راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 

راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 
خودروسازان داخلی در حالی این روزها با افزایش تقاضا مواجه شده و روزهای پر رونقی را در فروش سپری می‌کنند که حفظ این وضعیت مثبت، چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است با اندکی غفلت، باز هم رکود میهمان «جاده مخصوص» شود.آن طور که خبر می‌رسد، چند وقتی است فروش خودروسازان، رونق گرفته و مشتریان استقبال خوبی از خودرهای داخلی به عمل می‌آورند. اوضاع به شکلی است که هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری خودروسازان وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. روند افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی به حدی بوده که طبق آخرین آمار ارائه شده از تولید، خودروسازان تیراژ خود را افزایشی قابل توجه داده‌اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مشتریان باشند.افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری یک اتفاق ویژه برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته است. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که نگه داشتن این وضعیت، کار سختی بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تداوم روش‌های جذاب فروش دارد.
 
برای آنکه بدانیم حفظ رونق به‌دست آمده در فروش خودروسازان، نیاز به چه مولفه‌های دارد، بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به عوامل موثر بر بهبود فروش خودروهای داخلی.طی چند سال گذشته، فروش خودروسازان به سه دلیل اصلی، با رکودی نسبی مواجه بود؛ اول، کاهش قدرت خرید مشتریان؛ دوم افزایش قیمت خودروها و سوم، انتظاری که برجام بابت ورود خودروهای ارزان و با کیفیت، در اذهان ایرانی‌ها ایجاد کرد. هرچند اتفاقاتی مانند «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، نشان از اعتراض عمومی به سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی داشت، با این حال مشکل اصلی در رکودی شدن فروش خودروسازان، همین دلایل سه‌گانه به‌خصوص کاهش قدرت خرید مشتریان بود. این موضوع وقتی بر همگان روشن شد که دولت طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را در نظر گرفت و 130 هزار مشتری را در اندک زمانی روانه نمایندگی‌های خودروسازان کرد. این سطح از استقبال مردمی نشان داد مشکل اصلی مشتریان، مالی بوده و رکود خرید و فروش خودرو ربطی به سایر مسائل از جمله کمپین ندارد. مساله دیگر اما قیمت بالای خودروهای داخلی بود که اجازه نمی‌داد بسیاری از مشتریان برای خرید خودرو اقدام کنند. جدای از طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی که امکان خرید خودرو با اقساط یک تا چهار ساله را فراهم آورد، در نظر گرفتن روش‌های جذاب فروش نیز بر بهبود روند افزایش تقاضا اثرگذار بود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت‌دار تسویه کنند.
 
فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود.با این حساب، یکی از مولفه‌های اصلی برای حفظ و حتی تقویت فروش خودروهای داخلی، همین فروش اعتباری و چکی است که می‌تواند همچنان اثر مثبتی بر فروش شرکت‌های خودروساز داخلی داشته باشد. این اثرگذاری از آن جهت است که بسیاری از مشتریان ایرانی قدرت خرید پایینی برای خرید خودرو دارند و بنابراین وقتی امکان خرید با نقدینگی کم فراهم باشد، بسیاری از آنها می‌توانند اقدام به خرید خودروهای داخلی کنند. هرچند در فروش اعتباری و چکی، مشتریان در کل، مبلغ بیشتری بابت خرید خودرو می‌پردازند، با این حال ازآنجاکه در مدت زمان نسبتا زیادی (به‌طور متوسط دو سال) پول خودرو را می‌پردازند، این موضوع چندان ملموس نیست. همچنین اگرچه خودروسازان می‌گویند برخی محصولات آنها زیان ده است، با این حال اگر بتوانند روی خودروهای پر سود خود، تخفیفی هرچند اندک نیز در نظر بگیرند، این موضوع نیز به جذب هر چه بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد. به هر حال برخی از محصولات خودروسازان داخلی از سود بالایی برخوردارند و ارائه تخفیف به مشتریان آنها می‌تواند روند فروش شان را بهتر و بهتر کند.
 
 
 
بهبود کیفیت و کنترل قیمت
 
اما دیگر راهکاری که می‌تواند به بقای رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کند، عرضه محصولات جدید با سطح کیفی قابل‌قبول و قیمت مناسب است. طی این سال‌ها، همواره یکی از انتقادهای اصلی مشتریان ایرانی به خودروسازان، کیفیت نامناسب و قیمت بالای محصولات تولیدی آنها بوده است؛ بنابراین اگر خودروهایی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر عرضه شود، این موضوع می‌تواند بر تثبیت وضع فعلی فروش شرکت‌های خودروساز داخلی اثرگذار باشد.در حال حاضر نیز که فرصت برای حضور خودروسازان بزرگ در ایران فراهم آمده، امکان تولید و عرضه محصولاتی با سطح کیفی بالاتر و قیمت پایین تر، بیش از پیش ایجاد شده و در صورتی که خودروسازان داخلی بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند، اثرات مثبت آن را در فروش خود لمس خواهند کرد. از این موضوع که بگذریم، کنترل قیمت خودروهای داخلی نیز راهکاری اثرگذار بر تثبیت رونق فروش خودروسازان داخلی است. هرچند به هر حال افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده خودروهای داخلی را بالا می‌برد، با این حال خودروسازان کشور می‌توانند با کنترل هزینه‌ها به‌واسطه مسائلی مانند افزایش بهره‌وری، تا حد امکان از افزایش قیمت محصولات خود پرهیز کنند. بدون شک تثبیت قیمت می‌تواند به نوبه خود به تداوم رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کرده و همچنین سبب اعتمادسازی مشتریان شود. جدای از این عوامل اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که به‌واسطه آنها می‌توان رونق فروش خودروسازان را تضمین کرد. از جمله این عوامل می‌توان به بهبود صادرات اشاره کرد که البته نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر