مقایسه خریدارانه ۱۲ خودرو در بازار ایران + عکس

 

 

 
انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودروی خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودروی کنونی‌شان چیست.
در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مطلب سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.
 
 
 
ایران‌خودرو دنا یا ام‌وی‌ام 315
 
بررسی خودروهای داخل ایران
 
این دو خودرو در یک کلاس نیستند. دنا خودرویی بزرگ‌تر از ام‌وی‌ام بوده و فضای بیشتری را در خود جای داده است. همچنین دنا سدان به حساب می‌آید اما 315 هاچ‌بک است. با این حال در بازار در یک بازه قیمت هستند. در همین ابتدا باید گفت که دنا خودرویی قوی‌تر و با حجم موتور بیشتر است و البته آن را می‌توان به مراتب با‌کیفیت‌تر از 315 دانست. از نظر ظاهری هر دو خودرو زیبا هستند اما دنا با توجه به طراحی تهاجمی که دارد جذاب‌تر جلوه می‌کند. این در حالی است که 315 با سرنشینان کامل از نظر دینامیکی کشش مناسبی را در مسیرهای سربالایی ندارد. از نظر خدمات پس از فروش دنا در وضعیت بهتری قرار دارد و قطعات آن نیز با توجه به مشترک بودن با سمند از نظر قیمتی ارزان‌تر و البته در دسترس‌ترند. فضای داخلی هر دو خودرو طراحی خوبی دارد اما مواد به کار رفته درون آنها معمولی است، با این حال در این میان باز هم می‌توان دنا را کمی بهتر دانست. امکانات هر دو خودرو مناسب بوده و فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند، اما دنا با توجه به داشتن اتاقی بزرگ‌تر و البته صندوقی جادار‌تر برای خانواده‌های پر‌جمعیت مناسب است. در مقابل 315 برای کسانی که قصد دارند رانندگی اسپورت را تجربه کنند مناسب است.
 
 
 
جک S5 یا چری تیگو5
 
بررسی خودروهای داخل ایران
 
این دو خودرو کراس اوورهایی هستند که شبیه به شاسی بلند طراحی شده‌اند. با این حال اصلا نباید به چشم یک خودروی آفرود به آنها نگاه کنید. البته قیمت آنها همیشه وسوسه‌بر‌انگیز است. جک S5 به دلیل طراحی آن مورد توجه قرار گرفت و تیگو 5 هم مدل به روز شده X33 به حساب می‌آید. اولی تولید داخل است و دومی به‌صورت وارداتی عرضه می‌شود. تیگو 5 ازموتوری هم‌حجم با جک S5 برخوردار است اما موتور جک بسیار پر‌قدرت‌تر از تیگو است، چراکه از سیستم توربوشارژ بهره می‌برد. از این‌رو در شتاب و سرعت جک توانسته به خوبی از پس تیگو بر‌آید. هر دو خودرو زیبا بوده و در بازار با اقبال زیادی همراهند. از نظر آپشن و امکانات تیگو بهتر عمل کرده و در زمینه مصرف سوخت نیز همین‌طور. اما جک از هندلینگ بالاتری نسبت به تیگو برخوردار است. درون کابین نیز فضا‌ها تقریبا یکسان بوده و صندلی‌ها نیز راحت هستند. با توجه به وارداتی بودن تیگو قیمت جک از تیگو پایین‌تر است و می‌تواند انتخاب ارزان‌تری باشد، به خصوص اینکه خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارد. به‌طور کلی می‌توان این دو خودروی چینی را در زمینه کیفیت خودرویی مناسب دانست. اگر شتاب و سرعت برای شما در درجه اهمیت بیشتری است، جک S5 انتخاب بهتری خواهد بود و امکانات بیشتر را هم می‌توانید در تیگو 5 بیابید.
 
 
 
هیوندایi20  یا اوپل کورسا
 
بررسی خودروهای داخل ایران
 
دو خودروی هاچ بک کوچک. یکی پر‌فروش و یکی گمشده در بازار. هیوندای i20 همانند همه هیوندای‌ها موفق بوده و کورسا نیز همانند همه اوپل‌ها ناموفق. البته در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 شمسی که هنوز بازار خودرو ایران متنوع نشده بود، اوپل‌ها نمادی از لوکس سواری هم به حساب می‌آمدند. کورسا موتوری پر‌حجم‌تر و پر‌قدرت‌تر در سینه دارد و از این نظر بهتر از i20 است. ظاهر هر دو خودرو زیباست و البته در نمای عقب شباهت‌های فراوانی دارند به‌طوری که در نگاه اول ممکن است آنها را با هم اشتباه بگیرید. هیوندای با جعبه اتوماتیک i20 را به بازار عرضه می‌کند. این در حالی است که کورسا تنها به‌صورت دستی عرضه شده و خودرویی با چنین قیمتی با گیربکس دستی چندان توجیحی ندارد. از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح خوبی قرار دارند. اوپل سواری لذت‌بخش‌تری را ارائه می‌دهد اما این لذت‌ نتوانسته خدمات پس از فروش ضعیف و البته قیمت بالای این خودرو را توجیه کند و از کورسا رویایی دهه 90 میلادی فاصله زیادی داریم. از طرف دیگر در بازار دست دوم اوپل کورسا به سختی فروش می‌رود. با این حال اگر به دنبال یک هاچ‌بک خاص با سواری اسپرت هستید کورسا انتخاب خوبی است و i20 هم برای کسانی که به دنبال یک خودرو رند بازار با استهلاک کم هستند مناسب است.
 
 
 
میتسوبیشی ASX یا  رنو کلئوس
 
بررسی خودروهای داخل ایران
 
هر دو خودرو یک نقطه اشتراک دارند و آن اینکه فروش آنها در بازار دست دوم کمی دشوار است و باید منتظر خواهان آن باشید. این دو خودرو به‌رغم قابلیت‌هایی که دارند نتوانسته‌اند در بازار ایران موفق باشند. خودروهایی که از نظر امکانات و از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند. باز هم می‌توان ASX را کمی موفق‌تر دانست. یک دلیل آن این است که در بازه شلوغی از کلاس‌بندی خودروها در بازار ایران قرار گرفته‌اند و کره‌ای‌ها و چینی‌ها با قیمت پایین‌تر و آپشن بیشتر در آن جولان می‌دهند. حجم موتور کلئوس بیشتر از ASX بوده والبته قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. فضای کابین کلئوس نیز همچنین بیشتر از ASX است. هر دو خودرو کم‌مصرفند اما ASX اقتصادی‌تر بوده و البته زیبا‌تر از کلئوس است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو در تهران و شهرهای بزرگ خوب است اما در سطح کشور دشواری‌های خاص خودش را دارد. از این‌رو هیچ کدام در این زمینه برتر نیستند. از نظر امکانات می‌توان گفت ASX داشته‌های بیشتری دارد. مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو کیفیت مناسبی دارد اما ASX را می‌توان به روز‌تر از کلئوس دانست. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند اما نمی‌توان روی بازار دست دوم آنها به‌عنوان پول نقد حساب باز کرد. چراکه هم افت قیمت زیادی دارند و هم اینکه مدت زمان زیادی را می‌طلبند که البته در این میان می‌توان ASX را در وضعیتی بهتر تلقی کرد.
 
 
 
تویوتا پریوس یا کیا سراتو
 
بررسی خودروهای داخل ایران
 
این دو خودرو تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. چراکه پریوس یک خودروی هیبریدی است که به تازگی راهی بازار ایران شده و سراتو یک خودروی بنزینی است که سه نسل حضور در بازار ایران را تجربه می‌کند. خودرویی موفق که بازار خوبی دارد و توانسته سهم زیادی را در این کلاس از آن خود کند اما پریوس یک تازه وارد با ظاهری غیرمعمولی است. خودرویی که این روزها کم کم آن را می‌توان در گوشه و کنار شهر دید. مدل 2016 این دو خودرو تقریبا هم قیمت هستند. تویوتا پریوس یکی از بی آزارترین‌ها و کم‌استهلاک‌ترین‌های دنیا است. از نقاط ضعف پریوس می‌توان به کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابینش در مقایسه با دیگر تویوتاها اشاره کرد. همچنین در مدل کم آپشن با روکش صندلی پارچه‌ای به فروش می‌رسد که زیبایی چندانی ندارد. البته در مدل فول چرم مصنوعی صندلی‌ها را پوشانده است. طراحی آن می‌تواند یک برگ برنده برای کسانی باشد که خودروهایی باظاهر متفاوت را می‌پسندند. اما در سوی دیگر سراتو خودرویی با آپشن‌های زیاد است که طراحی داخلی آن حس لوکس بودن بیشتری در مقایسه با پریوس دارد. وضعیت بازار دست دوم آن هم بهتر است. به این ترتیب این دو خودرو برای دو گروه مختلف از مشتریان طراحی شده‌اند. پریوس برای کسانی که به دنبال خودروهای اقتصادی هستند و سراتو مناسب کسانی است که آپشن بازی را با قیمت کمتری دوست دارند.
 
 
 
رنو فلوئنس یا لیفان820
 
بررسی خودروهای داخل ایران
 
این دو خودرو از نظر قیمتی در یک سطح قرار دارند. البته مدل دنده دستی فلوئنس 2016 با لیفان 820 هم قیمت است. حجم موتور لیفان بیشتر از فلوئنس بوده و البته قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند.گیربکس آن نیز اتوماتیک است. همچنین در شتاب‌گیری نیز می‌توان لیفان را موفق‌تر دانست. هر دو خودرو از نظر فضای کابین و صندوق جادار بوده و برای خانواده‌های پر‌جمعیت مناسبند. لیفان از ظاهری بهتر و البته امکاناتی بیشتر بهره می‌برد. اما کیفیت سواری فلوئنس بالاتر از لیفان است و هندلینگ آن بهتر است. در بازار دست دوم به جرات می‌توان گفت که لیفان مشتری بیشتری دارد و فلوئنس نتوانسته آنطور که باید موفق باشد و هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد. حضور این خودرو در ناوگان تاکسیرانی نیز بر کم اقبال بودن آن از سوی مردم دامن زده است. هر دو خودرو از کیفیت خوبی برخوردارند اما مواد به کار رفته درون کابین رنو با کیفیت‌تر از لیفان است. خدمات پس از فروش لیفان گسترده‌تر از رنو بوده و دغدغه افراد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی هستند لیفان با موتوری قوی‌تر و بازاری بهتر و رنو با کیفیت سواری بهتر و البته کابینی با کیفیت‌تر در انتظار شما هستند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی و مقایسه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

همایون
1

فقط رانا
11:49  1395/11/14
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا2
0

چی شد تا حالا که میگفتی سمند توربو. حذب باد!
08:53  1395/11/16

گزارش
رضا
0

دوستانی که از ام وی ام 315 استفاده می کنند خرید انرا توصییه می کنند
و استهلاک ان مناسب است؟
11:55  1395/11/11
گزارش
پاسخ دادن
رحمت علی
0

پس این چی
10:02  1395/11/11
گزارش
پاسخ دادن
سلام
5

خب به نظره من
ام وی ام ۳۱۵
تیگو ۵
هیوندایی آی ۲۰
میتسوپیشیASX
تویوتا پریوس
لیفان ۸۲۰
21:10  1395/11/10
گزارش
پاسخ دادن
دنا
0

پس من چی؟
08:48  1395/11/11

گزارش
پاسخ به دنا
4

من بین ایرانی و چینی
چینی رو انتخاب میکنم
23:32  1395/11/11

گزارش
فرشاد
0

اشتباه نکن Mvm بازار دست دوم نداره مشتری اول و اخرش خودتی
08:55  1395/11/16

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مسعود T9 : چند اسفند ثبت نام کردی؟ چندم فاکتور شده ؟ یک ماه بعد تاریخ فاکتور معمولا تحویل میدن
Shahin : سلام دوستان من پذیرش۱۴ آذر بودم دومهرتبدیل زدم دیروز فاکتور شد امروز ت و توضیحات شماره گزاری نوشته آدرس مالک فاقد اعتبار و اینکه اعتبار یکساله ثبت احراز سکونت و فردی خاتمه یافته ماهم چهاردهم خود نمایتدگی سخا برامون ثبت کرد و نوشته بود تو پرونده عدم نقص الان باید چیکار کرد
محمد ج4 : یعنی من که مرداد پرداخت کردم تحویل 60 روزه، ممکنه تا آبان تحویل بکیرم و تاخیر نخوره؟
ایکس ۵ : انشالله آخر همین ماه تحویل میدن
علیرضا : سلام من۱۱ تیر تکميل وجه جی ال کردم دوماهه تاخیر داشته وهنوز فاکتور نشدم
پلاس 3 اردیبهشت : من 3 اردیبهشتم ش درخواستم 19138500 می باشد شماره شما چنده؟
عبدی : حق با جناب "شاهین پلاس" است.سایپا 800 تومن گرفته،حالا زورش میآد ماشین با آن کیفیت قبلی را 800 تومن تحویل بده،یا اصلا تحویل نمیده یا اگر با تاخیر طولانی تحویل داد،آنقدر از کیفیتش میزنه که بجای 1/5 میلیارد،فقط 800 تومن ارزش واقعی داشته باشه.مثل بچه ها رفتار میکنه.اصلا هم براش مهم نیست که ارزش 800 تومن پارسال شما،الان 2 میلیارد شده.
پلاس ۳ اردیبهشت : شماره پذیرش بر اساس واریزی اوله نه تکمیل وجه
مهدی : سلام، دوستانی که مثل من مرحله هفتم تارا دستی فروش فوری ۳۰ روزه ثبتنام کردن ولی پیامک ۹۰ روزه اومده بدلیل تکمیل ظرفیت . لطفا زنگ بزنید تعزیرات ۱۳۵ و بازرسی کل کشور ۱۳۶ و همچنین ۱۲۴ شکایت کنید بلکه به حقمون برسیم . اگه تکمیل ظرفیت بوده چرا الان باز فروش فوری گذاشته
×× : دقیقا همینطوره،بدلیل عدم تامین قطعه، سایپا فعلا از بعضی قطعات تایید نشده قبل( توسط واحدQC)کنترل مرغوبیت شرکت استفاده میکنه،آن قطعات را بازسازی و مونتاژ میکنند.بطور کلی هر خودرویی در ایران،یکی دو سال اول،کیفیتش با استانداردهای موجود تطبیق داده میشود،بعد از مدتی بمرور بی کیفیت میشود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام دوستان اینکه جلوی موعد تحویل نوشته کلاس خودرو فاقد صف فروش هست یعنی چی کسی میدونه
تک : آقا یکی آدرس دقیق میزارع کجا باید جمع بشیم من نمی شناسم منم میام
6دنده : یک هفته ماشین تحویل گرفتم وچراغ عقب سوخت و فرمون صدا میده گفت نمایندگی مشکل برقی داره باید بمونه
31شهریور : بله پیش فروش تکمیل وجه 21تیر
اصغر ساینا پیش فروش : سلام تکمیل وجه 4 تیر تحویل مرداد هنوز فاکتور نشدم
دوگانه سوز : دوستان آخرش میدن یا بی خیال بشیم ازش
کلهر : چرا بعضی از دوستان اینقدر جو نا سالم میدن ،منظور ما اینه که اعتراض همگانی بشه،لطفا تمام ایران همه بیاین تهران شرکت زامیاد، شنبه 9صبح،این آخرین پیام من بود،وسلام
دنا آپشنال آبان شیرازی : سلام برای خود شما فاکتور شده یا از جایی شنیدید؟
رضا 6دنده : سلام واریزی وجه تون تیر ماه کی بود و شماره ردیف قراردادتون منم 31شهریورم ولی خبری نیست
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : سلام دوستان من الآن 17میلیون مابه التفاوت ریختم حساب ایران خودرو بنظرتون دیگه کی تحویل میدن ماشین رو؟؟ تحویل آخر شهریور بودم