راز رونق اقتصاد خودرو در پساتحریم

 

راز رونق اقتصاد خودرو در پساتحریم

 
به‌رغم آنکه یکی از وعده‌های پساتحریمی خودروسازان عرضه خودرو با قیمت مناسب بود با این حال برخی کارشناسان عرضه و تولید خودروهای جدید را در محدوده قیمت‌های فعلی خارج از توان خودروسازی کشور عنوان می‌کنند. نگاهی اجمالی به تولید خودرو طی یک دهه اخیر بیانگر آن است که خودروهای پرتیراژ خودروسازان را محصولاتی زیر 50 میلیون تومان تشکیل می‌دهند این در شرایطی است که عمده تقاضای بازار نیز معطوف به خرید این خودروها است. در همین حال خودروهای یاد شده نیز تاکنون نتوانسته اند نظر مثبت مشتریان را نسبت به کیفیت و ایمنی جلب کند؛ بنابراین بعد از پساتحریم متقاضان خودروهای یاد شده نه‌تنها در انتظار محصولات جایگزین با خودروهای قدیم بودند؛ بلکه تولید‌کنندگان نیز با وعده حضور خودروهای جایگزین مشتریان را نسبت به آینده بازار امیدوار می‌کردند.
 
اما قراردادهای ایران خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن و قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوساز صنایع ایران (ایدرو) نشان داد که خودروهای مورد انتظار مشتریان نه‌تنها قیمتی زیر 50 میلیون تومان ندارد؛ بلکه برنامه‌ریزی زودهنگامی نیز برای ورود این خودروها از جانب تولید‌کنندگان نشده است. حال این سوال مطرح است که چرا خودروهای به اصطلاح ارزان قیمت در برنامه مشارکت با خارجی‌ها جایگاهی ندارد؟ در این زمینه خودروسازان معتقدند که امکان تولید خودروهای جدید با قیمت و کیفیت خودروهای کنونی وجود ندارد. در صورتی که مشتریان خواهان تولید خودروهای به روز و با فناوری بالا هستند نباید آنها را از نظر قیمتی و کیفیت با خودروهای فعلی مقایسه کنند. اظهارات تولید‌کنندگان در شرایطی است که کارشناسان یکی از دلایل قیمت بالای خودروها در خودروسازی‌ها را نبود بهره‌‌وری و به همراه آن هزینه بالای تولید ارزیابی می‌کنند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد خودروسازان توان تغییر آن را در شرایط کنونی ندارند. با توجه به اظهارات خودروسازان و کارشناسان به‌نظر می‌رسد که مشتریان یا باید خودرویی با فناوری جدید و قیمتی مناسب خریداری کنند یا خودرویی که قیمت کمتری دارد و فاقد کیفیت و ایمنی روز باشد؛ اما پرسش مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که خارج از این دو مسیر، مشتریان چگونه می‌توانند به خودرویی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب دست پیدا کنند؟
 
در این زمینه برخی از کارشناسان تاکید دارند، تنها مسیری که می‌تواند در شرایط کنونی به مشتریان خودرو کمک کند تا خودروهای به‌روز را خریداری کنند افزایش قدرت خرید آنها است. به اعتقاد این دسته از کارشناسان هر چند خودروهایی کنونی که در ایران به تولید می‌رسند از رده خارج هستند و از نظر ایمنی و تجهیزات فنی و تکنولوژی و رفاهی قابل قبول نیستند، اما خودروسازان داخلی بعد از 30 سال‌ تولید توانسته‌اند داخلی‌سازی آنها را افزایش دهند. همین موضوع موجب شده که تولید این خودروها برای تولیدکنندگان به‌صرفه باشد. اما موضوع مهم دیگر این است که قیمت خودروهای روزی که در اروپا عرضه می‌شوند با قیمت خودروهای از رده خارجی که در حال حاضر در ایران به تولید می‌رسند یکسان نیست؛ بنابراین اینکه خودروهای به روز با قیمت خودروهای کنونی در ایران تولید شود، امکان ندارد. چراکه تولید خودروهای با تکنولوژی بالا که دارای تجهیزات و امکانات جدید باشد، هزینه‌بر است. ازسویی یکی از مشکلات خودروسازان ایرانی عدم توانایی کافی تولید محصول با قیمت تمام شده مناسب است. بر این اساس کارشناسان معتقدند که دو اتفاق می‌تواند به تغییر شرایط کنونی کمک کند. اولین اتفاق اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بتوانند به سرعت داخلی‌سازی محصولات جدید را افزایش دهند تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند و مورد دیگر اینکه دولت به واسطه تغییر در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور توان خرید مشتریان را افزایش دهد.
 
در این مورد، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند: در صورتی که روند مثبت رشد اقتصادی ایران ادامه‌دار باشد، این موضوع بر اقتصاد کشور اثر خود را برجای می‌گذارد و موجب می‌شود که قدرت خرید مشتریان افزایش پیدا کند. وی یکی دیگر از راه‌ها را برای افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان خودرو ارائه تسهیلات با نرخ سود کم عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورتی که بانک‌ها، تسهیلات بالا با نرخ سود کم را به مشتریان خودرو ارائه کنند قطعا مشتریان قادر خواهند بود که خودروهای بالای 50 میلیون تومان را خریداری کنند. با وجود این نرخ سود تسهیلات در کشورمان بسیار بالاست و دریافت وام‌های با نرخ سود بالا برای مشتریان به‌صرفه نیست.
 
هرچند افزایش توان مشتریان از طریق ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها نیز به‌دلیل مشکلات بانک‌ها در تامین نقدینگی چندان امر محتملی نیست، اما برخی از کارشناسان فعال کردن لیزینگ‌ها را برای خرید خودروهای بالای 50 میلیون تومان پیشنهاد می‌دهند. به اعتقاد این‌دسته از کارشناسان، به‌رغم آنکه خودروسازان برای فروش محصولات خود در سال جاری به فروش اعتباری روی آورده‌اند؛ اما آنها توان مالی کافی برای ارائه تسهیلات به خودروهای بالای 50 میلیون تومان را ندارند. بر این اساس راه‌اندازی لیزینگ‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. با وجود این، کارشناسان تاکید دارند در صورتی می‌توانیم خودروهای بالای 50 میلیون تومان را جایگزینی برای خودروهای کنونی بدانیم که یک مجموعه اتفاق در اقتصاد کشور رخ دهد. در این مورد نیز حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه یکی از راه‌های افزایش قدرت خرید مشتریان راه‌اندازی دوباره لیزینگ‌هاست، می‌گوید: لیزینگ‌ها با ارائه اعتبار در بلندمدت می‌توانند در شرایط مطلوب بازار، فاصله قیمت خودرو و قدرت خرید مشتریان را جبران کنند.
 
کریمی سنجری با اشاره به اینکه در برخی کشورها مشتریان بالاتر از 90 درصد قیمت خودرو را به صورت اعتباری از طریق لیزینگ‌ها دریافت می‌کنند. این در حالی است که به‌دلیل فاصله نرخ بهره با نرخ تورم، لیزینگ‌ها در ایران نتوانستند فعالیت خوبی داشته باشند.وی راه‌حل دیگر را تغییر در شرایط اقتصادی کشور می‌داند و معتقد است، در صورتی که سطح درآمدهای سرانه و عمومی طبقه متوسط افزایش پیدا کند مشتریان نیز قدرت لازم را برای خرید خودروهای جدید پیدا خواهند کرد و در این صورت اقتصاد خودرو نیز رونق خواهد گرفت. وی تاکید دارد: اما موضوع مهم آن است که تغییر در شرایط اقتصادی کشور نیز امری زمانبر‌ و نیازمند برنامه بلندمدت است.
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رونق اقتصادی , پسا برجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

امین
2

شرایط مملکت دقیقا مثل دوران نزدیکی به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شده , دیگر خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ....!!!
14:29  1395/12/19
گزارش
پاسخ دادن
اریا بهمن
4

مطمئن باش تاریخ ورق خواهد خورد و همیشه به این منوال بوده.ولی ترس من از جاییست که دیگر اثری از ایران وفرهنگ اصیل ایرانی برجای نماند.مانند بسیاری از تمدنهایی که در طول تاریخ از بین رفتند ودیگر اثری از انها نیست.با یک بازنگری به اوضاع کشور در همه زمینه ها بخصوص اقتصاد میشه به این نتیجه رسید که اگر اصلاحات اساسی در کشور صورت نگیره،فروپاشی اقتصادی دور از انتظار نخواهد بود.بعنوان نمونه،فشاری که بانک مرکزی به سه بانک مطرح کشور(صادرت،سپه،تجارت)،وارد کرد و خواستار شفافیت مالی شد،به این نتیجه رسیدند که سه بانک مذکور،در واقعیت ورشکسته هستند و هر سال با دستکاری کردن بر سر رسید سالیانه،تراز مالی رو مثبت نشان می دادند.
20:16  1395/12/19

گزارش
UGD
3

ابران مملکت رو به نابودیست با این وضع اقتصادی /و بیکاری و گر انی
11:58  1395/12/19
گزارش
پاسخ دادن
ناشناس
4

یه نگاهی دور و بر خودمان بیندازیم و ببینیم اعراب ملخ خور چه خودروهایی و با چه قیمت هایی سوار می شوند که البته قیمت های معقول و جهانی است. اون وقت ما با این همه ادعا پراید و سمند با قیمت گزاف و کیفیت صفر شده برامون برند پرافتخار و ملی!!!!
این صنعت پنچر و موتورسوخته را چه کی می خواهد احیا کند؟ مافیایی که سود نجومی می برد؟ یا مردمی که دستشان به جایی بند نیست و قرض و قوله می کنند تا پراید و تیبا و چینی سوار شوند؟
11:14  1395/12/19
گزارش
پاسخ دادن
SAEED
5

اگر رشد اقتصادی ادامه پیدا کند!!!!!
اگر قدرت خرید مردم بالا برود!!!!!!!
اگر بهره وری در خودروسازی بالا برود!!!!!!
اگر بانکها تسهیلات با بهره کم بدهند!!!!!!
پنجاه ساله با اگه و مگه نسلهایی رو سوزوندید و حسرت به دل گذاشتید.با اگه هیچ اتفاقی نمی افته.مردم را ....رفرض نکنید!!!!!!!!!!!
20:43  1395/12/18
گزارش
پاسخ دادن
حميد
5

دقيقا نسل دهه 60 ايران نسل كاملا سوخته و خاكستر شده ان
دوران سياه آموزشي كه موش آزمايشگاهي بوديم
از نظر اقتصاد هم كه اكنون مي فهميم ثمره اي جز تفاله هاي تاريخ ايران نيستيم
09:33  1395/12/19

گزارش
علي
10

" اما موضوع مهم آن است که تغییر در شرایط اقتصادی کشور نیز امری زمانبر‌ و نیازمند برنامه بلندمدت است. "
كارشناس محترم بعد از سي سال هنوز اين حرف را مي زني
يعني دقيقا" بفرماييد چند سال ديگر زمان مي برد تا بر گرديم لااقل به اقتصاد سي سال قبلمان ؟
لطفا" مشخص كنيد ؟
18:22  1395/12/18
گزارش
پاسخ دادن
کارشناس مورد نظر
4

تقریبا 40 سال طول میکشد
20:52  1395/12/18

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : خب خدا رو شکر چشم شور دوستان شامل حال ما شد ماشین تحویل نگرفته از نمایندگی زنگ زدن که رینگ جلو سمت راننده یه قسمتش قلوه کن شده نمایندگی هم درخواست داده به شرکت یه رینگ جدید بفرستن فقط خدا کنه پلوس و طبق و ... ایراد نکرده باشه نمایندگی گفتش بردن رو چال ظاهرا مشکلی نداره حالا تحویل بگیریم دور بزنیم ببینیم در چه حاله ممنون از همه دوستان بابت دعای خیرشون
امیر،اردیبهشت : دوستان سلام،مثل اینکه اسفندی ها تموم شدن بلاخره ،اریبهشت کسی فاکتور شد اطلاع بده لطفا
بک 3 : بم خودرو دعوت نامه داد بعد کنسل کرد که احتمالا با قیمت جدید دعوت نامه بده.برا کس دیگه هم اینجوری شده؟
ساسان : سلام..قسمت تغییر رنگ برو خودش راهنمایی میکنه .مستبدین زدیم وتقریبا یک هفته طول کشید تحویل گرفتیم..بعد خود نمایندگی میگه۱۳۰ میلیون بده تا همین الان شاهین جی بهت بدم..منم گفتم بخوره تو سرت..باید این حرف رو ۶ماه پیش میگفتی نه الان که کلی زجر گشیدم
تارا v4 : خانومه از ایران خودرو زنگ زد برای بیمه بدنه که نمیدونم تخفیف داره و فلان بدخت دید انقدر عصبانیم بیخیال شد و گفت همکارا تو نمایندگی موقع تحویل توضیح خواهند داد بهتون و قطع کرد
داریوش ۲ اردیبهشت : الان تماس داشتم اپراتور ۵۸۱ گفتش ۲۶ ها کلا فاکتور شده این هفته اپدیت جدید اعلام میشه یعنی اردیبهشت با راست و دروغش کار ندارم عین جملات و کلمات خانم اپراتور براتون نوشتم
ذوقی : متاسفانه متاسفانه این ماشینای چینی بدرد هیچی نمیخوره و خدمات پس فروششون که افتضاح و اصلا براشون اهمیت نداره که طرف تو چه وضعیتی هست من 11 روزه تو یه شهر غریب گیر کردم و با این همه تماس التماس هنوز قطعه ای که تو نمایندگی مرکز هست بدست من نرسیده و مادرم ناراحتی قلبی که نمیتونم با پرواز بفرستمش و شبی سه میلیون فقط پول هتل دارم میدم و هیچکس پاسخگو نیست مردم نخرید این اشغالای کرمان موتورو نخرید چون زود خراب میشه و اگه تو شهر دیگه گیر کنین نمایندگیاشون یا نیرو ندارن یا قطعه و مرکز هم عین خیالشون نیست
حمید : من ۲ هفتس از نمایندگی هر روز میپرسم میگن اونایی ک sbr تبدیل زدن دارن فاکتور میشن
داریوش 2 اردیبهشت : ابتدای تحویل ماشین خشک هستش باید بعضی کارا را انجام بدی تنظیم درب ها درب موتور و .. ولی رنگ ماشین اصلا ایراد نداره احتمالا برای ایشون مشکل داشته نباید تحویل می گرفت عزیزان موقع تحویل خودرو حتما با کارشناس تشریف ببرید نمایندگی اگه ایراد داشت تحویل نگیرید صورتجلسه می کنن خودرو برگشت می خوره کارخونه به دلیل اینکه تیراژ خودرو را بردن بالا احتمال خطا هم زیاد شده خطا می تونه در رنگ نصب قطعات و ... وجود داشته باشه پس در موقع تحویل حتما دقت کنید دقت دقت دقت فراموش نشه روز خوش
j7فروردین : از پلاک تا تحویل معمولا بین ۲ الهی ۴ هفته طول میکشه بستگی به شهر داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : موعد 30 مهر پیش فروش تکمیل وجه 2 مرداد فاکتور شد
وحید : دوستان من آشنا دارم توی خود زامیاد میگه بخدا تقصیر ما نیست ماشیناتون سالم و اماده است وزارت صمت بخاطر استاندارد سازی اجازه نمیده پلاک بشه برین از اون طریق پیگیری کنید چون فقط تا پایان تابستان اجازه فروش داشتیم الان میگن یا استاندارد رو حل کنید یا کلا نیسان Ex تحویل بدین تا پلاک کنیم دوستان اطلاعات غلط در مورد گواهی اسقاط و اینا رو نگین وقتی نمیدونید چیزی
کوییک اس شهریور : فکر کنم اونی که گفت 22 تیر فاکتور شدم دروغ گفت چون کسی غیر ایشون دیگ چیزی نگفته متاسفانه همینجوری موندیم فقط
ساینا 85گانه فروش فوری : سلام مبارکه آپشن داشتی
م : من تک دارم هنوز هیچ خبری نیس
علی : احتمالا برامون تغییرش بدن ex بدن به جاش اما مابالتفاوت رو بگیرن ازمون
سعید : رانا tu5p تحویل 30 مهر مال خودم الان فاکتور شد
207 : از رینگ فولادی تبدیل موتور تحویل 31مرداد کسی پلاک نشد
رضا کوییک اس : سلام لطفا اگر کسی اس فاکتور شده بگه
6 دنده آلمینیوم تحویل 31شهریور : اصلاح 4/21 واریزی