میکردن،همین بزرگانتون که الان برمیزریاست نشستن
ساینا
پلیسفتا
: آقای توحید اینانلو فرزند یعقوب تحت تعقیب قرار گرفت
سایپا کوییک
پلیسفتا
: بدلیل انتشار اکاذیب تحت تعقیب قرار گرفتی بزودی ابلاغ میشی
MVM 550 اتومات
هادی اریزو
: چرته چون همشو اومدی 11 درصد کشیدی روش
پژو 207i دستی
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز
: خودرو فرسوده نوشته قرادادهای هفته دوم در حال فاکتور میباشد نا که هفته سوم قرار داریم یعنی بعد از این نوبت ما میشه?احتمال داره زودتر از موعد تحویل بدن
MVM 550 اتومات
آریزو 8 مجید
: تعهدشم دیدیم
پژو 207i اتومات
اتو فلز 31 خرداد
: یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم 23 اردیبهشت مابه التفاوت کمربند واریز کردم امروز هم فاکتور شدم
سایپا اطلس جی
اطلس 16 مهر
: سلام من هم انشالله شنبه مرخصی میگیرم و ساعت ده جلو سایپا هستم. امیدوارم هر کسی میتونه بیاد تا زودتر به حقمون برسیم. تکمیل وجه 16 مهر اطلس مشکی
سورن ELX EF7
سورن
: تحویلی 10 خرداد 24 اردیبهشت هم فاکتور شد هم تخصیص پلاک امروز هم روی صدور اسناد میچرخه
سایپا اطلس جی
رضا
: سلام بله منم اسفند402 واریزی اول بوده 25مهر 403 هم واریزی دوم بوده..هنوز خبری از فاکتور نیست