هوا در لندن ابری و بارانی است. کلارکسون با ناراحتی ساختمانی را که به نظر می رسد، متعلق به شبکه معروف انگلیسی است ترک می کند. سوار تاکسی می شود، گوینده رادیو از جدایی کلارکسون و تاپ گیر و سرانجام اخراج وی خبر می دهد. کلارکسون در فرودگاه پیاده شده و به سمت لس آنجلس پرواز می کند.
پس از رسیدن به مقصد، کلارکسون خسته به دنبال یک خودروی اجاره ای می رود و این خودرو چیزی نیست جز نماینده دیرینه آمریکایی ها در دنیای اتومبیل؛ یک موستانگ تیونینگ شده.
او سوار بر اسب وحشی شروع به حرکت می کند، در میانه های راه دوستان همیشگی وی یعنی ریچارد هموند و جیمز می با موستانگ های سفید و قرمز به او ملحق می شوند و از این لحظه لبخند به چهره کلارکسون باز می گردد.
اندکی بعد آنها وارد بیابان می شوند و پس از مدتی کوتاه گروه بزرگی با اتومبیل های مختلف به آنها ملحق می شوند که به دلیل حضور خودروهای بعضا عجیب و غریب بسیار مشابه فیلم Mad Max از آب درآمده است.
پس از طی مسافتی آنها به مکانی می رسند که افراد زیادی گویی در عین حضور در یک کنسرت، در کنار یک چادر بزرگ منتظرشان بوده اند.
جیمز می، ریچارد هموند و جرمی کلارکسون با استقبال گرم حضار و همزمان با اجرای نمایش هوایی بر روی سکویی که تدارک دیده شده حضور پیدا می کنند و طبق معمول با شوخی های رایج به معرفی همدیگر می پردازند. این ها بخشی از اتفاقاتی است که در هفت دقیقه ابتدایی اولین قسمت از مستند خودرویی گرند تور جریان پیدا می کند.
صحنه های آغازین قسمت اول گرند تور که گفته می شود به تنهایی 2.5 میلیون پوند هزینه دربرداشته، به خوبی بودجه کلانی را که در اختیار گروه سازنده قرار گرفته نشان می دهد. در ادامه کلیپی از مهم ترین بخش های فصل اول که در دوازده هفته آتی شاهد آنها خواهیم بود پخش می شود.
این کلیپ نیز با توجه به وجود صحنه های بسیار هیجان انگیز از جمله انفجارهای شدید انتظارات را بیش از پیش بالا می برد. بعد از پایان یافتن این کلیپ، برنامه در داخل چادر بزرگی که در صحرای کالیفرنیا دایر شده جریان پیدا می کند.
از اینجا به بعد برنامه تقریبا همان روال تاپ گیر را پیدا می کند، با این تفاوت که شوخی ها بسیار زیاد شده، خبری از بخش اخبار نیست و مهمان معروف نیز حداقل در این قسمت حضور پیدا نمی کند.
بجای پیست تاپ گیر، یک پیست جدید طراحی شده که به گفته کلارکسون به دلیل خطرناک بودن به شکل ویروس ابولا ساخته شده است! بجای استیگ نیز به یک راننده آمریکایی به نام مایک اسکینر که قهرمان اسبق رقابت های نسکار است، حضور خواهد داشت.
برای اپیزود اول سه خودروی سوپر اسپورت پورشه 918، فراری لافراری و مکلارن P1 به پیست 4.69 کیلومتری و معروف Algarve در پرتغال انتقال داده شده و مورد مقایسه قرار می گیرند که در نهایت 918 توانست سریع تر از رقبای ایتالیایی و انگلیسی خود مسافت یک دور پیست را طی کند.
لافراری و P1 نیز به ترتیب دوم و سوم شدند. نکته جالب اینکه کلارکسون به هموند و می گفته بود در صورت برنده نشدن P1 آنها می توانند خانه اش را نابود کنند که در پایان این ماجرا دستمایه طنز و شوخی چندباره قرار گرفت!
قبل از شروع پخش مجموعه گرندتور، سوالات و شک و تردیدهایی پیرامون کیفیت و جذابیت آن مطرح بود. عدم موفقیت فصل جدید تاپ گیر بدون تیم کلارکسون نیز باعث شده بود علاقه مندان با اشتیاق و البته حساسیت بیشتری منتظر بازگشت او با مستند گرند تور باشند.
اپیزود اول گرند تور با آن صحنه های آغازین پرهزینه و زیبا نه تنها تمامی تردیدها را برطرف کرد، بلکه انتظارات را بالاتر برده و بینندگان را نسبت به اپیزودهای آتی بسیار امیدوار کرد. واکنش های مثبت بینندگان در شبکه های اجتماعی نیز تایید کننده این موضوع بوده و نشان می دهند که گرند تور بر خلاف تاپ گیر شروع بسیار خوبی داشته اشت.
با وضعیت موجود و موفقیت بسیار محتمل مجموعه گرند تور ادامه کار برای عوامل تاپ گیر بسیار سخت تر از گذشته خواهد شد. شاید اصلا شرایط طوری پیش رفت که کلارکسون و برنامه پرطرفدارش آخرین میخ ها را بر تابوت مستند با سابقه تاپ گیر کوبیدند.