حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟

 

واردات خودرو

از روزی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد،قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته؛هرچند واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت و افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار عنوان می کنند،اما کماکان اعتراض ها به این تصمیم ادامه دارد.
 
متین‌دخت والی‌نژاد: ساماندهی بازار خودرو، در دولت یازدهم کلید خورد.زمانی که مسعودکرباسیان رییس وقت گمرک تصمیم گرفت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را متوقف کند،خیلی از واردکننده ها به جمع منتقدان او پیوستند،با این حال این تصمیم تا به امروز ادامه داشته است.
 
تصمیم به توقف سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی دوماهی است که اجرا شده است.تصمیم دولت برای توقف این سایت،البته براساس دو اخطاری است که طی دو مرحله در چهارسال گذشته به واردکنندگان خودرو ابلاغ شد و بر مبنای آن از واردکننده ها خواسته شده بود که در صورتی می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که دارای نمایندگی از کشور واردکننده و داشتن تعمیرگاه تخصصی و خدمات پس از فروش باشند.با وجودی که برخی واردکنندگان این دستورالعمل را رعایت کرده بودند اما کماکان برخی ها نیز تلاش می کردند که با درخواست های متعدد از دولت مبنی بر تاخیر در اجرای این مصوبه از زمان برای واردات بیشتر استفاده کنند. با این حال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه این مصوبه را نهایتا اجرایی کرد و  پس از او محمدشریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت هم این مصوبه با قاطعیت بیشتری دنبال کرد.
 
به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو،اعتراض ها از سوی واردکننده ها بالا گرفت.همزمان شایعاتی در فضای مجازی مطرح  شد که حکایت از آن داشت،مناطق آزاد این مصوبه را دور می زنند.به دنبال این طرح این شایعه علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد:«عدم امكان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می شود. همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ادامه دارد.» (اینجا)
 
در همین رابطه علی علی آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت هم گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز ندارد.»
 
بنا به گفته علی آبادی فراهانی از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند.
 
در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت؛ رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد. (اینجا)
 
بخش خصوصی،معترض!
 
به دنبال تصمیم های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت بیشترین اعتراض ها را بخش خصوصی و واردکننده ها مطرح کردند.آنطور که رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید این کار غیرقانونی است.مهدی دادفر دبیر این انجمن هم معتقد است که این تصمیم دولت سبب نابود شدن بازار واردکننده ها می شود.
 
در همین حال مسعود خوانساری در نامه ای به محمدشریعتمداری؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.
 
رئیس اتاق تهران در این نامه نوشته است:«از حدود یک ماه قبل به صورت ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی، ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است. این اقدام در بازار اثرات مشخصی دارد. اولین موضوع این است که بازار با تلاطم و تنش مواجه می‌شود و در حاشیه آن امتیازات ویژه هم برای واردکنندگانی که تا قبل از تاریخ ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم دستور توقف ثبت سفارش واردات خودرو را لغو کند و صدور ثبت سفارش به روال عادی بازگردد.» 
 
واکنش مردم
 
 رویدادهای اخیر، البته بر بازار هم اثر گذاشته؛قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته و این افزایش البته بازار خودروهای تولید داخل را هم رونق بخشید است. فعالان بازار معاملات خودرو البته شرایط را مبهم ارزیابی می کنند.
 
خبرآنلاین با طرح این سوال مطرح است که با توجه به این‌که حداقل قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از 50 میلیون تومان است، آیا ادامه روند افزایشی واردات خودرو اقدام درستی استاین موضوع را با کاربران در میان گذاشت.
 
 «سعید» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشت: «خودروهای خارجی نباید اجازه ورود پیدا کنند.»
 
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «نه‌تنها واردات خودرو باید ادامه داشته باشد، بلکه باید تعرفه واردات صفر شود. در کنار آن، تولید خودرو در داخل کاملا متوقف شود تا مردم جان و مالشان در امنیت باشد.»
 
کاربر دیگری متذکر شد: «واردات خودرو باید افزایش داده شود، ولی نه با نرخ و قیمت چند صد برابری قیمت جهانی، بلکه برابر با همان قیمت واقعی.»
 
«آزیتا» عنوان کرد: «مگه خودروهای داخلی وارداتی نیست، اگه نیست، چرا وقتی دلار گرون میشه، قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کنه. نتیجه اخلاقی اینکه ما چیزی به نام صنعت خودرو نداریم.» 
 

منبع

خبر آنلاین


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات , تولید داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

مهران
22

حمایت از دلالان حمایت از رانت خواران حمایت از امضاهای طلای...حمایت از مافیاهای خودروی...کدام تولید ...تولید مدتهاست که به خواب زمستانی فروع رفته....همش بهانه...هر وقت خودروهای که وارد کردن با قیمت دلخواهشون فروختن دومرتبه واردات ازاد میکنن....
09:45  1396/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
24

حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از قاتلان خودرویی ملت ایران ؟؟!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از مافیای دزد و بی رحم خودرو ؟؟؟!!
آیا 30 سال برای حمایت و رساندن خودرو به سطح جهانی کافی نیست ؟؟؟؟؟!!!
ایا توی این حکومت که دم از عدل و عدالت علی (ع) می زنند کسی نیست که حامی جان و مال مردم در برابر این مافیای دزد و بی رحم خودرو باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
13:26  1396/07/22
گزارش
پاسخ دادن
هادی
11

30 سال که سهله اگه 300 سالم طول بکشه وضعیت بهتر که نمیشه بماند از این بدتر هم میشه فقط ما باید به فکر خودمون باشیم و تا جایی که میتونیم جیب این فرقون سازا یا به قول شما قاتل ها رو پر نکنیم.
13:52  1396/07/23

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جمشیدیان : شاهین اتومات cvt مهر 1402 سلام فرمایشات شما کاملا درست هست من اشتباه متوجه شده بودم
جمشیدیان : شاهین اتومات cvt مهر 1402 سلام فرمایشات شما کاملا درست هست من اشتباه متوجه شده بودم
تجمع : 🔴 سایپا بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، قیمت گذاری جدید خودروهای تولیدی این شرکت را به زودی به روزرسانی خواهد کرد. #قیمت_خودرو #سایپا #خبرفوری ✅
رز زرد : ببخشید بزرگوار من این نکته رو فراموش کردم که نصف مبلغ که آذر ماه پرداخت کردی شامل افزایش قیمت نمیشه... ولی در عوض سود مشارکت رو به احتمال زیاد حذف میکنن... مبلغی که شما می‌بایست آماده کنید در هر صورت بین ۳۲۰ تا ۳۲۵ میلیون میشه
شاهین : آقا تو روخدا بیاید بگید کجا گفتن سایپا دوباره قراره گرون کنه
وحید x5 خاکستری : ممنون آقا سیا انشالا شما هم به زودی تحویل بگیرین ثبت نام 1 اسفند تاریخ تحویل سیستمی 29 خرداد تاریخ شاسی 8 مرداد تاریخ تحویل امروز 27 مرداد خدانگهدار
شاهین : از کجا میدونید لینا که خبر مرگشون تازه گرون کردن
Amirx5 : داداش مبارکه شما تحویل چند روزه بودید؟ یه اطلاعات به ما بده تروخدا منم۱۱ مرداد فاکتور شدم میخوام ببینم ممکنه ماشین ما هم همین ماه تحویل بدن یانه من تحویل ۲۰ روزه ام
وحید : به طرح فرسوده اردیبهشت طبق قرارداد به قیمت اردیبهشت 1404 اصلا مگه ری را افزایش قیمت داشته که به قیمت جدید بدن؟ هنوز ری را افزایش قیمت نداره
رز زرد : خدا ازشون نگذره که انسان رو به این حد رسوندن... ان شاءالله خودشون با شرکتشون آتش بگیرن شما چرا 😔
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بانو : سلام ماشین منم فاکتور شد
محمد جواهری : البته دوستان در خواب دیدم دادند قدیمی ها میگفتند شتر در خواب بیند پنبه دانه ماهم شتر اما ماشینمون رو بده سایپا
دنا تیر : خیر ما هم منتظریم
بانو : رنگ خودرو رو زده سفید شیری با اینکه قبلا برام سفید زده بود
خان : سایپا رو اتیش نزنی تا ماشین های مارو بده خخخخ
اطلس آذر علی : شما اصل پولت زنده کن بعد دنبال فرعش باش ما 403تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
احمد جنوب : خبری از دعوت نامه ساینا مرداد نشد
ساینا فروش فوق العاده بهمن : چقدر زده
دنا 6 دنده 31 شهریور سفید : در مرحله فاکتور شدن ، آیا تغییر رنگ خودرو مجدد فعال میشه ؟
دنا تیر : اگه فردا فاکتور نشدین تغییر بدین به نطرم تایید زدین دیگه نمیره