خودروسازها بَرده بانک‌ها شده‌اند

 

خودروسازها بَرده بانک‌ها شده‌اند

 
تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد ۲ شرکت ایران خودرو و سایپا در سال مالی قبل دست‌کم ۲ هزار میلیارد تومان به‌دلیل دریافت وام به سامانه بانکی پرداخت کرده‌اند و این رقم همچنان و برای سال مالی جاری در حال افزایش است.
در شرايطي كه حاشيه سود صنعت خودرو‌سازي‌ نسبت به صنايع ديگر بسيار پايين‌تر است، با اين حال بخش زيادي از درآمد شركت‌هاي خودرو ساز صرف باز پرداخت اقساط وام‌هايي مي‌شود كه با بهره‌هاي بسيار سنگين از بانك‌ها دريافت كرده‌اند.
 
اقتصاددان‌ها بارها نسبت به تصحيح نرخ سود بانكي و اثري كه بانك‌ها بر صنايع ايران گذاشته‌اند هشدار داده‌اند اما دولت در 4سال گذشته اقدام ساختاري در اين‌باره انجام نداد. تحليلگران همچنين بر اين باورند كه بخش عمده ركودي كه اقتصاد ايران را زمينگير كرده است ناشي از بهره‌هاي سنگين بانكي و تخصيص نيافتن بهينه منابع مالي به صنايع است. در چنين شرايطي دو نمونه آماري از صنايع ايران مهر تأييدي بر نظر اقتصاد دانان است.
 
هزينه‌هاي مالي ايران خودرو
اطلاعات آماري از صورت سود و زيان 2شركت بزرگ خودروساز يعني ايران خودرو و سايپا نشان مي‌دهد بخش عمده سود اين دو شركت در سال مالي قبل صرف پرداخت بهره بانكي شده كه طبق پيش‌بيني رسمي ارائه شده به بورس اين روند در سال مالي جاري هم تداوم خواهد يافت. گزارش‌هاي مالي 6ماهه شركت ايران‌خودرو (واقعي حسابرسي شده) براي سال مالي قبل نشان مي‌دهد كه شركت ايران‌خودرو در سال قبل جمعا 10هزارو‌394ميليارد تومان درآمد داشته است كه از اين مقدار 9117ميليارد تومان بهاي تمام‌شده محصولاتش بوده است و جمع كل درآمد ناخالص ايران خودرو براساس گزارش 6ماهه سال مالي 95جمعا 1277ميليارد تومان بوده است.
 
اين شركت در همين مدت 1337ميليارد تومان را صرف باز پرداخت اقساط وام‌هايي كرده كه از بانك‌ها دريافت كرده است. براساس پيش‌بيني‌هاي اين شركت احتمالا مقدار كل باز‌پرداخت اقساط اين وام بيش از 1750ميليارد تومان است كه البته با توجه به ارائه نشدن صورت‌هاي مالي 9و 12‌ماه هنوز رقم دقيق آن مشخص نيست. اما اين شركت در عين حال پيش‌بيني كرده كه رقم كل اقساط وام‌هايي كه بايد امسال بپردازد هم بيش از 1620ميليارد تومان خواهد بود.
 
با چنين شرايطي زيان انباشته اين شركت در نيمسال اول سال 95به رقم سرسام‌آور4هزار ميليارد تومان رسيد، يعني شركت ايران خودرو در سال مالي قبل در نيمسال اول 463ريال زيان به ازاي هر سهم ساخته است كه اين اين رقم در پايان دوره 12ماهه به 781ريال خواهد رسيد.
 
خودروسازها در واقع براي جبران كسري سرمايه در گردش به ناچار از بانك‌ها با بهره‌هاي بالا وام مي‌گيرند تا بتوانند به حيات خود ادامه دهند. اين وام‌ها خودروسازان ايراني را عملا به برده بانك‌ها تبديل كرده چنان كه ايران‌خودرو در نيمه نخست پارسال هم 980ميليارد تومان و سايپا 770ميليارد تومان سود به نظام بانكي پرداخت كرده بودند.
 
اين ارقام نشان مي‌دهد رويه پرداخت سود خودروساز‌ها به نظام بانكي نه‌تنها متوقف نشده است بلكه همچنان رو به افزايش است زيرا براساس آمار موجود مقدار بازپرداخت‌هاي شركت ايران خودرو به نظام بانكي در سال 95نسبت به سال 94دست‌كم 36درصد افزايش يافته است.
 
اين موضوع در كنار حاشيه سود بسيار اندك شركت‌هاي خودروساز كه حتي در برخي سال‌ها به 3تا4درصد هم رسيده است به يك معضل بزرگ براي خودروسازي ايران تبديل شده است كه در نهايت زيان آن را مشتري از جيب خود مي‌پردازد چرا كه پرداخت بهره‌هاي سنگين به نظام بانكي هزينه تمام‌شده توليد را هم افزايش مي‌دهد. با اين شرايط همه آنچه شركت‌هاي خودرو ساز توليد مي‌كنند يك راست راهي جيب بانك‌ها مي‌شود.
 
هزينه‌هاي مالي سايپا
همچنين طبق گزارش عملكرد 9ماهه سايپا كل سود عملياتي اين شركت 668ميليارد تومان بوده كه بابت پرداخت هزينه مالي (عمدتا تأمين هزينه سود تسهيلات دريافت شده از بانك ها) از بين رفته است. طبق اين آمار رقم بهره‌اي كه بانك‌ها بابت سود وام‌هاي خود از سايپا در 9‌ماه منتهي به آخر آذر95 دريافت كرده‌اند از 776ميليارد تومان هم فراتر رفته است.
 
براساس اطلاعيه‌هاي قبلي منتشر شده در بورس تهران رقم زيان انباشته سايپا (در گروه اصلي) در 9‌ماه سال مالي95 معادل 89ميليارد تومان بوده است. اين رويه منجر شد تا با توجه به اينكه سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها در شركت‌هاي تابعه سايپا هنوز افشا نشده، انتظار تحقق نيافتن سود برآورد شده در پايان سال مالي 95باعث شود، سهامداران به نگهداري بلندمدت اين سهم اقبال چنداني نشان ندهند.
 
در همين رابطه كارگزاري آبان در تحليلي از عملكرد سايپا نوشت:يكي از مهم‌ترين مشكلات سايپا، هزينه مالي بالاي اين شركت است. به‌طوري كه در بودجه فعلي سال 95با افزايش 18درصدي نسبت به بودجه قبلي تقريبا به اندازه سود عملياتي، هزينه مالي پيش‌بيني شده است.
 
شركت در بودجه قبلي براي سال 95پيش‌بيني كرده بود از محل سود سهام درآمد 3,434ميليارد ريالي داشته باشد كه در بودجه فعلي با تعديل منفي 27درصدي 2,491ميليارد ريال برآورد شده است. درحالي‌كه سرمايه‌گذاري سايپا در آخرين بودجه سال 95پيش‌بيني كرده 63ريال سود به ازاي هر سهم داشته باشد، سايپا در بودجه فعلي خود پيش‌بيني كرده است اين مبلغ 523ريال باشد و تنها 6ريال آن تقسيم شود.
 
شركت در بودجه فعلي پيش‌بيني كرده 4,783ميليارد ريال درآمد متفرقه داشته باشد كه افزايش 105درصدي نسبت به بودجه قبلي سال 95داشته است. 2,382ميليارد ريال از اين مبلغ حاصل از فروش اقساطي پيش‌بيني شده كه با بودجه قبلي تفاوت چنداني ندارد اما مبلغ 1,904ميلياردريال از اين سرفصل درآمد ساير عنوان شده كه بر ابهام بودجه فعلي افزوده است.
 
تجزيه و تحليل سود سايپا
كارگزاري آبان در تحليل عملكرد توليدو فروش سايپا نوشت:مبلغ فروش سال 95در بودجه فعلي 90ميليارد ريال (55درصد بيشتر از مبلغ فروش سال 94) برآورد شده كه به واسطه پيش‌بيني كاهش فروش مقدار 3درصد كمتر از بودجه قبلي است. با اين حال بهاي تمام‌شده برآورد شده در بودجه فعلي 12درصد كمتر از بودجه قبلي پيش‌بيني شده است. در بودجه فعلي هزينه مواد مصرفي (متناسب با كاهش مقدار فروش) 3درصد كمتر از بودجه قبلي پيش‌بيني شده است.
 
در نتيجه پيش‌بيني كاهش بهاي تمام‌شده احتمالا ناشي از كاهش هزينه سربار بوده كه با ابهام مواجه است.براي سال 95مقدار فروش پرايد 284هزار دستگاه پيش‌بيني شده كه 33درصد افزايش نسبت به سال 94را نشان مي‌دهد.مقدار فروش تيبا هم در بودجه فعلي با افزايش 47درصدي نسبت به سال 94همراه بوده است.
 
مقدار فروش محصولات CKD هم اگرچه در بودجه فعلي نسبت به بودجه قبلي سال 95با كاهش 12درصدي 30هزار دستگاه پيش‌بيني شده اما نسبت به سال 94افزايش 200درصدي را نشان مي‌دهد. با توجه به اينكه حاشيه سود ناخالص خانواده پرايد نسبت ساير محصولات شركت بسيار كمتر است براي سال 96پيش‌بيني شده از فروش اين گروه محصول كاسته شود و فروش ساير محصولات با افزايش همراه شود.
 
مالكيت سايپا در سرمايه‌گذاري و توسعه صنعتي نيوان ابتكار 100درصدي است كه سايپا پيش‌بيني كرده در سال 95از اين شركت 1,990ميليارد ريال سود سهام داشته باشداما در اين بخش اطلاعات شركت با ابهام فراوان روبه‌روست. شركت ليزينگ رايان سايپا در گزارش حسابرسي نشده خود براي سال 95به ازاي هر سهم 316ريال سود محقق كرده است درحالي‌كه سايپا در بودجه فعلي اين رقم را 228ريال برآورد كرده است. درحالي‌كه در سال 94ليزينگ رايان سايپا99درصد سود هر سهم خود را تقسيم كرده است سايپا در بودجه فعلي پيش‌بيني كرده اين نسبت 15درصد باشد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برده , بانک , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

وقتی وام میگیرند ساخت و ساز میکنند. ارز میخرند. پاداشهای میلیاردی میدهند. با احداث شرکتهای سوری برای اقوام و خانواده سودها کلانی به جیب میزدند باید فکر یه همچین روزی را میکردند. البته خیلی هم ناراحت نیستند چون میدانند مردم همیشه در صحنه با خرید آشغالهای بسیار گران خودروسازها تاوان تمام اشتباهاتشان را میپردازند. برای همین اسودگی خیال است که همچنان وام میگیرند و همچنان تولیدات بی کیفیت را چندین برابر قیمت به ما تقدیم میکنند
14:32  1396/03/03
گزارش
پاسخ دادن
بهزاد
5

این وام ها رو برای چی گرفتن برای تولید ماشین های 20، 30 سال پیش با کیفیت پایین،،، یعنی تو روحتون خودتونین

12:13  1396/03/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t9 : سلام والا من خریدم سبدی وتحویل فوری بوده نیمه اول ازدیبهشت باید میدادن اسفندماه نقدی پرداخت کردم هنوز تازه شاسی شده
شاهینg : دوستان دوشنبه هفته آینده ۱۶ تیر تجمع هست لطفا هرکی تاخیر در تحویل داره بیاد
شاهین جی : لطفا دیگر گروه هاهم اطلاع رسانی کنین ۱۶ تیر تجمعععع
Sh : شاهین g ندارن بدن دوستان ولی این موضوع هیچ ربطی به ما نداره اینا الان ۷ ماه پول مارو کامل گرفتن هیچی به هیچی انقدر پرو و بی شرم هستن تماس میگیری بعد ۲۰ دقیقه وصل میشی انگار نه انگار انگار ما پول اونارو خوردیم .تنها حرف من اینه باید حقو گرفت حق گرفتنیه تنها راه تنها راه برای اینکه حقمونوبگیریم تجمع تجمع تجمع هست دست روی دست بذاریم تا ۳ماهه دیگه ممکنه تحویل ندن تا چقدر دیگه همش بیاییم به این صفحه سر بزنیم یه تاریخ مشخص کنیم همه جمع شیم از شهر های دور و نزدیک
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم هستم : 9اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
حامد : 153968
دنا آپشنال : دنا آپشنال تحویل 31 تیر واریزی قسط 2 17 اردیبهشت سفید رنگ فاکتور شده.
اکبر پلاندوز : سلام دوستان من انصراف بزنم کی پول منو میریزن خواهشا راستشو بگید شدید بیرونم بخرم بهتره
Morteza : چند وقت پیش ی خبری شنیدم ی نفر از پیش فروشا تاریخ تکمیل 25 اردیلهشت فاکتور شده بود ولی الان اینجا دارم میبینم آخریش 7 اسفند بوده چطور ممکنه؟یعنی با پول و رشوه و اینا فاکتور میکنن؟
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.