نکاتی که خریداران در شرایط فعلی واردات خودرو باید توجه کنند

 

نکاتی که خریداران در شرایط فعلی واردات خودرو باید توجه کنند

 
این روزها با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و کاهش عرضه خودرو در ایران، در صفحات روزنامه‌ها و تبلیغ‌های سراسری مختلف چیزی که بیش از پیش به چشم می‌خورد آگهی پیش‌فروش خودروهای وارداتی است؛ آن هم با شرایط ویژه اقساطی و تحویل بلندمدت. طرح‌های تحویل مدت‌دار خودرو راهکاری‌ است که عرضه‌کنندگان خودرو از آن به عنوان منبعی برای درآمد بیشتر در سال‌های اخیر استفاده کرده‌اند و برای دیرکرد در تحویل، سودی نیز برای آن در نظر گرفته‌ شده است. تحویل مدت‌دار خودرو با تسهیلات بیشتر، اگرچه ممکن است با توان پرداخت مشتریان هم‌خوانی داشته باشد اما غافل از اینکه این پیشنهادها تنها به سود واردکنندگان تمام خواهد شد.
 
به نظر می‌رسد واردکنندگان خودرو در ایران یک سیستم عریض و طویل اقتصادی نیستند و برای جبران خسارات خود از جمله خواب خودرو، پرداخت جریمه و عدم ثبات نرخ ارز،  فشار را بر مشتریان خود وارد می‌کنند و همگی این مسائل ناشی از همان تصمیم‌های آنی و احساسی است که نتیجه‌ای جز ضرر و زیان برای مشتریان در بر ندارد و همین امر باعث از دست رفتن  امنیت خرید مشتریان در ایران خواهد شد.
 
حتی برخی از واردکنندگان پس از بستن قرارداد با مشتری چندان اعتقادی به تحویل‌های به‌موقع خود ندارند و بسیاری از مشتریان را با تاکید بر سود دیرکرد، ماه‌های متمادی منتظر نگه می‌دارند. تحویل‌های بلندمدت و دیرکرد تحویل نه تنها ذهنیت خریداران را نسبت به امنیت خرید خودرو خدشه‌دار می‌کند، بلکه بیش از آنچه که به نفع مشتری باشد، با احتساب خواب پول و زمان انتظار، به ضرر او تمام می‌شود.
 
تحویل فوری موجب افزایش رقابت در بازار و اعتماد بیشتر مشتری می‌شود. هر چه بر میزان رقابت بازار افزوده شود، شرایط مناسبی در بازار به‌ویژه برای خریدار رقم خواهد خورد و این در حالی‌ است که خریدار همواره به دنبال دو موضوع شرایط پرداخت آسان‌تر و تحویل سریع است. اگر بازار خودرو ایران به دنبال اقتصاد باز با تنوع خودرویی بالا است، باید تحویل‌های بلندمدت با سودهای آن‌چنانی را کنار بگذارد و کاملاً بر پایه میزان عرضه و تقاضا فعالیت کند. اگر این موضوع در بازار خودرو ایران پایه‌گذاری شود، رفته‌رفته زمان‌های تحویل طولانی، سودهای نجومی و عدم تحویل خودرو به‌واسطه ارائه سودهای دیرکرد از بازار جمع خواهد شد.
 
بندی دردسرساز، سوءاستفاده از اعتماد و ناآگاهی مشتری
 
در این میان برخی از واردکنندگان خودرو در قراردادهای خود بندی را قرار می‌دهند که معمولا مشتریان توجهی به آن ندارند؛ بندی مبنی بر اینکه چنانچه افزایشی در نرخ ارز به وجود آید مشتری موظف به پرداخت مابه‌تفاوت قیمت در هنگام تحویل خودروی خود است. این موضوع، در نهایت به ضرر مشتریان تمام خواهد شد. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا مشتری حتی پس از بستن قرارداد قطعی با شرکت، باید تاوان افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی اقتصادی را بدهد؟
 
در شرایط بی‌ثباتی بازار، خودرو بخریم یا خیر؟
 
دسترسی گسترده به اطلاعات از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در چندسال اخیر، علاقه‌مندان به خودرو را با به‌روزترین خودروها آشنا ساخته و از طرفی دیگر نارضایتی از فضای رقابتی داخلی این حق را از مشتریان سلب می‌کند که متناسب با استانداردهای روز دنیا خودرویی را انتخاب و اقدام به خرید کنند. با توجه به شرایط موجود در بازار خودروی ایران، به نظر می‌رسد ایجاد سیستم تحویل فوری خودرو از سوی فروشندگان، به تصمیم مشتریان در زمینه انتخاب خودرو کمک خواهد کرد و تعارض‌های موجود در قرارداد میان مشتری و فروشنده را از بین می‌برد.
 
اگر مشتریان به دنبال این هستند که در طول زمان قرارداد تا تحویل خودرو متضرر نشوند باید شرکت‌هایی را انتخاب کنند که خودروهایشان را به‌صورت فوری و چند روزه تحویل می‌دهند؛ بدین ترتیب هم پول‌شان به مدت طولانی در شرکت نمی‌ماند و هم خودرو را در کمترین فاصله و با ریسک بسیار پایین تحویل می‌گیرند. همچنین در تحویل فوری نوسانات قیمت ارز نیز نمی‌تواند بر قیمت اعلام شده از سوی شرکت و پرداخت مبلغ بیشتر تاثیر بگذارد.
 
مساله دیگر این است که در تحویل‌های چند روزه به دلیل موجود بودن خودرو، قطعا همان خودروی ثبت‌نامی با همان مدل و آپشن‌های انتخابی تحویل داده می‌شود. چالشی که معمولا در تحویل‌های بلندمدت بسیار زیاد به‌چشم می‌خورد و اغلب مشتریان ممکن است خودرویی با آپشن‌های متفاوت و رنگی متفاوت تحویل بگیرند و یا اینکه خودروی موردنظر اصلا وارد بازار ایران نشود.
 
همچنین با توجه به دستور وزارت صنعت مبنی بر اینکه ورود خودرو فقط باید از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت گیرد و نه شرکت‌های متفرقه، برای خرید ایمن راهی جز مراجعه به نمایندگی‌های رسمی وجود ندارد. این کار احتمال مواجهه با مشکلاتی از جمله عدم تحویل خودرو، دریافت خودرو با امکانات کمتر، پوشش گارانتی متفاوت و در نهایت عدم پاسخگویی فروشنده را به شدت کاهش می‌دهد.
 

نویسنده

بابک صدرایی


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , نکات , تحویل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟
یعقوب : کسی نیست تو کمپینگ گرانی خودرو اعتراض به حقی به خاطر قشر ضعیف جامعه و سو‌ استفاده از ضعف مردم داشته باشه ؟
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید