آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا

 

آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا

 
کشورهای عضو اتحادیه اروپا اگر چه از لحاظ سیاسی و اقتصادی سیاست های واحدی را اتخاذ می کنند اما برای مدیریت بهتر محدوده جغرافیایی خود در برخی قوانین تفاوت هایی را با همدیگر دارند.
 
قوانین راهنمایی و رانندگی و میزان جرایم مربوطه یکی از این موارد است که در بین اعضای اتحادیه مشترک نبوده و بعضا تخلف های یکسان دارای میزان جریمه متفاوتی هستند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
این تفاوت گهگاه به مکانیسم تعیین مبلغ جریمه مربوط می شود. در حالیکه بعضی از کشورها میزان جریمه های ثابتی را برای همه تخلف ها تعیین کرده اند، برخی دیگر از روشی به نام Day Fine استفاده می کنند که در آن برای تعدادی از تخلفات مبلغ جریمه بر اساس درصدی از میزان درآمد روزانه فرد خاطی محاسبه می شود.
 
این روش در کشورهایی مثل فنلاند، آلمان، سوئد و دانمارک رایج بوده و به نظر می رسد عادلانه تر باشد؛ زیرا اقشار مختلف جامعه در صورت تخلف متناسب با درآمد خود جریمه پرداخت می کنند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
برای مثال در کشور فنلاند چنانچه دوربین های نصب شده سرعت 20 کیلومتر بیشتر از حد مجاز را ثبت کنند، رانندگان خاطی همگی به مقدار ثابتی جریمه می شوند.
 
اگر سرعت ثبت شده 21 کیلومتر بالاتر از حد تعیین شده باشد، جریمه بر اساس قانون Day Fine صادر می شود که در این صورت ممکن است مبلغ آن چند برابر شود.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
کشورهایی که جریمه های نسبتا کمی اعمال می کنند
 
آلمان، یونان، لوگزامبورگ و اتریش کشورهایی هستند که جریمه های نسبتا کمی برای تجاوز از سرعت مجاز تعیین کرده اند. در صورت داشتن 20 کیلومتر سرعت غیر مجاز راننده باید رقمی در حدود 50 یورو یا کمتر پرداخت کند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
ترکیه، بلغارستان، رومانی، لهستان، کرواسی و استونی نیز برای این تخلف تقریبا به همین اندازه جریمه تصویب کرده اند.
 
کشورهایی که جریمه های متوسطی اعمال می کنند
 
این دسته از آن جهت متوسط نامیده می شود که جریمه تعیین شده تقریبا برابر با میانگین کشورهای اروپایی است. بلژیک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و انگلستان کشورهایی هستند که در صورت تخطی از سرعت مجاز به اندازه 20 کیلومتر در ساعت، رانندگان را بین تقریبا 100 الی 150 یورو جریمه می کنند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
در هلند مبلغ جریمه بر اساس مکان تخلف (داخل شهر، حومه و اتوبان) متغیر است و رانندگان متخلف بین 120 الی 150 یورو جریمه می شوند. بلژیک در مقایسه با هم گروه های خود جرایم سنگین تری تعیین کرده و برای سرعت غیر مجاز در هر مکانی حدود 150 یورو در نظر گرفته است.
 
کشورهایی که جریمه های سنگینی اعمال می کنند
 
دانمارک یکی از کشورهایی است که در صورت تجاوز از سرعت در مسیرهای شهری، رانندگان را 400 یورو جریمه می کند که تقریبا برابر با قیمت یک گوشی هوشمند رده بالاست! در صورت تخلف در جاده های حومه و اتوبان ها این مبلغ به ترتیب به 325 و 200 یورو کاهش می یابد.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
کشور پرتغال نیز وضعیت مشابهی دارد. چنانچه رانندگان در مسیرهای شهری بیش از 20 کیلومتر سرعت غیر مجاز داشته باشند، مامور پلیس با یک برگه 300 یورویی آنها را جریمه خواهد کرد. اگر این اتفاق در مسیرهای بین شهری و اتوبان ها رخ دهد، مبلغ جریمه به 200 یورو کاهش پیدا خواهد کرد.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
سوئیس دیگر کشوری است که متخلفان سرعت را به شدت تنبیه می کند. اگر راننده ای در مسیرهای شهری با سرعتی بیش از حد تعیین شده تردد کرد، باید منتظر برگه جریمه 330 یورویی باشد. این رقم در مسیرهای حومه و اتوبان ها به ترتیب 200 و 150 یورو تعیین شده است.
 
اگر به دنبال بیشترین جریمه برای 20 کیلومتر سرعت اضافی بگردیم باید سری به نروژ بزنیم؛ جایی که رانندگان متخلف در داخل شهر باید 500 یورو برای پرداخت برگه جریمه از حساب خود برداشت کنند. در صورت تخلف در جاده های حومه و اتوبان ها هم، پلیس این کشور موظف است برگه ای 430 یورویی برای راننده متخلف صادر کند.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
شاید دانستن این نکته نیز جالب باشد که تجاوز بیش از حد از سرعت تعیین شده در کشورهایی مثل نروژ، اسپانیا و موناکو حتی می تواند منجر به دستگیری و حبس رانندگان ماجراجو شود.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
چنانچه نیم نگاهی به میزان جرایم رانندگی در داخل کشور داشته باشیم، خواهیم دید که بیشترین مبلغ جریمه برای سرعت غیرمجاز تا 200 هزار تومان تعیین شده است. اگر میانگین درآمد ماهانه هر ایرانی را حدودا یک میلیون تومان در نظر بگیریم، این میزان جریمه معادل یک پنجم حقوق ایرانی ها می شود.
 
اگر این محاسبات را درباره سنگین ترین مبالغ جریمه که در نروژ صادر می شوند، انجام دهیم خواهیم دید که مبلغ 500 یورو تقریبا معادل یک دوازدهم درآمد ماهانه مردم نروژ خواهد بود.
 
آشنایی با میزان جرایم رانندگی در اروپا
 
در نگاه نخست ممکن است مقایسه میزان جریمه در ایران و نروژ (برای تجاوز از سرعت مجاز) به این نتیجه منجر شود که جرایم رانندگی در ایران ناعادلانه تنظیم شده اند؛ اما فراموش نکنیم که جاده های بعضا غیر استاندارد کشور هر روز میزبان تعداد زیادی از رانندگان به ظاهر شاغل در رقابت های فرمول یک است! با این تفاوت که خودروهای آنها به جای جدیدترین تجهیزات ایمنی، از ابتدایی ترین امکانات قرن بیستم برخوردار هستند. با این شرایط شاید پلیس هم چاره ای جز تنبیه شدید خاطیان نداشته باشد.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , آیین نامه رانندگی , جرایم رانندگی , بازار خودرو , قوانین رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

کاربر: m&z
3

سختگیری و جریمه خوبه به شرطی که منصفانه باشه، یعنی همونجوری که مردم رو جریمه میکنید خودروسازها رو هم جریمه کنید. اونایی که آشغال دست مردم میدن هم جریمه کنید
14:14  1395/10/22
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

بخش انتهایی درباره نسبت جریمه به درآمد ماهیانه از این جهت جالب است که حضرات مدعی خدمتگزارمان، فقط از زیادی مبلغ جریمه در بلاد فرنگ می گویند ولی اون بخش درآمد مردم، خود را به کوچه علی چپ می زنند!
22:21  1395/09/10
پاسخ دادن
محمد رضا
3

سلام اونی که میگه با سخت گیری موافقم حتما خودش ماشین نداره ضمناً عاملی که باعث کاهش سرعت و تصادف در سالهای اخیر شده بیشتر ترافیک بین شهریه تا جریمه ها.بهرحال بعضی موقع سرعت زیاد هم لازمه چون اگه اینطوری نبود اصلا ماشینها رو حداکثر با 120 تا سرعت می ساختن
15:43  1395/09/09
پاسخ دادن
نوید
0

درود بر تو. موافقم
15:57  1395/09/10

کاربر: m&z
2

وقتی قانون میگه بیشتر از 120 نباید بریم لازم الاجراست و بهونه تراشی نباید کنیم. ولی اگه مردم بخوان قانون رو میشه اصلاح کرد. بعضی جاده ها پتانسیل بسیار بیشتری دارند.
14:35  1395/10/25

کاربر: m&z
10

اصلی ترین دلیلی که تونسته جلوی تند رفتن اکثر مردم از جمله خودم بشود جریمه است. هر وقت میخوام تند برم یاد برگه جریمه های قبلی میافتم میبینم ارزش نداره! کمی دیرتر.
بنابراین با افزایش جریمه ها موافقم ولی نه به این شکل کنونی که پولش تو جیب دولت بره! این پول باید خرج بهسازی راهها و ایمن سازی مسیرهای پر خطر شود نه تو جیب آقایون
09:38  1395/09/09
پاسخ دادن
reza
1

من شخصا با جریمه و سخت گیری موافقم
14:51  1395/09/08
پاسخ دادن
نوید
2

با همه جریمه ها به غیر از جریمه سرعت موافقم.
کم و زیاد نشدن سرعت عامل اصلی خواب آلودگی و تصادفه. سرعت در جای مطمأن و مناسب هیچ اشکالی نداره و مفید هم هست.
12:56  1395/09/09

نوید
2

فقط آلمان
08:48  1395/09/08
پاسخ دادن
همایون
1

فقط رانا
09:53  1395/09/08

همایون
1

این نظرو من ننوشتم هرچند نظر درستیه و فقط رانا...
11:06  1395/09/08

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : خیر اینجور نیست. برای افرادی که رد شدن دقیقا علت رد شدن را ذکر میکنند. همان سطر اول جای مخصوص دارد
حسین : کسی از دوستان خبر داره. تایید آدرس توی سایت سخا برای ارائه به نمایندگی حتما باید تایید پست باشه یا تائید راهور باشه هم قبول میکنن؟
محمدرضا : سلام از دوستانی که ثبت نام ۴۰۲ بودن کسی هست که چانگان تحویل گرفته باشه ؟
خخت : عزیزجان اطلاعات اشتباه نده وقتی نمیدونی پیش فروش یک درصدماهیانه فروش فوری 3 درصدماهیانه
خخت : شما الان چجوری کارشناسی کردی کردی که قیمتش بالاس 400 دادی الان باچهارصدپرایدم نمیدن اتفاقا شاسی سایپا بعد ازپراید که تیبا شده محکم ترین شاسی داخلی رو داره الان ایرانخودرو ماشین پارسش بدون هیچ اپشنی با بدنه کاغذی 445 میلیونه امکانات اطلس فوله نکنه توقع داری با 400 تومن برات سیستم هوشمند خودکار راننده هوش مصنوعی بزارن بهترین و فول ترین ماشین داخلی چه ایرانخودرو چه سایپا الان اطلس هست یادم رفت بگم ازکمبود امکانات میگم برات گرمکن صندلی و وآپشنهای سانتافه روبراتون بزارن و یک تخفیف صدتومنی هم بهت بدن عزیزجان الان موتور125 هندا صدتومنه بعد فول ترین ماشین سایپا قیمتش بالاس و امکاناتش کم خوبه حالاخودت اپشن هاش رو شمردی البته نصفش نمیدونی ازاینکه بساط خنده دوستان روفراهم کردی تشکرکمی لبخندکافی بود
مهندس : بی خیال عزیز اول اینکه سانروف سفارشی نیست وهمه اطلس ها مجهزبه سانروف هستن سنسورباران ندارد اطلاعاتت کامل نی پس بی خیال
تیتانیوم ۲ بهمن : دوستان امیدوارم شما هم به زودی فاکتور بشید بالاخره من فاکتور شدم
اسفند : مرادبیک دروغ گو وقتی نمیدونی چرا اطلاعات غلط میدی
ابوطالب : دوستان گرامی قرارداد فروش کرمان موتور چند روز پس از تکمیل وجه اولیه و تحویل چکها و مدارک به نمایندگی تایید و ارسال میشه ؟؟ ایا غیر از رسید تحویل چکها و رسید تحویل مدارک قرارداد صادر میشه و نمایندگی بهمون تحویل میدهد ؟؟؟ ممنون
S3 ابان : ماهم ۸/۱۰هستیم چرا تماس نمیگرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا زمستان4714 : سلام ببخشید کسی هست بخشنامه‌ی 4714باشه زمستان ولی براش هنوز پیامک نیومده باشه ؟ چون واسه‌ی من هنوز پیامک واریزوجه نیومده کسی علتشو میدونه ممنون میشم کسی که میدونه جواب منو بده تشکر.
رضا : از حقتون کوتاه نیایید همه زمستان و بهار و تابستان فرقی نمیکنه این قیمت برای همه افزایش داشته بررسی کنید کدام خودرو به اندازه پارس افزایش داشته حدود 150 درصد در حدود یکسال پس به هرجا که صلاح میدونید شکایت کنید
محمد : ایشالله که بیاداز این بلا تکلیفی دربیایم
امیر : سلام من که راضی ام برا شکایت هم قیمت وهم تاخیر تحویل
علی : کسانی که قصد فروش ماشین دارید تیرماه افزایش قیمت شدید بازار هست چون تولیدش متوقف میشه و اول تابستون تقاضا زیاد هست میتونید از نمایشگاه دارن بپرسید عجله برای فروش نکنید
حسن : دوستان باشماره 124 سازمان حمایت تماس بگیرید و در مدت دودقیقه موضوع افزایش قیمت را اعلام کنید بعد کلید مربع را بزنید تا ثبت بشه و با 021162 داخلی 4 صدا وسیما هم تماس بگیدید
حمید123 : سلام تحویل بهار207 اتومات پیامک پیش پرداخت برای آبان اومده پیش فروش نزنیم باید فروش قطعی هم بیاد درسته مثلا 90 روزه؟
دی : سلام.من هم پست وهم راهور پرینت گرفتم بردم نمایندگی.اما برگه راهور رو ازم گرفت.گفت راهور معتبر تره
سورن دوگانه -29 اسفند : درود .شماره قرارداد برای همه محصولات هست .اینطوری نیست که اون تعداد اختلاف فقط برای یک ماشین خاص هست -همه ماشین ها تو این ردیف ها هستن .شاین ماشین مورد نظر شما داخل این تعداد شماره مثلا 500 عددد باشد
حسین : سلام از دوستانی که ماشینو تحویل گرفتن کسی میدونه موقع تحویل پرینت سخا به نمایندگی حتما باید تایید آدرس در سطح تائید پست باشه یا تائید راهور رو هم قبول میکنن؟