نگاهی به پژو 206، از پاریس تا تهران

 

نگاهی به پژو 206، از پاریس تا تهران

پژو 206 یکی از محبوب‌ترین خودروهای کشور در سال‌های گذشته بوده است. خودرویی که روزگاری لوکس بود و حالا به یک خودروی بسیار معمولی بدل شده است. در این روزها، برخی  از مردم می گویند که پژو 206 هیچ رنگ وبویی از همتای فرانسوی خود ندارد و بیشتر از اینکه فرانسوی باشد، چینی است. چراکه از سال 91 و بعد از تحریم ها قطعات فرانسوی از پژو 206 محو شد و قطعات ایرانی و چینی جای آن را گرفت.
 
به این ترتیب پژو 206 مدل 92 با تغییراتی نسبت به مدل سال قبل خود وارد بازار شد و این بار بیش از این که یک خودروی ایرانی- فرانسوی باشد، یک خودروی ایرانی- چینی بود.بنابراین پژو206 های تولیدی ایران را به دو دسته تقسیم می کنیم:
 
1) پژو206هایی که قبل ازسال 91 درایران تولید شده اند که به علت استفاده ازقطعات فرانسوی به« پژو206 فرانسوی» معروفند.
 
2) پژو206 هایی که از سال 92 به بعد در ایران تولید شده اند که به علت استفاده از قطعات چینی و ایرانی به «پژو206 های ایرانیزه شده» معروفند.
 
این مسئله باعث شد تا بسیاری از متقاضیان این خودروی زیبا، قید ظاهر آن را بزنند و به سمت خودروهای هم رده نظیر L90 بروند. خودروهایی که برخلاف پژو206 تنها ایرادشان ظاهر نامناسب آن است. اما برخی از مردم هم آپشن های جدید پژو206 را غنیمت شمرده و از این خودرو لذت بردند. تغییراتی که پژو206 درک کرد به شرح زیر است:
 
در عین حال براساس گزارش ها، با وجود برجام و رفع تحریم ها در این حوزه، هنوز تغییری در کیفیت پژو206 صورت نگرفته است و بعید به نظر می رسد که گیربکس فرانسوی جای همتای ایرانی خود را بگیرد، چراکه هزینه تمام شده پژو206 بالا می رود و سهم بازار خود را از دست می دهد.
 
 بخش موتور
 
پژو 206های ایرانیزه شده همچون 206 های فرانسوی ازهمان موتورهای نام آشنای تی یو5 (مورد استفاده در 206 تیپ5) وتی یو3 (مورد استفاده در206 تیپ2) استفاده می کنند با این تفاوت که قطعات موتوری 206 های فرانسوی اکثرا از فرانسه به ایران صادر می‌شد اما در 206 ایرانیزه شده اکثر قطعات موتور از چین به ایران صادر می شود و این یعنی افت محسوس کیفیت ساخت موتور و دوام موتور در دراز مدت.
 
بخش گیربکس و کلاچ
 
یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته منفی در پژو206 ایرانیزه شده تغییر کلی سیستم گیربکس آن است. به طوری که پژو206 ایرانیزه شده مجهز به گیربکس (بی ای 1) شده است که همان گیربکس مورد استفاده در پژو405 می باشد. این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور 206 ندارد در نتیجه دو مشکل اساسی در 206 های ایرانیزه شده به وجود آمده است:
 
اول) به علت تعریف ضرایب دنده متفاوت در گیربکس جدید پژو 206 دیگر خبری از شتاب گیری عالی نیست به نحوی که 206 فرانسوی تیپ5 طبق اعلام ایران خودرو دارای حداکثر سرعت معادل 195 کیلومتر برساعت بوده و شتاب گیری 0 تا 100 کیلومترآن نیزمعادل 9.8 ثانیه بوده است در حالی که بعد از تغییرگیربکس حداکثرسرعت آن به 190 کیلومترکاهش یافته و شتاب آن نیز به 11.6 ثانیه رسیده است.
 
دوم) به علت عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس جدید در پژو 206  درحال حاضر بیشترین تعداد مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو در رابطه با خرابی های پژو 206 ایرانیزه شده مربوط به مشکلات گیربکس آن است که باعث ایجاد نارضایتی برای خریداران شده است.در بخش سیستم کلاچ این بار 206 ایرانیزه شده پیشرفت کرده و دارای کلاچ نرم تری شده که در رانندگی های شهری بسیار قابل توجه است.
 
سیستم هیدرولیک فرمان
 
با تغییرات جزئی صورت گرفته در پمپ هیدرولیک فرمان پژو206 هم اکنون پژو206 های ایرانیزه شده به نسبت پژو206 های فرانسوی دارای فرمان نسبتا نرم تری هستند.
 
سیستم برق و الکترونیک
 
اصلی ترین تغییر در پژو206 ایرانیزه شده تغییر اساسی در سیستم الکترونیک و شبکه برق آن است به نحوی که پژو 206 فرانسوی دارای 3 شبکه مجزای الکترونیکی برای موتور و داشبورد و سیستم های روی ستون فرمان بوده است اما در پژو206 ایرانیزه فقط یک شبکه سرتاسری وجود دارد.این عمل یعنی حذف سیم کشی های مجزا و شبکه های الکترونیکی مجزا و تبدیل آن به یک شبکه واحد باعث شده است که دیگر نتوان انبوهی از امکانات (که روی پژو 206 فرانسوی قابل  نصب بود) را روی پژو 206 ایرانیزه شده نصب کرد.
 
کیفیت ساخت
 
پژو 206 فرانسوی همواره در کنار تندر90 جزو با کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل به شمار می آمد اما پس از ایرانیزه شدن پژو206 قضیه به کل تغییر کرد. در سال 92 پژو206 به قدری شاهد افت کیفیت بود که فقط توانست 2ستاره کیفی از سازمان بازرسی و استاندارد ایران بگیرد اما سپس شاهد افزایش کیفیت این خودرو بودیم به نحوی که هم اکنون بعد از ساندرو و تندر90 با کیفیت ترین خودروی ساخت داخل زیر50 میلیون به حساب می آید اما هنوز هم در بخش هایی مثل گیربکس و مونتاژ بدنه و کیفیت قطعات داشبورد به نسبت مدل فرانسوی دچارضعف است.
 
بخش امکانات رفاهی
 
 برای بررسی تغییرات در این بخش امکانات پژو206 را به دو بخش امکانات بالفعل و امکانات بالقوه تقسیم می کنیم. امکانات بالفعل،امکاناتی است که بر روی خودروی شما نصب است یعنی هم قسمت سخت افزاری آن و هم قسمت نرم افزاری آن و هم  سیمکشی آن در خودروی شما نصب شده است. امکانات بالقوه، یعنی امکاناتی که سیم کشی سیستم برق آن انجام شده و برای کامپیوتر مرکزی خودرو تعریف شده و فقط قسمت سخت افزاری آن باید توسط شما بر روی خودرو نصب شود. یعنی این امکانات به صورت فابریک و با کمترین هزینه قابل نصب بر روی خودروی شماست.اما نکته مثبت در اینجاست که 206ایرانیزه امکانات بالفعل اضافه تری نیز دارد از جمله: سنسور هشداردهنده گرافیکی و صوتی موانع عقب – هشدار گرافیکی وضعیت 6 درب خودرو – امکان برقراری تماس صوتی و رفتن به دفترچه تلفن موبایل از طریق ال سی دی جدید – امکان گوش دادن به موسیقی های موبایل از طریق خودرو – امکان نمایش پارامترهای سرعت متوسط و مسافت طی شده و زمان طی شده در ال سی دی خودرو.
 
امکانات بالقوه پژو206 فرانسوی: امکان نصب کامپیوتر مصرف سوخت و کامپیوتر عیب یاب – قابلیت نصب کروز کنترل و اسپید لمیتر- امکان نصب گرمکن صندلی های جلو- امکان نصب سنسور نور وسنسور باران جهت اتوماتیک شدن چراغ ها و برف پاک کن ها – قابلیت نصب شیشه شورچراغ های جلوو...
 
 امکانات بالقوه پژو 206ایرانیزه: متاسفانه با تغییر سیستم برق و الکترونیک 206 هیچ کدام از امکانات بالقوه206 فرانسوی قابلیت نصب بر روی 206 ایرانی را ندارد.
 
 
 
 

منبع

خراسان


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پژو 206 , تاریخچه , بررسی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

a
0

من همین ۱ سال پیش یه ۲۰۶۰ تیپ ۲ ۸۸ خریدم کاملا فرانسوی بود اونم با قیمت ۶۰ میلیون چند جا هم دادم نشون دادم ماشینو گفتن ایراد نداره خیلیم به سرو صدا هست و کاملا قوی هست اما فامیلم یدونه جدید خرید کاملا در مقابل این یکی یه شوخی بی مزه بود خلاصه اگه ۲۰۶۰ زیر ۹۱ خوب پیدا کردین از دست ندین و بخرین
15:54  1401/02/25
پاسخ دادن
هادی
0

به نظر من پژو ۲۰۶ های مدل فرانسوی حرف ندارن، از هر لحاظی با کیفیتن، هم گیربکسش خیلی خوبه و شتاب گیری عالی داره، هم سیستم برق و الکترونیک قوی داره بدون ایراد، هم کل قطعاتش با کیفیت و اصلن که اصلا قابل مقایسه با این ۲۰۶ های ایرانی چینی نیستن. ۲۰۶ فرانسوی صدتا می ارزه به پارس و ۴۰۵ آشغال. من خودم یه ۲۰۶ مدل ۸۴ دارم عظمته بی خرج و بی ایراد و ادا، خیلی ازش راضیم، حتی با یه تیپ ۵ مدل ۹۳ معاوضش کردم که چینی تمام عیار بود صدای موتور زیاد و گیربکس آشغالی داشت که کلا ایراد داشت بعد سه روز ۲۰۶ خودمو گرفتم تیپ ۲ هست، دنده ۲ تا ۱۰۰ میره، خدایی ماشینه فنی عالی ظاهری زیبا قطعاتش با کیفیتو فرانسویه. فقط ۲۰۶ البته تو این مدلا الانم ۴ ستاره رو داره، غیر از ال ۹۰ هیچ ماشینی نتونسته روش بالا بیاد.
22:14  1397/10/19
پاسخ دادن
احمد
0

من ی مدل 80 شو دارم رنگ سبز کريستالي مثل عکس بالا خیلی خوبه از هر لحاظ عالیه ولی خب دیگه پیر شده بهش میگم شیر پیر ولی دلم نمیاد بفروشمش اصلا نم بهش خرج نمیکنم فقط سوار ميشمش مدل 80 تیپ 1 هستن و مستقیم از فرانسه اومدن منتاژ نیستن
22:04  1396/02/30
پاسخ دادن
امير محمد
13

سلام آقا شهرام

درسته خريد پژو را همه مكانيكها تاييد ميكنن چون منبع درامد خوبي برا اونا و لوازم يدكي فروشها داره من ماشين قبليم ريو بود نزديك 6 سال داشتم فقط بنزين روغن و فيلتر و لاستيك يكبار هم تسمه تايم عوض كردم با پژو 206و پارس و سمند و رانا هم رانندگي كردم اصلا خوشم نيومد الان يك ماهه برليانس 320 دنده معمولي گرفتم به نظرم خيلي نرم و عاليه به نظرم برليانس و جك و ام وي ام و فاو و يك سري خودروهاي چيني ديگه بهتر از خانواده پژو هستند
21:55  1396/02/27
پاسخ دادن
سید
4

کاملا موافقم
13:14  1396/02/29

شهرام
5

سلام
یه سری همچین میگن 206 انگار الان فرانسه داره تولیدش میکنه .... نه اینی که دارن میدن به شما از آرم جلو و عقبش تا تمام قطعاتش از چنس بی کیفیت ایرانی و چینی هستش .... من تیپ2 دارم پدرم در آورده صدای موتورش زیاده گیربکس زوزه میکشه دنده ها بد جا میره و تو دنده 2 میلرزه کلاچشم سفته دارم میفروشم بعدش ببینم چی میتونم بخرم
دیگه کسی که بخواد ماشین بخره تحقیق میکنه بعد میخره به حرف من و یه سری که میان فقط تعریف میکنن از یه ماشین گوش نمیکنن برید از یه چندتا مکانیک بپرسید تحقیق کنید بعد بخرید ........ کلا محصولات ایران خودرو و پژو شده نون دونی مکانیک ها تا یه پژو میبینن انگار دنیا رو بهشون دادی یه چیزی عوض میکنه کلی میگیره خودم خیلی تجربه کردم که دارم میگم حتما خیلی ها این تجربه کردن میدونن من چی میگم ولی من دیگه این اشتباه تکرار نمیکنم ...... الانم تو فکر رنو ساندرو یا برلیانس اتو H320 هستم ....
11:38  1396/02/27
پاسخ دادن
TT
5

آرم پژو ۲۰۶ میرزه به کل خط تولید تیبا
10:09  1396/02/27
پاسخ دادن
رضا
0

فقط پارس ، یه چرخ پارس میرزه به کل خط تولید همه ماشین ها
15:38  1396/02/26
پاسخ دادن
Me
11

پارس با دریافت تنها یک ستاره جز بی کیفیت ترین خودرو های داخلیه اما 206 سه ستاره ساندرو چهار ستاره ال نود هم همین طور رانا جدیدترهاشم سه ستاره شده
18:24  1396/02/26

رضا
10

ماشین های قدیمی مثل پارس و ۴۰۵ به درد ادمهای ماشین ندیده میخوره وگرنه اشغال تر از اینها خودشون هستن و پراید
21:46  1396/02/26

تیبا آهو و زیبا
7

فقط تیبا هیچ کدوم از این مشکلات رو نداره فقط تیبا هم چهره و طراحی بروز تری داره هم قابلیت ها و شتاب بهتر.
23:54  1396/02/25
پاسخ دادن
مجی
8

بله منم تایید میکنم تیبا۲ همون تیپ هاچ بک تیبا خیلی بهتره هم موتورش قوی هم شتاب خوبی داره به خرجم بیافته عین پژو کمر صاحبش نمیشکونه کم خرجه
00:27  1396/02/26

در پاسخ به آهو
11

اگه ما ایرانیا یه کم فرهرنگ خودمون رو بالا ببریم و سعی کنیم تو هر بحثی که به ما مربوط نیست نظر غیر کارشناسانه ندیم 80 درصد از مشکلات جامعه حل میشه. دوست عزیز عنوان مقاله رو مطالعه کنید ببینید اصلا کسی حرفی از تیبا و خانواده پراید سانان زد؟ در ضمن شما اگه لیاقت خودت می دونی که تیبا سوار شی علی یارت. ایشالا که هیچ مشکلی برات نداشته باشه و به خوبی و خوشی ازش استفاده اما بعضیا لیاقت خود و خانوادشان را بیشتر از اینها می دونن و 206 سوار میشن شما کاری به اونها نداشته باش. موفق باشی
09:15  1396/02/26

رضا
6

تیبا و طراحی به روز. این جالب ترین جوکی هست که شنیدم اصلا چیزی به اسم طراحی تو تیبا نیست که بروز باشه یا نباشه. همین طرز تفکر هست که باعث شده خودروسازها جرات کنن همچین اشغالهایی را بسازن و بهش افتخار هم بکنن
21:50  1396/02/26

مهدی
3

من 95 گرفتم گیربکسش پدرمو در اورد 2 با صفحه عوض کردم و 1 بارداشبرد اخرشم درست نشد فروختم تندر گرفتم راحت شدم.درسته چهرش مثل 206 نیست اما خیالم راحت تره.
20:02  1396/02/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا : آخه ماهایی که ارتقا یافته ثبت نام کردیم برا این بود که اجبار کردن سقف فلزی رو تبدیل بزنیم به ارتقا یافته
مهرانs5 : سلام.از نمایندگی که موقع ثبت نام انتخاب کردی میتونی بپرسی . فقط اون نمایندگی خاص امکان مشاهده میزان اعداد و ارقام داره.
نازلی فونیکس fx : ممنون هم چنین شما عزیزان ی کم صبوری کنید حل میشه همه چیز
حسین آقا : نه. اشتباه کردیم ارتقا ثبت نام کردیم. الان اینایی که تبدیل زدن هم ارتقا بهشون رسید. 200 میلیون پول بیشتر فقط برای روکش چرم و آینه فوتوکرومیک دادیم. اشتباه کردیم. ارزششو نداشت. همین پول توی طلا سود خوبی میداد بدون این مسخره بازی های فاکتور و پلاک. من که دیگه هیچ وقت پیش خرید نمیکنم. پول آدم قفل میشه.
سورن تبدیلی : سلام تو پیامکی که برام آمده بود تبدیلی بزنید زدن یود 90 روزه
صادق : بهاریهاهمچنان سردرگم خدالعنت بکنع ویران خودرو
سورن تبدیلی : سلام ببخشید ولی خیلی ها تو این گروه هستند که برای اون ها تعطیلات عید حساب نشده
محمد30بهمن : سلام دوستان کسی واریزی 18 دی مونده که فاکتور نشده باشه کسی مونده+بزنه
علی : دوستان تنها نهادی که الان به فریاد ما میرسه تعزیراته پس از حقتان کوتاه نیایید و گول این افرادی که میگن قیمت تغییر پیدا نمیکنه نخورید از خود ایرانخودرو هستند
رانا 29 اسفند : تبدیل نزدین