کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید

 

دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید

 
در روزگاری که ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در حال تقلا برای عرضه یک خودرو ملی مجهز به جعبه دنده خودکار است.
 
همکارانش در کشورهای آسیای شرقی ها با عرضه خودروهایی پاک و هیبریدی طوفان به پا کرده اند. حال این خودروهای آسیای شرقی، پایشان به کشور ما باز شده است و در بازار پرهیاهو ما به دنبال نام و نشانی می گردند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
در اولین قدم تویوتا با فرزند پر افتخار خود یعنی کمری مدل هیبرید از راه رسیده است و هیوندای که بیش از 10 سال است در بخش خودروهای وارداتی در کشور ما حکمرانی می کند با مدل محبوب خود یعنی سوناتا در نسخه هیبرید به جنگ تویوتا آمده است. به همین مناسبت در ادامه به مقایسه این دو خودرو خواهیم پرداخت.
 
چرا هیبرید؟
 
این که چرا خودروسازان جهانی به سراغ عرضه مدل های محبوب و پر فروششان رفته اند و با هیبرید کردن آن ها(به معنای استفاده از دو یا چند قوای محرکه به صورت هم زمان است، به طور مثال استفاده از یک موتور بنزین سوز و یک موتور برقی برای به حرکت در آوردن وسلیه نقلیه) می روند را باید در میزان مصرف سوخت کمتر جست و جو کرد.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
امروزه به دلیل شرایط مالیاتی سنگین در اکثر بازارهای جهانی خودروسازان در عین این که قیمت بنزین افت محصوصی پیدا کرده است برای مدل های پر فروش خود یک مدل هیبرید را هم در نظر می گیرند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
گرچه به دلیل پیچیدگی های فنی و استفاده از باتری برای ذخیره سازی انرژی الکتریسیته، شاید چندان گزینه مناسبی آن هم در کشور ما به نظر نرسند.
 
اما دولت با قراردادن مشوق هایی همچون تعرفه کمتر واردات و اجازه حضور مدل های هیبرید در بخش های دارای طرح ترافیک و وام های با بهره کم، به دنبال این هستند تا استفاده از چنین خودروهایی عمومیت پیدا کند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
به طور مثال مدل هیبرید کمری به نسبت مدل 4 سیلندر عادی در حدود 3.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش به صورت ترکیبی سوخت کمتری نیاز دارد و این امر تنها با استفاده از قوای محرکه برقی مهیا شده است.
 
تویوتا بیش از یک دهه است که مدل هیبرید کمری را به بازار عرضه کرده است و به عنوان پیش تاز در این بخش شناخته می شود و پس از آن دیگر خودروسازان هم دست به عرضه مدل های هیبرید در مقیاس تولید انبوه زده اند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
هیوندای هم برای آن که نشان دهد تحت هیچ شرایطی حاضر به کوتاه آمدن نیست مدل هیبرید سوناتا را عرضه کرده است. مهم ترین تفاوت مدل های هیبرید با مدل معمولی را می توان در بخش موتور برقی و استفاده از باتری 1.6 Kwh دانست، بدین صورت که هیچ درگاه شارژی برای باتری ها بر خلاف مدل های Plug-in در نظر گرفته نشده است و باتری های توسط انرژی تولید شده موتور بنزینی دائم در حال شارژ هستند.
 
آیا طراحی مدل هیبرید تفاوت اساسی با مدل معمولی دارد؟
 
جواب منفی است. چه در طراحی ظاهری و چه در طراحی داخلی پیدا کردن تفاوتی اساسی با مدل معمولی سخت خواهد بود و شرکت مادر تنها با استفاده از المان های ظاهری این مدل را به نسبت مدل معمولی تمیز داده است.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
به طور مثال آرم آبی رنگ تویوتا در جلوی خودرو را می توان مهم ترین تفاوت بر شمرد. گرچه جلو پنجره آن هم تفاوت هایی دارد. این مسئله در هیوندای کمی غلیظ تر است و  همانند همیشه سعی کرده تا تفاوت های بیشتری در این بخش ایجاد کند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
برای مثال طراحی و گرافیک متفاوت چراغ های عقب و همینطور طراحی کاملا متفاوت و کشیده شده جلو پنجره تا پایین سپر از مهم ترین تفاوت ها به شمار می روند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
در داخل اتاق هم به همین منوال است و فقط طرح متفاوت پشت آمپری با توجه به هیبرید بودن وسیله نقلیه و تنظیمات مربوط به آن از اصلی ترین تفاوت ها به شمار می رود.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
در زمینه امکانات هم کره های طبق معمول سعی در ارائه آپشن بیشتر دارند. ترمز گیری خودکار در مواقع هشدار، دی لایت، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث، 6 اسپیکر، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 6 جهت، استارت دکمه ای و…بخش از امکانات و آپشن های رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید به شمار می روند که گرچه ممکن است در نسخه های مختلف وارداتی بالا و پایین شود.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
کمری هم مجهز به سیستم رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، 6 اسپیکر، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 8 جهت و…است.
 
تفاوت را در قوای محرکه پیدا خواهید کرد
 
کمری و سوناتا به عنوان یک سدان کلاس D در مدل های متنوعی عرضه می شوند و نسخه هیبرید را می توان متفاوت ترین انتخاب دانست. از آن جا که موتورهای با حجم بالاتر از 2.5 لیتر اجازه ورود پیدا نمی کنند، واردکنندگان تنها دست به واردات مدل های زیر 2.5 لیتر می زنند.
 
تویوتا با یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر از راه رسیده و با کمک یک موتور برقی 200 اسب بخار قدرت به صورت ترکیبی تولید می کند. از این میزان 156 اسب بخار ماحصل فعالیت یک موتور درون سوز است و 44 اسب بخار دیگر از طریق موتور برقی AC به گیربکس منتقل می شود. گشتاور کلی تویوتا کمری هیبرید هم به 269 نیوتن متر می رسد.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده CVT (ضریب دنده متغیر) استفاده شده و باتری با ظرفیت 1.6 Kwh آن هم از نوع nimh از نوع نیکل هیدرید فلزی است که تویوتا سالیان سال در خودروهای هیبریدش استفاده می کند.
 
تویوتا کمری هیبرید به مدد موتور برقی شتاب گیری اولیه بسیار خوبی دارد و در عرض 7.2 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می رسد.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
سوناتا هیبریدی اما از یک موتور به حجم 2 لیتر با سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می برد و به کمک موتور الکتریکی مجموع قدرتی آن به 193 اسب بخار می رسد (154 اسب بخار از موتور بنزینی و 39 اسب بخار از موتور الکتریکی) و 205 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار همانند دیگر برادرانش استفاده شده و پک باتری 1.6 Kwh آن هم از نوع لیتیوم یون است که از این منظر تکنولوژی ساخت به روز تری به نسبت کمری دارد.
 
در شتاب گیری اولیه سوناتا هیبریدی از کمری هیبریدی عقب می افتد و به 8.1 ثانیه زمان برای گذر از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. گرچه اعداد عنوان شده مربوط به تست و بررسی مجلات معتبر جهانی است، اما با توجه به اختلاف به نسبت زیاد می توان انتظار داشت که در شرایط ایران هم وضعیت به همین ترتیب خواهد بود و کمری می تواند گوی سبقت را از رقیبش به دلیل شرایط آیرودینامیکی بهتر برباید.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
باید توجه داشت که در مدل هیبرید موتور بنزینی و برقی به صورت هم زمان در حال تولید قدرت هستند و هرگز به صورت کاملا الکتریکی توانایی به حرکت درآوردن خودرو همانند نمونه های تمام برقی را نخواهید داشت. گرچه خودروسازان راهکاری برای این مسئله داده اند و آن مدل های Plug-in است که درگاهی هم برای شارژ مستقیم باتری دارند و می توان در زمان شارژ بودن باتری ها چند 10 کیلومتری را تنها به کمک نیروی الکتریسیته پیمود.
 
تجربه رانندگی با تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبریدی
 
تجربه رانندگی با یک خودروی هیبرید می تواند متفاوت با یک مدل بنزین سوز باشد و این مورد به خصوص در بار اول احساس خواهد شد. تویوتا کمری هیبرید با استفاده از جعبه دنده CVT (ضریب دنده متغیر) و موتور برقی پاسخ بسیار خوبی به فشار پدال گاز نشان می دهد و به سرعت شتاب گیری می کند به گونه ای که در عرض 0.8 ثانیه سریع تر از مدل معمولی به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می رسد.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
در زمینه حس فرمان می توان اینطور عنوان کرد که اوضاع چندان بر وقف مراد تویوتا نمی چرخد و حس دریافتی از سمت آن به خوبی مدل معمولی نیست.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
در مدل های اسپرتی که با نام SE خوانده می شوند، سیستم فنر بندی و تعلیق خشک تر است اما این باعث نشده تا از هندلینگ به نسبت ضعیف تویوتا چشم پوشی کنیم.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
میزان شتاب جانبی قابل تحمل تویوتا کمری هیبریدی در حدود 0.79 است به همین دلیل بادی رول در سرعت های به نسبت زیاد امری طبیعی خواهند بود. در بخش ترمزگیری هم عموم خودروهای هیبرید حس و حال به نسبت گنگی عرضه می کنند. در هر صورت نمی توان به دنبال حس و حال درجه یک رانندگی در تویوتا بود.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
شتاب جانبی سوناتا هیبرید هم چندان جالب نیست و عدد 0.78 را نشان می دهد. مدل مورد تست مجهز به لاستیک های 17 اینچی کومهو مدل سول است. هیوندای همانند شرکت پورشه به جای استفاده از جعبه دنده CVT برای مدل هیبریدی اش، از یک جعبه دنده معمولی یعنی 6 سرعته خودکار استفاده کرده است.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
این مسئله باعث شده تا تجربه رانندگی با سوناتا بسیار شبیه به مدل معمولی باشد و از گنگ بودن حس و حال رانندگی که در اکثر مدل های CVT مشهود است در هیوندای سوناتا هیبریدی اثری دیده نمی شود.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
سوناتا به شما اجازه می دهد تا با تغییر حالت رانندگی که دارای 3 مود Eco و Normal و Sport است، میزان پاسخ دهی دریچه گاز و همینطور عکس العمل فرمان را تغییر دهید.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
تمامی سیستم برقی که شامل باتری ها نیز می شود در زیر صندوق عقب جای گرفته است تا فضای صندوق عقب به بیشترین حالت خود برسد، گرچه دیگر خبری از لاستیک اضافه نیست. در زمینه ترمز گیری هم هیوندای پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و توانسته اوضاع ترمزگیری را بهبود ببخشد و در مسافت کمتری به نسبت تویوتا از سرعت 112 کیلومتر به صفر کیلومتر توقف کامل را تجربه کند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
آیا خرید یک خودروی هیبریدی در کشور ما منطقی است؟
 
انتخاب یک خودروی هیبریدی از جهت تفاوت فنی آن به مدل های معمولی می تواند چالش برانگیز باشد. برای مثال هیوندای در کشور ایالات متحده آمریکا متعلقات مربوط به قوای محرکه و بخش هیبرید را تا مدت 10 سال گارانتی می کند و گارانتی باتری های آن هم مادام العمر است.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
جدای از این مسئله در هر صورت با یک کمری و سوناتا روبه رو هستیم که وضعیت و تکلیف آن ها در بازار خودرویی ما مشخص است و هر گروه خریداران مخصوص به خود را دارد. از آن جا که کمری هیبرید این روزها در بازار کمی نایاب شده است و در لیست فروش نمایندگی آن قرار ندارد، بنابراین تویوتا کمری هیبرید قیمت بالاتری را به نسبت هیوندای هیبریدی تازه وارد پیدا کرده است و در رقم های بالای 200 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
 
این درحالیست که قیمت هیوندای سوناتا هیبریدی بر اساس آپشن و مشخصات رفاهی در محدوده 165 الی 185 میلیون تومان اعلام شده است و اگر مانند کمری درگیر بازار سیاه نشود احتمالا در همین محدوده نیز باقی خواهد ماند.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
هیوندای سوناتا هیبریدی هم در صورت عرضه گسترده می تواند قیمت پایین تری را تجربه کند و از آن جا که یک تازه وارد به حساب می آید شاید در حال حاضر با قیمت واقعی خرید و فروش نشود.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
مصرف سوخت کمری هیبرید در حالت ترکیبی در حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است و سوناتا هیبریدی هم به 6.9 لیتر سوخت برای همین مقدار پیمایش نیاز دارد. گرچه اعداد اعلام شده در تست های مجلات خارجی بدست آمده و به احتمال بسیار زیاد میزان مصرف سوخت این دو در کشور ما بیشتر از این خواهد بود.
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
این دو در کشور ما بدون رقیب محسوب می شوند و دیگر رقبا همچون کیا اپتیما، رنو تلیسمان و…تنها از نظر سایز بدنه در یک دسته با تویوتا کمری هیبریدی و هیوندای سوناتا هیبریدی قرار می گیرند.
 
 
دوئل شرقی؛کمری هیبرید در برابر سوناتا هیبرید
 
در نهایت می توان گفت که به دلیل جایگاه خوب برند تویوتا در زمینه ساخت خودروهای هیبریدی، شهرت کمری در زمینه دوام و قدرت ایرتویا برای ارائه خدمات پس از فروش، خرید کمری هیبرید ریسک کمتری نسبت به سوناتا هیبریدی عرضه شده توسط شرکت پاکرو به همراه خواهد داشت.
 
اما در صورتی که اختلاف قیمت حدود 20 میلیونی بین سوناتا هیبرید و کمری هیبرید افزایش یابد و پاکرو با تبلیغات و حرکت جدی بتواند جایگاه خود را در بازار محکم کند، بعید نیست که رفته رفته کفه ترازو به سمت انتخاب سوناتا هیبریدی سنگین تر شود.
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , خودرو هیبریدی , سوناتا هیبریدی , کمری هیبریدی , تست خودرو , بررسی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: m&z
1

هنوز برای خرید هایبرید در ایران زوده
چندسالی باید بگذره تا جا بیافتن
12:46  1395/10/22
پاسخ دادن
مهدی
1

اصلا هیوندا با تویوتا قابل قیاس نیست. بگذریم از ایران که همه دنبال آپشن و اسباب بازی داخل ماشین هستن. هیوندا در همه دنیا شما ظرف 2 تا 3 سال یک سوم میشه قیمت ماشینت تازه اگر تصادف نداشته باشه.
ولی تویوتا توی سه سال اول تا 80 درصد ارزشش رو حفظ میکنه و 10 سال اول بی هزینه است.
کیا گره ای که بماند دیگه.
23:44  1395/10/16
پاسخ دادن
رضا
3

پیشرفت کره ای ها قابل تحسینه .تو دنیا بازار بسیاری از برندهای ژاپنی رو مثل میتسوبیشی سوزوکی سوبارو و حتی در مقیاس کمتر مزدا و تویوتا و نیسان رو مال خودشون کردن .
22:36  1395/10/16
پاسخ دادن
امیر
0

ما چه کنیم با خاک ها اهپاز
19:42  1395/10/16
پاسخ دادن
امير
0

سلام خب يه كارخونه بسازن جداي از ايران خودرو و سايپا
اول بدن مردم تهران از اين هواي آلوده راحت بشن البته اگه مسولين دلسوز باشن و بخوان اخه خوب درامدي داره پول بنزين وهزينه دكتر و داروهاي سرطان
01:31  1395/10/16
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

همچین میگید اگه کسی ندونه فکر میکنه جه خبره. کدوم مسئول به معنای واقعی سعی کرده یه ماشین بسازه؟
22:05  1395/10/12
پاسخ دادن
مسول
3

من سعی کردم
08:35  1395/10/14

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس بهمن : بسلامتی داداش ایشالا که خوب در بیاد چرخش بچرخه برات
مریم : سلام دوستان کسی جک s3ثبت نام تیر هست امروز به من زنگ زدن ماشین تولید نمیشه بیا ماشین رو عوض کن کسی خبری داره ؟؟؟؟
محبوبه : شاهین اتومات زمستان ۴۰۳تشکر میکنم فقط میشه لطفا بگین برا پلاس که ۵۴تومن کم بشع حدودا چقدر دیگه باید بدیم ؟خیر ببینی
محمد : امروز پیامک تحویل از نمایندگی آمد بریم ببینیم این اطلس چی هست .تکمیل 29 مرداد سفید قرمز اصفهان
اطلس ارومیه تحویل بهمن : دوست عزیز اگه به قرداد اولیت نگاه کنی، البته اگه ازش اسکرین گرفته باشی! اونجا زمان ارسال دعوتنامه رو همون ماه تحویل خودرو زده. یعنی منیکه تحویل بهمن هستم نوشته زمان ارسال دعوتنامه بهمن ماه. به احتمال زیاد هفته اول یا دوم هرماه دعوتنامه ارسال بشه.
j4 اردیبهشت مشگی : امروز بیمه شده ماشین
یاری : از منبع معتبر میگی یا همینجوری ؟؟؟
محمد : سایپا که افزایش قیمت داد و خیالش راحت شد ، حداقل همون شاهین که ثبت نام کرده بودیم رو به ما تحویل بدید
مهرداد اطلس دی : الان زنگ زدم نمایندگی در مورد نقص پرونده سوال کردم گفتش که ایراد سیستمیه مشکلی نداره در مورد ارسال دعوت نامه هم سوال کردم گفتش هنوز دعوت نامه آبان ماهیا صادر نشده برای شما میره ماه بعد من که بعید میدونم ماه بعدم دعوت نامه بفرستن
J4مشکی گیلان : سلام منم ثبت نامی ۳۱ خرداد j4مشکی هستم تحویل سیسنمی ۲۲ مهر بود . ولی در مرحله تکمیل وجه مونده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دانیال. اهواز : زنگ زدم ایران‌خودرو گفت تحویل 30 آبان نیمه دوم فاکتور میشن.
چند نقطه : دیگه حتی کامنتاتو گزارش نمی‌کنم پاک شن. هر چقدر میخوای به جای من کامنت بذار. زندگیت در همین حده دیگه :))))))))
فاطمه : سلام تاریخ واریز وجه 17 آبان و پذیرش 19 آبان 1 آذر فاکتور شد
ممد دنا : شما 6 سرعته هستید یا آپشنال؟
امین : سلام منم همینطوری بودم من از زمستان پارسال که موعد تحویل پارس بود بازیچه ایرانخودو شدم
مجید اریزو5 : سلام دوستان کسی از تحویل سیستمی های 18 شهریور مجوز خروج خورده؟امروز زنگ زدم صدای مشتری گفت تا 2 شهریور مجوز خورده
حسین : اگه کسی فاکتور شده اعلام کنه
راناا : چیو ماست مالی کنه از روز تحویل ماشین تا روزی که ماشینتون فاکتور بشه سود تاخیر براتون حساب میشه. شاید خبری از فاکتور شدن هست که تاریخ دریافت پرونده اومده 3 آذر
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو آفرین بر این مدیریت قوی و هوشمند موجود در این شرکت عزیز
احمدی : آقا مهرداد عزیز اگه به حرف آشناهایی هست که دوستان اعلام میکنن ما باید 2 ماه پیش ماشین رو گرفته بودیم