چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم؟

 

چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم؟

 
هر راننده ای می خواهد تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهد. اما چگونه؟ فشار تایرها را چک کنید، شمع های کهنه را عوض کنید و فیلتر هوای موتور را تعویض کنید تا مصرف سوخت خودروی شما کاهش یابد.
اگر شما یک خودروی برقی را نمی رانید، خودروی شما به طور منظم نیاز به سوخت گیری دارد. در بعضی مواقع ممکن است عقربه ی آمپر بنزین خودرو زودتر از همیشه پایین بیاید و ممکن است متوجه شوید که نسبت به گذشته مسافت کمتری را با یک باک بنزین طی کرده اید.
مواردی که ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شوند در زیر آمده اند.
١- تنظیم نبودن موتور
٢-خاموش نکردن خودرو زمانی که توقف کرده اید.
٣- استفاده از روغن موتوری که اصطکاک را بین قطعات موتور کاهش نمی دهد.
٤- بد کار کردن سنسور اکسیژن و فیلتر هوا
٥-همیشه روشن نگه داشتن سیستم تهویه خودرو
٦-احتراق ناقص و یا عملکرد ضعیف شمع ها
٧-مسدود شدن فیلتر سوخت
٨- کیفیت ضعیف سوخت
٩-هم تراز نبودن چرخ ها
١٠- درست کار نکردن پیستون های ترمز
١١-عادات بد رانندگی
١٢-رانندگی با سرعت بالا
١٣-مشکلات سیستم پاشش سوخت مربوط به موتور
١٤-گرم کردن موتور در زمستان که بسیار زمان بر است
١٥-تزریق بد سوخت
در ادامه راه هایی را بیان خواهیم کرد که مصرف سوخت خودروی شما کاهش یابد.
 
١-انتخاب بنزین مناسب
موتور وسیله ی نقلیه ی شما برای اینکه به صورت کارآمد کار کند باید سوخت آن به صورت کامل بسوزد. اگر سوخت داخل باک خودرو مناسب با خودروی شما نباشد، مصرف بنزین خودرو افزایش می یابد.
مرحله ی اول : بنزین مناسب خودروی خود را شناسایی کنید. در داخل درب باک نوع بنزین مناسب از طرف کارخانه ی سازنده درج شده است.
مطمئن شوید از بنزین مناسب خودروی خود استفاده می کنید، تا با مقدار بنزین مشخصی مسافت بیشتری را طی کنید و همچنین عملکرد موتور را بهبود دهید.
مرحله ی دوم: آیا خودروی شما با سوخت E85 سازگاری دارد؟
E85 ترکیبی از اتانول و بنزین است که تا٨٥٪‏ شامل اتانول است.E85 یک سوخت سازگار با محیط زیست است. اما فقط خودروهایی که برای این سوخت طراحی شده اند می توانند از آن استفاده کنند نه همه ی خودروها.
اگر خودروی شما دارای موتور FFV (موتور انعطاف پذیر یا چندگانه سوز) است، بر اساس این ویژگی می توانید از سوخت E85 استفاده کنید.
توجه کنید که سوخت E85 به طور قابل توجهی ارزانتر از بنزین معمولی است، اما با آن مسافت کمتری طی می کنید، این مسئله حتی در خودروهایی با موتور FFV نیز صادق است.
مرحله ی سوم: در خودروهای FFV از سوخت معمولی استفاده کنید.
برای بدست آوردن بهترین نتیجه و طی کردن مسافت بیشتر در این خودروها از سوخت معمولی استفاده کنید. با استفاده از سوخت معمولی مسافت بیشتری را با یک باک بنزین طی می کنید، هرچند که ممکن است هزینه ی سوخت شما بیشتر شود.
 
٢- در شرایط آب و هوایی مختلف، هوشمند رانندگی کنید.
مصرف بهینه ی سوخت در این روش ممکن است در ابتدای شروع به رانندگی کمی از راحتی شما بکاهد.
مرحله ی اول: در هوای سرد زمان گرم کردن خودرو را کاهش دهید.
گرم کردن خودرو و موتور خودرو قبل از شروع حرکت در هوای سرد، برای موتور سودمند است، اما این کارباید فقط ٣٠ تا ٦٠ ثانیه زمان ببرد یعنی تا زمانی که روغن موتور در همه جای آن به خوبی پخش شود و خودرو آماده ی حرکت شود.
بیشتر رانندگان برای راحتی سرنشینان خودرو، خودرو را به مدت ١٠ تا ١٥ دقیقه گرم می کنند که این کار مصرف سوخت خودرو را بسیار افزایش می دهد.
لباس بیشتری بپوشید و سعی کنید لباسی بپوشید که بتوانید به راحتی آن را در بیاورید و زمانی که خودرو گرم شد لباس های اضافه را در بیاورید. از دست کش و کلاه و شال گردن استفاده کنید تا در ابتدای شروع به رانندگی راحت تر باشید.
مرحله ی دوم: زمان خنک کردن داخل خودرو را در تابستان کاهش دهید.
داخل خودروی شما در تابستان می تواند خیلی گرم شود، مخصوصاً اگر به صورت مستقیم آفتاب روی آن باشد.
هر وقت که از خودروی خود استفاده نمی کنید، از یک سایبان برای شیشه ی جلوی خودرو استفاده کنید که نور را نیز منعکس کنید و از گرم شدن بیش از اندازه و غیر قابل تحمل خودرو جلوگیری کند. هر وقت که توانستید نیز خودرو را در سایه پارک کنید.
 
مرحله ی سوم: سعی کنید از ترافیک سنگین و شرایط آب و هوایی بد دوری کنید.
در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند برف و باران، سعی کنید زمانی از خانه خارج شوید که هوا بهتر شده باشد و یا اینکه ترافیکی که بر اثر این شرایط آب و هوایی به وجود آمده است کاهش یابد.
برف و باران رانندگان را محتاط تر و آهسته تر می کند، این مسئله می تواند زمان رفت و آمد شما را افزایش دهد.
سعی کنید قبل یا بعد از ساعات اوج ترافیک از خانه خارج شوید و از مصرف زیاد و بی رویه ی سوخت جلوگیری کنید.
٣-انجام تعمیر و سرویس های وسایل نقلیه به طور منظم
اگر وسیله ی نقلیه ی شما به خوبی نگه داری نشود، ممکن است موتور خودرو برای ایجاد قدرت نیاز به تلاش بیشتری داشته باشد و موتور برای این کار احتیاج به سوخت بیشتری دارد. تعمیر و نگه داری درست از وسایل نقلیه باعث کاهش مصرف سوخت می شود. پیگیر برنامه ی زمانبندی تعمیر و سرویس قطعات مختلف خودرو باشید و سرویس های خودرو را به طور منظم و دوره ای در زمان مناسب آن انجام دهید.
مرحله ی اول: چک کردن و تنظیم کردن فشار باد تایرهای خودرو.
تایرها ی خودروی شما تنها بخشی از آن هستند که با زمین در تماس اند و بیشترین مقاومت را ایجاد می کنند. هربار که بنزین می زنید، فشار باد تایرها را چک کنید و در صورت نیاز آنها را تنظیم کنید. از کمپرسور موجود در جایگاه سوخت استفاده کنید و در صورت کم بودن فشار باد تایرها آن را افزایش دهید.
توجه کنید که اگر فشار بادتایر فقط 5 PSI کمتر از فشار توصیه شده باشد، مصرف سوخت خودرو ٢٪‏ افزایش می یابد.
مرحله ی دوم: روغن موتور را تعویض کنید.
روغن موتور را در فاصله ی توصیه شده عوض کنید که معمولاً در هر ٣٠٠٠ تا ٥٠٠٠ مایل باید تعویض شود.
روغن موتور را کامل تخلیه کنید و دوباره مخزن آن را با روغن نو پر کنید همچنین هر زمان که روغن خودرو را تعویض کردید فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.
اگر روغن موتور خودرو کثیف باشد، اصطکاک بین قطعات موتور خودرو افزایش می یابد، موتور برای دفع این اصطکاک احتیاج به مصرف سوخت بیشتری دارد.
مرحله ی سوم: شمع های خودرو را تعویض کنید. شمع های خودرو را در فاصله ی توصیه شده تعویض کنید که به طور معمول پس از طی هر ٦٠٠٠٠ مایل این کار باید انجام شود.
اگر شمع های خودرو ضعیف باشند و یا احتراق ناقص انجام شود، سوخت در داخل سیلندرها به طور کامل نمی سوزد.
وضعیت شمع ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را با نمونه های مناسب با خودروی خود عوض کنید. اگر خودتان نمی توانید شمع ها را عوض کنید از یک تعمیرکار بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.
مرحله ی چهارم: زمانی که فیلتر هوا کثیف شد آن را عوض کنید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد حداقل تا ٥٪‏ از بهره وری سوخت کم می شود.
زمانی که فیلتر هوا مسدود شده باشد و یا اینکه خیلی کثیف باشد، موتور خودرو هوای مورد نیاز برای احتراق کامل را نخواهد داشت. در این صورت موتور برای جبران این مسئله سوخت بیشتری مصرف می کند تا روان تر کار کند.
٤-رفع مشکلات سیستم سوخت رسانی و سیستم پاشش سوخت
اگر سیستم پاشش سوخت و یا سوخت رسانی خودرو دارای نشانه هایی است که خبر از مشکل در خودرو می دهد، برای جلوگیری از زیاد شدن مصرف سوخت هر چه زودتر اقدام به تعمیر خودرو بکنید و به یک تعمیرکار مراجعه کنید. این علائم شامل روشن شدن چراغ چک موتور( Check Engine)،تنظیم نبودن موتور و بد کار کردن آن، خروج دود سیاه از اگزوز و انتشار بوی تخم مرغ گندیده از اگزوز است.
کاهش مصرف سوخت
مرحله ی یک: هر مشکلی که باعث روشن شدن چراغ چک می شود را برطرف کنید.
نکته: روشن شدن چراغ چک موتور در درجه ی اول نشان دهنده ی وجود مشکل در موتور است، اما می تواند به مشکلات سیستم سوخت رسانی نیز ربط داشته باشد.
مرحله ی دوم: وجود هر مشکل در مبدل کاتالیزوری اگزوز را چک کنید. خروج بوی تخم مرغ گندیده از اگزوز یکی از علائم نشان دهنده ی وجود مشکل در مبدل کاتالیزوری است. چه مشکل از داخل این مبدل کاتالیزوری باشد و یا مشکل از سیستم سوخت رسانی باشد، می تواند باعث افزایش مصرف سوخت بیش از حد نرمال شود. در صورت نیاز مبدل کاتالیزوری را تعویض کنید.
مرحله ی سوم: مشکلات موتور مربوط به سوخت را بررسی کنید. اگر موتور خودرو تنظیم نباشد و بد کار می کند، شاید مشکل این باشد که سوخت در موتور به صورت کامل نمی سوزد، سوخت به اندازه ی کافی به سیلندرها نمی رسد و یا شاید سوخت بیش از حد نیاز تزریق می شود.
مرحله ی چهارم: اگزوز را چک کنید. اگر دود اگزوز سیاه رنگ است، این مسئله نشان می دهد موتور نمی تواند به صورت کامل بنزین را درون سیلندرها بسوزاند.
این اتفاق می تواند بر اثر تزریق زیاد سوخت به سیلندر های خودرو رخ دهد یا زمانی که موتور به درستی کار نکند.
تشخیص بیشتر مشکلات سیستم سوخت رسانی که به موتور خودرو مربوط می شوند بسیار دشوار است. اگر تشخیص و ابهام زدایی این مشکلات برای شما سخت است به یک تعمیرکار مراجعه کنید و از کمک بخواهید.
٥-عادات رانندگی خود را تغییر دهید.
مصرف سوخت خودرو به طور چشمگیری تحت تاثیر عادات رانندگی شما قرار دارد. نکته ها و توصیه های زیر شما را در رانندگی بهینه تر کمک می کند.
مرحله ی یک: در صورت امکان به آرامی سرعت را افزایش دهید. هرچه محکم تر پدال گاز را فشار دهید، سوخت بیشتری وارد موتور خودرو می شود به همین دلیل است که خودرو زودتر سرعت و شتاب می گیرد.
افزایش سرعت و شتابگیری سریع تر می تواند مصرف سوخت را به شدت افزایش دهد، اما اگر آرام تر سرعت را افزایش دهید در دراز مدت مصرف سوخت شما به طور چشم گیری کاهش می یابد.
مرحله ی سوم: قبل از ترمز کردن دنده را خلاص کنید.
اگر تا چند لحظه قبل از ترمز کردن و توقف کامل خودرو، همچنان پدال گاز را فشار دهید، باعث افزایش مصرف سوخت می شود. برای ترمز کردن بهتر است ابتدا پایتان را از روی پدال گاز بردارید و دنده را خلاص کنید به آرامی ترمز کنید و سرعت را کاهش دهید تا خودرو متوقف شود.
اگر شما فقط همین چند توصیه را رعایت کنید مصرف سوخت خودروی شما بسیار بهینه تر می شود و همچنین قدرت خودرو نیز افزایش می یابد.
اگر شما نمی توانید دلیل مصرف سوخت زیاد خودرو را تشخیص دهید، از یک مکانیک بخواهید تا خودروی شما را بررسی کند. اگر شمع های خودرو احتیاج به تعویض دارد، یا فیلتر هوا باید عوض شود و یا چرا چک موتور خودرو روشن شده است مشکل را تشخیص دهید و آن را برطرف کنید.
 
 
 
 

منبع

اقتصادآنلاین

برچسب : خودرو , مصرف سوخت خودرو , قیمت بنزین , شمع خودرو , تنظیم موتور , فیلتر بنزین , بالانس چرخ ها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

حمیدرضا کازرونی
0

سلام من کل ماشین چک کردم هرجا که میبرم مگن خوبه ماشین مشکلی نداره ولی روزانه باید 15لیتر بنزین بهزنم مسافرتی هم نمیرم.علت از چی می‌تونه باشه
13:49  1400/03/20
پاسخ دادن
محمد
0

ایا بلا رفتن سوخت خودرو ربتی به سوزن ها هم داره اگر نو باشنند
00:44  1398/01/10
پاسخ دادن
mohammadi
2

مرحله ی سوم: قبل از ترمز کردن دنده را خلاص کنید.!!!
متاسفانه درگیر بودن دنده باعث عملکرد بهتر ترمزگیری می شود همچنین در خودرو های امروزی که مجهز به سیستم ECU هستند در زمان درگیر بودن دنده و فشار نیاوردن به پدال گاز ، سوخت ارسالی به موتور قطع می شود که در مصرف سوخت تاثیر به سزایی دارد.
10:00  1395/09/23
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

سیستم تهویه رو نمیشه روشن نکرد.من یکی که هرچقدرمصرفم اضافه شه ازخیر کولر نمیگذرم.
01:52  1395/09/23
پاسخ دادن
رضا
1

بخاری هم همینطور
12:42  1395/09/23

همایون
0

فقط رانا
12:43  1395/09/23

کاربر: تیباران
1

آقا رضا تو زمستونی با خیال راحت بخاری را رو ولوم آخر بگذار و نگران مصرف سوخت هم نباش. بخاری گرما را از آب رادیاتور می گیرد پس کاری به مصرف ندارد. ولی کولر موتور جداگانه دارد که به همین دلیل مصرف بالا می رود.
15:59  1395/09/23

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
یا مأوي القلوب : من شکایت کردم سامانه smt.ir رد شد
جواد بهرامی خیرابادی : سلام...قربان شما اطلاعی از ارسال دعوتنامه برای اوندسته که تو بهار امسال بودن رو دارید؟
جواد بهرامی خیرابادی : قربان شما اطلاعی دارین که کسانی که برای بهار 403اعلام گردیده کی دعوتنامش قراره بیاد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام.از کجا و چطور می‌بینید فاکتور شدید؟
دوگانه دی تبریز : سلام پس چرا من که 21 فروردین واریز کردم و سخامم همون روز دادم ثبت کردن فاکتور نشدم؟بنظرتون کِی فاکتور میشم
سلام : دوستان من خبر دارم دوستانی که تجمع قبل عید رفته بودند واونهایی که بعد عید نوروز شورای رقابت رفته بودند به قیمت قبل داده اند
احسان : تازه با لاستیک رادیال رو هم حتما بدون شک حداقل 20تونی بالاتر میزنه،چون لاستیک هم افزایش قیمت داشته،یه خورده هم الکی و بی دلیل مثلا مالیات و..میزنن سرش خلاصه میرسونن به 650
قلی زاده : بنده خدا تبدیل زد تحویل گرفت اما سورن چرا تو حالا ناراحتی
ایکس 33 اتومات : سلام دمت گرم اره
یاسین : بابا اکثرا تبدیل یا واریز کردن اینطوری جو سازی میکنی که برن اعتراض. اگه با اعتراض قیمت میخواست بیاد پایین که مردم باید برای هر چیزی هر روز میرفتن اعتراض اینجا قیمت چیزی رفت بالا دیگه پایین بیا نیست
X33 : پاسخ به علی: بنی آدم اعضای یکدیگرند که ...! درست می گید علی آقا شاید با این اتفاق، خیال بعضی هایی که ماشینشون رو تحویل گرفتند یا هنوز شاسی نگرفتند راحت باشه اما لااقل این رو ننویسند و بقیه رو ناراحت نکنند. حالا از کجا معلوم همین آسیب، بیشتر متوجه تخصیص نیافته ها باشد و به ماشین های آماده، آسیب کمتری وارد شده باشد؟ حداقل هیچ وقت خوشحالی خودتان را در مقابل نگرانی و ناراحتی دیگران بروز ندهید.
زارع : چرا الکی حرف میزنی نه سجاد نه ماها که ده باررفتیم اعتراض به ماهم ماشین ندادن اکثرا همون پارسال تبدیل زدیم وخودمان را راحت کردیم 🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🤔🤔🤔🤔🤔🤔
علی : کارت مهم نیست برادر... درگاه بانکی که نمایندگی انتخاب کرده ملی بود... به کارت ارتباطی نداره... نگران نباش