مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 

مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 
رنو و به‌طورکلی فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در بازار سدان‌های بزرگ موفقیت چندانی نداشتند اما با ورود تلیسمان به دنیای رنو، ورق کاملاً برگشته است تا جایی که این سدان خوش‌تراش به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در کلاس خود در اروپا بدل شده است. در ایران ‌هم با ورود تلیسمان شاهد تحولی در محصولات رنو بودیم و این خودرو به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شده است. در سوی دیگر این مقایسه هیوندای سوناتا را داریم، خودرویی که در دو نسل قبلی به‌طور پیوسته یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار کشور بوده و هرچند فروش نسل فعلی‌اش با نوساناتی همراه شد اما هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است. در این بخش این دو سدان را رو در روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم فرانسوی‌ها چه خودرویی برای جدال با شرقی‌ها را عرضه کرده‌اند.
 
موتور و گیربکس، متفاوت
 
رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا، در زمینه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه متفاوت را دنبال می‌کنند؛ در یک‌سو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و در سوی دیگر موتوری با حجم کوچک و تقویت شده توسط توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. در این میان هیوندای ترجیح داده برای مدل‌های عرضه شده در ایران از ساختار عمومی‌تر خودروهای این کلاس استفاده کند و به این ترتیب هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری بهره می‌برد. این موتور که به شکل گسترده‌ای در دیگر محصولات هیوندای و البته در خودروهای برند کیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد در سوناتا می‌تواند 178 اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور 1.6 لیتری توربو بهره گرفته که می‌تواند 190 اسب بخار و 260 نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالی که هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور روانه بازار کرده است. البته هیوندای در زمینه موتور در بازارهای جهانی قدرتمند است و سوناتا را با موتورهای کم‌حجم (1.6 لیتری و 2 لیتری) توربو هم به بازار عرضه کرده است که در صورت ورود آن‌ها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار می‌شود چراکه موتور 2 لیتری توربو آن می‌توان 245 اسب بخار قدرت تولید کند.
 
 
امکانات
 
 
رنو تلیزمان
 
خودروهای کره‌ای معمولاً با سطح بالایی از امکانات به بازار عرضه می‌شوند و در بازار ایران ‌هم این مسأله همیشه یکی از برتری‌های آن‌ها در مقابل رقبا بوده تا جایی که بعضی از امکانات خودروهای کره‌ای در ایران تنها در خودروهای گران‌قیمت‌تر و آن‌هم به‌صورت آپشن در دسترس هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم دیده می‌شود و این خودرو در بازار ایران با سطح بالایی از امکانات عرضه شده است. در مقابل رنو معمولاً خودروهایی با دوام و بی‌دردسر عرضه می‌کند که در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلی‌ترین امکانات بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپایی‌های مقتصد است. در تلیسمان اما این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشن‌های بالایی عرضه شده که به‌راحتی می‌تواند با رقبای کره‌ای خود در بازار رقابت کند.
 
هیوندای سوناتا
 
طراحی داخلی و خارجی
 
رنو تا همین چند سال پیش در زمینه طراحی یک شرکت محافظه‌کار بود و طراحی‌های این شرکت هرچند معمولاً نمی‌شد انتقاد جدی به آن‌ها کرد ولی اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند اما با معرفی تلیسمان تغییر کرده است . طرح چراغ‌های جلو دیگر امضای محصولات رنو است و آن را بر روی دیگر محصولات این شرکت هم می‌بینیم ضمن آنکه همین موضوع در مورد طراحی چراغ‌های عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و به‌ویژه با بهره‌گیری از یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی جذاب و مدرن را ایجاد کرده است.
 
رنو تلیزمان
 
در مقابل هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونه‌های موجود در ایران که از سری پیش از فیس‌لیفت است) سبک طراحی کاملا متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی خودرویی با طراحی اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک طراحی نسل قبلی هرچند منتقدانی داشت اما درمجموع توانست موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل طراحی ویژه‌اش می‌خریدند. نمونه‌های فیس‌لیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.
 
هیوندای سوناتا
 
جدال در جاده
 
در زمان راندن دو خودرو تفاوت‌ها بیشتر می‌شود. تفاوت قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست اما در عمل تلیسمان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با افزایش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار می‌شود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب می‌گیرد و گشتاور بیشتر هم به کمکش می‌آید تا به‌وضوح سریع‌تر از سوناتا باشد. در این میان گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دنده‌های سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریع‌تر از سوناتا باشد. سوناتا اما رفتار آرام‌تر و یکنواخت‌تری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد می‌کند. ازنظر قیمت خرید، تلیسمان با تغییرات اخیر نرخ ارز، در مدل‌های 2018 گران‌تر از سوناتا است که البته فعلاً مدل‌های 2018 آن عرضه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع شاید بتوان بازهم تفاوت مسیر دو خودرو را بیان کرد، جایی که تلیسمان تلاش می‌کند اسپرت‌تر باشد و سوناتا شخصیت آرام‌تری را نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوان‌ترها و افرادی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.
 
 
 
 

نویسنده

پارسا اسلامی


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی , مقایسه , رنو تلیزمان , رنو تلیسمان , هیوندای سوناتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

عماد
3

تلیسمان نه تلیزمان
21:48  1396/06/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
J7 اردیبهشت : منم استرس همینو دارم اگه دوباره افزایش قیمت بدن مجبورم انصراف بدم ، آخه این چه وضعشه ، یکی ام نظارت نداره ، مگه میشه هر دوماه افزایش قیمت بدن
رویا x5 : سلام دوستان من میخوام برای سود تاخیر شکایت کنم . کسی میدونه باید از خود شرکت کرمان موتور شکایت کنم یا نمایندگی و اینکه که من اراک هستم آیا برای جلسه رسیدگی باید برم تهران یا شهر خودم ؟ کسی هست از شهرستان که دادخواست داده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند
علی بی پلاک : اره فقط 136 و124 هم جوابگو هستن به دوتا شاکی بشین اگ مالتون مهمه براتون
غدیر رضوی : فقط دوستان خواهش دارم فقط و فقط آرامش تون رو حفظ کنید شرکت به اندازه کافی تحت فشارهست کلی سودتاخیر پرداخت نشده داره که توی پرداخت همونا مونده خودشون خبردارم ظرفیت تولیدرو بالابردن که به سرعت ماشینا رو تحویل بدن خواهشا از پرداختن به حرفا و کارای ایضایی خودداری کنید صبوری کنید تا یکماه آینده تمام حواله های نیمه اول سال 1404تعیین تکلیف میشه و مشتری ها به ماشینشون میرسن.
غدیر رضوی : طبق خبری که من از حوالی شرکت دارم تا 15 آبان تمام حواله های پیش فروش بهمن و اسفند تعیین تکلیف میشه ومشتری ها به ماشیناشون میرسن.