زمانی که تویوتا تصمیم گرفت خودروهای لوکس خود را با نام لکسوس روانه ی بازار کند، کمتر کسی باور می کرد روزی بتواند رقیب مرسدس بنز و بی ام و شود، اما چند سال بعد خبرنگاران خودروهای همکلاس لکسوس را در مقابل همکلاسانش در بنز و بی ام و قرار دادند.
لازم به ذکر است هیوندای و کیا نیز چند سالی است که در تلاشند به این مهم دست پیدا کنند و البته در این مسیر هم قدم های بزرگی مانند تاسیس برند لوکس جنسیس را نیز برداشته اند.
اما بازار خودروهای بالای 200 میلیون تومان در ایران هم مانند سایر نقاط جهان با سرعتی باورنکردی به خودروهای کراس اوور و شاسی بلند روی خودش نشان داده است، از این رو تصمیم به سراغ دو گزینه جذاب در این بخش از بازار برویم و لکسوس NX200t را در مقابل بی ام و ایکس 4 قرار دهیم تا مشخص شود که در عمل هم لکسوس می تواند با آلمانی های مغرور رقابت کند یا خیر؟
نمای جلو ب ام و X4 بسیار نزدیک به ب ام و X3 به نظر می رسد، به عبارتی تشخیص این دو مدل بی ام و از یکدیگر کاری مشکل می باشد و بهتر است با نگاهی به نمای جانبی خودرو و شیب انتهایی خاص ایکس 4 متوجه این موضوع شوید.
نمای جانبی نیز با رینگ هایی زیبا و شیبی خاص از شیشه ی جلو آغاز و تا شیشه ی عقب امتداد می یابد، شباهت زیاد این قسمت به برادر بزرگتر یعنی ایکس 6 انکار ناپذیر است، نمای عقب نیز با چراغ هایی L شکل و زیبا تکمیل کننده ی جذابیت نمای ظاهری است.
در حال بررسی ایکس 4 بودیم که لکسوس ان ایکس وارد شد، به واقع طراحی لکسوس NX بسیار زیبا و چشم نواز است، جشنواره ای از خطوط در قسمت جلو، جانبی و عقب که چهره ای وحشی را از لکسوسی آرام (به دلیل پیشرانه ی آن) به نمایش می گذارد.
اگر بخواهیم تعصب را کنار بگذاریم و منطقی نسبت به زیبایی دو خودرو نظر بدهیم با تمام احترامی که برای برند بی ام و قائلم ولی برنده ی ماجرا لکسوس خواهد بود، البته موضوع زیبایی امری شخصی است و نمی توان به صورت کلی راجع به آن اظهار نظر کرد اما از اکثریت افرادی که این سوال پرسیده می شود جواب آن ها همانند نگارنده لکسوس ان ایکس می دانند.
سوار بر بی ام و شده و رهسپار محلی مناسب برای عکاسی شدیم، از نظر هندلینگ و لذت سواری باید گفت بی ام و جزو خودروسازانی است که ید طولایی در این زمینه دارد و یکی از لذت بخش ترین سواری ها را هنگام سوار شدن به محصولات این کمپانی معظم تجربه خواهید کرد.
ایکس 4 مورد تست ما با کد 28i که برخلاف تصور اکثر افراد از پیشرانه ی 1997 سی سی 4 سیلندر 16 سوپاپ با خروجی 245 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متری برخوردار است و در سایر محصولات بی ام و (با کد موتور نیز 28i) نیز از همین پیشرانه استفاده می شود.
اما ایکس 4 با توسل به این پیشرانه و گیربکس 8 سرعته قادر خواهد بود ظرف مدت 6.2 ثانیه شتاب صفر تا صد را کسب کند.
در شتاب گیری های اولیه نیز ایکس 4 به خوبی جوابگوی نیازهای شماست و با چابکی خاصی به جلو پرتاب می شود، همچنین واکنش به پدال گاز به فرامین راننده باعث می شود که از نظر شتاب گیری کم و کسری نداشته باشید.
پیشرانه ب ام و به راحتی تا 7000 دور بر دقیقه دور میگیرد.
همان طور که پیش تر عرض شد از نظر هندلینگ و سواری بی ام و ایکس 4 در جایگاه یکی از بهترین های این کلاس قرار می گیرد،علاوه بر اینکه عملکرد ترمزهای آن نیز با پشتیبانی از انواع سیستم های کمکی بی نقص به نظر می رسد.
اما بی ام و ایکس 4 نیز همانند تمامی خودروها از نکات ضعفی برخوردار است، یکی از آن ها که البته مختص این مدل نیست و انتقادی است که بیشتر به محصولات بی ام و وارد است، شباهت کسل کننده ی کابین مدل های مختلف این کمپانی با یکدیکر است، هرچند کابین و چگونگی دسترسی به ادوات بسیار عالی به نظر می رسد و از نظر ارگونومیک در جایگاهی بالا قرار دارد.
اختلاف قیمت بین X3 و X4 بسته به سطح تجهیزات و مدل از 16 تا 50 میلیون تومان متغییر است و اگر عاشق ظاهر کوپه مانند X4 نباشید، عملا پرداخت رقم اضافی توجیه منطقی خاصی ندارد.
برخی از آپشن ها و تجهیزات ایمنی و عملکردی ب ام و X4
برخی از تجهیزات لکسوس nx که شامل مجموعه رادارهای حفظ فاصله، تشخیص نقطه کور ، رانندگی بین خطوط و.. می شود.
حال نوبت به آن رسیده که سوار لکسوس شویم و از رانندگی با آن بنویسیم، با باز کردن در راننده و نشستن پشت فرمان این زیباروی ژاپنی بیشتر به جذابیت نمای داخلی آن پی خواهید برد.
کابین در نهایت زیبایی و دقت طراحی شده است و علاوه بر کیفیتی مثال زدنی جذاب تر و شیک تر از بی ام و به نظر می رسد، به عبارت ساده تر اگر شباهت کابین ایکس 4 به سایر محصولات بی ام و را نکته ای منفی قلمداد کنیم از کابین لکسوس باید به عنوان نکته ای مثبت یاد کرد.
گیربکس را درگیر کرده و شروع به حرکت می کنیم، سکوت مشهور خودروهای لکسوس در این مدل نیز وجود دارد و نفوذ صدا به داخل کابین بسیار ناچیز است، نکته جالب این است که خودرو مورد آزمایش از نوع بنزینی و مجهز به توربوچارجر است اما باید دید که مدل هیبریدی لکسوس ان ایکس که با کُد 300h، به چه میزان می تواند بی صداتر از لکسوس مورد تست ما باشد.
اما پیشرانه ی مدل nx200t از موتوری 1999 سی سی 4 سیلندر 16 سوپاپ برخوردار است که 235 اسب بخار توان خروجی داشته و حداکثر گشتاور آن به 350 نیوتن متر می رسد.
با این مشخصات و براساس کاتالوگ، لکسوس با توسل به گیربکس 6 سرعته خودکار قادر خواهد بود ظرف مدت 7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد.
اما پشت فرمان لکسوس شرایط به گونه ای دیگر است و NX از نظر شتاب چندان تجربه ای دلچسب را به راننده منتقل نمی کند و عملکرد پدال گاز با مقداری کندی همراه است.
همچنین گیربکس 6 سرعته لکسوس نیز از نظر پیشرفت و عملکرد بی عیب و نقص به پای تکنولوژی بکار رفته در گیربکس هشت سرعته ب ام و نمی رسد.
فضای حمل بار لکسوس NX
فضای حمل بار ب ام و X4
علاوه بر اینکه زمانی که خواستیم مقداری لکسوس را به چالش بکشیم و با افزایش سرعت و انجام مانورهایی سعی داشتیم نقاط ضعف و قوت رانندگی آن را بسنجیم، با بی تعادلی هایی در قسمت عقب و گیج شدن سیستم تعلیق و فرمان جواب ما را داد.
البته در زمان رانندگی کابین آرام تر و لوکس تری دارید و برای کسانی که این موارد برایشان اهمیت بیشتری دارد لکسوس می تواند انتخاب بهتری باشد.
در یک جمع بندی کلی در خصوص دو خودرو نمای ظاهری و کابین لکسوس زیباتر و جذاب تر از بی ام و به نظر می رسد، اما از نظر شتاب و هندلینگ بی ام و در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.
محدوده ردلاین موتور لکسوس NX قبل از 6000 دور بر دقیقه آغاز می شود.
که اگر بخواهید انتخابی بین این دو خودرو انجام دهید همه چیز به اولویت های شما بر می گردد،اگر خواستار کابینی زیبا و زیبایی خودرو هستید که در خیابان نگاه ها به شما معطوف شود انتخاب لکسوس برای شما عاقلانه خواهد بود، البته نمی توان زیبایی بی ام و را کتمان کرد ولی این روزها لکسوس NX هم به خوبی در خیابان نگاه ها را به سمت خود جذب می کند.
اما اگر هندلینگ و سواری بهتر خودرو برای شما ارجحیت دارد، لحظه ای در انتخاب ب ام و شک نکنید. هرچند در مجموع خرید X3 از نظر فضای بزرگتر برای سرنشینان عقب و قیمت مناسب تر، منطقی تر از X4 به نظر می رسد.
قیمت و شرایط بازار
نمونه های فول ب ام و x4 این روزها در مدل های 2015، 2016 و 2017 در بازار دیده می شوند که قیمت متغییری از حدود 385 تا حدود 450 میلیون تومان دارند، طبیعتا امکان خرید نمونه های نیمه فول یا کارکرده ب ام و x4 با قیمت های پایین تر از 385 میلیون تومان نیز وجود دارد.
اما آنچه فعلا عرضه x4 به بازار را مختل کرده است، قانون منع واردات خودروهای آمریکایی و برداشت خاص نیروی انتظامی از آن است که مانع از شماره گذاری ب ام و های x3 و x4 به سبب مونتاژ آن ها در کارخانه آمریکایی ب ام و شده است.
در مقابل لکسوس nx200 t قیمت پایین تری دارد و خرید آن با بودجه ای در حدود 330 الی 380 میلیون نیز در مدل های فول 2016 و 2017 ممکن است. این درحالیست که مدل هیبریدی NX 300H به شکل محسوسی نسبت به نمونه های NX 200 T ارزان قیمت تر هستند و حتی پیدا کردن نمونه های 2016 نیمه فول آن ها با قیمتی در حدود 270 میلیون تومان نیز امکان پذیر است.
از این رو در معقوله قیمت به طور کلی برتری از آن لکسوس NX است و در صورت عدم عرضه مدل های جدید X3 و X4 شاهد تصرف کامل بازار توسط لکسوس خواهیم بود، مگر آنکه مشتریان ناگهان حاضر شوند مدل کوچکتر ب ام و X1 را در عوض X3 و X4 خریداری کنند و بدین شکل ب ام و را در کورس رقابت کراس اوور های اسپرت و لوکس حفظ کنند.