مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 

مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 
رنو و به‌طورکلی فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در بازار سدان‌های بزرگ موفقیت چندانی نداشتند اما با ورود تلیسمان به دنیای رنو، ورق کاملاً برگشته است تا جایی که این سدان خوش‌تراش به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در کلاس خود در اروپا بدل شده است. در ایران ‌هم با ورود تلیسمان شاهد تحولی در محصولات رنو بودیم و این خودرو به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شده است. در سوی دیگر این مقایسه هیوندای سوناتا را داریم، خودرویی که در دو نسل قبلی به‌طور پیوسته یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار کشور بوده و هرچند فروش نسل فعلی‌اش با نوساناتی همراه شد اما هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است. در این بخش این دو سدان را رو در روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم فرانسوی‌ها چه خودرویی برای جدال با شرقی‌ها را عرضه کرده‌اند.
 
موتور و گیربکس، متفاوت
 
رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا، در زمینه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه متفاوت را دنبال می‌کنند؛ در یک‌سو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و در سوی دیگر موتوری با حجم کوچک و تقویت شده توسط توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. در این میان هیوندای ترجیح داده برای مدل‌های عرضه شده در ایران از ساختار عمومی‌تر خودروهای این کلاس استفاده کند و به این ترتیب هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری بهره می‌برد. این موتور که به شکل گسترده‌ای در دیگر محصولات هیوندای و البته در خودروهای برند کیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد در سوناتا می‌تواند 178 اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور 1.6 لیتری توربو بهره گرفته که می‌تواند 190 اسب بخار و 260 نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالی که هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور روانه بازار کرده است. البته هیوندای در زمینه موتور در بازارهای جهانی قدرتمند است و سوناتا را با موتورهای کم‌حجم (1.6 لیتری و 2 لیتری) توربو هم به بازار عرضه کرده است که در صورت ورود آن‌ها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار می‌شود چراکه موتور 2 لیتری توربو آن می‌توان 245 اسب بخار قدرت تولید کند.
 
 
امکانات
 
 
رنو تلیزمان
 
خودروهای کره‌ای معمولاً با سطح بالایی از امکانات به بازار عرضه می‌شوند و در بازار ایران ‌هم این مسأله همیشه یکی از برتری‌های آن‌ها در مقابل رقبا بوده تا جایی که بعضی از امکانات خودروهای کره‌ای در ایران تنها در خودروهای گران‌قیمت‌تر و آن‌هم به‌صورت آپشن در دسترس هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم دیده می‌شود و این خودرو در بازار ایران با سطح بالایی از امکانات عرضه شده است. در مقابل رنو معمولاً خودروهایی با دوام و بی‌دردسر عرضه می‌کند که در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلی‌ترین امکانات بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپایی‌های مقتصد است. در تلیسمان اما این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشن‌های بالایی عرضه شده که به‌راحتی می‌تواند با رقبای کره‌ای خود در بازار رقابت کند.
 
هیوندای سوناتا
 
طراحی داخلی و خارجی
 
رنو تا همین چند سال پیش در زمینه طراحی یک شرکت محافظه‌کار بود و طراحی‌های این شرکت هرچند معمولاً نمی‌شد انتقاد جدی به آن‌ها کرد ولی اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند اما با معرفی تلیسمان تغییر کرده است . طرح چراغ‌های جلو دیگر امضای محصولات رنو است و آن را بر روی دیگر محصولات این شرکت هم می‌بینیم ضمن آنکه همین موضوع در مورد طراحی چراغ‌های عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و به‌ویژه با بهره‌گیری از یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی جذاب و مدرن را ایجاد کرده است.
 
رنو تلیزمان
 
در مقابل هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونه‌های موجود در ایران که از سری پیش از فیس‌لیفت است) سبک طراحی کاملا متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی خودرویی با طراحی اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک طراحی نسل قبلی هرچند منتقدانی داشت اما درمجموع توانست موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل طراحی ویژه‌اش می‌خریدند. نمونه‌های فیس‌لیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.
 
هیوندای سوناتا
 
جدال در جاده
 
در زمان راندن دو خودرو تفاوت‌ها بیشتر می‌شود. تفاوت قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست اما در عمل تلیسمان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با افزایش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار می‌شود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب می‌گیرد و گشتاور بیشتر هم به کمکش می‌آید تا به‌وضوح سریع‌تر از سوناتا باشد. در این میان گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دنده‌های سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریع‌تر از سوناتا باشد. سوناتا اما رفتار آرام‌تر و یکنواخت‌تری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد می‌کند. ازنظر قیمت خرید، تلیسمان با تغییرات اخیر نرخ ارز، در مدل‌های 2018 گران‌تر از سوناتا است که البته فعلاً مدل‌های 2018 آن عرضه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع شاید بتوان بازهم تفاوت مسیر دو خودرو را بیان کرد، جایی که تلیسمان تلاش می‌کند اسپرت‌تر باشد و سوناتا شخصیت آرام‌تری را نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوان‌ترها و افرادی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.
 
 
 
 

نویسنده

پارسا اسلامی


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی , مقایسه , رنو تلیزمان , رنو تلیسمان , هیوندای سوناتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

عماد
3

تلیسمان نه تلیزمان
21:48  1396/06/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ۱۴آذر : ۱۴آذر۵۹۴میلیون واریزکردی برای شاهین جی تاامروزهیچ خبری نیست امروزشرکت رفتم گفتن هیچ خبری نیست ۴نفرهستیدک شاهین جی ثبت نام کردیدخبری نیست
پوریا : برای من امروز دوباره بروزرسانی رسانی شد
عقاب : نه‌ ‌ دادش‌ ‌ ‌ قیمت‌ آذر‌ G‌ ‌ ‌ ‌ 593 GL‌ نداد‌ قیمت‌ آذر‌ ولی‌ آخر‌ آذر‌ قیمت‌ داد‌ ‌ ‌ 565 Gاتومات‌ ‌ ‌ ‌ 739
داریوش : تاریخ سخا واسه کی بود
ناشناس : سلام من 8 مهر 402 وجه اول رو پرداخت کردم و حدود یک ماه و نیم هست که تکمیل وجه کردم
آرش : ثبت نامی های مهر 1402 باید خیلی صبر داشته باشن بیشتر مشتری ها مهر ماهی هستن:(
سهند دی ماه 1 : مثل سگ دورغ میگن اینا تا ده سال دیگه فاکتور نمیکنن
شاهین : کسی‌ تکمیل‌ وجه‌‌ ۱۱‌ ‌ و‌ ‌ ۱۲‌ ‌ ‌ آذر‌ هست‌ که‌ فاکتور‌ ‌ ‌ نشده‌‌ ‌ باشه‌‌ ؟
GL : من‌نمیدونم‌شما‌چجوری‌ حساب‌ میکنید‌ سود‌ جریمه‌ تاخیر‌ رو‌ که‌ شده‌ ۱۴‌ میلیون‌ من‌ زنگ‌زدم‌ گفت‌ 12درصد‌ حساب‌ میشه‌ یعنی‌ ماهی‌ ‌ ۵‌‌ نیم‌ میلیون‌
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعدی : ایشون شاعر خوبی هستن زیاد شعر میگه
محمد کوییک اس : سلام من هستم فعلا فاکتور نشده
آر اس1 : سلام . خدا کنه هر چه سریعتر فروش فوریا تمام بشه کوییک آر اس تا نوبت ما پیش فروشا بشه تکمیل وجه 11 خرداد هنوز منتظرم
فرزاد : 20 تیر تکمیل وجه کردم هنوز اختصاص خودرو گیر کرده
کابوس ایران خودرو : خدا بگم چیکارت کنه بزا را میزاشتی تا پاییز کلی سود میکردی
مراد بیگ : من دوگانه مرداد هستم زمانی که تحویل نمی ده خیلی دوست داری دعوت نامه بیاد پول بریزی به حساب لااقل الان تو بانک گذاشتیم سودش میگریم تا تکلیف مشخص شه هروقت خواستن تحویل بدن یک ماه قبلش دعوت نامه بیاد
اپشنال شهریور : من هنوز فاکتور نشدم شما فاکتور شدی اضلاع بده
حسین 207tu3 : پرداخت کل وجه 1404/04/31 دریافت پرونده 1404/05/20 آماده برای صدور فاکتور 1404/05/20 فاکتور شده 1404/05/20 تخصیص پلاک 1404/05/20 آماده جهت تحویل 1404/05/21 صدور اسناد خودرو حمل خودرو برای تحویل 1404/05/25 دریافت خودرو توسط نمایندگی در حال انجام تحویل به مشتری
س : پس چرا سایپا به دروغ میگه تا 14 اسفند فاکتور شدن؟
کوییک gxrl : من تکمیل وجه 12 اسفند 1403 بوده ثبت نام مرداد1403 هنوز فاکتور نشدم چجوری سایپا میگه تا 27 اسفند را فاکتور کرده غلط اضافه میکنه شماره پذیرش 11928908 شماره درخواست 19100848 زنگ بزن به همون که میگه تا 27 اسفند تحویل دادن بگو فقط دروغ میگه سایپا