«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران

 

«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران

 
شرکای خارجی خودروسازی ایران در حالی همزمان با تشدید تحریم‌ها، ناگهان از جاده مخصوص رفتند که این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن یک الزام مهم، احتمال قطع ارتباط یک طرفه از سوی آنها را محدود کرده است. آن طور که یک منبع آگاه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، وزارت صنعت با گنجاندن بندی در قراردادها و توافق نامه‌های خارجی صنعت خودرو در پساتحریم، شرکت‌های خارجی را ملزم به پرداخت غرامت، در صورت پایبند نبودن به تعهدات‌شان (در قبال شرکای داخلی) کرده است. طبق این «بند»، خودروسازان خارجی متعهد شده‌اند درصورتی‌که به هر دلیلی بخواهند قراردادشان با شرکت‌های خودروساز ایرانی را نادیده گرفته و قطع همکاری کنند، غرامت این کار را بپردازند. این در شرایطی است که گفته می‌شود پژو و رنو، قید شدن «بند غرامت» را در قرارداد و توافق‌نامه خود با طرف‌های ایرانی پذیرفته و مشکلی با آن ندارند، اما بنز زیر بار این موضوع نرفته است. اتفاقا یکی از دلایلی که بنز و ایران خودرو هنوز نتوانسته‌اند تفاهم‌نامه مشترک خود را به قرارداد تبدیل کنند، همین موضوع است. در واقع اصرار و فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قید شدن «بند غرامت» در پیش‌نویس قرارداد با بنز، از یکسو و مخالفت خودروساز آلمانی با این موضوع از سوی دیگر، کار را برای رسمی شدن همکاری مشترک میان این دو، سخت کرده است.
 
 
 
ریشه «بند غرامت» کجاست؟
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به گنجانده شدن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو کشور اصرار دارد که این موضوع به‌نوعی از تداوم بی‌اعتمادی به شرکت‌های خارجی حکایت می‌کند. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت هنوز به امثال پژو و رنو و بنز که در دوران تحریم، خودروسازان داخلی را تنها گذاشته و به کشورشان برگشتند، مطمئن نبوده و همچنان فضای بی‌اعتمادی بین آنها حاکم است.با توجه به اتفاقاتی که در دوران تحریم افتاد و خودروسازان خارجی بدون توجه به تعهدشان به طرف‌های ایرانی، ارتباط خود را یک‌طرفه قطع کردند، به اصطلاح چشم وزارت صنعت ترسیده و این وزارتخانه نمی‌خواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود. اگر به عقب برگردیم و داستان‌های خودروسازی کشور را در دوران تحریم مرور کنیم، متوجه می‌شویم شرکای وقت این صنعت با وجود قرارداد و تعهدی که به شرکت‌های خودروساز داخلی داشتند، همکاری خود را یک‌طرفه قطع کرده یا به حداقل رساندند. بارزترین نمونه این بی‌وفایی، پژو فرانسه بود، شرکتی که اگرچه تا سال 2014 میلادی با ایران خودرو قرارداد همکاری داشت، اما دو سال زودتر و از ترس تحریم‌ها، آبی‌های جاده مخصوص را تنها گذاشت تا دورانی سخت را برای آنها رقم بزند. رفتاری که پژو در دوران تحریم از خود نشان داد، اگرچه به گفته مسوولان این شرکت، تابع قوانین وقت جهانی بود، با این حال پژو از نظر ایرانی‌ها رفیقی نیمه راه است که باید تاوان بی‌وفایی‌اش را بدهد. هرچند با وجود انتقادات فراوان به رفتار پژو در دوران تحریم، وزارت صنعت و ایران خودرو حاضر نشدند توضیح شفافی در مورد اخذ غرامت از این خودروساز ارائه کنند، با این حال کارشناسان معتقدند «بند غرامت» امتیاز بزرگی در ارتباط دوباره با پژویی‌ها به حساب می‌آید.
 
این داستان در مورد دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو و البته بنز نیز صدق می‌کند، چه آنکه این دو شرکت نیز به روش خود، خودروسازی ایران را در دوران تحریم تنها گذاشتند. به‌عنوان مثال اگرچه رنو در دوران تحریم مانند هموطنش، سفت‌و سخت رفتار نکرد، با این حال فعالیت‌هایش را در خودروسازی کشور به حداقل رساند تا مرتکب تخلفی در قالب قوانین بین‌المللی وقت، نشده باشد. بنز نیز که کلا ارتباط با ایران خودرو و ایران خودرودیزل را قطع کرد و تا از جمله تحریم‌کنندگان اصلی صنعت خودرو کشور لقب گیرد. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور معتقد است، در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای جدید، امتیاز مهمی به‌شمار می‌رود و می‌تواند به‌عنوان یک ضامن (در راستای پایبند ماندن خودروسازان خارجی به تعهدات شان) عمل کند.همچنین حسن کریمی سنجری دیگر کارشناس خودرو کشور نیز در این مورد می‌گوید: وزارت صنعت به‌نوعی چشمش ترسیده و هدف از در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو نیز این است که احتمال تکرار اتفاقات دوران تحریم به حداقل برسد.
 
 
 
بندی مرسوم اما متفاوت
 
اما در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی کشور در حالی است که اگرچه این موضوع در خودروسازی دنیا چندان مرسوم نیست، اما چیزی شبیه آن معمولا لحاظ می‌شود.به‌عبارت بهتر، عموم قراردادهایی که در خودروسازی جهان میان شرکت‌های مختلف امضا می‌شود، دارای بندی است که تکالیف طرفین را در صورت فسخ قرارداد مشخص می‌کند. این «بند» البته معمولا در پروسه‌های مختلفی که به قرارداد می‌انجامد، ازسوی طرفین معامله در نظر گرفته می‌شود و قراردادهای خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نیست. در این مورد، زاوه با بیان اینکه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی عرف نیست، می‌گوید: البته تمام قراردادهایی که منعقد می‌شود، دارای یک بند مخصوص فسخ است که در آن مشخص می‌شود اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، باید خسارت بپردازند. وی می‌افزاید: البته بین بندی که وزارت صنعت در قراردادها لحاظ کرده با آنچه در قراردادهای خارجی گنجانده می‌شود، تفاوت ساختاری وجود دارد. زاوه ادامه می‌دهد: ریشه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران، بی‌اعتمادی به خارجی‌ها از ناحیه مسائل سیاسی است، اما در قراردادهای خارجی، مسائل اقتصادی را پیش فرض قرار می‌دهند.گفته‌های زاوه در شرایطی است که کریمی سنجری نیز می‌گوید: در قراردادهای خارجی اگر بندی در راستای غرامت و خسارت گنجانده می‌شود، ناشی از احتمالات اقتصادی است که می‌تواند به فسخ بینجامد. وی تاکید می‌کند: با این حال ریشه در نظر گرفتن چنین بندی در قراردادهای جدید صنعت خودرو، اتفاقاتی است که در دوران تحریم رخ داده و سبب بی‌اعتمادی به خودروسازان خارجی شده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , رنو , پژو , فولکس , سیتروئن , بازار خودرو , تولید خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
0

شیره جدیدی است بر سر افکار عمومی
15:52  1395/08/29
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

غرامت گرفتنتون رو هم دیدیم. یه قرون پول نتونستن از پژو بگیرن، سروته قضیه رو با قطعات و تکنولوژی و تربیت نیرو هم آوردن (شک دارم ارزش همه این ها روی هم یک دهم غرامت تأیین شده باشه) . به جای غرامت میتونستن تبادل سهام کنن. چند درصد سهام پژو سیتروئن رو بگیرن و چند درصد سهام خودشونو به پژو سیتروئن بندزان. از همه مشکلات جلوگیری میشه و اگر حق رأی هم بدست بیارن دیگه کلاه سرشون نمیره.
13:04  1395/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر رینگ : ۷۰ روز از تکمیل وجهم گذشته و خبری از فاکتور شدن نیست. بی ماشین قدم زنان در کوچه خیابون های شهر
رز زرد : ممنون برادر ... ببخشید🌷
علی : سلام دوستان صبح از پست برگه سبز ماشین یا همون سندشو آوردن در خونه ولی ماشینو هنوز تحویلم ندادن سندش زودتر بدستم رسید تا خودش
رضا : سلام دوستان عزیز که به مبارکی فاکتور می شوید واریز اول هم بگید
ناشناس : من هم مثل شماها 290 واریز وجه کردم دوسال پیش مهر 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک سی وی تی واریز وجه کردم منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم که هفته چهارم اسفندماه نیومد تا الان هم خبری از دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
تارا اسفند : ردیف قرارداد15010142 ولی خودرو دپو شده بهم تخصیص دادن الان اتاق با شماره sdj19000 تحویل گرفتن این هفته برامن 4هزار قبل‌تر تخصیص دادن sdj15000 یعنی خودرو داخل پارکینگ یک ماه ناقص مونده تا امروز که تکمیل شده انشالا که بدون ایراد باشه مشکل رنگ پیدا نکنه
حسین : سلام دوستان کسی خبری از دعوتنامه های پیش فروش داره؟
سامان : گول میزنن تبدیل کنین تحویل میگیرین ولی خبری نیست تاخیر داره
هادی : واسه منم اقساط ۳۱فروردین بروز شد امروز برای چندمین بار ولی خبری ازفاکتور نیست
شاهین g : چقدر این سایپا بی شرفه پذیرش ۱۱ اذر یه تعداد فاکتور کرد دیگه فاکتور نکرد. الان ما پذیرش ۱۲ اذر دیگه داره ۶ماه میشه که واریز وجه کردیم واسه فروش فوری اگه این فروش فوری هست خدا به پیش فروشا رحم کنه .به ولله قسم اگه میدونستم این حرومیا انقدر دیر ماشینو میدن اگه سمتش میرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی : این شرکت فقط مسئولاشون زمان بچگیشون قشنگ به تعهداتشون عمل کردن نه الان.اون زمان که بچه بودن خیلی به وعده هاوتعهداتسون عمل میکردن،همین بزرگانتون که الان برمیزریاست نشستن
پلیسفتا : آقای توحید اینانلو فرزند یعقوب تحت تعقیب قرار گرفت
پلیسفتا : بدلیل انتشار اکاذیب تحت تعقیب قرار گرفتی بزودی ابلاغ میشی
هادی اریزو : چرته چون همشو اومدی 11 درصد کشیدی روش
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : خودرو فرسوده نوشته قرادادهای هفته دوم در حال فاکتور میباشد نا که هفته سوم قرار داریم یعنی بعد از این نوبت ما میشه?احتمال داره زودتر از موعد تحویل بدن
آریزو 8 مجید : تعهدشم دیدیم
اتو فلز 31 خرداد : یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم 23 اردیبهشت مابه التفاوت کمربند واریز کردم امروز هم فاکتور شدم
اطلس 16 مهر : سلام من هم انشالله شنبه مرخصی میگیرم و ساعت ده جلو سایپا هستم. امیدوارم هر کسی میتونه بیاد تا زودتر به حقمون برسیم. تکمیل وجه 16 مهر اطلس مشکی
سورن : تحویلی 10 خرداد 24 اردیبهشت هم فاکتور شد هم تخصیص پلاک امروز هم روی صدور اسناد میچرخه
رضا : سلام بله منم اسفند402 واریزی اول بوده 25مهر 403 هم واریزی دوم بوده..هنوز خبری از فاکتور نیست