ابهامات جایگزینی خودروهای برقی

 

ابهامات جایگزینی خودروهای برقی

 
برای نخستین بار است که در کشور ما یک مقام مسئول در سطح وزیر، ایده جایگزینی برق به‌جای سوخت‌های فسیلی را مطرح می‌کند.
 حمید چیت‌چیان پیشنهاد کرده است که طی یک برنامه سه یا پنج ساله سوخت خودروهایی که بنزین‌سوز است، با خودروهای برقی یا هیبریدی جایگزین شود ولی آیا این کار در این بازه زمانی امکان‌پذیر است؟ سوال اساسی‌تر آنکه ورود خودروهای برقی به معادله خودرویی کشور چه الزامات و پیامدهایی دارد؟
جزئیات پیشنهاد چیت‌چیان درباره جایگزینی خودروهای برقی
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، وزیر نیرو با اعلام اینکه پیشنهاد وزارت نیرو این است که در کلان‌شهرها و شهرهایی که آلوده هستند، سوخت خودروهایی را که بنزین‌سوز است، با خودروهای برقی یا هیبریدی جایگزین کنیم، تصریح کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم این موضوع در طول یک برنامه سه یا پنج ساله در شهرهایی که آلودگی بالایی دارند، اجرا شود و ما برق مورد نیاز آن را تامین کنیم.
 این عضو کابینه دولت افزود: به این شرط این کار را می‌کنیم که دولت و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده و مردم انتظار نداشته باشند هزینه سوخت و انرژی حمل‌ونقل و انرژی گرمایش منزل‌شان را از آنچه الان هست و از بنزین و گاز مصرف می‌کنند، کمتر شود. این مقام مسئول در تشریح مزیت‌های استفاده از برق به‌جای سوخت فسیلی در سبد سوخت و انرژی کشور توضیح داد: آلودگی‌های هوا برطرف می‌شود و خطر آتش‌سوزی خطوط گاز که ممکن است در حوادث موجب آتش‌سوزی شود، از بین می‌رود و مصرف سوخت کاهش می‌یابد. چیت‌چیان با بیان اینکه امیدواریم در طول برنامه ششم توسعه بتوانیم این پیشنهاد را در دولت و سایر مراجع به تصویب برسانیم تا کشور بتواند از مزیت صنعت برق استفاده کند، یادآور شد: بخشی از زیرساخت‌ها برای این پیشنهاد آماده شده و بخش دیگر باید ایجاد شود. به گفته وزیر نیرو ، درحال حاضر حدود 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم درحالی که مصرف برق در شبانه روز یکسان نیست و در نیمه‌شب مصرف به‌شدت کاهش می‌یابد که در این ساعات  امکان شارژ خودروهای برقی با قیمت بسیار مناسب به وجود می‌آید.
 این عضو کابینه دولت در پایان با اعلام اینکه البته باید ایستگاه‌های خاصی در تمام نقاط شهر درنظر گرفت تا افرادی که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند، بتوانند آن را شارژ کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند هم به اقتصاد صنعت برق کمک کند و هم از آلودگی شهرها بکاهد و به ارتقای ایمنی شهرها و رفاه بیشتر شهروندان نیز از این طریق کمک می‌کند. 
چالش‌های پیش‌روی ترویج خودروهای برقی
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزین‌سوز یا گازسوز از نظر کارشناسی بسیار پرهزینه و دشوار است،  گفت: نخستین مشکل این کار، قیمت بالای خودروهای برقی است به‌طوری که این مشکل در کشورهای صاحب فناوری پیشرفته هم حل نشده و کماکان بیش از 88 درصد خودروها در این کشورها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. آخرین برآوردهای سازمان جهانی انرژی هم نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر جایگزینی 40 درصدی خودروهای برقی و هیبریدی به‌جای خودروهای با سوخت فسیلی تا سال 2025 خوشبینانه‌تر از آن بوده که تحقق پیدا کند و در بهترین حالت تا سال 2025، 25 تا 30 درصد خودروها در کشورهای پیشرفته از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده خواهند کرد. علت این امر عدم استقبال خریداران از خودروهایی برقی است که بعد از قیمت گران، مشکلات شارژ، هزینه‌های تعمیر و نگهداری ،  سرعت و قدرت پایین این خودروها دلایل اصلی بی‌رغبتی خریداران به خودروهای برقی محسوب می‌شود. محمدعلی رضامند مشکل دیگر پیش‌روی جایگزینی خودروهای برقی به جای فسیلی در کشور ما را آماده نبودن زیرساخت‌های صنعت خودرو برای این تحول عنوان کرد و گفت: اگر منظور از جایگزینی این باشد که خودروهای فعلی را برقی کنیم که این کار از نظر کارشناسی مردود است.
اگر بخواهیم خودروهای فعلی را از این به بعد با موتور برقی روانه بازار کنیم هم از نظر کارشناسی نیازمند یک پروسه طولانی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری هستیم و می‌توان گفت این کار صرفه اقتصادی ندارد. اگر منظور از جایگزینی، واردات خودروی برقی است، این موضوع هم با توجه به قیمت این خودروها برای عموم مردم، جذاب نیست. وی خاطرنشان کرد: این نکته را در نظر داشته باشید که خودروی برقی در مسافت‌های حدود 100 کیلومتر نیازمند شارژ مجدد است و باوجود پیشرفت تکنولوژی زمان مورد نیاز برای شارژ از 3 ساعت فراتر می‌رود. ضمنا این خودروها در ترافیک سنگین و خیابان‌های پرفراز و نشیب بازدهی مناسبی ندارند. بنابراین در شهر تهران که با این دو معضل یعنی ترافیک و فرازو نشیب مواجه هستیم، خودروی برقی بازدهی چندانی نمی‌تواند داشته باشد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودرو هیبریدی , بازار خودرو , واردات خودرو , جایگزین خودرو , تویوتا پریوس , لکسوسnx






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

علیرضا
0

به نظر میاد این دوستان "کارشناس" اسمی از خودوروسازی تسلا در آمریکا نشنیدن که می‌گن ۱۰۰ کیلومتر برد داره و یا ضعیف هست این ماشین‌ها.
متاسفم برای کارشناسان صنعت خودرو با این دانششون.
16:16  1395/09/30
پاسخ دادن
رضا از مشهد
0

فارغ از نوع قيمت گذاري خودروهاي برقي بايد اينم در نظر داشت كه اين خودروها تكنولوژي بالايي دارند و تعميركار براي اين خودروها در كشور ما وجود نداره - همينطور ايستگاه هاي شارژ - بهتره اول زير ساخت ها براي اين خودروها درست بشه بعد بريم سراغ توليد يا وارداتش
13:36  1395/09/29
پاسخ دادن
حسین hrc
0

همین رنو zoeکه عکسش تیتر این خبر هست با برق خانگی قابل شارژ هست .
12:59  1395/09/29
پاسخ دادن
كلاركسون
0

ماشين برقي آشغاله تابستون كولر نداري وزن ماشين به خاطر باطريها سنگينه و سربالايي مشكل داره محلهاي شارژ متعدد در سطح شهرها نياز داره كه هنوز اروپاو آمريكا با اون تكنولوژي توش موندن
08:29  1395/09/29
پاسخ دادن
.
0

خدا لعنت کند کسانی رو که فقط فکر جیب خودشونن و به ماشین های برقی و ... هم رحم نمیکنن که حداقل به تمیزی هوا کمک کنن البته طرف صحبتم با بعضی هاست و گرنه آدم خوب هم پیدا میشه که داره زحمت میکشه برای این طور مساعل
21:42  1395/09/28
پاسخ دادن
حسین hrc
3

تو کشورهای اروپایی این ماشینها از مالیات هم معاف هستن ..این ماشین ها اگه گمرکی نخورن با 60تومن میشه خرید ولی اقایون دنبال ی راهی میگردن ک سرش ی چیزی بخورن ک دیگه اصلا توان خرید برای عمده مردم نیست .
20:02  1395/09/28
پاسخ دادن
محمد
6

جالبه ماشینهای برقی توی ترافیک هیچ مصرفی ندارند چون موتور خاموش میشود
دوما کی گفته توی فراز ونشیب ماشین برقی جواب نمی ده تازه برعکس ماشینهای برقی به خاطر گشتاور بالا توی سربالایی و.... قدرت وچالاکی بسیار بالایی دارن
19:32  1395/09/28
پاسخ دادن
مسعود
6

حالا خودروی برقی اونم برای مردم پیشکش همون خودرو های عمومی رو برقی کنید بعدشم برای مثال من خودم تهرانسر میشینم و این جا واقعا احتیاج به یه خط ویژه داره مثل بی آر تی چون همش تو ترافیکیم و ماشین خیلی زیاده اگر خط ویژه بود حتما صبح ها با بی آر تی میرفتم سر کار ولی در حال حاضر اتوبوس ها مسیر 20 دقیقه ای تهرانسر تا میدانه آزادی رو بیش از 45 دقیقه میرن و همش تو ترافیکیم منم مجبور میشم ماشین ببرم چون مثل اوتوبوس توقف هم ندارم زود تر میرسم فکر کنم کلی از ترافیک تهران فقط به دلیل حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف در تهرانسر باشه چون همه ماشین خریدن و تک سرنشین میان بیرون امید وارم به گوش مسعولین برسه
18:31  1395/09/28
پاسخ دادن
یه انتقاد
4

سلام
به نظر من آقای جمشید آرین رو در یابید چون خیلی وقت پیش این نظر رد داده بود و حداقل یه چند سالی از ما بقی جلو تر هستش...خوبه که باهاش همکاری کنید...
17:32  1395/09/28
پاسخ دادن
مصرف کننده
0

سلام و درود.آقای آرین رو میدونم بنده خدا هنوزم با این که خارج از کشوره به دنبال ماشین هیبریدی هستش البته با تکنولوژی بروز و تجربه زیادتر
21:50  1395/09/28

مهدی 7
3

این جمشید آرین رو بیخودی گنده نکنید که یک رویا پرداز متوهم بود تا ایده پرداز.
ایده خودروی برقی که مهم نیست و از یک صد سال پیش، مطرح بوده، مهم ایده پردازیه.

الان مشکل خودروی برقی، نه پیشرانه و موتور، بلکه تکنولوژی باتری و ریشارژ کردنه و بر خلاف کم سوادی خیلی ها، اتفاقا تورک بالایی داره و توی سربالایی ها کم نمیاره، ولی خب، به هر حال برای سربالایی انرژی بیشتری باید مصرف کنه و با این رنج پیمایش و تکنولوژی، که هنوز با قیمت های فعلی، یک ماشین معمولی نزدیک 35000 دلار آب میخوره، بیشتر از 300 کیلومتر نمیشه باهاش رفت و زیر ساخت های لازم براش محیا نیست.

اما با پایین آمدن قیمت باتری، بطوریکه قیمت ماشین برسه به حوالی 15000 دلار، یعنی قیمت فعلی ماشین های معمولی بنزینی، که تا 2020 به نظر میاد محقق میشه این رویا، بازار ماشین های برقی بسیار پر رونق میشه و اگر پیمایش برسه به 500 کیلومتر در هر شارژ، برای گام اول رقابت با بنزین سوز ها، قطعا خودروهای برقی، ماشین های فعلی رو از دور خارج میکنند.

زودتر از اونی که فکرشو بکنید، عین ورود تبلتها، ماشین بنزینی تو ایران از دور خارج میشه، اگه دولت بخواد
09:36  1395/09/29

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جعفری : منم دقیقا تو همین شرایطم تحویل تابستان شاهین دستی دیروز رفتم سایپا گفتن احتمالا دیگه نیاد پیام منتظر نباشید خدا لعنتشون کنه
S3 : لطفا هر چه سریعتر اقدام کنین برای تجمع دقیقا تحویل خودرو های جایگزینشون هم ۶ ماهه هست اصلا زیر بار تبدیل نباید رفت و شکایت کنیم
مريم : دوستان نگران نباشيد پيامك مياد در ضمن فعلا دو روزه شهريور پر نشده، اين نشون ميده كه به كسايي كه پيام دادنبعضياشون نميخوان واريز كنن
فرید : نمیدونم والا امروز تو نمایندگی و بعد از وارد کردن کد ملی ام تو سیستم اینو بهم گفتن
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام ۱۸ اردیبهشت شاسی ۶ابان ارسال کارت ماشین ۱۷ آبان ارسال مدارک ماشین ۲۸ آبان که هنوز بدستم نرسیده امروز زنگ زدن که برم تحویل بگیرم
فیروزی : من خودم خداروشکر چندتاماشین دارم برام زیاد مهم نیست تی ۸ ثبتنام کردم که فقط برای صحرا می خوام پاژن هم دارم ولی دوستانی هستن که ماشینشون فروختن به امید اینکه ۶۰روزه صاحب ماشین بشن الان شش ماهه ماشین ندارن سخته
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : دوستان یه سوال دعوتنامه اومد هر کی زودتر واریز بکنه، زودتر خودرو بهش تحویل میدن؟ یا فرقی نداره ؟
وحید : منم خرداد j4 نوشتم فعلا خبری نیست!!
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : احتمالا از شنبه دعوتنامه آذر فعال بشه...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد بوشهر رانا پلاس : برادرا کسی هست جواب ما رو بده تاییدیه راهور یا پست فرق دارن تو سامانه سخا یا نه چون بخاطر همین هست که پلاک نشده ماشینم هر کی هست جواب بده پلاک هم نشده لطفا اعلام کنه بفهمیم
سعید : برا منم اومدم جریان این پیام چیه
دی ماه : مثل سگ پشیمانم بخدا کااااااش ثبت ونام نمیکردم. لعنت روسای سایپا
.1.Mehrdad : سوکت مانیتور شله ربطی ب هوای سرد نداره
سعید : باید بابت خدمات گارانتی که مثلاً کمک ماشین رو عوض نمی کنند به کجا شکایت کرد
آبتین : سلام. دوستان چراموعدتحویل ما15اسفندبوده تغییرکرده شده30اسفند. دوستان کسی هست اسفندباشه وزمان تحویلش تغییرکرده باشه؟
آبتین : سلام. دوستان چراموعدتحویل ما15اسفندبوده تغییرکرده شده30اسفند. دوستان کسی هست اسفندباشه وزمان تحویلش تغییرکرده باشه؟
محمد : چطور شماره پذیرش من 1535تا قبل ازشماست خودروی من سفید مشکی هنوز فاکتور نشده خواهشا راست بگید
کیمیا fx : ربطی به حروف نداره من پلاک ق هم امروز رو تریلی تو جاده دیدم
محمد : چطور پذیرش من 480تا زودتر ازشماست فاکتور نشده