واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

 

واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم ۲ درصدی صنعت خودرو از رشد اعلامی توسط دولت برای اقتصاد کشور گفت: واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ثبت سفارش واردات خودرو پس از یک روز وقفه از روز سه شنبه دوباره برای بخشی از واردکنندگان که مجاز هستند فعال شد البته این موضوع موافقان و مخالفانی داشت که برنامه تیتر امشب شبکه خبر به آن پرداخت.
 
احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است که مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند.
 
وی در ادامه افزود: براساس دستور معاون اول ریاست جمهوری و با هدف کنترل ارز و حمایت از تولید داخل در بند شش آن امده است که وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره واردات خودرو مختار است، ملزم به خدمات پس از فروش است و این وزارتخانه می تواند در این باره تصمیم گیری کند.
 
وی گفت: براساس این تصمیم گیری تحلیل های زیادی در خصوص قیمت گذاری خودروهای وارداتی صورت گرفته است، این تفسیر بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد تا بدانیم تعریف ما از نمایندگی های خودرو چیست و اینکه تنها نمایندگی هایی می توانند خودروهای لوکس را وارد کنند یا اشخاص شخص ثالث هم می توانند در این زمینه وارد عمل شوند؟
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: پس از 24 ساعت مذاکره و گفتگو با بخشهای مرتبط با بحث واردات خودرو که همچنان هم ادامه دارد تصمیم گرفته شد که نمایندگان رسمی وارد کننده خودرو فقط کسانی باشند که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو دارند و صرفا این افراد مجاز به ثبت سفارش واردات هستند.
 
او افزود: در نتیجه 24 ساعت پیگیری و شفاف سازی هایی که در این حوزه انجام شد در حال حاضر نمایندگان رسمی به کسانی اطلاق می شود که که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو داشته باشند، همان طورکه خود وارد کنندگان هم مطابق ضوابط فنی خودرو نماینده رسمی متعهد به ارائه خدمات فروش و پس از فروش هستند.
 
وی درباره نظرات واردکنندگان خودرو درباره تصمیم نهایی اتخاذ شده گفت: نمایندگان رسمی علاقمند هستند تا با شرکت مادر در ارتباط باشند، اما تصمیم گیری باید در فضای واقعی صورت بگیرد.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در سالهای گذشته که در شرایط تحریم ناعادلانه قرار داشتیم واردکنندگان شرایط سختی برای ارائه خدمات پس از فروش داشتند اما در حال حاضر در موضع مذاکره و برابر با تولید کنندگان هستیم.
 
وی گفت: هم اکنون حجم واردات خودرو در کشور 4 درصد از سهم بازار کل کشور است و این مقدار کمتر از نیم درصد در کل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی اندازد.
 
احتشام زاده گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است که مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند در عین حال قیمت خودروهایی که در کشور تولید می کنیم و پیشتر وارد می شدند تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد.
 
وی اضافه کرد: دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می کند، ما نیازمند واردات هستیم.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون سهم عمده ای از واردات ما به قطعات خودرو مربوط می شود افزود: من خواهش می کنم خودمان را با چین و هند مقایسه نکنیم، زیرا فضای بی ثبات قوانین، میزان ارتباطات با کشورهای دیگر و جمعیت کشور با این کشورها قابل مقایسه نیست، لذا اگر کشورهایی حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما شده اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه گذاری در ایران نیست.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: سهم واردات در بودجه کشور جذاب است اما در عمل اینگونه نیست، نیسان مورانو و سوزوکی نشان داد که واردات خودرو باعث کاهش راندامان نیروی انسانی در ایران خودرو شده است، بنابراین این امر تجربه موفقی در کشورمان نبوده است.
 
احتشام زاده با تاکید بر اینکه میزان اشتغال با راندمان رابطه تنگاتنگی دارد افزود: بازدهی نیروی انسانی در کشورما 50 درصد است که به معنی اشتغال زایی دو برابری با بهره وری نصف است البته همه ما به عنوان یک ایرانی افتخار می کنیم اگر بتوانیم همه کالاها را در کشورمان تولید کنیم اما حساسیت بیش از حد روی 4 درصد از سهم بازار بی مورد است، این واردات پوشش تقاضای کیفی در کشور را برعهده دارد.
 
وی گفت: در سال 93 دستور العمل ساماندهی واردات خودرو را در دستور کار داشتیم،در حال حاضر 53 درصد از وارات توسط اشخاص ثالث و مابقی توسط نمایندگی ها صورت می گیرد که حدودا 47 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: از سال 93 به این سو مشخص شد که شرکتهای واردکننده باید با نمایندگی رسمی قرارداد ببندند تا خدمات پس از فروش به این خودروها هم تعلق بگیرد از این رو در مهر 95 اصالت خودروها را مورد ارزیابی مجدد قرار دادیم و اکنون با احتمال 99 درصد دیگر شاهد خودروهای دزدی و غیره در بازار واردات خودرو نیستیم.
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران دیگر مهمان حضوری در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است گفت: در زمانی که کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این کشورها، خودرو تولید می کنند.
 
محمد رضا نجفی منش با تاکید بر اینکه بازار ایران بازار خوبی است و باید از این پتانسیل بالا استفاده کرد اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به قراردادهای اخیر ایران با سیتروئن، پژو و رنو در عمل خودروساز خارجی وارد کشور شده است.
 
وی ابراز عقیده کرد: شرکتی مانند رنو که در ایران مشغول به کار شده بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خود صورت بگیرد و اگر واردکننده به شرکت مادر متصل نباشد قادر نیست خدمات قابل قبولی به مصرف کنندگان ارائه کند.
 
نجفی منش ادامه داد: با توجه به فشار تحریم ها، توانایی تولید خود را در کشور حفظ کردیم و اینکه دولت رشد اقتصادی کشور را 7.4 درصد اعلام کرده است، بیش از 2 درصد از آمار اعلامی مربوط به شرکتهای خودروسازی در کشور است و این حکایت از سهم واقعی صنعت خودروسازی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد.
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: برخی علاقه دارند خودروهای لوکس داشته باشند، ما با این امر مخالفتی نداریم اما می توانیم از واردات خودروسازها به کشور به عنوان اهرمی برای اشتغال زایی و شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببریم.
 
علی علی آبادی مدیر کل مقررات صادرات و واردات که به صورت تلفنی در برنامه حضور یافت گفت: تصمیم هیات وزیران در شرایط کنونی بر اساس حفظ حقوق مصرف کنندگان بوده است.
 
وی با بیان اینکه در سال 93، 120 هزار خودرو وارد کشور شده است افزود: باید به سمت واردات خودروسازها به کشور حرکت کنیم.
 
وی گفت: در کشور امکان تولید قطعات وجود دارد و این گونه نیست که نیازمند واردات باشیم، از این رو با افزایش تولید می توانیم رشد اقتصادی را در کشور بالا ببریم.
 
علی آبادی با رد خبر برخی از سایتها که اعلام کرده اند واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است اضافه کرد: وقفه چند ساعته در این باره به علت به روز رسانی سیستم بوده است.
 
اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس دیگر مهمان تلفنی برنامه تیتر امشب هم گفت: باید واردات خودرو به کشور ادامه یابد اما نباید خودروهای برندی وارد شوند که امکان ارائه خدمات پس از فروش نداشته باشند.
 
وی تصریح کرد:برای افزایش کیفیت و قدرت رقابت هیچ منعی برای وارادات خودرو وجود ندارد مضاف بر اینکه خودروهای داخلی نیز باید کیفیت خود را ارتقا دهند.
 
 
 
 

منبع

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

کاربر: m&z
1

چرا این خودروهای فوق العاده وطنی رو صادر نمیکنید؟ مگه نمیگید استاندارد روز و با کیفیت و قیمت مناسبه؟ صادر کنید بقیه مردم دنیا هم از این لطف شما مستفیض شوند. نکنه صادرات حرام است؟
12:15  1395/10/22
گزارش
پاسخ دادن
ارسلان
0

همین بزرگوار که میگه واردات ماشین مکروه است. ماشین داخلی سوار میشه؟ یک درصد فکرشو بکنید که پراید، پژو ، سمند و ..... سوار بشه و بره مسافرت
11:36  1395/10/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
8

میگم چطور میشه که وارد کردن 90 درصد قطعات خودرو مکروه نیست. واردات جنسهای فراوان از چین و ورشکست شدن صنعت ایران مکروه نیست. واردات میوهای فراوان که باعث بدبخت شدن کشاورزان شده مکروه نیست. کشتار بیش از 20هزار نفر و معلول شدن 30هزار از مردم ایران به دلیل کیفیت پایین ماشینها مکروه نیست و ....... جمع کنید بابا
22:27  1395/10/16
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
1

از ماست که بر ماست!
15:03  1395/10/16
گزارش
پاسخ دادن
اریا بهمن
10

به خدای ایران قسم،اگر تولیدات داخل در حد متوسط استاندارد روز باشد و یک بازار رقابتی در تمام سگمنتهای موجود رو شاهد باشم،به هیچ عنوان سمت ماشینهای وارداتی نخواهم رفت.👍👍👍
23:58  1395/10/15
گزارش
پاسخ دادن
علی
6

اصلا اهمیت نمیدن به مردم براشون مهم نیست فقط حرف میزنن
21:35  1395/10/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع : یهو برای فردا که نمیشه یه تاریخ بگید تا وقت هماهنگ شدن بشه
سیاوش : باعرض سلام وادب واحترام خدمت دوستان گروه شاهین پلاس اتوماتیک لطفا چنانچه تکمیل وجه اسفند در گروه داریم لطفا اعلام کنن به نظر میاد کلیه دوستان اسفندماه فاکتور شدن درغیر اینصورت جهت اطلاع اعضا اعلام کنن باتشکر
X5 masoud : سپاسگزارم به خاطر اطلاع رسانی من x5 بهمن هستم به هرحال جای امیدواریه
محمد T9 : سلام من هم اسفند1403 ثبت نام کردم و 4/8/ماشینم رو تحویل گرفتم 1ماه پیش هم شاسی شد
T9 اسفند ماه : درود به همه دوستان خدایی هر کسی شاسی میشه یا پلاک میشه یا هر مرحله ای میره جلو بیاد اعلام کنه تا بقیه هم حداقل امیدوار باشن به تحویل ماشین هاشون
mina : ali s3پاسخ به سلام، ممنون از پاسخگویی تون. چرا پس بیمه نمیشه؟
شاهین : موافقم فقط تجمع جواب میده
شاهین جی سانروف : دوستاااااان فقط تجمععععع هر چه زودتر بهتر پنجشنبه بریم همه بااااااهم ساعت ۱۰ صبح یا همین فردااااا اصلااااا لطفااااا دوستاااان فقط تجمع
سایپای دزد : از ۱۴ اسفند دارن همین حرف رو به من میگن.ولی همشون دزد و کثیفن
سایپای دزد : من که روز اول گفتم این بشر از خود سایپاست.اعتراض نکنید .....ببند دهنتو خواهشا.نمک رو زخم مردم نریز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
معلم : فاکتور شدن خودرو براساس زمان پرداخت است یا ردیف قرارداد؟
ایکس 33 اتومات : سلام من نخوردم ولی ی نفرو میشناسم خورده
حامد : داداش لطفا شماره قرارداد بگو دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دنا اپشنال شهریور : پس داداش چطوری من تحویل شهریورم شماره قراردادم 1538710هست؟؟؟؟؟؟
سیاوش پانا : منم اینجوری
فاطمه : منم از خدامه این مبلغ رو بدم هرچه زودتر ماشین برسه دستم
حسین سورن تحویل 31 تیر : تک رنگ سفید طرح مادران
یک بنده : دقیقا فقط بدونید که مثل سگ دروغ میگن
9 اسفند پیش فروش : پیش فروش های اسفند کجاین کسی از اسفند فاکتور نشده😫😫
پانا207 : ردیف قرارداد منم 153888هست اولش و 16خرداد تحویلم بوده که تاخیر خورده تا الان 13ملیون فروش فوری پانا دستی ارتقا یافته فولادی که تا ردیف قرارداد 153400فک کنم فاکتور شده تا الان