مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 

مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 
رنو و به‌طورکلی فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در بازار سدان‌های بزرگ موفقیت چندانی نداشتند اما با ورود تلیسمان به دنیای رنو، ورق کاملاً برگشته است تا جایی که این سدان خوش‌تراش به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در کلاس خود در اروپا بدل شده است. در ایران ‌هم با ورود تلیسمان شاهد تحولی در محصولات رنو بودیم و این خودرو به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شده است. در سوی دیگر این مقایسه هیوندای سوناتا را داریم، خودرویی که در دو نسل قبلی به‌طور پیوسته یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار کشور بوده و هرچند فروش نسل فعلی‌اش با نوساناتی همراه شد اما هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است. در این بخش این دو سدان را رو در روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم فرانسوی‌ها چه خودرویی برای جدال با شرقی‌ها را عرضه کرده‌اند.
 
موتور و گیربکس، متفاوت
 
رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا، در زمینه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه متفاوت را دنبال می‌کنند؛ در یک‌سو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و در سوی دیگر موتوری با حجم کوچک و تقویت شده توسط توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. در این میان هیوندای ترجیح داده برای مدل‌های عرضه شده در ایران از ساختار عمومی‌تر خودروهای این کلاس استفاده کند و به این ترتیب هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری بهره می‌برد. این موتور که به شکل گسترده‌ای در دیگر محصولات هیوندای و البته در خودروهای برند کیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد در سوناتا می‌تواند 178 اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور 1.6 لیتری توربو بهره گرفته که می‌تواند 190 اسب بخار و 260 نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالی که هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور روانه بازار کرده است. البته هیوندای در زمینه موتور در بازارهای جهانی قدرتمند است و سوناتا را با موتورهای کم‌حجم (1.6 لیتری و 2 لیتری) توربو هم به بازار عرضه کرده است که در صورت ورود آن‌ها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار می‌شود چراکه موتور 2 لیتری توربو آن می‌توان 245 اسب بخار قدرت تولید کند.
 
 
امکانات
 
 
رنو تلیزمان
 
خودروهای کره‌ای معمولاً با سطح بالایی از امکانات به بازار عرضه می‌شوند و در بازار ایران ‌هم این مسأله همیشه یکی از برتری‌های آن‌ها در مقابل رقبا بوده تا جایی که بعضی از امکانات خودروهای کره‌ای در ایران تنها در خودروهای گران‌قیمت‌تر و آن‌هم به‌صورت آپشن در دسترس هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم دیده می‌شود و این خودرو در بازار ایران با سطح بالایی از امکانات عرضه شده است. در مقابل رنو معمولاً خودروهایی با دوام و بی‌دردسر عرضه می‌کند که در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلی‌ترین امکانات بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپایی‌های مقتصد است. در تلیسمان اما این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشن‌های بالایی عرضه شده که به‌راحتی می‌تواند با رقبای کره‌ای خود در بازار رقابت کند.
 
هیوندای سوناتا
 
طراحی داخلی و خارجی
 
رنو تا همین چند سال پیش در زمینه طراحی یک شرکت محافظه‌کار بود و طراحی‌های این شرکت هرچند معمولاً نمی‌شد انتقاد جدی به آن‌ها کرد ولی اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند اما با معرفی تلیسمان تغییر کرده است . طرح چراغ‌های جلو دیگر امضای محصولات رنو است و آن را بر روی دیگر محصولات این شرکت هم می‌بینیم ضمن آنکه همین موضوع در مورد طراحی چراغ‌های عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و به‌ویژه با بهره‌گیری از یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی جذاب و مدرن را ایجاد کرده است.
 
رنو تلیزمان
 
در مقابل هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونه‌های موجود در ایران که از سری پیش از فیس‌لیفت است) سبک طراحی کاملا متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی خودرویی با طراحی اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک طراحی نسل قبلی هرچند منتقدانی داشت اما درمجموع توانست موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل طراحی ویژه‌اش می‌خریدند. نمونه‌های فیس‌لیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.
 
هیوندای سوناتا
 
جدال در جاده
 
در زمان راندن دو خودرو تفاوت‌ها بیشتر می‌شود. تفاوت قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست اما در عمل تلیسمان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با افزایش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار می‌شود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب می‌گیرد و گشتاور بیشتر هم به کمکش می‌آید تا به‌وضوح سریع‌تر از سوناتا باشد. در این میان گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دنده‌های سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریع‌تر از سوناتا باشد. سوناتا اما رفتار آرام‌تر و یکنواخت‌تری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد می‌کند. ازنظر قیمت خرید، تلیسمان با تغییرات اخیر نرخ ارز، در مدل‌های 2018 گران‌تر از سوناتا است که البته فعلاً مدل‌های 2018 آن عرضه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع شاید بتوان بازهم تفاوت مسیر دو خودرو را بیان کرد، جایی که تلیسمان تلاش می‌کند اسپرت‌تر باشد و سوناتا شخصیت آرام‌تری را نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوان‌ترها و افرادی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.
 
 
 
 

نویسنده

پارسا اسلامی


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی , مقایسه , رنو تلیزمان , رنو تلیسمان , هیوندای سوناتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

عماد
3

تلیسمان نه تلیزمان
21:48  1396/06/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهابx5 آبان : الان اخبار ۲۰۳۰ اعتراض مشتریان مدیران خودرو نشون میداد همه ریخته بودن دم نمایندگی اصلی و بابت دیون دولتی از ۱۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون گفتن باید بدین حتی برای خودروهای با موعد تحویل ۴۰۳ سازمان تعزیرات فقط گفت گرانفروشیه شکایت کنید
شاهین من کو : کوپ میکنیم درسته حق میگی
J7 : دوستان کسی هست مثل من که همه مراحلش طی شده باشه فقط منتظر تحویل باشه؟ از کدوم شهر هستید؟
شاهین : فکر میکنم ماهیانه ۲.۵ درصد باشه . یعنی با حدود ۸۰۰ تومن پرداختی میشه حدود ۲۰ میلیون ماهیانه .
X3 سفید : سلام دوستان عزیز بک ایکس 3 سفید ثبت نام آذر تحویل فروردین امروز شاسی و فاکتور شد، پیام صدور سند هم اومد پیام اومد طی چند روز آینده خودرو تحویل میشه ایشالا قسمت همه بشه یاعلی
حمید : سلام دوستان عزیز تحویل اسفند کسی هست خودرو تحویل گرفته باشه؟ تار v1 p
حسن a5 : سلام من برج 12 زنگ زدم گفت شرکت می خواد تا پایان اسفند همشو شاسی کنه ارذیبهشتم زنگ زدم گفت صددردصد تاپایان اردیبهشت شاسی میشه دیروز زنگ زدم گفت نمی تونم قول بدم شاسی شه کرسی شعر می بافن به خودت امید نده
آیدین سالاری : اینجوری فایده نداره من هفته بعد از مشهد میرم دم کارخونه هرکی دوست داشت بیاد با من برای اعتراض
شاهین بدون واریزی : بله من آخرین بار یکم اردیبهشت برام پیام اومد
جک s3 به sr3 : سلام ب دوستان ثبت نام تیر ماه پارسال دیگه خسته شدیم انقدر دروغ شنیدیم گفتن تا آخر اردیبهشت شاسی می خوره ولی اردیبهشت هم تموم شد خبری نشد خدا مگه خودش کمک حالمون باشه .اگر مسئولی صدای ما رو مب شنوه یک کاری بکنه دیگه داریم دیوونه میشیم دارو ندارمون رو دادیم الان فقط سرزنش میشنویم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه16 مهر مشکی : دوستان منم الان فاکتور شدم انشالله روزی همه
پیش فروش 28 بهمن : سلام به دوستان شب همگی خوش امروز زنگ زدم کارشناس گفتم واریزم 28 بهمن سخا هم 29 بهمن الان هم داریم میریم تو ماه چهارم تکلیف این خودرو چی میشه گفت سخا 17 بهمن فاکتور شده و شما چیزی به فاکتور شدن ندارید چندروز دیگه انجام میشه
حمید تحویل مرداد : خیلی ممنون .الان من باید چند بدم ؟
ساینا : پارسال ابان افزایش قیمت اعلام شد،من خودم آذر داشتم که افزایش قیمت شامل نشد، از دی ماه به بعد دعوتنامه با افزایش قیمت اومد
پیمان : اخبار 20:30 تخلف مدیران خودرو برای دیون دولتی رو اعلام کرد.دوستان دیون رو نباید پرداخت کنیم ما خرید با قیمت قطعی انجام دادیم باید به تعزیرات شکایت کنیم. پرداخت 1403 با قیمت قطعی و شاسی تخصیص داده شده چرا باید پول زور بدیم؟؟؟؟ اصلا مدل 1403 به ما تحویل بدن دیون هم نمیدیم
فرزاد تیگو 8 پرومگس : شما نباید دیون بدین
اطلس 19 مهر : سلام دوستان 19 مهر الان فاکتور شدم، گفتم خبر خوب بدم انشالله یکم دلتون شاد بشه، محمد 19 مهر انشالله تو هم فاکتور بشی داداش
اسدی : سلام عزیزان . من تکمیل وجه 17 بهمن بودم ، 2 اردیبهشت سخا توسط نمایندگی ثبت شد ، 27 اردیبهشت فاکتور شدم و امروز29ام پلاکم اومد . ان شاء الله زودتر فاکتور بشید و ماشین رو تحویل بگیرید
22مهر : یعنی با تمام وجود میگم خوش به حالت😂مبارک باشه خیرشان ببینی
یوسف : اونا بی که سانروف دارن شاید یه کم واسه قد بلند ها اذیت کننده باشه ولی واسه شش دننده ساده مشکلی نیست