خط و نشان برای بقای پراید به مدت نامعلوم!

 

خط و نشان برای بقای پراید به مدت نامعلوم!

 
هرچند اواخر سال گذشته تصمیم بر این شد که خط تولید خودروهایی چون پراید و پژو ۴۰۵ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ ادامه یابد و پس از آن در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد ادامه تولید آن‌ها در دستور کار قرار گیرد، اما در اظهارنظری جدید مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شرط توقف خط تولید پراید را منوط به زمانی دانسته که دیگر تقاضایی از سوی مشتریان برای خرید این خودرو وجود نداشته باشد.
 
به گزارش ایسنا، خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ نه تنها در پایان سال ۱۳۹۵ متوقف نشد بلکه با تصمیم اتخاذ شده مبنی بر رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد،  تصمیم بر این شد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کلیه خودروها به حیات خود ادامه ‌دهند، ‌ حتی آن‌ مدل خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد و باید سال‌ها قبل پرونده تولیدشان بسته می‌شد.
 
بنابراین هرچند به نظر می‌رسید در پایان سال ۱۳۹۵  خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل گذشت بیش از ۱۰ سال از خط تولید آنها متوقف شوند اما در نهایت مساله‌ای که در برهه‌های زمانی مختلف در خصوص آن صحبت‌های گوناگونی مطرح شده بود با گذر از سال ۱۳۹۵ سرنوشت دیگری برایشان رقم خورد تا حداقل به مدت دو سال دیگر و تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ به حیات خود ادامه دهند و تا آن زمان هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در مورد این دو خودرو گرفته نشود.
 
شرط ادامه تولید پراید از دی‌ماه ۹۷
 
در آخرین نشست خبری نیره پیروزبخت – رییس سازمان ملی استاندارد ایران –  در اواخر سال ۱۳۹۵ خبر جدیدی در مورد ادامه خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ اعلام شد. این‌که استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته و در ستاد سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود در مورد چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمده است.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق قانون باید خودروهایی که ۱۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، خط تولیدشان متوقف شود، بنابراین چرا در مورد خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ اقدام جدی‌ای صورت نمی‌گیرد، بیان کرد که در هر کشوری بین سازمان‌های مختلف یک فرآیند زنجیره‌ای حاکم است. در ایران نیز باید بدانیم که همه چیز بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست و خودرو نیز از این مقوله مستثنی نخواهد بود. موضوع توقف خط تولید خودروهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد، ربطی به ما ندارد.
 
وحید مرندی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست در مورد افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد توضیح داد که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته تا استانداردها از نظر تعداد و کیفیت افزایش یابد، بنابراین بیش از نیمی از ۸۳ مورد استاندارد مدنظر از سال جاری کلید خورده و ۱۱ مورد آن از ابتدای دی ماه سال آینده و ۲۲ مورد آن از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود.
 
فرصت دوساله به پراید برای رعایت حداقل‌ استانداردها
 
در مورد ادامه خط تولید خودرهایی که ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد به ویژه پراید و پژو ۴۰۵، صالحی‌نیا - معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت – حجت را برهمه تمام و اعلام کرد که تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد و براساس رعایت استانداردهایی که توسط شورای عالی استاندارد و نیز سازمان ملی استاندارد ایران تدوین می‌شود بخش‌های مختلف مکلف به رعایت استانداردها هستند، بنابراین در بخش خودرو نیز در زمینه ایمنی، کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت استانداردها مدنظر قرار می‌گیرد.
 
به گزارش ایسنا، پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و در مورد پژو ۴۰۵ نیز مونتاژ و تولید از سال ۱۳۶۹ کلید خورده است. هرچند در نیمه سال ۱۳۹۵ به نظر می‌رسید تا پایان سال این دو خودرو متوقف شود، اما در نهایت با افزایش تعداد استانداردها به ۸۳ مورد و تغییر پلت‌فرم خودروهایی که نیازمند اصلاح است تا ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۷ همچنان کلیه خودروها به حیات خود ادامه خواهند داد تا پس از زمان اعلام شده در مورد تولید یا توقف تولید آنها تصمیم‌گیری شود.
 
پراید از رده خارج نمی‌شود!؟
 
با این‌حال اما روز گذشته مهدی جمالی -مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- با اشاره به کاهش سهم تولید پراید در بین تولیدات این کارخانه، تأکید کرد تا زمانی که تقاضا برای خرید این خودرو وجود دارد، این خودرو از رده خارج نخواهد شد.
 
همچنین با بیان اینکه سازمان استاندارد ورود و خروج خودرو از خط تولید را اعلام نمی‌کند، بلکه استانداردهای آن را تعیین می‌کند، عنوان کرد که خودروی پراید با ارتقا، یا از استانداردهای آتی عبور می‌کند یا اگر نتوانست تأییدیه استاندارد را بگیرد، ظاهراً شماره‌گذاری می‌کند. بحث از رده خارج شدن پراید وجود ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد و می‌توان تأییدیه استاندارد را گرفت، پراید تولید می‌شود و نمی‌توان به تقاضای بازار پاسخ نداد.
 
کلام آخر...
 
پراید خودرویی است که از سال ۱۳۷۲ تولید آن در ایران و در شرکت سایپا آغاز شده و طبق قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود. حال نه تنها با گذشت چندین و چند سال از آغاز تولید این خودرو در ایران خط تولید آن متوقف نشده بلکه دو سال دیگر و تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز فرصت دو ساله دیگری در اختیار شرکت تولید کننده پراید قرار داده شده تا در صورت تغییر پلت‌فرم و رعایت افزایش استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد به حیات خود پس از سال ۹۷ نیز ادامه دهد! 
 
سوالی که در این خصوص ذهن را به خود مشغول می‌سازد این است که اگر توانایی مالی خرید عموم مردم به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی خودرویی جز پراید که نسبت به سایر خودروها از قیمت پایین‌تری برخوردار است نباشد این خودرو همواره تولید خواهد شد و هرگز قرار نیست که خط تولید آن متوقف شود؟ آیا ملاک برای بقا رعایت استانداردها و حضور در بازه زمانی ۱۰ ساله پس از آغاز خط تولید است یا تا زمانی که حتی یک نفر متقاضی برای خرید پراید وجود داشته باشد این گروه خودرویی کماکان به ادامه تولید محصولات خود ادامه می‌دهد؟ 
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

آخه مگه گزینه دیگه ای هست که مردم بخرند. اینقدر قیمت ماشین و ظالمانه میزنید که اکثر مردم بجز پراید ماشین دیگه ای در دسترسشون نیست
10:27  1396/01/31
پاسخ دادن
+2
5

این آخر نامردیه ...نباید تولید پراید متوقف بشه...اون وقت پژو پارس قعر چاه کیفیت تنها میمونه ... دلش میگیره ،واشر سرسیلندرش میسوزه ...گیربکسش میپوکه ... روغن سوزیش بیشتر میشه ...اون میمونه تنها پشت اگزوز این همه ماشین ایرانی ...چینی ... هندی ... روسی ...مالزی ...
15:15  1396/01/30
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

اگه زن بچه خودشون هم با این لگنها و ارابه های مرگ جابجا میشدن وضعمون این نبود و یه فکری برا سروسامون دادن به اوضاع میکردن.
اون ازخدا بیخبرا هم کاشکی تعرفه رو برمیداشتن تا ببنیم این صنعت به اصطلاح خودروسازی چندمرده حلاجه.
19:27  1396/01/29
پاسخ دادن
محسن2
5

این مدیر عامل سایپا یا چیزه یه خودشو زده به چیزی آدم ، اگر تو داخل سایت ماشینی برای فروش نداشته باشی تقاضایی هم نخواهد بود. بس کن ساخت این ارابه مرگ رو خدا ازت نگذره .
16:03  1396/01/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید : این بنده خدا خانوادگی چراغ شکن بودن گویا بعدشم ماشین ۲ میلیاردی کسی سوار میشه لوازمشم گرونه دیگه . پراید که نیست ارزون باشه .
فرهاد : سلام دوستان ی کارزار اینترنتی گزاشتیم واسه امضا که پیگیری باشه که چرا پیامک واریز نمیاد و بقیه مسائل لطفا همگی برید امضا کنید تا به جواب سوالاتمون برسیم لینکش هم همینجا پیام های یکم پایینتر هست
فرشاد : منم تکمیل وجه کردم،هم کارشناس سایپا گفت این حقو دارن که ماشینو تغییر بدن هم داخل سامانه یکپارچه نوشته خودرو ساز تعهدی نداره میتونه نوع خودرو رو تغییر بده،دیگه توانه صبرکردن هم نداشتم
اس پنج : دوستان لطفا کارزار اعتراض به کرمان موتور را امضا کنند من ۱۹ مهر ثبت نام کردم چک دوم داره میرسه هنوز خبری نیست شاسی هم نشده است
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام آقا سعید مبارکه شماره بخش نامه شما چنده؟
تورج : نه فعلا خبری نیس از فاکتور کردن تیتانیوم نقره ای .تحویلی ۳۱ فروردین پیش فروش بخشنامه 4663
شاهین : شاهین من کو؟ شاهین من زیر درخت آلبالو گم شده.😂😂😂 دوستان شاهین شما نبوده فقط یه نوبت ثبت نام خودرو بهتون دادند که هیچ جا هم نگفتند ۱۰۰ تومن رو دو ماه بخوابونید بهتون سود میدن. می تونستید نخوابونید. هیچکس تعهدی به شما نداره. من مدیر یکی از بخش های سایپا هستم. الانم اطلس و سهند دادیم دوست داشتید بگیرید دوست نداشتید هم هیچی. اجباری نیست.
S5 : اگه ممکنه دوستانی که دفتر خدمات قضایی شکایت کردن برای گرفت جریمه دیرکرد، متن شکایت رو اینجا بزارن تا الکی دو میلیون برای نوشتن دادخواست ندیم.
رقیه زمستان : چرا خودتون رو‌ گول می زنید؟ شاهین اتومات پیام اومد کوییک پیام اومد اطلس و سهند هم پیام اومد. دیگه هزار بار قرار نیست بفرستند. چطوری باید بگن با این قیمت دیگه شاهین دنده ای نمی‌دیم. یه درصد هم اگر بدند با قیمت خیلی بالاتر میدن. واقع بین باشید دوستان. من که دیروز اطلس رو ثبت نام کردم. با قیمت بازار هم ۲۰۰ میلیون اختلاف داره.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اف ایکس نقدی : تا اجرایی بشه ما ماشینامونو گرفتیم به امید خدا 😊
ساینا تک : تاریخ پذیرش و سخا رو لطفا بگذاریم و تاریخ تحویل
اف ایکس نقدی : کدوم شهرین شما عزیزم؟ چقد ثبت نامی اف ایکس دارین 😊😊
اف ایکس نقدی : عزیزم مبارکت باشه 😍 خوش به حالت، بخوشی استفاده کنی
عباس : سلام برادر 7400 سود ماهانه یا کل سود پولت؟
محمد : سلام ،به نظرتون پارس بهتره یا سمند سورن
سید.موسوی : منم ef7دوگانه 100لیتری رنگ سفید هست .تماس میگیرم میگه هم بخاطر رنکش هم بخاطر مخزن .این تاخیر افتاده.. مخزن 75 اومد بعدش بنزینی وحالا 207.میگم بجای اینها لااقل دنا تبدیل بزنید میگه هم سورن دوگانه هم دنا صف انتظارشون طولانی هست.هرچی آشغال هست میخوان بدن مردم.
سید.موسوی : منم ef7دوگانه 100لیتری رنگ سفید هست .تماس میگیرم میگه هم بخاطر رنکش هم بخاطر مخزن .این تاخیر افتاده.. مخزن 75 اومد بعدش بنزینی وحالا 207.میگم بجای اینها لااقل دنا تبدیل بزنید میگه هم سورن دوگانه هم دنا صف انتظارشون طولانی هست.هرچی آشغال هست میخوان بدن مردم.
سورن پلاس Ef7 سفید دوگانه : سلام تبدیل برام اومده و نوشته همون سورن دوگانه، الان گزینه تبدیل رو بزنم همون رو میده یا تازه لیست تبدیل رو نشون میده؟
رانا پلاس بهمن‌ماه : سلام دوستان تکمیل وجه 16 دی تحویل 30بهمن امروز فاکتور شد سود تاخیر 7400