بی‌مهری به نمایشگاهی که بعد از ۱۲سال وقفه برگزار شد

 

بی‌مهری به نمایشگاهی که بعد از ۱۲سال وقفه برگزار شد

 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه خودرو تهران در سال‌های ابتدایی دهه 80، از جمله مهم‌ترین و مهیج‌ترین رویدادهای تقویم نمایشگاهی کشور به شمار می‌رفت و هر ساله هزاران نفر از علاقه‌مندان به دنیای خودرو را به سمت خود می‌کشاند.
 
اما نمایشگاه خودرو به دلیل آنچه که از آن تحت عنوان ترافیک سنگین و نبودن محلی مناسب برای جایگزینی نمایشگاه عنوان می‌شد، از سال 1383 به بعد دیگر برگزار نشد. با کنار گذاشتن نمایشگاه تهران، دولت تصمیم گرفت به جای یک نمایشگاه بزرگ در تهران، به برگزاری چند نمایشگاه کوچک در استان‌های مختلف روی آورد. بعد از این تصمیمات بود که به تدریج نام نمایشگاه‌هایی مانند شیراز، مشهد و اصفهان روی زبان‌ها افتاد. حال 12 سال از آن زمان می‌گذرد و شهر آفتاب، محل گردهمایی کمپانی‌های بزرگ داخلی و خارجی در پایتخت شده است.
 
نمایشگاه خودرو یک روز بعد از اتمام چهارمین همایش صنعت خودرو ایران آغاز به کار کرد. در طی این مدت چهار روز، همه فضای خودرویی و صنعتی کشور چشم انتظار خبرهای جدید بودند، اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاد. اگرچه رییس هیات عامل ایدرو از ثبت چند قرارداد خودرویی سخن گفت، اما اعلام هیچ‌یک از قراردادها، خبر تازه‌ای نبود. منصور معظمی در همایش خودرو از قرارداد ايران خودرو با پژو، سايپا با سيتروئن، ايدرو و رنو، قرارداد پروژه گيربكس اتوماتيك، تفاهم‌نامه با فولكس واگن، قرارداد هيوندای با يكي از خودروسازان داخلي و تفاهم بنز با يكي از خودروسازان سخن گفت.
 
این موضوع باعث شد که برخی لب به شکوه گشایند و پس از اتمام همایش، بگویند مدیران صنایع خودروسازی اروپا و آسیا که به منظور شرکت در چهارمین همایش بین‌المللی خودرو به تهران سفر کرده بودند، با پایان این همایش چمدان‌های خود را بستند؛ آمدند و عکس گرفتند و رفتند؛ نه قراردادی و نه تفاهم‌نامه‌ای.
 
در رابطه با نمایشگاه بین‌المللی خودرو نیز این انتقادها مطرح است. به نظر می‌رسید پس از 12 سال با نظم و انسجام خاصی برگزار شود. اما اتفاقاتی که در اولین روز نمایشگاه مشاهده شد، از بی‌نظمی کامل حکایت داشت.
 
اولین نکته بارز در نمایشگاه، عدم حضور مقامات ارشد دولت بود. این نمایشگاه قرار بود با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شود، اما محمدرضا نعمت‌زاده یک روز قبل از آن برای شرکت در سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، به عراق رفت. در این سفر هم از اولین خودرو ایرانی دنده اتومات به نام ساینا رونمایی شد.
 
بر همین اساس، نمایشگاه با حضور رییس‌سازمان توسعه تجارت و با تاخیر کار خود را شروع کرد؛ آن هم در شرایطی که هنوز غرفه‌ها آماده نبوده و مشغول به آماده کردن غرفه‌های خود بودند. این موضوع در برخی غرفه‌ها به طور ملموس به چشم می‌آمد. از جمله این‌که رنگ کردن غرفه‌ها، باعث شده بود بوی نامطبوعی در فضای سالن بپیچد.
 
این در حالی است که این موضوع به هیچ‌وجه در نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا مشاهده نمی‌شود و تا پیش از آماده شدن غرفه‌ها، نمایشگاه افتتاح نمی‌شود. همچنین از قبل تمرین افتتاحیه صورت می‌گیرد تا در هنگام گشایش نمایشگاه، مشکلی پیش نیاید.
 
از سوی دیگر، بی‌برنامه‌گی و رونمایی بدون برنامه خودروها، کاملا به چشم می‌آمد. این موضوع رسانه‌ها را سردرگم کرده بود. هیچ‌یک از نمایندگان رسانه‌ها نمی‌دانستند چه خودرویی در چه ساعت و زمانی رونمایی می‌شود؛ این در شرایطی است که تقریبا اکثر غرفه‌ها یک خودرو را برای رونمایی گذاشته بودند. برخی از کمپانی‌ها نیز بدون هیچ‌گونه اطلاعی، از خودروهای خود رونمایی می‌کردند.
 
اما در دنیا، قبل از برگزاری نمایشگاه‌های خودرو، بسیاری کمپانی‌ها درباره خودروهایی که رونمایی خواهند کرد و اطلاعات آنها گزارش می‌دهند.
 
نکته دیگر این‌که در این نمایشگاه برخی کمپانی‌ها به صورت مستقل و در قالب نمایندگی خود به این نمایشگاه آمده بودند، اما برخی نیز بدون این‌که نمایندگی شرکت مادر را داشته باشند، غرفه‌ای با محصولات آن برند راه‌اندازی کردند. برای مثال، یک BMW را برای رونمایی گذاشته بودند.
 
با این وجود، پژو ۲۰۰۸ نیوفیس، کامیونت فوسو، کلئوس، سیتروئن C4، ب‌ام‌و سری2 اکتیو تورر، چری تیگو 7، تویوتا C-HR، لکسوس GS و نسل چهارم لکسوس RX خودروهایی بودند که در روز اول نمایشگاه رونمایی شدند.
 
در این شرایط، از مدیریت برگزاری نمایشگاه و غرفه‌ها انتظار می‌رود در هنگام برگزاری نمایشگاه از پیش برنامه‌ریزی داشته باشند؛ این موضوع با توجه به حضور کمپانی‌های بزرگ خارجی در نمایشگاه بازخوردهای مناسبی در سطح بین‌المللی نخواهد داشت. از دولت نیز انتظار می‌رود که نظارت بیشتری روی برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی داشته باشد.
 
 
 
 

منبع

خبر آنلاین

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شهر آفتاب , نمایشگاه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: امیر(سابق)
6

مردم بیان چی رو ببینن؟
20:52  1395/12/01
پاسخ دادن
شهروندی
4

خوب میخواستید با نمایشگاه شیکاگو مقایسه کنید.ملت ما اسیر یک ماقیای خودرو وچپاولگرانی هستند که بنظر حقشان هم هست تا اسیر این بازیهای تبلیغاتی شوند. وقتی مردم ما درخرید خودرو هراشغالی را میخرند دیگر نمایشگاه میخواهند چه کنند. انگاه وزیر ممکلت طوری سخن میگوید که انگار ارث پدرش شده که باید مردم هرچه راکه او میگوید بخرند. حالا مدعی هم شده که یک گروه مافیایی ضد کپین خرید را پیدا کرده درحالی که خودش عین مافیا ست.
10:32  1395/12/01
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

وقتی خبر جدیدی نشه بیان همون ماشینای چینی رو ببینن به چ دردشون میخوره؟
البته همین چن تا ماشینی هم که رونمایی شد عجیب بود.
08:25  1395/12/01
پاسخ دادن
ایرانی
15

با جیب خالی نمایشگاه به چه کار آید...؟!!!!!!
21:47  1395/11/30
پاسخ دادن
بی پول
15

اینجا ایران است صدای ما را از بی نظم ترین و بلبشوترین شهر جهان می شنوید.
20:04  1395/11/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دوست عزیز، تارا دستی تبدیل به V1p شما از کجا مطمئنید؟ یبار میگید نمایندگی گفته بعد ۴۵ روز فاکتور میکن... یبار میگید این هفته فاکتور میشم... یبار میگید این هفته خبرای خوبی میشنوید... اگر اطلاعاتی دارید درست و واضح بگید وگرنه خواهشا الکی نفرمایید. چون چند نفر پرسیدند و جواب ندادید.باتشکر
اطلسG : دقیقا چرا ادم باید یه ۲۰۶ ساده بدون هیچ اپشن که از تولیدم خارج شده رو بگیره😂 یه ماشین ۱۴۰۳ فول آپشن میگیرم 😂😂 با اون ۲۰۷ بدنه پلاستیکیشون با انگشت میره داخل😂
پذیرش 19 اسفند فوری : والا ما هم دوست داریم افزایش قیمت نخوره، قشنگ هم میدونم که هزینه های سرسام آور ماشین یعنی چی! یه بلوک سیلندر برند عظام گرفتم 8.800.000 تومن (بدون واشر و...) که با متعلقات و اجرت حدود 14.5 میلیون یه واشر زدن و تعویض بلوک بهم هزینه شد. که چند سال پیش میشد با این پول یه پراید سوار شد. نظرم رو گفتم و الا هیشکی از گرونی راضی نیست، جز دلال های محترم که صدتا صدتا ماشین احتکار میکنند.
اسفند : خدا ازتون نگذره خدا کنم هرچی دردو مرزه بجون خودتونو خانوادتون بیفته دیگه زندگیمونو خراب کردید دوساله مارو سر کار گذاشتید شما که نمیتونستید به قراردادتون جواب گو باشید چرا پولامونو گرفتید دوساله واسه یه لگن مردمو سر کارگذاشتید خودتون که خبر از زندگی مردم ندارید اصلن سوارخودروهاتون نشدید که بدونید چه لگن هایی هستن تف تو زاتتون
اس تری : پس این ایکس فایو و کا هفت ها تحویل میدن اینا چی هستن
شاهین یکپارچه دوم تحویل بهار ۱۴۰۳ : سلام شماره پذیرش و شماره درخواست شما چند بود ؟
کیوان : فعلا که طرح پیشنهادی ها رو تا بیستم تمدید کرده خدا لعنتشون کنه
سایپای حقه .. باز : تاکی کردینش قانون هرمی ماشین بخره 6ماه بعدش بدین دستش
سایپا بیشرف : لعنت بر پدر مادر شرکت سایپا چرا پول میگیری ماشین نمیدی می‌دیم یکسال با تاخیر
J7 بانک صادرات : دوستان بانک صادراتی من هنوز فاکتور هم نشده ام!!!!!!! کسی هست شاسی شده باشه یا جلوتر باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : لطفا جواب بدین من 11 ام تکمیل کردم 12 ام فاکتور شد ولی پلاک نشده برا شما چند روز کشید پلاک بشه
سعید : سلام.معمولا یکماه بعد پیام میاد ک بری نمایندگی
فوری : پلاک اس ام اس میاد؟
جلال : سلام ماله من هم این مشکل داشت احتمال زیاد شافت گیربکس کج شده من دوبار دیسک وصفحه عوض کردم چون بد جا میخورد ازاخر فهمیدم از شافت گیربکس کج شده دنده بعد جا میخورد الان درستش کردم عالی شده
6دنده : ملاک فاکتور رنگ تاریخ واریز وجه و تاریخ دریافت پروندس
اسفند6دنده : سلام منم 7اسفند دریافت پرونده8 هیچ خبری نیست رفتیم تا خرداد فکر کنم
امیر : فدات دادش
سورن دوگانه30دی : سورن دوگانه تکمیل وجه 20آذر تاریخ تحویل 30دیماه اما هنوز فاکتور نشده
تیگو 8 : با سلام واقعا. مدیران خودرو یه دروغگو و کلاهبرداره
کارشناس 1403 : دوستان پارس که اصلا گیر الویت تابستان نمیاد خودتون هم بلدید چون تا خرداد تولید میشه فقط گیر الویت زمستان میاد و بخشی از بهار ولی قیمت الویت بهار را نمی دونم چه قیمت بدن